POMOC PAŃSTWA - HISZPANIAPomoc państwa nr SA.34998 (2013/C) (ex 2012/N) - LIP - Pomoc na rzecz spółki Ford España
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 297/04)
(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2013 r.)
Pismem z dnia 15 maja 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks:
32.2.29.61.242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
W dniu 18 czerwca 2012 r. władze Hiszpanii zgłosiły zamiar udzielenia pomocy regionalnej na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanych dalej "wytycznymi KPR") 1 przedsiębiorstwu Ford España, S.L. dla projektu inwestycyjnego w Almussafes (region Walencja), który stanowi obszar objęty pomocą na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") ze standardowym pułapem pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw wynoszącym 15 % ekwiwalentu dotacji brutto (EDB).
Projekt inwestycyjny dotyczy wymiany urządzeń zakładu produkcyjnego Ford España w Almussafes (region Walencja)
do celów produkcji nowego modelu, która ma się rozpocząć w 2013 r. Ten nowy model zastępuje model obecnie produkowany w zakładach Forda w Rumunii i Turcji. Jest to całkowicie nowy model dla hiszpańskiego sektora motoryzacyjnego, należący do innego segmentu pojazdów niż obecnie wytwarzane. Nowy model (V408 (Ford Transit Conect)) należy do segmentu CDV.
Kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu wynoszą 419,9 mln EUR (wartość nominalna). Proponowana kwota pomocy wynosi 25,2 mln EUR, co odpowiada intensywności pomocy na poziomie 5,83 % EDB, a zatem nie przekracza obowiązującego pułapu intensywności pomocy. Pomoc przyznano w formie dotacji bezpośredniej jako pomoc indywidualną w ramach istniejącego programu XR 57/07 (Incentivos Regionales).
OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY
Komisja uważa, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa na rzecz przedsiębiorstwa Ford España S.L. w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, która spełnia ogólne kryteria zgodności określone w wytycznych KPR. Komisja ma jednak wątpliwości, czy progi określone w pkt 68 wytycznych KPR nie zostały przekroczone.
W szczególności Komisja ma wątpliwości co do tego, czy można przyjąć zaproponowany przez Hiszpanię sposób obliczenia wzrostu mocy produkcyjnych netto oraz czy stworzone moce produkcyjne nie przekraczają 5 % w sytuacji, gdyby odpowiedni rynek był nierentowny.
Ponadto Komisja zwraca uwagę na różnicę zdań z władzami Hiszpanii w odniesieniu do rodzaju danych, które powinny być wykorzystane do obliczenia wzrostu na odpowiednim rynku do celów stosowania pkt 68 lit. b) wytycznych KPR. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy w omawianej sprawie wystarczające jest wykorzystanie wyłącznie danych dotyczących wartości (a nie danych dotyczących zarówno wartości, jak i wolumenów). Ponadto Komisja ma wątpliwości co do proponowanego wykorzystania przybliżonych danych dotyczących PKB dla UE-25 (zamiast dostępnych danych dla EOG) do celów obliczania wzrostu PKB zgodnie z pkt 68 lit. b) wytycznych KPR.
W przypadku wykorzystania wskaźnika wzrostu mocy produkcyjnych brutto oraz danych PKB dla EOG do celów obliczenia wzrostu PKB w przedmiotowym okresie, próg określony w pkt 68 lit. b) wytycznych KPR zostałby przekroczony.
Jeżeli na podstawie informacji przedstawionych w trakcie formalnego postępowania wyjaśniającego nie będzie możliwe potwierdzenie zgodności z progami określonymi w pkt 68 wytycznych KPR, Komisja będzie musiała również sprawdzić, czy pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty dla inwestycji i czy korzyści ze środka pomocy przeważają nad związanym z nim zakłóceniem konkurencji i wpływem na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę tych kwestii na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych 2 .
W związku ze wspomnianą szczegółową oceną zachęca się zainteresowane strony do przesłania przede wszystkim wszelkich informacji koniecznych do ustalenia, czy pomoc wiąże się z efektem zachęty ekonomicznej, tj. 1) czy pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia pozytywnej decyzji w sprawie inwestycji z tej racji, że inwestycja, która w innym przypadku nie byłaby opłacalna dla przedsiębiorstwa w żadnym miejscu, może zostać zrealizowana w regionie kwalifikującym się do pomocy, czy też 2) pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia decyzji o umieszczeniu planowanej inwestycji w danym regionie, nie zaś gdzie indziej, ponieważ stanowi wyrównanie ograniczeń i kosztów netto wynikających z lokalizacji w regionie otrzymującym pomoc. Od wyboru scenariusza 1) lub 2) uzależniony jest scenariusz alternatywny (tj. sytuacja, jaka miałaby miejsce w przypadku nieudzielenia pomocy), a zatem ryzyko zakłócenia przez środek pomocy warunków konkurencji i wymiany handlowej.
TEKST PISMA
grafika