Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa nr SA.34998 (2013/C) (ex 2012/N) - LIP - Pomoc na rzecz spółki Ford Espana - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa nr SA.34998 (2013/C) (ex 2012/N) - LIP - Pomoc na rzecz spółki Ford España

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 297/04)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2013 r.)

Pismem z dnia 15 maja 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks:

32.2.29.61.242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

W dniu 18 czerwca 2012 r. władze Hiszpanii zgłosiły zamiar udzielenia pomocy regionalnej na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanych dalej "wytycznymi KPR") 1 przedsiębiorstwu Ford España, S.L. dla projektu inwestycyjnego w Almussafes (region Walencja), który stanowi obszar objęty pomocą na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") ze standardowym pułapem pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw wynoszącym 15 % ekwiwalentu dotacji brutto (EDB).

Projekt inwestycyjny dotyczy wymiany urządzeń zakładu produkcyjnego Ford España w Almussafes (region Walencja)

do celów produkcji nowego modelu, która ma się rozpocząć w 2013 r. Ten nowy model zastępuje model obecnie produkowany w zakładach Forda w Rumunii i Turcji. Jest to całkowicie nowy model dla hiszpańskiego sektora motoryzacyjnego, należący do innego segmentu pojazdów niż obecnie wytwarzane. Nowy model (V408 (Ford Transit Conect)) należy do segmentu CDV.

Kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu wynoszą 419,9 mln EUR (wartość nominalna). Proponowana kwota pomocy wynosi 25,2 mln EUR, co odpowiada intensywności pomocy na poziomie 5,83 % EDB, a zatem nie przekracza obowiązującego pułapu intensywności pomocy. Pomoc przyznano w formie dotacji bezpośredniej jako pomoc indywidualną w ramach istniejącego programu XR 57/07 (Incentivos Regionales).

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Komisja uważa, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa na rzecz przedsiębiorstwa Ford España S.L. w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, która spełnia ogólne kryteria zgodności określone w wytycznych KPR. Komisja ma jednak wątpliwości, czy progi określone w pkt 68 wytycznych KPR nie zostały przekroczone.

W szczególności Komisja ma wątpliwości co do tego, czy można przyjąć zaproponowany przez Hiszpanię sposób obliczenia wzrostu mocy produkcyjnych netto oraz czy stworzone moce produkcyjne nie przekraczają 5 % w sytuacji, gdyby odpowiedni rynek był nierentowny.

Ponadto Komisja zwraca uwagę na różnicę zdań z władzami Hiszpanii w odniesieniu do rodzaju danych, które powinny być wykorzystane do obliczenia wzrostu na odpowiednim rynku do celów stosowania pkt 68 lit. b) wytycznych KPR. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy w omawianej sprawie wystarczające jest wykorzystanie wyłącznie danych dotyczących wartości (a nie danych dotyczących zarówno wartości, jak i wolumenów). Ponadto Komisja ma wątpliwości co do proponowanego wykorzystania przybliżonych danych dotyczących PKB dla UE-25 (zamiast dostępnych danych dla EOG) do celów obliczania wzrostu PKB zgodnie z pkt 68 lit. b) wytycznych KPR.

W przypadku wykorzystania wskaźnika wzrostu mocy produkcyjnych brutto oraz danych PKB dla EOG do celów obliczenia wzrostu PKB w przedmiotowym okresie, próg określony w pkt 68 lit. b) wytycznych KPR zostałby przekroczony.

Jeżeli na podstawie informacji przedstawionych w trakcie formalnego postępowania wyjaśniającego nie będzie możliwe potwierdzenie zgodności z progami określonymi w pkt 68 wytycznych KPR, Komisja będzie musiała również sprawdzić, czy pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty dla inwestycji i czy korzyści ze środka pomocy przeważają nad związanym z nim zakłóceniem konkurencji i wpływem na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę tych kwestii na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych 2 .

W związku ze wspomnianą szczegółową oceną zachęca się zainteresowane strony do przesłania przede wszystkim wszelkich informacji koniecznych do ustalenia, czy pomoc wiąże się z efektem zachęty ekonomicznej, tj. 1) czy pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia pozytywnej decyzji w sprawie inwestycji z tej racji, że inwestycja, która w innym przypadku nie byłaby opłacalna dla przedsiębiorstwa w żadnym miejscu, może zostać zrealizowana w regionie kwalifikującym się do pomocy, czy też 2) pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia decyzji o umieszczeniu planowanej inwestycji w danym regionie, nie zaś gdzie indziej, ponieważ stanowi wyrównanie ograniczeń i kosztów netto wynikających z lokalizacji w regionie otrzymującym pomoc. Od wyboru scenariusza 1) lub 2) uzależniony jest scenariusz alternatywny (tj. sytuacja, jaka miałaby miejsce w przypadku nieudzielenia pomocy), a zatem ryzyko zakłócenia przez środek pomocy warunków konkurencji i wymiany handlowej.

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.
2 Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych, Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.297.63

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa nr SA.34998 (2013/C) (ex 2012/N) - LIP - Pomoc na rzecz spółki Ford Espana - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 12/10/2013
Data ogłoszenia: 12/10/2013