Sprostowanie do zaproszenia do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I i art. 6 ust. 1 części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 287 z dnia 3 października 2013 r.)
(2013/C 290/05)
(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2013 r.)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I i art. 6 ust. 1 części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy (2013/C 287/07) otrzymuje brzmienie:
"Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy
Decyzją nr 259/13/COL z dnia 19 czerwca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. Uwzględniając m.in. art. 109 ust. 2 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanego dalej "Porozumieniem EOG") oraz równoległe kompetencje Komisji Europejskiej oraz Urzędu w niniejszej sprawie, Urząd będzie również przekazywać wszelkie otrzymane uwagi do Komisji Europejskiej, chyba że zainteresowana strona przekazująca uwagi zgłosi uzasadniony sprzeciw wobec takiego przekazania.
STRESZCZENIE
Procedura
Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał od Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych ("ELFAA") skargę dotyczącą uczestnictwa Norwegii, Szwecji i Danii w odnawialnym instrumencie kredytowym ("nowy instrument") na rzecz linii lotniczych Scandinavian Airlines ("SAS").
Pismem z dnia 18 lutego 2013 r. Urząd wezwał władze Norwegii do przedstawienia uwag w sprawie informacji zawartych w skardze oraz w sprawie zarzutów dotyczących niezgodnej z prawem pomocy państwa. Władze Norwegii odpowiedziały pismem z dnia 25 marca 2013 r. Przedstawiły również dodatkowe informacje pismem z dnia 6 czerwca 2013 r.
Ocena środka
W ostatnich latach linie SAS były uzależnione od zewnętrznych instrumentów kredytowych w zakresie utrzymania swojej gotowości finansowej. Od grudnia 2006 r. linie SAS korzystały z odnawialnego instrumentu kredytowego ("stary instrument"), udostępnianego wyłącznie przez kilka banków udzielających kredytu. Stary instrument miał przestać obowiązywać w czerwcu 2013 r. Po negocjacjach w listopadzie 2012 r. banki zaakceptowały nowy instrument, który miał zostać ustanowiony wspólnie z czterema największymi akcjonariuszami - Norwegią, Szwecją i Danią ("państwa") oraz z głównym akcjonariuszem prywatnym - Fundacją Knut and Alice Wallenberg ("KAW").
W związku z powyższym 50 % nowego instrumentu zapewniają państwa proporcjonalnie do swojego udziału w liniach SAS, a pozostałe 50 % - KAW oraz banki udzielające kredytu zaangażowane w stary instrument (z wyjątkiem jednego banku). Państwa i KAW uczestniczą w nowym instrumencie na takich samych warunkach jak banki.
Urząd ocenił, czy ustanowienie nowego instrumentu przyznało liniom SAS nienależne korzyści gospodarcze, i uznał, że zasada pari passu nie może mieć zastosowania, ponieważ żaden inwestor prywatny nie wziął udziału w nowym instrumencie w taki sam sposób jak organy publiczne. Pod tym względem banki udzielające kredytu w przybliżeniu o połowę zmniejszyły swój udział w nowym instrumencie (w porównaniu ze starym instrumentem); Urząd nie może wykluczyć, że udział prywatnych kredytodawców mógł być związany z ich istniejącym zaangażowaniem kredytowym w liniach SAS, a także z udziałem państw w nowym instrumencie, a nie z samą perspektywą rentowności.
Urząd zbadał także, czy udział państw w nowym instrumencie można uznać za możliwy do przyjęcia dla inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Pod tym względem Urząd ma wątpliwości, czy odpowiedni plan operacyjny i towarzyszące mu analizy rentowności, stanowiące podstawę dla udziału państw, są wystarczająco solidne, aby skłonić prywatnego inwestora do udziału w nowym instrumencie.
Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z wyjątkami określonymi w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG. Warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację określone w wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji nie wydają się być spełnione.
Podsumowanie
W świetle powyższych rozważań na obecnym etapie Urząd nie może stwierdzić, że udział państw w nowym instrumencie odbywa się na zasadach rynkowych. W związku z tym nie może wykluczyć nienależnej korzyści przyznanej na rzecz SAS, potencjalnie stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z Porozumieniem EOG.
W związku z tym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
grafika