Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 lipca 2013 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39748 - Zespoły przewodów instalacji elektrycznych dla przemysłu motoryzacyjnego).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 10 lipca 2013 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39748 - Zespoły przewodów instalacji elektrycznych dla przemysłu motoryzacyjnego)

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 4222 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2013/C 283/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2013 r.)

W dniu 10 lipca 2013 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja odnosi się do pięciu odrębnych naruszeń dotyczących dostaw zespołów przewodów instalacji elektrycznych ("ZPIE") do aut marki Toyota, Honda, Nissan i Renault (dwa naruszenia) i skierowana jest do następujących przedsiębiorstw: (i) Sumitomo 2 ; (ii) Yazaki 3 ; (iii) Furukawa 4 ; (iv) SYS 5 i (v) Leoni 6 . ZPIE stanowi zespół przewodów przekazywania sygnałów lub energii elektrycznej, łączących komputery z różnymi elementami zamontowanymi w pojeździe; są one przeznaczone do określonych pojazdów i platform.

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego przez przedsiębiorstwo Sumitomo i wniosku o złagodzenie sankcji złożonego przez przedsiębiorstwo Furukawa, Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje w lutym 2010 r., po czym przedsiębiorstwa Yazaki i SYS wystąpiły z wnioskiem o złagodzenie sankcji.
(3)
W dniu 3 sierpnia 2012 r. Komisja wszczęła postępowanie w tej sprawie. W dniu 28 sierpnia 2012 r. przedsiębiorstwo Leoni wystąpiło z wnioskiem o złagodzenie sankcji. Od dnia 25 września 2012 r. do dnia 14 maja 2013 r. prowadzone były rozmowy ugodowe. W ich wyniku członkowie kartelu przedłożyli Komisji formalny wniosek o przystąpienie do rozmów ugodowych zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W dniu 31 maja 2013 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony potwierdziły, że treść zgłoszenia odzwierciedla przedłożone przez nie informacje oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 5 lipca 2013 r., a Komisja przyjęła decyzję w dniu 10 lipca 2013 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszeń

(4)
Następujące przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG we wskazanych poniżej okresach w odniesieniu do dostaw ZPIE dla Toyoty:
-
Sumitomo i Yazaki od dnia 6 marca 2000 r. do dnia 5 sierpnia 2009 r.,
-
Furukawa od dnia 24 września 2002 r. do dnia 20 października 2005 r.
(5)
Następujące przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG we wskazanych poniżej okresach w odniesieniu do dostaw ZPIE dla Hondy:
-
Sumitomo i Yazaki od dnia 5 marca 2001 r. do dnia 7 września 2009 r.,
-
Furukawa od dnia 5 marca 2001 r. do dnia 31 marca 2009 r.
(6)
Przedsiębiorstwa Sumitomo i Yazaki naruszyły art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do dostaw ZPIE dla Nissana (platforma B) w okresie od dnia 14 września 2006 r. do dnia 16 listopada 2006 r.
(7)
Przedsiębiorstwa Sumitomo i SYS naruszyły art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do dostaw ZPIE dla Renault (platforma W95) w okresie od dnia 28 września 2004 r. do dnia 13 marca 2006 r.
(8)
Następujące przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG we wskazanych poniżej okresach w odniesieniu do dostaw ZPIE dla Renault (platforma W52/98):
-
Sumitomo od dnia 5 maja 2009 r. do dnia 20 października 2009 r.,
-
SYS od dnia 26 maja 2009 r. do dnia 22 grudnia 2009 r.,
-
Leoni od dnia 5 maja 2009 r. do dnia 22 grudnia 2009 r.

2.3. Krótki opis naruszenia

(9)
W ramach każdego z naruszeń strony uczestniczące w tych naruszeniach informowały się w ramach kontaktów trójstronnych lub dwustronnych o swoich cenach i przekazywały sobie inne szczególnie chronione informacje handlowe w ostatecznym celu koordynacji cen i podziału dostaw ZPIE.
(10)
Naruszenia dotyczące Toyoty i Hondy obejmują szereg przetargów, które odbyły się w okresie trwania zmowy, w tym wszystkie przetargi na dostawy do europejskich zakładów produkcyjnych. Naruszenia dotyczące Nissana i Renault obejmują każde po jednej procedurze przetargowej.

2.4. Środki zaradcze

(11)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 7 . Z wyjątkiem przedsiębiorstwa Sumitomo w decyzji nakłada się grzywny na wszystkie odnośne przedsiębiorstwa wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 4-8 powyżej.
2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny
(12)
Wartość sprzedaży w odniesieniu do naruszeń dotyczących Toyoty i Hondy ustala się następująco:
-
w odniesieniu do przedsiębiorstw Sumitomo i Yazaki: średnia sprzedaż w EOG w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych, w ciągu których dokonywano naruszenia,
-
w odniesieniu do przedsiębiorstwa Furukawa: udział procentowy przedsiębiorstwa Furukawa dotyczący równoważnego modelu w Japonii, w zakresie którego przedsiębiorstwo to uczestniczyło w przedmiotowym naruszeniu w EOG, jest stosowany do średniej rocznej wartości sprzedaży przez przedsiębiorstwa Sumitomo i Yazaki równoważnego modelu produkowanego w EOG.
(13)
Wartość sprzedaży w przypadku naruszenia dotyczącego Nissana ustala się na podstawie wolumenu sprzedaży ZPIE do przyszłego "europejskiego" modelu objętego platformą B, oszacowanego przez przedsiębiorstwo Nissan w okresie trwania naruszenia dotyczącego platformy B w 2006 r., pomnożonego przez cenę określoną w zwycięskich ofertach.
(14)
Wartość sprzedaży w przypadku naruszenia dotyczącego Renault (platforma W95) ustala się na podstawie wolumenu sprzedaży ZPIE do przedsiębiorstwa Renault w EOG, oszacowanego przez Renault w okresie trwania naruszenia, pomnożonego przez cenę określoną w zwycięskich ofertach.
(15)
Wartość sprzedaży do Renault (platforma W52/98) ustala się poprzez równy podział między odnośnymi trzema przedsiębiorstwami całkowitej wartości sprzedaży ZPIE do Renault w EOG w odniesieniu do modelu W52, obliczonej na podstawie ceny określonej w zwycięskiej ofercie przedsiębiorstwa Leoni pomnożonej przez wolumen sprzedaży ZPIE oszacowany przez Renault w okresie trwania naruszenia.
(16)
Podstawową kwotę grzywny ustala się, w przypadku każdego z pięciu naruszeń, w wysokości 16 % wartości sprzedaży określonej w pkt 12-15 powyżej.
(17)
Kwotę podstawową mnoży się przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, aby w pełni uwzględnić czas uczestnictwa każdego przedsiębiorstwa w naruszeniu.

2.4.2. Korekty kwoty podstawowej

2.4.2.1. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(18)
Przedsiębiorstwo Sumitomo zwolniono z grzywny w odniesieniu do wszystkich naruszeń. Pozostałym przedsiębiorstwom przyznano następujące redukcje grzywien: Yazaki: 30 % w odniesieniu do naruszeń dotyczących Toyoty i Hondy; 50 % w odniesieniu do naruszenia dotyczącego Nissana; Furukawa: 40 % w odniesieniu do naruszeń dotyczących Toyoty i Hondy; SYS: 45 % w odniesieniu do naruszenia dotyczącego Renault (platforma W95) i 40 % w odniesieniu do naruszenia dotyczącego Renault (platforma W52/98) oraz Leoni: 20 % w odniesieniu do naruszenia dotyczącego Renault (platforma W52/98).

2.4.2.2. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(19)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejsza się kwotę grzywien nałożonych na przedsiębiorstwa Yazaki, Furukawa, SYS i Leoni o 10 % w odniesieniu do każdego z przedmiotowych naruszeń.

3.

 GRZYWNY NAŁOŻONE NINIEJSZĄ DECYZJĄ

(20)
W odniesieniu do naruszenia dotyczącego Toyoty nakłada się następujące grzywny:
-
Sumitomo Electric Wiring Systems (Europe) Ltd i Sumitomo Electric Industries Ltd solidarnie: 0 EUR,
-
Yazaki Europe Ltd i Yazaki Corporation solidarnie: 95.149.000 EUR,
-
Furukawa Electric Co. Ltd: 2.483.000 EUR.
(21)
W odniesieniu do naruszenia dotyczącego Hondy nakłada się następujące grzywny:
-
Sumitomo Electric Wiring Systems (Europe) Ltd i Sumi-tomo Electric Industries Ltd. solidarnie: 0 EUR,
-
Yazaki Europe Ltd i Yazaki Corporation solidarnie: 29.812.000 EUR,
-
Furukawa Automotive Systems Inc. i Furukawa Electric Co. Ltd solidarnie: 1.532.000 EUR.
(22)
W odniesieniu do naruszenia dotyczącego Nissana nakłada się następujące grzywny:
-
Sumitomo Electric Industries Ltd: 0 EUR,
-
Yazaki Corporation: 380.000 EUR.
(23)
W odniesieniu do naruszenia dotyczącego Renault (platforma W95) nakłada się następujące grzywny:
-
Sumitomo Electric Wiring Systems (Europe) Ltd i Sumitomo Electric Industries Ltd solidarnie: 0 EUR,
-
S-Y Systems Technologies France SAS i S-Y Systems Technologies Europe GmbH solidarnie: 10.123.000 EUR.
(24)
W odniesieniu do naruszenia dotyczącego Renault (platforma W52/98) nakłada się następujące grzywny:
-
Sumitomo Electric Wiring Systems (Europe) Ltd i Sumitomo Electric Industries Ltd solidarnie: 0 EUR,
-
S-Y Systems Technologies France SAS i S-Y Systems Technologies Europe GmbH solidarnie: 934.000 EUR,
-
Leoni Wiring Systems France SAS i Leoni AG solidarnie: 1.378.000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Odnośne przedsiębiorstwa to Sumitomo Electric Wiring Systems (Europe) Ltd i Sumitomo Electric Industries Ltd.
3 Odnośne przedsiębiorstwa to Yazaki Europe Ltd i Yazaki Corporation.
4 Odnośne przedsiębiorstwa to Furukawa Automotive Systems Inc i Furukawa Electric Co. Ltd.
5 Odnośne przedsiębiorstwa to S-Y Systems Technologies France SAS i S-Y Systems Technologies Europe GmbH.
6 Odnośne przedsiębiorstwa to Leoni Wiring Systems France SAS i Leoni AG.
7 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.283.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 lipca 2013 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39748 - Zespoły przewodów instalacji elektrycznych dla przemysłu motoryzacyjnego).
Data aktu: 28/09/2013
Data ogłoszenia: 28/09/2013