Rezolucja "Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej".

Rezolucja Komitetu Regionów: "Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej"

(2013/C 280/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW

uwzględniając rezolucję KR-u z 1 lutego 2013 r. w sprawie stabilnej przyszłości unii gospodarczej i walutowej (UGW) 1 ;
uwzględniając dwa komunikaty Komisji: "Koordynacja ex ante planów zasadniczych reform polityki gospodarczej" (COM(2013) 166 final) oraz "Wprowadzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności" (COM(2013) 165 final), opublikowane 20 marca 2013 r.;
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 23 maja 2013 r. w sprawie przyszłych wniosków ustawodawczych dotyczących unii gospodarczej i walutowej (UGW): odpowiedź na komunikaty Komisji (2013/2609(RSP));
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 27-28 czerwca 2013 r.;
uwzględniając zasady pomocniczości i proporcjonalności;

Uwagi ogólne

Przypomina zasady i cele unii gospodarczej i walutowej zamieszczone w art. 3 i 120 TFUE.
Podkreśla, że wdrażanie zatwierdzonych już środków musi mieć pierwszeństwo przed wszelkimi nowymi wnioskami i zgadza się z Parlamentem Europejskim, że wszelki dalsze wnioski ustawodawcze muszą wykazywać wyraźną wartość dodaną w stosunku do istniejących instrumentów.
Podkreśla, że przy podejmowaniu wszelkich decyzji dotyczących rozwoju UGW należy w pełni uznawać i wzmacniać tam, gdzie to możliwe, rolę władz lokalnych i regionalnych we wzmacnianiu gospodarki i ułatwianiu wzrostu i zatrudnienia.
Uważa, że proponowany jednolity mechanizm nadzorczy z centralną rolą EBC oraz zmiana roli EUNB stanowią krok naprzód ku większej przejrzystości i większej demokratycznej rozliczalności.
Przyjmuje z zadowoleniem apel wystosowany przez Radę Europejską na posiedzeniu w dniach 27-28 czerwca 2013 r., by Komisja Europejska jak najszybciej przedstawiła propozycje dotyczące projektu rozporządzenia ustanawiającego jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków. Popiera zamiar przyjęcia odpowiedniego ustawodawstwa przed końcem obecnej kadencji.

Koordynacja ex ante planów zasadniczych reform polityki gospodarczej

Oczekuje, że Komisja Europejska we wniosku dotyczącym koordynacji ex ante, który ma zostać opublikowany jesienią 2013 r., jasno określi różnicę między tą koordynacją a innymi instrumentami i mechanizmami - już stosowanymi (jak europejski semestr) lub planowanymi (jak instrument na rzecz konwergencji i konkurencyjności, zob. niżej).
Podkreśla, że proponowana przez Komisję Europejską koordynacja ex ante planów najważniejszych reform polityki gospodarczej, w którą zaangażowane są tylko Komisja i Rada Ministrów, musi zostać uzupełniona o europejskie i krajowe środki, które zagwarantują, że odbędą się odpowiednie konsultacje z właściwymi władzami lokalnymi i regionalnymi i że władze te będą odpowiednio informowane.
Apeluje do Komisji Europejskiej i państw członkowskich, by podejmując koordynację ex ante zasadniczych reform gospodarczych w UE, zwróciły szczególną uwagę na regionalne skutki uboczne oraz ich ewentualny wpływ na stabilność finansów publicznych i na spójność terytorialną.
Podkreśla, że z uwagi na silny związek między ustaleniami umownymi a planowanym procesem koordynacji ex ante, powinien także istnieć silny związek między zarządzaniem i demokratyczną rozliczalnością tych dwóch procesów. Z tego względu proponuje, by w przypadku, gdy w grę wchodziłyby regionalne skutki uboczne, zapewnić zaangażowanie Komitetu Regionów i zainteresowanych władz regionalnych w proces dialogu gospodarczego na szczeblu UE.
Zgadza się z tym, że koordynacja ex ante powinna dotyczyć tylko krajowych planów zasadniczych reform gospodarczych; podkreśla, że należy nią objąć również reformy systemów zabezpieczenia społecznego, jako że mogą mieć one istotne skutki w państwach członkowskich.
Ubolewa, że jeśli chodzi o filar UGW związany z demokratyczną legitymacją i rozliczalnością, poczyniono tylko niewielkie konkretne postępy, by uniknąć zakwestionowania całego procesu w przypadkach, w których byłby on postrzegany jako ingerencja Komisji Europejskiej i innych państw członkowskich w decyzje, które w przeszłości zazwyczaj były podejmowane na poziomie krajowym, a nawet regionalnym.

Wprowadzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności

Ponownie wyraża swoje przekonanie, że do osiągnięcia głębokiej i faktycznej UGW konieczna jest zdolność fiskalna, i zgadza się z tym, że proponowany instrument może przynieść cenny postęp w tym kierunku.
Uważa, że nowy instrument powinien stanowić uzupełnienie instrumentów polityki spójności, dlatego wyraża zastrzeżenia co do nazwy tego nowego instrumentu, jako że zbieżność między terminami "konwergencja" i "spójność" może sugerować pokrywanie się ich zakresów.
Przyjmuje z zadowoleniem ustanowienie mechanizmu silniejszej koordynacji i wzmocnienia polityki strukturalnej, opartego na ustaleniach umownych między państwami członkowskimi a instytucjami UE. Podkreśla, że takie ustalenia powinny podlegać wspólnym decyzjom i wdrażaniu, dlatego wnosi, by władze lokalne i regionalne były włączane w opracowanie ustaleń umownych, z należytym poszanowaniem prawa krajowego. Instrument ten powinien być jednak także otwarty, na zasadzie dobrowolności, dla państw członkowskich spoza strefy euro.
Wyraża zaniepokojenie, że ustalenia umowne w takiej formie, w jakiej są obecnie proponowane w komunikacie Komisji, w jeszcze większym stopniu obciążą i tak złożony już proces zarządzania, wynikający z nowego ustawodawstwa w dziedzinie nadzoru gospodarczego (krajowe programy reform, zalecenia dla poszczególnych krajów i związane z tym sankcje) oraz zreformowanej polityki spójności (umowy o partnerstwie, programy operacyjne i związane z tym uwarunkowania ex ante).
Uważa, że reformy strukturalne to długotrwałe procesy wymagające wieloletniego programowania, zatem podaje w wątpliwość konieczność ustalenia powiązania między uruchomieniem tego nowego instrumentu a europejskim semestrem.
Wzywa do tego, by ustalenia umowne opierały się na metodzie wspólnotowej z pełnym włączeniem Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych.
Zgadza się z tym, że UE powinna przyjąć konstruktywne podejście do reform strukturalnych na poziomie krajowym, w wyważony sposób stosując zachęty i sankcje.
Zauważa, że władze lokalne i regionalne mają bezpośrednie kompetencje w dziedzinach, których dotyczą reformy strukturalne, więc powinny być zaangażowane w projektowanie i wdrażanie ustaleń umownych.
Podkreśla, że w związku z powyższym wspomniane programowanie wieloletnie oraz jego wdrażanie powinno być oparte na skutecznym wielopoziomowym sprawowaniu rządów z udziałem władz lokalnych i regionalnych oraz z poszanowaniem ich kompetencji.

Społeczny wymiar UGW

Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Rada Europejska na posiedzeniu w dniach 27-28 czerwca 2013 r. uznała konieczność wzmocnienia wymiaru społecznego UGW. W tym kontekście ponownie wyraża swoje poparcie dla apelu Parlamentu Europejskiego do państw członkowskich o rozważenie podpisania paktu na rzecz inwestycji społecznych, w którym wytyczono by cele inwestycyjne dla inwestycji społecznych na poziomie krajowym, po to by zrealizować cele strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia, polityki społecznej i kształcenia.

Bruksela, 4 lipca 2013 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 CdR 2494/2012 fin.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.280.6

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja "Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej".
Data aktu: 04/07/2013
Data ogłoszenia: 27/09/2013