Opinia "Zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej".

Opinia Komitetu Regionów: "Zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej"

(2013/C 280/10)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Przyjmuje do wiadomości wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej przedstawiony przez Komisję Europejską 26 marca 2013 r., który jest częścią dziesięciopunktowego planu przedłożonego w ramach oceny śródokresowej europejskiej agendy cyfrowej.
- Popiera priorytety wskazane we wniosku dotyczącym rozporządzenia - szybkie sieci, prace budowlane, wspólne wykorzystanie istniejącej infrastruktury i skuteczniejsze tworzenie nowych elementów infrastruktury materialnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych i biurokracji - które dotyczą dziedzin, w których miasta i regiony są jednocześnie podmiotami, usługodawcami i odbiorcami usług.
- Podkreślał już wcześniej, że przyjęcie środków na rzecz racjonalizacji, modernizacji i ograniczenia obciążeń administracyjnych jako priorytetowej linii działań w celu zmniejszenia kosztów, a także racjonalizacja i uproszczenie procedur i usług administracyjnych zwiększyłyby dynamikę działalności gospodarczej, zredukowałyby formalności biurokratyczne, ułatwiłyby stosunki między obywatelami a administracją i przyczyniłyby się do zmniejszenia kosztów administracyjnych w działalności przedsiębiorstw (zwłaszcza tych, które związane są z tworzeniem infrastruktury na potrzeby szerokopasmowego internetu), do poprawy ich konkurencyjności i do przyspieszenia ich rozwoju.
- Przypomina, że aby zaradzić słabej obecności operatorów prywatnych na obszarach uważanych za mało rentowne, takich jak obszary wiejskie, samorządy lokalne i regionalne zmuszone są do uczestnictwa w finansowaniu infrastruktury cyfrowej. Aby zapewnić równy dostęp do nowych technologii wszystkim obywatelom i obszarom, Komitet wzywa Komisję do wspierania samorządów w ich wysiłkach w zakresie finansowania poprzez zezwolenie na udział europejskich funduszy strukturalnych w finansowaniu infrastruktury cyfrowej we wszystkich regionach europejskich oraz poprzez uznanie, że projekty instalacji cyfrowych na obszarach wiejskich i słabo zaludnionych mają charakter usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
Sprawozdawca Gábor BIHARY (HU/PSE), członek zgromadzenia generalnego Budapesztu
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej
COM(2013) 147 final

I.

 ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW
1.
Przyjmuje do wiadomości wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej przedstawiony przez Komisję Europejską 26 marca 2013 r., który jest częścią dziesięciopunktowego planu przedłożonego w ramach oceny śródokresowej europejskiej agendy cyfrowej.
2.
Wyraża zadowolenie z faktu, iż wniosek dotyczący rozporządzenia jest oparty na wzorcowych rozwiązaniach stosowanych w państwach członkowskich, a jednocześnie pozostawia im szeroki margines uznaniowy, jeśli chodzi o aspekty organizacyjne i odpowiada nowej kulturze dostępu do szybkich sieci.
3.
Popiera priorytety wskazane we wniosku dotyczącym rozporządzenia - szybkie sieci, prace budowlane, wspólne wykorzystanie istniejącej infrastruktury i skuteczniejsze tworzenie nowych elementów infrastruktury materialnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych i biurokracji - które dotyczą dziedzin, w których miasta i regiony są jednocześnie podmiotami, usługodawcami i odbiorcami usług.
4.
Przypomina, że szybka infrastruktura szerokopasmowa stanowi podstawę jednolitego rynku cyfrowego i jest warunkiem uzyskania konkurencyjności w skali światowej, np. w dziedzinie handlu elektronicznego. Jak stwierdzono w komunikacie dotyczącym Aktu o jednolitym rynku II 1 , wzrost nasycenia rynku łączami szerokopasmowymi o 10 % może przynieść roczny wzrost PKB rzędu 1-1,5 % 2 , a także wzrost wydajności pracy o 1,5 %, a innowacje w przedsiębiorstwach, których źródłem są sieci szerokopasmowe, mogą przyczynić się do wzrostu zatrudnienia, generując potencjalnie 2 mln dodatkowych miejsc pracy do 2020 r. 3
5.
Podkreśla, że Unia nie może pozwolić sobie na pozostawienie przedsiębiorstw i obywateli europejskich poza zasięgiem pokrycia geograficznego tą infrastrukturą i że zobowiązała się ona dążyć do osiągnięcia ambitnych celów europejskiej agendy cyfrowej w zakresie dostępu do szybkich sieci, co oznacza, że do 2013 r. wszyscy Europejczycy mają mieć dostęp do podstawowych połączeń szerokopasmowych, a do 2020 r.:
1)
wszyscy Europejczycy mają mieć dostęp do połączeń o przepustowości przekraczającej 30 Mb/s;
2)
przynajmniej 50 % europejskich gospodarstw domowych ma mieć dostęp do łączy internetowych o przepustowości przekraczającej 100 Mb/s. Cele te zostaną osiągnięte pod warunkiem, że w całej UE zostaną zmniejszone koszty budowy infrastruktury.
6.
Podkreśla, że niezwykle istotne jest, by w ramach zarządzania procesami, o których mowa w omawianym wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i których dotyczą odpowiednie działania z zakresu polityki publicznej, koordynować działania Unii Europejskiej, państw członkowskich i samorządów terytorialnych oraz by czuwać nad ścisłym przestrzeganiem zasady pomocniczości, zgodnie ze wskazaniami Komitetu Regionów zawartymi w białej księdze w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów 4 .
7.
Zwraca uwagę, że w poprzednich opiniach mówił o konieczności pełnego wykorzystania potencjału Europy w zakresie rozwoju usług informacyjno-komunikacyjnych w sektorze publicznym i prywatnym i wezwał do zastosowania TIK jako metody poprawy usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach jak opieka zdrowotna, edukacja, porządek publiczny, bezpieczeństwo i usługi społeczne. Za doskonałą podstawę procesu zdobywania umiejętności i wiedzy na szczeblu lokalnym w całej Unii mogą służyć wspierane przez UE partnerstwa publiczno-prywatne w dziedzinie usług publicznych wykorzystujących TIK zawierane między władzami lokalnymi i regionalnymi a MŚP zajmującymi się rozwojem TIK 5 .
8.
Podkreślał już wcześniej, że przyjęcie środków na rzecz racjonalizacji, modernizacji i ograniczenia obciążeń administracyjnych jako priorytetowej linii działań w celu zmniejszenia kosztów, a także racjonalizacja i uproszczenie procedur i usług administracyjnych zwiększyłyby dynamikę działalności gospodarczej, zredukowałyby formalności biurokratyczne, ułatwiłyby stosunki między obywatelami a administracją i przyczyniłyby się do zmniejszenia kosztów administracyjnych w działalności przedsiębiorstw (zwłaszcza tych, które związane są z tworzeniem infrastruktury na potrzeby szerokopasmowego internetu), do poprawy ich konkurencyjności i do przyspieszenia ich rozwoju 6 .
9.
Zwraca uwagę, że Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny przyjąć konieczne środki, by władze lokalne i regionalne mogły w pełni i skutecznie uczestniczyć w zarządzaniu inicjatywami związanymi z TIK 7 .
10.
Przyjmuje do wiadomości, że wniosek dotyczący rozporządzenia ma przyczynić się do jakościowej poprawy usług i produktów informacyjnych przeznaczonych dla konsumentów europejskich oraz do ograniczenia zbędnych wydatków i obciążeń administracyjnych, a jednocześnie do wspierania jednolitego rynku cyfrowego i realizacji celów strategii "Europa 2020".

Dostęp do sieci szerokopasmowych

11.
Podkreśla, że samorządy lokalne i regionalne znajdują się wśród głównych adresatów zaleceń europejskiej agendy cyfrowej, zwłaszcza jeśli chodzi o wdrażanie sieci szerokopasmowych, i mogą w decydujący sposób przyczynić się do jej realizacji. Priorytety nowej strategii na szczeblu lokalnym i regionalnym mogą poprawić jakość życia oraz stać się bodźcem dla działalności społeczno-gospodarczej obywateli i dla rozwoju regionalnego, a także wspierać efektywniejsze i lepiej dostosowane do indywidualnych potrzeb usługi publiczne oraz lokalne przedsiębiorstwa. Regiony i miasta dysponują wieloma środkami na rzecz pełnego wykorzystania tego potencjału.
12.
Z zadowoleniem stwierdza, że wniosek dotyczący rozporządzenia może przyczynić się w znacznym stopniu do zniwelowania różnic w dostępie do sieci cyfrowych i do osiągnięcia celów strategii "Europa 2020", zaspokajając przy tym główne potrzeby obywateli europejskich w dziedzinie społecznej, kulturalnej i gospodarczej 8 .
13.
Uznaje, że społeczeństwo informacyjne niesie ze sobą fantastyczne przyspieszenie postępu gospodarczego i społecznego, i uważa, że lepsze wdrożenie infrastruktury szerokopasmowej powinno wzmocnić tę tendencję. Jednakże Komitet zwraca uwagę na łatwość, z jaką mogą być rozpowszechniane treści niebezpieczne dla młodzieży i dla podstawowych wartości demokratycznych, i podkreśla, że odpowiednie kształcenie oparte na wartościach oraz szeroko pojęta edukacja w zakresie korzystania z mediów 9 mogą zrównoważyć to zagrożenie.
14.
Przypomina, że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w zapewnieniu równego dostępu do szybkich sieci po rozsądnej cenie (np. w regionach, w których same mechanizmy rynku zawodzą), w prowadzeniu projektów pilotażowych w zakresie niwelowania różnic pod względem dostępności elektronicznej oraz w opracowywaniu nowego podejścia w dziedzinie internetowych usług publicznych skoncentrowanych na potrzebach ludzi 10 .
15.
Zwraca uwagę Komisji Europejskiej na fakt, iż w dziedzinie finansowania infrastruktury szerokopasmowej przez samorządy terytorialne konieczna może się okazać bezzwrotna pomoc państwa, i w związku z tym wnosi, by Komisja opracowała odpowiednie przepisy.
16.
Przypomina o swej propozycji wysuniętej w opinii w sprawie europejskiej agendy cyfrowej, by przyznane finansowanie i inne środki pomocowe sprzyjały wdrażaniu sieci szerokopasmowych o otwartym dostępie, opartych na architekturze sieci typu horyzontalnego i modelu ekonomicznym utrzymującym rozdział między dostępem fizycznym do sieci a dostawą usług, oraz by istniejące obecnie sieci światłowodowe były otwarte dla konkurencji 11 . W wymiarze praktycznym oznacza to, że w odniesieniu do światłowodu ciemnego, który jest formą infrastruktury pasywnej, należy aktywnie promować modele biznesowe oparte na otwartym dostępie.
17.
Uważa, że choć regiony o dużej gęstości zaludnienia są w oczywisty sposób interesujące z handlowego punktu widzenia, zagwarantowanie równowagi geograficznej wymaga, by poświęcić szczególną uwagę pobudzaniu inwestycji prywatnych na obszarach wiejskich i o małej gęstości zaludnienia, a także w regionach najbardziej oddalonych. Samorządy lokalne i regionalne mogą odegrać w tym względzie bardzo istotną rolę, koordynując popyt na dostęp szerokopasmowy ze strony administracji publicznej, organów bezpieczeństwa publicznego, lokalnych placówek oświatowych i struktur służby zdrowia, a także ustanawiając na szczeblu lokalnym grupy (szkoły, wspólnoty, MŚP itd.) i strefy, gdzie demonstrowane są konsumentom infrastruktury szerokopasmowe, a także organizując szkolenia.
18.
Przypomina, że aby zaradzić słabej obecności operatorów prywatnych na obszarach uważanych za mało rentowne, takich jak obszary wiejskie, samorządy lokalne i regionalne zmuszone są do uczestnictwa w finansowaniu infrastruktury cyfrowej. Aby zapewnić równy dostęp do nowych technologii wszystkim obywatelom i obszarom, Komitet wzywa Komisję do wspierania samorządów w ich wysiłkach w zakresie finansowania poprzez zezwolenie na udział europejskich funduszy strukturalnych w finansowaniu infrastruktury cyfrowej we wszystkich regionach europejskich oraz poprzez uznanie, że projekty instalacji cyfrowych na obszarach wiejskich i słabo zaludnionych mają charakter usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.

Usługi cyfrowe i administracja on-line

19.
Podkreśla, że technologie informacyjno-komunikacyjne, stanowiące podstawę społeczeństwa informacyjnego otwartego dla wszystkich, powinny uwzględniać potrzeby wszystkich obywateli, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
20.
Ponownie stwierdza, że wysokiej jakości szerokopasmowy dostęp do internetu po przystępnej cenie może zwiększyć dostępność i jakość usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne, a także - w przypadku mikroprzedsiębiorstw i MŚP - ułatwić wprowadzanie produktów do obrotu. Można oczekiwać w szczególności, że regiony i gminy peryferyjne, a zwłaszcza najbardziej oddalone, osiągną znaczne korzyści z szerszego i szybszego dostępu do usług szerokopasmowych 12 .
21.
Podkreśla żywotne znaczenie nowych zastosowań i usług cyfrowych dla atrakcyjności i równomiernego rozwoju regionów; uważa, że powszechny dostęp do technologii cyfrowych jest warunkiem osiągnięcia celów spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w UE.
22.
Zgodnie ze swym stanowiskiem zajętym w jednej z poprzednich opinii 13 zaleca pełne wykorzystanie w Europie potencjału związanego z przyspieszonym rozwojem sieci dzięki omawianemu rozporządzeniu, aby rozwijać usługi informacyjno-komunikacyjne w sektorze publicznym i prywatnym, a tym samym wykorzystać TIK jako metodę poprawy usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach jak opieka zdrowotna, edukacja, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i usługi społeczne.
23.
Podobnie, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym we wcześniejszej opinii 14 , zaleca pełne wykorzystanie w Europie potencjału związanego z przyspieszonym rozwojem sieci dzięki omawianemu rozporządzeniu, aby rozwijać ponadnarodowe usługi administracyjne on-line oraz czuwać nad tym, by związane z tym projekty informatyzacji uwzględniały aspekty związane z interoperacyjnością i identyfikacją obywateli (projekt STORK), podpisem elektronicznym, notyfikacją on-line i innymi elementami e-administracji, tak by były one regulowane na szczeblu europejskim.
24.
Twierdzi, że niemożliwe będzie wykorzystanie potencjału informatyki w chmurze 15 , jeśli nie zostanie szybko wdrożona niezbędna podstawa infrastrukturalna.

Inteligentne sieci energetyczne, cyfryzacja i treści kreatywne, wykorzystanie TIK

25.
Podkreśla, że jednolity rynek cyfrowy stanowiący fundament europejskiej agendy cyfrowej umożliwi stworzenie rozwijającego się, odnoszącego sukcesy i dynamicznego ogólnoeuropejskiego rynku kreowania i rozpowszechniania legalnych treści cyfrowych oraz usług internetowych 16 , a także zapewni konsumentom łatwy, bezpieczny i elastyczny dostęp do treści i usług cyfrowych.
26.
Uważa za istotne, by równolegle do wdrażania szybkich sieci administracja publiczna szczebla regionalnego i lokalnego dysponowała odpowiednim potencjałem wewnętrznym oraz trwałymi zasobami finansowymi niezbędnymi do digitalizacji danych 17 .
27.
Przyznaje, że proponowane rozporządzenie będzie miało wpływ na środki mające na celu sprostanie wyzwaniom w dziedzinie efektywności energetycznej związanym z TIK 18 oraz na dostosowanie struktur wykorzystywanych do eksploatacji zasobów naturalnych.

Dostęp do istniejącej infrastruktury fizycznej i przejrzystość

28.
Popiera cel maksymalnego zwiększenia synergii pomiędzy sieciami, zgodnie z którym rozporządzenie skierowane jest nie tylko do dostawców sieci łączności elektronicznej, ale również do wszystkich właścicieli infrastruktury fizycznej, takiej jak sieci elektroenergetyczne, gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne, grzewcze i transportowe, w których można umieścić elementy sieci łączności elektronicznej. Komitet wyraża jednak zaniepokojenie co do stosowania przepisów rozporządzenia w odniesieniu do infrastruktury o kluczowym znaczeniu, takiej jak tunele metra w wielkich miastach, ze względu na bezpieczeństwo i z powodu związanych z tym wysokich kosztów.
29.
Ubolewa, że usługi i infrastruktura telekomunikacyjna są jeszcze bardzo rozproszone ze względu na granice krajowe, podczas gdy infrastruktura szerokopasmowa i szybkie łącza są główną osią jednolitego rynku cyfrowego i warunkiem wstępnym konkurencyjności światowej.
30.
Ponieważ prace budowlane stanowią główną część całkowitych kosztów wdrażania sieci, uważa, że istotnym postępem w stanowieniu przepisów jest fakt, iż każdy operator sieci będzie miał prawo oferować dostęp do infrastruktury fizycznej (do takich elementów jak kanały, przewody, włazy inspekcyjne, skrzynki, słupy, maszty, anteny, wieże i inne podpory) lub z niej korzystać (po sprawiedliwej cenie i na rozsądnych warunkach) w celu wdrożenia elementów szybkich sieci łączności elektronicznej. Ponadto aby zapewnić przejrzystość, niezbędne do tego informacje będą musiały być dostępne w pojedynczym punkcie informacyjnym.
31.
Zwraca jednak uwagę, że przy określaniu ceny i opłat nie można pominąć celów społecznych ani celów dotyczących spójności.

Koordynacja prac budowlanych

32.
Wyraża zadowolenie, że w rozporządzeniu podjęto kwestię koordynacji prac budowlanych, szczególnie ze względu na fakt, iż inwestycje te finansowane są częściowo lub w całości z funduszy publicznych. Zauważa jednak, że w rozporządzeniu nie ma żadnych odniesień do skutków w dziedzinie zamówień publicznych.
33.
Ubolewa, że w rozporządzeniu nie wspomniano o roli samorządów lokalnych, podczas gdy to właśnie na ich obszarze koordynowane będą prace budowlane. Zaleca zatem Komisji, by w rozporządzeniu przywołała władze lokalne.

Udzielanie zezwoleń

34.
Popiera rolę pojedynczego punktu informacyjnego w ułatwianiu i koordynowaniu procesu udzielania zezwoleń i uważa, że maksymalny termin sześciu miesięcy jest wystarczający.
35.
Ubolewa, że w rozporządzeniu nie ma mowy o roli samorządów terytorialnych w procedurze udzielania zezwoleń, choć w większości wypadków procedura ta należy do kompetencji władz lokalnych. Wyraża zaniepokojenie znacznymi kosztami, jakie władze lokalne muszą często w związku z tym ponosić.

Urządzenia wewnątrzbudynkowe i dostęp do nich

36.
Uważa, że istotny postęp stanowi przepis, zgodnie z którym jednym z kryteriów przy udzielaniu zezwoleń jest wymóg instalowania w nowo wznoszonych budynkach infrastruktury fizycznej przystosowanej do szybkich łączy doprowadzonej do punktów zakończenia sieci.
37.
Wyraża zadowolenie z wymogu instalowania w nowo wznoszonych budynkach wielorodzinnych - oraz w przypadku generalnych prac remontowych w takich budynkach - punktu koncentracji dostępnego dla dostawców sieci łączności elektronicznej, ale uważa, że należałoby sprecyzować, iż obowiązek ten dotyczy również inwestycji w mieszkalnictwie socjalnym, aby zagwarantować grupom zagrożonym wykluczeniem cyfrowym dostęp do usług szerokopasmowych. W tym przypadku należy jednak w pełnym zakresie wspierać realizację założonego celu.

Pomocniczość, proporcjonalność i lepsze uregulowania prawne

38.
Uznaje, że środki zawarte we wniosku dotyczącym rozporządzenia w ich obecnej formie wydają się zgodne z zasadą pomocniczości. W istocie, zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej powinno być przedmiotem interwencji ze strony Unii, jeśli mają się poprawić warunki tworzenia i funkcjonowania rynku wewnętrznego, aby usunąć przeszkody w funkcjonowaniu jednolitego rynku wynikające z różnic w przepisach i praktykach administracyjnych obowiązujących na poziomie krajowym i niższym od krajowego, które hamują rozwój i wzrost przedsiębiorstw europejskich, mają negatywny wpływ na konkurencyjność Europy i utrudniają transgraniczne inwestycje i działalność.
39.
Uważa, że zaproponowane środki w dziedzinach mających aspekt transgraniczny są niezbędne, gdyż państwa członkowskie i samorządy lokalne i regionalne nie mogą samodzielnie regulować w odpowiedni sposób istotnych kwestii ponadnarodowych, a pełne pokrycie siecią szerokopasmową wzmocni spójność terytorialną.
40.
Uznaje, że omawiane rozporządzenie ma na celu ułatwianie i wspieranie wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej poprzez promowanie wspólnego korzystania z istniejącej infrastruktury i umożliwianie efektywniejszego wdrażania nowej infrastruktury fizycznej w celu zmniejszenia kosztów związanych z wdrażaniem takich sieci.
41.
Uważa zaproponowane środki za zdecydowanie bardziej korzystne niż pojedyncze działania na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, szczególnie ze względu na to, że główne środki skoncentrowane zostały wokół czterech następujących zagadnień: szybkie sieci łączności, prace budowlane, wspólne korzystanie z istniejącej infrastruktury i skuteczniejsze wdrażanie nowej infrastruktury materialnej oraz ograniczenie obciążeń administracyjnych.
42.
Zauważa, że wspólne europejskie podejście do omawianych kwestii wniesie wartość dodaną, gdyż pozwoli uniknąć zbędnego powielania prac i przyniesie oszczędności skali. Podkreśla, że podejście takie ma podstawowe znaczenie, gdyż internet - wszechobecny i transgraniczny - jest niezbędnym narzędziem, by optymalnie wykorzystać potencjał gospodarczospołeczny TIK.
43.
Uznaje, że środki zawarte we wniosku dotyczącym rozporządzenia w ich obecnej formie wydają się zgodne z zasadą pomocniczości. Ograniczają się one bowiem do tego, co niezbędne, by osiągnąć zakładane cele. Mają zmniejszyć przeszkody w dostępie do infrastruktury fizycznej.
44.
Zauważa, że środki dotyczące redukcji kosztów będące przedmiotem wniosku polegają na zwiększeniu koordynacji i przejrzystości oraz zharmonizowaniu stosowanych jako minimum narzędzi, co umożliwi odpowiednim zainteresowanym stronom wykorzystanie synergii i zwiększenie efektywności w rozpowszechnianiu sieci.
45.
Podkreśla, że proponowane środki nie wiążą się z żadnym konkretnym modelem ekonomicznym i że państwa członkowskie mogą przyjąć bardziej szczegółowe przepisy. W ten sposób bieżące inicjatywy krajowe zostaną raczej uzupełnione niż dostosowane. Jednocześnie nowe przepisy umożliwią państwom członkowskim dalsze wykorzystanie stosowanych obecnie środków i wybranie takiej organizacji prowadzonych już lub nowych działań, która będzie najlepiej odpowiadać ich potrzebom, co nie musi oznaczać ponoszenia dodatkowych kosztów.
46.
Podkreśla jednak, iż w celu zapewnienia pewności prawa rozporządzenie musi określać, jakie kroki mają zostać podjęte przez Komisję Europejską w sytuacji, gdy państwa członkowskie poinformują o zastosowaniu odstępstw.
47.
Dopuszcza formę rozporządzenia, choć dyrektywa pozostawia państwom członkowskim większe pole manewru. Uważa jednak, że jeżeli rozporządzenie będzie stosowane wystarczająco elastycznie, umożliwi w krótkim czasie dysponowanie narzędziami, które pozwolą na ograniczenie kosztów i zachowanie dynamiki w dążeniu do celów europejskiej agendy cyfrowej, które powinny zostać osiągnięte do 2020 r.
48.
Jeżeli chodzi o lepsze uregulowania prawne, zauważa, że wniosek dotyczący rozporządzenia zawiera liczne odniesienia do szczebla lokalnego i regionalnego. Ze względu na kompetencje władz lokalnych i regionalnych i ich podstawową rolę w opracowywaniu i realizacji działań w dziedzinach zastosowania TIK (a zwłaszcza w rozwoju szybkich sieci łączności) instytucje unijne i państwa członkowskie powinny regularnie zasięgać opinii samorządów terytorialnych w ramach przygotowywania i wdrażania środków mających na celu realizację europejskiej agendy cyfrowej.
49.
Wnosi, by Komisja Europejska w odpowiednim momencie zwróciła się do Komitetu Regionów o opracowanie opinii w sprawie sprawozdania z wdrożenia rozporządzenia, które ma zostać przedstawione 3 lata po jego wejściu w życie.

II.

 ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1
Artykuł 2 - nowy punkt 11)
Definicje
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
11) "krajowy organ właściwy w zakresie rozstrzygania sporów": zadanie to wykonuje krajowy organ regulacyjny, jeżeli państwo członkowskie nie wyznaczyło innego kompetentnego organu, niezależnego prawnie i funkcjonalnie od wszystkich operatorów sieci.
Uzasadnienie
Aby ułatwić rozumienie i stosowanie rozporządzenia, w definicjach należy umieścić również krajowy organ właściwy w zakresie rozstrzygania sporów.
Poprawka 2
Artykuł 2 - nowy punkt 12)
Definicje
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
12) "pojedynczy punkt informacyjny": w wypadku, gdy państwo członkowskie nie wyznaczyło innego kompetentnego organu, zadanie to wykonuje w każdym państwie członkowskim krajowy organ regulacyjny.
Uzasadnienie
Aby ułatwić rozumienie i stosowanie rozporządzeni punkt informacyjny. a, w definicjach należy umieścić również pojedynczy
Poprawka 3
Artykuł 7 ustęp 2
Urządzenia wewnątrzbudynkowe
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wszystkie nowo wznoszone budynki wielorodzinne, w przypadku których wnioski o wydanie pozwolenia budowlanego zostały złożone po dniu [Publications Office: please insert the exact date of the entry into force of this Regulation], wyposażone są w punkt koncentracji zlokalizowany wewnątrz lub na zewnątrz budynku i dostępny dla dostawców sieci łączności elektronicznej, w którym udostępnione jest podłączenie do infrastruktury wewnątrzbudynkowej przystosowanej do szybkich łączy. Ten sam obowiązek stosuje się w przypadku generalnych prac remontowych dotyczących budynków wielorodzinnych, w przypadku których wniosek o wydanie pozwolenia budowlanego został złożony po dniu [Publications Office: please insert the exact date of the entry into force of this Regulation] Wszystkie nowo wznoszone budynki wielorodzinne, w tym przeznaczone na mieszkania socjalne, w przypadku których wnioski o wydanie pozwolenia budowlanego zostały złożone po dniu [Publications Office: please insert the exact date of the entry into force of this Regulation], wyposażone są w punkt koncentracji zlokalizowany wewnątrz lub na zewnątrz budynku i dostępny dla dostawców sieci łączności elektronicznej, w którym udostępnione jest podłączenie do infrastruktury wewnątrzbudynkowej przystosowanej do szybkich łączy. Ten sam obowiązek stosuje się w przypadku generalnych prac remontowych dotyczących budynków wielorodzinnych, w przypadku których wniosek o wydanie pozwolenia budowlanego został złożony po dniu [Publications Office: please insert the exact date of the entry into force of this Regulation]
Uzasadnienie
Celem tej zmiany jest sprecyzowanie, że nie można ograniczać kosztów budowy mieszkań socjalnych poprzez pozbawienie ich wyposażenia niezbędnego do przyłączenia do szybkich sieci. Chodzi tu o zagwarantowanie ich mieszkańcom równych szans.
Poprawka 4
Artykuł 10
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wdrożenia niniejszego rozporządzenia najpóźniej do dnia [Publications Office: please insert the exact date: entry into force of this Regulation + 3 years]. Sprawozdanie zawiera podsumowanie skutków środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz ocenę postępów w realizacji jego celów. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wdrożenia niniejszego rozporządzenia najpóźniej do dnia [Publications Office: please insert the exact date: entry into force of this Regulation + 3 years]. Sprawozdanie zawiera podsumowanie skutków środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz ocenę postępów w realizacji jego celów. Jest ono przekazywane do zaopiniowania Komitetowi Regionów.
Uzasadnienie
Poprawka ma na celu obowiązkowe zasięgnięcie opinii KR-u.
Bruksela, 3 lipca 2013 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 COM(2012) 573 final.
2 Booz & Company, "Maximising the impact of Digitalisation" (Maksy-malne zwiększenie wpływu cyfryzacji) 2012 r.
3 Szacunki Komisji oparte na badaniach krajowych (J. Liebenau, R. Atkinson, P. Karrberg, D. Castro i S. Ezell, 2009, The UK Digital Road to Recovery ["Cyfrowa droga Zjednoczonego Królestwa do naprawy gospodarczej"]; R.L. Katz i in., 2009, The Impact of Broad-band on Jobs and the German Economy ["Wpływ łączy szerokopasmo-wych na zatrudnienie w gospodarce niemieckiej"].
4 CdR 89/2009 fin.
5 CdR 156/2009 fin.
6 CdR 65/2011 fin.
7 CdR 283/2008 fin.
8 CdR 14/2010 fin.
9 CdR 133/2009 fin.
10 CdR 5/2008 fin..
11 CdR 104/2010 fin.
12 CdR 252/2005 fin.
13 CdR 156/2009 fin.
14 CdR 65/2011 fin.
15 CdR 1673/2012 fin.
16 CdR 104/2010 fin.
17 CdR 247/2009 fin.
18 CdR 254/2008 fin.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.280.50

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia "Zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej".
Data aktu: 03/07/2013
Data ogłoszenia: 27/09/2013