Rezolucja "Priorytety Komitetu Regionów na rok 2014 w kontekście programu prac Komisji Europejskiej".

Rezolucja Komitetu Regionów: "Priorytety Komitetu Regionów na rok 2014 w kontekście programu prac Komisji Europejskiej"

(2013/C 280/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW

uwzględniając komunikat Komisji w sprawie programu prac Komisji na rok 2013 1 ;
uwzględniając swoją rezolucję z 30 listopada 2012 r. "Priorytety Komitetu Regionów na rok 2013 w kontekście programu działalności legislacyjnej i prac Komisji Europejskiej 2 ;
uwzględniając protokół o współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów, podpisany 16 lutego 2012 r.:

Unia w 2014 r.

1.
Uważa rok 2014 za przełomowy dla Unii Europejskiej: będzie to rok wyborów do Parlamentu Europejskiego, mianowania nowej Komisji Europejskiej, rozpoczęcia nowego okresu programowania na lata 2014-2020, któremu towarzyszą nowe wieloletnie ramy finansowe, śródokresowego przeglądu strategii "Europa 2020" oraz dalszych prac prowadzących do pogłębienia i sfinalizowania unii gospodarczej i walutowej.
2.
Za kluczowe wyzwania, przed którymi stanie UE w 2014 r., uznaje: generowanie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia poprzez transformację naszych gospodarek w perspektywie niskoemisyjnej, zrównoważonej przyszłości; umocnienie obywatelstwa UE, zwłaszcza w kluczowym momencie wyborów europejskich, i przywrócenie wiary w projekt integracji europejskiej, by utwierdzić demokratyczną legitymizację UE, co wymaga stałych wysiłków, by bronić kluczowych wartości UE wobec napływu sił populistycznych i antydemokratycznych.
3.
Wyraża obawy, że zbliżający się koniec kadencji może wpłynąć na poziom aktywności Komisji Europejskiej w chwili, gdy w wielu obszarach konieczne są pilne działania.
4.
Przypomina, że w związku z dwudziestą rocznicą swego powstania KR zamierza podjąć refleksję na temat tego, w jaki sposób mógłby umocnić swą rolę instytucjonalną i polityczną.
5.
Wnosi, by Komisja Europejska przygotowała sprawozdanie z przebiegu trwających obecnie dyskusji na temat przyszłości Europy obejmującego także wyniki debat z obywatelami przeprowadzonych w ramach Europejskiego Roku Obywateli 2013. Zachęca Komisję Europejską, by w ramach debaty na temat wznowienia więzi z obywatelami rozpoczęła już w 2014 r. prace nad sprawozdaniem ze stosowania rozporządzenia dotyczącego europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

Unia gospodarcza i walutowa oraz finanse publiczne

6.
Wzywa Komisję do jak najszybszego przedstawienia propozycji w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków oraz w sprawie działań następczych w zakresie zaleceń dotyczących reform strukturalnych w sektorze bankowym.
7.
Zwraca się do Komisji Europejskiej o przedstawienie wniosku w sprawie przeglądu systemu "trojki", by zagwarantować demokratyczną kontrolę i odpowiedzialność przed Parlamentem Europejskim.
8.
Wzywa do ponownego otwarcia negocjacji dotyczących dyrektywy w sprawie systemów gwarancji depozytów, równolegle do prac związanych z wnioskiem w sprawie dyrektywy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych.
9.
Stwierdza pomyślne wprowadzenie obligacji projektowych na rynek w kontekście przeprowadzanej obecnie fazy pilotażowej i wnosi o poszerzenie tej inicjatywy na cały okres obowiązywania kolejnych wieloletnich ram finansowych (2014-2020) oraz na inne niż infrastruktury energetyczne, transportowe i telekomunikacyjne obszary polityki. Proponuje poszerzenie możliwości udziału w nich na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), tak by regionalne fundusze inwestycyjne skierować właśnie na nie i by umocnić sektor venture capital działający w regionach.
10.
Zachęca Komisję Europejską do dalszego monitorowania - w swym dorocznym sprawozdaniu w sprawie finansów publicznych w unii gospodarczej i walutowej - sytuacji i rozwoju finansów publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym.

Strategia "Europa 2020" i europejski semestr

11.
Niezadowalające wyniki dotychczasowej realizacji strategii "Europa 2020" przypisuje nie tylko kryzysowi gospodarczemu i brakowi ambicji ze strony państw członkowskich, ale także niezaangażowaniu władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie i wdrażanie strategii oraz, bardziej ogólnie, brakowi prawdziwie terytorialnego wymiaru tej strategii.
12.
Wzywa Komisję do szybkiego przedstawienia ram śródokresowego przeglądu strategii "Europa 2020", które wykraczałyby poza zapowiedziane przez nią opracowanie metodologii.
13.
Przypomina, że stale monitoruje postępy w realizacji wszystkich inicjatyw przewodnich strategii "Europa 2020" i już zajął się śródokresową oceną z punktu widzenia lokalnego i regionalnego.
14.
Ubolewa nad tym, że ani w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2013 r., ani w zaleceniach dla poszczególnych krajów nie wspomniano o potrzebie przyjęcia we wdrażaniu strategii "Europa 2020" podejścia ukierunkowanego na konkretny obszar czy partnerstwa na wielu poziomach, wnosi więc, by Komisja Europejska wywiązała się z obowiązku zapewnienia, by państwa członkowskie nawiązały partnerstwa z władzami lokalnymi i regionalnymi w pracach nad zaprojektowaniem i wdrażaniem krajowych programów reform (KPR).

Jednolity rynek i polityka przemysłowa

15.
Zachęca Komisję Europejską do zidentyfikowania i priorytetowego potraktowania w odniesieniu do funkcjonowania jednolitego rynku tych obszarów polityki, w przypadku których najbardziej prawdopodobne jest, że staną się źródłem nowatorskich pomysłów i przyczynią się do powstania miejsc pracy wysokiej jakości.
16.
Zachęca Komisję Europejską do wysunięcia propozycji w sprawie europejskiej polityki przemysłowej jako filara projektu integracji europejskiej i jako polityki, która zostałaby uznana za priorytetową na równi z polityką dotyczącą infrastruktury, rolnictwa i spójności.
17.
Popiera wysuniętą przez Parlament Europejski propozycję ustanowienia grupy sterującej ds. polityki przemysłowej, by zgrupować kompetencje poziomu europejskiego i krajowego oraz władz regionalnych i lokalnych, a także zasoby, które są obecnie rozrzucone między różne poziomy i sektory.
18.
Wzywa Komisję Europejską do formalnego przeprowadzenia konsultacji z KR-em w sprawie opracowania nowych wytycznych odnoszących się do stosowania unijnych zasad dotyczących pomocy państwa.
19.
Zachęca Komisję Europejską do promowania prac nad regionalnymi planami działania na rzecz innowacji obejmującymi także rozwój przemysłu.
20.
Wzywa Komisję Europejską do podjęcia dalszych działań wynikających z komunikatu pt. "Plan działania na rzecz przedsiębiorczości do 2020 r." poprzez przeanalizowanie faktycznych przeszkód, na jakie napotykają młodzi przedsiębiorcy, i zachęca do dalszej wymiany transgranicznej i stwarzania kolejnych możliwości dla tych przedsiębiorców.

Polityka spójności i transport

21.
Ponawia wezwanie, by Komisja Europejska przygotowała białą księgę w sprawie spójności terytorialnej, w której przeanalizowano by powiązania między "Agendą terytorialną 2020" i strategią "Europa 2020" oraz wpływ terytorialny ex-post polityki spójności w latach 2007-2013.
22.
Wzywa Komisję Europejską do opracowania sprawozdania na temat tego, czy władze lokalne i regionalne zostały w odpowiednim momencie i w zorganizowany sposób zaangażowane w opracowanie umów o partnerstwie i programów operacyjnych na lata 2014-2020, zgodnie z zasadami partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów zawartymi w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów i z kodeksem postępowania w sprawie partnerstwa.
23.
Wzywa Komisję Europejską do opublikowania, jak tylko nowe przepisy zostaną przyjęte, praktycznego i łatwego w użyciu przewodnika dla podmiotów lokalnych na temat możliwości korzystania z nowych funduszy strukturalnych.
24.
Jeśli chodzi o inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, KR wyraża głębokie zaniepokojenie brakiem wystarczających funduszy na cały następny okres programowania i ich skoncentrowanie na okresie 2014-2015, co stawia pod znakiem zapytania zrównoważony charakter i skuteczność środków. Dlatego wzywa szczególnie do zmiany art. 9f rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych, by usunąć jednoznaczne ograniczenie nowej linii budżetowej przeznaczonej na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych do 3 mld EUR. Jest to niezbędne zwłaszcza dla uniknięcia koncentracji w okresie po 2016 r. wydatków w ramach programów mających kluczowe znaczenie dla spójności, takich jak programy współpracy transgranicznej lub elementy instrumentu "Łącząc Europę".
25.
Będzie współpracował z Komisją Europejską nad włączeniem EUWT w polityki unijne, co przewidziano w umowie między obiema instytucjami, i zachęca Komisję Europejską do upowszechniania odwoływania się do EUWT przy wdrażaniu polityki sąsiedztwa. KR zbada możliwości ustanawiania EUWT z krajami partnerskimi objętymi polityką sąsiedztwa w ramach ARLEM-u i CORLEAP-u.
26.
Zachęca Komisję Europejską do opracowania komunikatu pt. "Mobilność w regionach napotykających wyzwania geograficzne i demograficzne".

Zatrudnienie i włączenie społeczne, małe i średnie przedsiębiorstwa

27.
W kontekście wysokiego poziomu bezrobocia w wielu państwach członkowskich, szczególnie wśród młodzieży, popiera wysiłki na rzecz stworzenia gwarancji dla młodzieży i zachęca Komisję Europejską do dalszych prac w tej dziedzinie i do złożenia w 2014 r. sprawozdania z postępów w tym obszarze.
28.
Wzywa Komisję Europejską do zaproponowania "paktu na rzecz inwestycji społecznych", o co wnosi także Parlament Europejski.
29.
Uważa, że konieczna jest większa pewność prawa w działaniach w dziedzinie gospodarki społecznej, i w związku z tym apeluje o ustanowienie statutu europejskiego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych.
30.
Mając na uwadze potencjał MŚP w zakresie tworzenia miejsc pracy na poziomie lokalnym i regionalnym oraz pragnąc pomóc im w przezwyciężaniu uporczywego kryzysu, wzywa Komisję Europejską do większych wysiłków, by zachęcić instytucje finansowe do udzielania pożyczek MŚP i do inwestowania w nie, by zapewnić ich przetrwanie oraz by promować ich wzrost. Dlatego oczekuje propozycji dotyczących nowego "planu inwestycyjnego" uzgodnionego na czerwcowym posiedzeniu Rady Europejskiej i zachęca do nowych inwestycji w otwarty model innowacyjności i nowo zakładane przedsiębiorstwa.
31.
Wzywa Komisję do dalszych wysiłków na rzecz uproszczenia i minimalizowania procedur biurokratycznych dla MŚP w ramach nowego programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT), a także do zidentyfikowania - poprzez regularne konsultacje z małymi i średnimi przedsiębiorstwami - tych unijnych praw i obszarów ustawodawstwa, które są dla tych przedsiębiorstw najbardziej uciążliwe (inicjatywa "Top Ten").
32.
Apeluje, by Komisja Europejska opracowała nowe podejście polityczne nastawione na strategie na rzecz przedsiębiorczości i inteligentnej specjalizacji oraz odkrywanie przedsiębiorczości na wszystkich poziomach kształcenia, od szkół podstawowych po szkoły zawodowe i uniwersytety. Należy położyć nacisk na to, jak Europejczycy - lokalni i regionalni przywódcy, przemysłowcy czy przedsiębiorcy rozpoczynający działalność - mogą współdziałać z uczniami szkół podstawowych, tak by ci ostatni mogli już w bardzo wczesnym wieku wykazywać się większą przedsiębiorczością w swym sposobie myślenia i codziennych działaniach.
33.
Wnosi o to, by Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący informowania pracowników i konsultowania się z nimi, przewidywania restrukturyzacji i zarządzania nią, zgodnie z rezolucją Parlamentu Europejskiego z 15 stycznia 2013 r.
34.
Apeluje do Komisji Europejskiej o opracowanie sprawozdania na temat wdrażania przez władze krajowe, regionalne i lokalne dyrektywy sprawie opóźnień w płatnościach.

Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne

35.
Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do dalszego angażowania władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie i wdrażanie polityki w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a zwłaszcza w kwestiach migracji i azylu, stale prowadzonej walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną oraz ochrony ofiar.
36.
Potwierdza swe zaangażowanie na rzecz strategicznego partnerstwa zaproponowanego przez Komisję Europejską w 2012 r. w ramach zmienionego europejskiego programu integracji obywateli państw trzecich oraz dialogu politycznego prowadzonego w ramach europejskiego forum integracji. Wzywa Komisję do położenia nacisku na korzystanie z paktów terytorialnych w tym obszarze polityki zgodnie z sugestiami poczynionymi w zmienionym programie integracji.

Rolnictwo i polityka morska

37.
Apeluje do Komisji Europejskiej o przeprowadzenie przeglądu dyrektywy 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych w taki sposób, by "produkcja lokalna" mogła być standardowym kryterium wyboru w przetargach dotyczących dostaw żywności na przykład do szkół, domów opieki i obiektów publicznych 3 .
38.
Wzywa do szczegółowej oceny wpływu terytorialnego wszystkich wniosków dotyczących zniesienia mechanizmów regulacji rynków rolnych, w tym dwustronnych umów o handlu oraz układów o stowarzyszeniu, oraz do sprawdzenia, czy wnioski te nie są sprzeczne z celem dotyczącym spójności terytorialnej zapisanym w traktacie lizbońskim.
39.
Apeluje, by Komisja Europejska zaproponowała europejską strategię rozwoju obszarów wiejskich, tak by zmienić rozłożenie środków na korzyść obszarów wiejskich, których poziom rozwoju utrzymuje się poniżej średniej wspólnotowej.
40.
Podkreśla znaczenie rzetelnego wdrażania nowego regionalnego podejścia do procesu decyzyjnego w zreformowanej wspólnej polityce rybołówstwa (WPRyb), tak by decyzje podejmowane były na poziomie basenu morskiego, a nie w ramach obecnego unijnego systemu mikrozarządzania, a zarazem by ściślej zaangażować wszystkie zainteresowane podmioty. Zaniepokojony jest faktem, że Komisja korzysta z aktów delegowanych, gdyż nie należy się nimi posługiwać, nie uwzględniając specyfiki poszczególnych obszarów połowowych i morskich.

Środowisko i energia

41.
Przypomina, że przejście na dostawy energii ze źródeł odnawialnych ma do odegrania kluczową rolę w polityce klimatycznej i energetycznej UE. Wzywa zatem Komisję Europejską, by zaproponowała prawnie wiążące podniesienie celu dotyczącego energii ze źródeł odnawialnych w odniesieniu do 2030 r. oraz by zwiększyła cele pośrednie w odniesieniu do 2040 r., tak by w 2050 r. udział energii ze źródeł odnawialnych wynosił 100 %.
42.
Zwraca się do Komisji o rozpoczęcie w 2014 r. dalszych inicjatyw w ramach Planu działania na rzecz zasobooszczędnej Europy 4 , takich jak wyznaczenie - obok podstawowego wskaźnika wydajności zasobów służącego oszacowaniu postępu w osiąganiu głównego celu Planu działania, jakim jest poprawa wyniku ekonomicznego przy jednoczesnym zmniejszeniu presji na zasoby naturalne - uzupełniających wskaźników efektywnej gospodarki zasobami oraz nowego wiodącego wskaźnika kapitału naturalnego i skutków, jakie niesie dla środowiska wykorzystywanie zasobów. Chodzi tu także o dalszą realizację w oparciu o wymienione wskaźniki celu, którym jest prowadzenie ciągłego i wymagającego niewielkich nakładów pomiaru poprawy efektywności wykorzystania zasobów. Ponownie wzywa Komisję do postępu w działaniach dotyczących obowiązkowych celów dla ekologicznych zamówień publicznych, z uwzględnieniem faktu, że istnieją także inne ważne czynniki, które trzeba brać pod uwagę w zamówieniach publicznych 5 .
43.
Apeluje do Komisji o zapewnienie odpowiedniego uwzględnienia - w planowanym na 2014 r. przeglądzie wspólnotowych przepisów dotyczących odpadów oraz celów w zakresie zapobiegania, ponownego wykorzystania, recyklingu i odzyskiwania oraz odchodzenia od składowania odpadów - opinii perspektywicznej KR-u na ten temat, przygotowanej na wniosek Komisji. Przegląd powinien uwzględniać szczytne cele wytyczone w Planie działania na rzecz zasobooszczędnej Europy, kładąc tym samym podwaliny pod gospodarkę opartą na ponownym wykorzystaniu i recyklingu, praktycznie pozbawioną odpadów resztkowych. Wzywa do poświęcenia szczególnej uwagi w przeglądzie kwestii odpadów z tworzyw sztucznych.
44.
W ramach dalszych działań w związku z zieloną księgą wzywa Komisję do przygotowania nowych, ambitnych ram polityki energetycznej i polityki ochrony klimatu na okres do 2030 r. Ramy te powinny w szczególności zapewnić wyższe stawki współfinansowania przez UE projektów infrastrukturalnych, które wspierają cele dotyczące zmiany klimatu oraz posiadają istotne powiązania z klimatem.
45.
Apeluje, by Komisja sporządziła strategię dotyczącą ubóstwa energetycznego wraz z towarzyszącymi jej odpowiednimi propozycjami, obejmującymi także ogólnounijną definicję ubóstwa energetycznego.
46.
Wzywa Komisję do włożenia wszelkich wysiłków w propagowanie efektywności energetycznej i przedstawienie wiążących krajowych celów w zakresie efektywności energetycznej, wraz z dokładną oceną wpływu na budżet oraz pakietem środków finansowych. Przypomina, że wdrażanie polityki w tej dziedzinie powinno odbywać się z przestrzeganiem zasady partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów.

Pomocniczość, ocena skutków i lepsze stanowienie prawa

47.
Wzywa Komisję do rozpoczęcia i zakończenia kilku ocen rozważanych w strategii na rzecz lepszych uregulowań prawnych, a zwłaszcza programu sprawności i wydajności regulacyjnej REFIT, oraz przypomina o wyrażonej już gotowości swojego udziału w tym za pośrednictwem sieci konsultacyjnych.
48.
Domaga się, aby Komisja zapewniła w niektórych obszarach polityki operacyjność ocen oddziaływania terytorialnego i ich obowiązkowy charakter. Przypomina o swojej chęci ścisłej współpracy z Komisją w tej dziedzinie i sugeruje, by Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej stała się punktem kompleksowej obsługi dla ocen oddziaływania terytorialnego.
49.
Zachęca Komisję do przesłania Komitetowi propozycji dotyczących współpracy w kwestiach związanych z zasięganiem opinii regionów i władz lokalnych na etapie przedlegislacyjnym (art. 2 Protokołu w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności) oraz z przestrzeganiem zasad pomocniczości i proporcjonalności.

Kultura, innowacje i turystyka

50.
Wzywa Komisję do usprawnienia ram regulacyjnych sektora kultury i sektora kreatywnego, a jednocześnie do zwrócenia szczególnej uwagi na uproszczenie i dostęp do finansowania. Kultura i twórczość powinny zostać lepiej zintegrowane ze strategią "Europa 2020".
51.
W związku z pakietem dotyczącym inwestycji w innowacje wzywa Komisję Europejską do jasnego zdefiniowania i podkreślenia roli władz lokalnych i regionalnych w programach i projektach dotyczących partnerstw publiczno-prywatnych (PPP). Regiony i miasta są kluczowymi podmiotami w tworzeniu właściwych warunków ramowych dla otoczenia sprzyjającego innowacji. Jako pośrednicy skupiają one na swym terytorium głównych uczestników trójkąta innowacji: przedstawicieli środowisk akademickich, uniwersytetów, ośrodków badawczych, przemysłu i przedsiębiorstw.
52.
Podkreśla potrzebę przygotowania komunikatu w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i konkurencyjnej branży turystyki kulturalnej jako szansy na wspieranie nowych miejsc pracy oraz pobudzanie gospodarki lokalnej i regionalnej. Taka strategia mogłaby zapewnić wspólne ramy propagowania i finansowania architektonicznego, etnograficznego i przemysłowego dziedzictwa regionów europejskich.

Globalny wymiar Europy

53.
Odnotowuje zamiar Komisji pogłębienia współpracy z KR-em i wzmocnienia tym samym wymiaru lokalnego i regionalnego w procesie rozszerzenia. Wzywa do odzwierciedlenia tego aspektu w rocznych sprawozdaniach z postępów przygotowań do rozszerzenia.
54.
Zachęca Komisję do dalszego zbadania możliwości rozszerzenia instrumentu na rzecz demokracji lokalnej (LAF) na władze lokalne w państwach Partnerstwa Wschodniego i Euromedu.
55.
Wzywa Komisję i Radę do utrzymania zasady "więcej za więcej" w nowym planie działania dotyczącym Partnerstwa Wschodniego. Inicjatywę tę należy postrzegać raczej jako instrument umożliwiający zarówno zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w jej realizację, jak i wykorzystanie potencjału Unii Europejskiej w zakresie stymulowania przemian.
56.
W kontekście współpracy w ramach Euromedu z zadowoleniem przyjmuje położenie nacisku na rozwój regionalny i oczekuje włączenia ARLEM-u w tzw. pilotażowe projekty rozwoju regionalnego.
57.
Przypomina o swoim pełnym poparciu dla ogłoszenia roku 2.015 Europejskim Rokiem Rozwoju, aby zapewnić kontynuację działań związanych z milenijnymi celami rozwoju. Z zadowoleniem przyjmuje refleksję Komisji Europejskiej na temat przyszłego globalnego podejścia do rozwoju i wzywa Komisję do obrony nadrzędnych ram milenijnych celów rozwoju po 2015 r. obejmujących trzy wymiaru zrównoważonego rozwoju, a mianowicie gospodarczy, społeczny i ekologiczny.
58.
Ma nadzieję, że jego zalecenia zostaną odpowiednio uwzględnione w procesie przygotowywania programu prac Komisji na 2014 r. i zobowiązuje przewodniczącego Komitetu do przedłożenia niniejszej rezolucji przewodniczącym Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej oraz litewskiej prezydencji w Radzie UE oraz przyszłym prezydencjom: greckiej i włoskiej.

Bruksela, 4 lipca 2013 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 COM(2012) 629 final.
2 CdR 2204/2012.
3 Zob. CdR 341/2010.
4 COM(2011) 571 final.
5 Zob. CdR 140/2011 fin.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.280.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja "Priorytety Komitetu Regionów na rok 2014 w kontekście programu prac Komisji Europejskiej".
Data aktu: 04/07/2013
Data ogłoszenia: 27/09/2013