Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013

COM(2013) 159 final - 2013/0087 (COD)

(2013/C 271/27)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

Sprawozdawca generalny: Diljana SŁAWOWA

Rada, w dniu 8 kwietnia 2013 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 16 kwietnia 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013

COM(2013) 159 final - 2013/0087 (COD).

W dniu 16 kwietnia 2013 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 490. sesji plenarnej w dniach 22-23 maja 2013 r. (posiedzenie z 23 maja) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Diljanę SŁAWOWĄ na sprawozdawcę generalnego oraz przyjął 124 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
EKES popiera ustalenie współczynnika korygującego w ramach mechanizmu dyscypliny finansowej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 1 . Odnotowuje jednakże, że wniosek Komisji, którego podstawą są wieloletnie ramy finansowe uzgodnione przez Radę Europejską w dniu 8 lutego 2013 r. 2 , nie ma żadnej mocy prawnej bez zgody Parlamentu Europejskiego.
1.2
EKES jest zdania, że Komisja i Parlament mogłyby rozważyć możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania, aby planowana rezerwa kryzysowa nie uszczuplała budżetu wspólnej polityki rolnej. Jeśli rezerwa ta miałaby zostać ujęta w dziale 2 wieloletnich ram finansowych, środki na nią powinny pochodzić z dodatkowego finansowania. W rezultacie współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich mógłby, z korzyścią dla rolników, odpowiadać niższemu odsetkowi niż zaproponowany przez Komisję.
1.3
Komitet wzywa Radę, Parlament Europejski i Komisję, by dołożyły wszelkich niezbędnych starań i w krótkim czasie osiągnęły ostateczny kompromis, który zapewniłby nie tylko rolnikom, lecz także wszystkim podmiotom działającym w każdym sektorze gospodarki UE wymaganą pewność prawa na potrzeby ich własnych planów finansowych.
2.
Kontekst opinii
2.1
By zapewnić zgodność kwot przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (WPR) z wieloletnimi ramami finansowymi, poziom płatności bezpośrednich ulega dostosowaniu w ramach mechanizmu dyscypliny finansowej w momencie, gdy prognozy wskazują, że roczne pułapy w dziale 2 wieloletnich ram finansowych zostaną przekroczone.
2.2
Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności objętego rokiem budżetowym (n+1). W odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 oznacza to, że okres płatności przypadnie na wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020, które jeszcze nie zostały przyjęte.
3.
Uwagi ogólne
3.1
Biorąc pod uwagę skutki nierównego rozdziału płatności bezpośrednich pomiędzy małych i dużych beneficjentów, EKES przykłada ogromne znacznie do faktu, że w przyszłości omawiane zmniejszenie będzie nadal stosowane jedynie do kwot w wysokości powyżej 5.000 EUR.

Bruksela, 22 maja 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 EUCO 37/13.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.271.143

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013.
Data aktu: 22/05/2013
Data ogłoszenia: 19/09/2013