ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW"Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2014 r. 1
(2013/C 264/09)
(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2013 r.)
1. WPROWADZENIE
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest oparte na rozporządzeniu Rady (WE) nr 814/2000 z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej, które określa rodzaj i treść działań informacyjnych, jakie Unia może współfinansować. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2208/2002, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1820/2004, ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000.
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 814/2000, ze środków przydzielonych w budżecie na 2013 r. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w terminie od dnia 1 maja 2014 r. do dnia 30 kwietnia 2015 r.
Działanie informacyjne składa się z niezależnego i spójnego zestawu wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach jednego budżetu.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (zwane dalej "RF") oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
2. TEMATYKA I ADRESACI
2.1. Tematyka
Priorytetowy obszar tematyczny
Zreformowana WPR
Konkretne tematy w zależności od odbiorców
Tematy priorytetowe dla obywateli będą uwzględniały ogólne zagadnienia związane z WPR i będą koncentrować się na trzech zasadniczych elementach: bezpieczeństwie żywnościowym, zrównoważonym zarządzaniu naszymi zasobami naturalnymi oraz rozwoju naszych obszarów wiejskich. Celem tych działań jest informowanie jak największej liczby osób o podstawowych aspektach zreformowanej WPR.
W odniesieniu do podmiotów wiejskich działania skupią się na bardziej specyficznych kwestiach, w szczególności na wdrożeniu nowych środków wprowadzanych przez reformę WPR, takich jak konwergencja różnych form pomocy bezpośredniej, jej ekologizacja, zasada wzajemnej zgodności, wsparcie dla młodych rolników i małych gospodarstw rolnych, mechanizmy wsparcia rynkowego, organizacje producentów i organizacje międzybranżowe, rozwój krótkich cyklów dostaw, zarządzanie ryzykiem, systemy ubezpieczeń od utraty dochodów, dostęp do systemów jakości, takich jak ChNP/ChOG/GTS (działania nakierowane na producentów, szczególnie w państwach członkowskich o niskiej liczbie rejestracji), innowacje i restrukturyzacja, modernizacja i dywersyfikacja działalności rolnej oraz inne środki na rzecz rozwoju rolnictwa lub doradztwa w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Niektóre z propozycji dotyczących rodzaju narzędzi informacyjnych służących integrowaniu kampanii informacyjnych zostały przedstawione w pkt 6 ppkt 2.
2.2. Grupy docelowe
Ogół społeczeństwa (ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi w obszarach miejskich) oraz podmioty wiejskie. Skutki danego środka zostaną ocenione zgodnie z rodzajem działania i rodzajem adresatów, do których skierowane jest dane działanie.
3. ORIENTACYJNY HARMONOGRAM
|
Etapy |
Dzień i czas lub orientacyjny termin |
a) |
Publikacja zaproszenia do składania wniosków |
Pierwsza połowa września 2013 r. |
b) |
Ostateczny termin składania wniosków |
30.11.2013 |
c) |
Okres oceny |
1.12.2013-31.3.2014 |
d) |
Przekazanie informacji wnioskodawcom |
Pierwsza połowa kwietnia 2014 r. |
e) |
Podpisanie umów w sprawie przyznania dotacji |
Druga połowa kwietnia 2014 r. |
f) |
Data rozpoczęcia działania |
1.5.2014 |
4. DOSTĘPNY BUDŻET
Ogólny budżet przewidziany na przeprowadzenie działań informacyjnych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3.000.000 EUR.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5. WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
Nieprzestrzeganie tych wymagań będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
6. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI 2
6.1. Kwalifikujący się wnioskodawcy
Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim od co najmniej dwóch lat w momencie składania wniosku. Fakt ten powinien jasno wynikać z informacji zawartych we wniosku i załączonych do niego dokumentach.
Przykłady kwalifikowalnych organizacji:
Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z beneficjentami, nieograniczone do danego działania ani nienawiązane wyłącznie w celu jego realizacji, mogą uczestniczyć w działaniu jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11 ppkt 2.
W tym celu wnioskodawcy wskazują w formularzu wniosku, że są podmiotami powiązanymi.
Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu, wniosek musi spełniać następujące warunki:
Wnioski mogą również składać wnioskodawcy, stworzeni specjalnie lub nie na potrzeby działania, składający się z kilku podmiotów prawnych spełniających kryteria kwalifikowalności, niewykluczenia i wyboru określone w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków i wspólnie realizujący proponowane działanie. W takich przypadkach we wnioskach należy wskazać wzmiankowane podmioty. Na potrzeby deklarowania kosztów kwalifikowalnych zgodnie z tym, co określono w pkt 11 ppkt 2, podmioty składowe wnioskodawcy są traktowane jak podmioty powiązane.
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Dokument |
Opis |
Uwagi |
Dokument A |
Akt założycielski (statut) |
Dotyczy wszystkich wnioskodawców niebędących podmiotami prawa publicznego |
Dokument B |
Aktualny wyciąg z urzędowego rejestru przewidzianego w przepisach krajowych państwa członkowskiego, w którym wnioskodawca ma siedzibę (np. wyciąg z dziennika urzędowego lub rejestru przedsiębiorców), jednoznacznie stwierdzający nazwisko (nazwę) wnioskodawcy, jego adres oraz datę wpisu |
Dotyczy wszystkich wnioskodawców |
6.2. Działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków
Do niniejszego zaproszenia do składania wniosków kwalifikują się dwa rodzaje zintegrowanych działań w dziedzinie komunikacji społecznej:
Działania powinny obejmować kilka działań w dziedzinie komunikacji lub narzędzia wymienione poniżej (wykaz jest otwarty):
Do programu nie kwalifikują się następujące działania:
Okres realizacji:
6.3. Działania o szczególnym znaczeniu
Działanie informacyjne uznaje się za działanie o szczególnym znaczeniu zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, jeżeli spełnione zostały wszystkie następujące warunki:
7. KRYTERIA WYKLUCZENIA
7.1. Wykluczenie z udziału w procedurze
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z następujących sytuacji:
Te same kryteria stosują się do podmiotów powiązanych.
Na wnioskodawców - lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane - którzy są winni złożenia fałszywych informacji można nałożyć kary administracyjne i finansowe.
7.3. Dokumenty potwierdzające 3
Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
8. KRYTERIA SELEKCJI 4
8.1. Zdolność finansowa 5
Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności w trakcie okresu przeprowadzania działań lub w roku, na który dotacja jest przyznana oraz w celu uczestniczenia w ich finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:
Kontrola zdolności finansowej nie stosuje się do organów publicznych. Nie należy zatem przedstawiać wymienionych powyżej dokumentów, jeżeli wnioskodawca jest organem publicznym.
Powyższe wymogi stosują się do podmiotów powiązanych, zgodnie z tym, co określono w pkt 6 ppkt 1.
Jeżeli w oparciu o przedłożone dokumenty subdelegowany urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca, może:
8.2. Zdolności operacyjne 6
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania.
Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć oświadczenie oraz następujące dokumenty potwierdzające:
Powyższe wymogi stosują się do podmiotów powiązanych, zgodnie z tym, co określono w pkt 6 ppkt 1.
9. KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI 7
Różne narzędzia i działania z zakresu komunikacji powinny być ze sobą połączone, charakteryzować się przejrzystą koncepcją i jasno określać cele do realizacji. Powinny wywierać znaczny wpływ, który można będzie zmierzyć za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych obiektywnie weryfikowalnych czynników, które powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem kryteriów SMART (tj. powinny być skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, realne, terminowe).
Każdy kwalifikujący się wniosek będzie oceniany na podstawie następujących kryteriów:
Tylko wnioski, które otrzymały łącznie co najmniej 60 na 100 punktów możliwych do zdobycia na tym etapie oceny, zostaną dopuszczone do następnego etapu. Uzyskanie 60 na 100 możliwych punktów nie gwarantuje jednak uzyskania dotacji na dane działanie informacyjne. Komisja może podnieść minimalny próg punktacji w zależności od liczby wniosków, które uzyskały ocenę pozytywną, oraz dostępnych środków budżetowych.
10. ZOBOWIĄZANIA PRAWNE 8
W przypadku przyznania dotacji przez Komisję umowa o udzielenie dotacji, sporządzona w euro i precyzująca warunki oraz poziom finansowania, zostanie wysłana beneficjentowi, podobnie jak opis procedury sformalizowania zobowiązań stron.
Beneficjent musi jako pierwszy podpisać dwa egzemplarze oryginału umowy o udzielenie dotacji i niezwłocznie przesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.
11. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE FINANSOWANIA
11.1. Zasady ogólne
11.2. Finansowanie 16
Finansowanie ma formę finansowania mieszanego składającego się z:
Wysokość dotacji nie może przekroczyć ani kosztów kwalifikowalnych, ani wnioskowanej kwoty. Kwoty są wyrażone w euro.
Maksymalna i minimalna wnioskowana kwota
Minimalna i maksymalna wnioskowana kwota (w tym płatność ryczałtowa na koszty personelu i zryczałtowana stawka na koszty pośrednie) wynosi odpowiednio 100.000 EUR i 500.000 EUR.
Maksymalny poziom współfinansowania wynosić będzie 50 % kosztów kwalifikowalnych. W przypadku działań informacyjnych o szczególnym znaczeniu (zob. pkt 6 ppkt 3), jeżeli wniosek zawiera taką prośbę, poziom wkładu Komisji może wynieść do 75 % bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych.
Co za tym idzie, część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zob. pkt 11 ppkt 1 lit. c)).
Koszty kwalfikowane 17
Koszty kwalifikowalne stanowią faktycznie poniesione przez beneficjenta dotacji koszty spełniające poniższe kryteria:
Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria stosują się do podmiotów powiązanych.
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie (50 % lub 75 % współfinansowania)
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania stanowią koszty, które - biorąc pod uwagę ogólne zasady kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane jako:
Załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji, załączony do niniejszego zaproszenia, zawiera wykaz przepisów szczególnych związanych z określonym rodzajem kosztów kwalifikowalnych oraz dokumentów potwierdzających wymaganych w ramach sprawozdania końcowego.
Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)
Finansowanie ryczałtowe w wysokości 7 % łącznych kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.
Koszty niekwalifikowalne
Następujące koszty nie stanowią kosztów kwalifikowalnych:
Generowanie zysku w ramach prowadzonego przez beneficjenta działania nie może być celem ani wynikiem przyznania dotacji UE. Zyskiem określa się nadwyżkę wpływów z działania w stosunku do jego kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta, w momencie wnioskowania o płatność salda. Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta w celu realizacji działania.
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Ostateczna kwota przyznawanej beneficjentowi dotacji jest określana po zakończeniu działania po zatwierdzeniu wniosku o płatność zawierającego następujące dokumenty 18 , w tym w stosownych przypadkach odpowiednie dokumenty potwierdzające:
11.3. Uzgodnienia dotyczące płatności 19
Beneficjentowi wypłacana jest płatność pośrednia. Płatność pośrednia ma pokryć wydatki beneficjenta na podstawie wniosku o płatność, gdy działanie jest już częściowo zrealizowane. Na potrzeby określenia kwoty należnej z tytułu płatności pośredniej stawka zwrotu, która ma być stosowana do kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję, jest stawką określoną w pkt 11 ppkt 2 zaproszenia.
Płatność pośrednia nie przekracza 30 % maksymalnej kwoty dotacji.
Komisja ustali kwotę płatności końcowej do zapłacenia beneficjentowi na podstawie obliczenia kwoty końcowej dotacji. Jeżeli wcześniejsze płatności wyniosą łącznie więcej niż kwota końcowa dotacji, od beneficjenta będzie wymagać się zwrotu kwoty nadpłaconej przez Komisję w drodze nakazu odzyskania środków.
12. PUBLIKACJA INFORMACJI
12.1. Ze strony beneficjentów
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację. Ponadto beneficjenci muszą zastrzec, że UE nie jest odpowiedzialna za opinie zawarte w publikacjach lub związane z działaniami, na które wykorzystywana jest dotacja.
W związku z tym beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i godła Komisji Europejskiej oraz stosowania szczególnych zasad związanych z wizualną tożsamością WPR we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego działania.
W tym celu muszą oni używać tekstu i godła Komisji Europejskiej, szczególnych zasad związanych z wizualną tożsamością WPR oraz zastrzeżenia, dostępnych na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.
12.2. Ze strony Komisji 20
Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
13. OCHRONA DANYCH
Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. O ile nie wskazano inaczej, pytania oraz inne wymagane dane osobowe są konieczne do oceny wniosku, zgodnie ze specyfikacją zawartą w zaproszeniu do składania wniosków, i będą one przetwarzane wyłącznie w tym celu przez dział K1 Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:
http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez księgowego Komisji albo wyłącznie w bazie danych systemu wczesnego ostrzegania (EWS), albo zarówno w EWS, jak i w centralnej bazie danych o wykluczeniach (CED), jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji wymienionych w:
14. PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wnioski należy składać zgodnie z wymogami formalnymi i w terminie określonym w pkt 5.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Jednakże w przypadku oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez wnioskodawcę, nieprzedstawienia przez wnioskodawcę dowodów lub niezłożenia oświadczeń, Komisja zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie brakujących informacji lub wyjaśnienie dokumentów potwierdzających w trakcie procesu oceny 21 . Takie informacje lub wyjaśnienie nie zmieniają w zasadniczy sposób wniosku.
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu oceny dotyczącej ich wniosków 22 .
Składanie wniosków w formie papierowej
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Wnioski należy składać na właściwym formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, wraz ze zbilansowanym budżetem (dochody/wydatki) i wymaganymi załącznikami, podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji wnioskodawcy.
W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.
Wnioski należy przesyłać na następujący adres 23 :
European Commission
Unit AGRI. K.1.
Call for proposals 2013/C 264/09
To the attention of Angela Filote
L130 4/148A
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Elektroniczne składanie wniosków
Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie wersji papierowej, niemniej, aby ułatwić przetwarzanie wniosków, wnioskodawcy proszeni są o wysłanie pocztą elektroniczną kopii elektronicznej wniosku na adres: agri-grants-applications-only@ec.europa.eu (a NIE na adres: agri-grants@ec.europa.eu). Termin przesłania kopii elektronicznej upływa z dniem 30 listopada 2013 r. o godz. 24.00.
Kontakty
Wszelkie pytania na temat zaproszenia do składania wniosków można przesyłać pocztą elektroniczną na adres:
agri-grants@ec.europa.eu
Termin przesyłania pytań upływa z dniem 8 listopada 2013 r. o godz. 24.00.
Najważniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
15. PROCEDURA OCENY
Wnioskodawcy spełniający wymogi dopuszczalności będą oceniani w świetle kryteriów wykluczenia.
Komitet oceniający będzie najpierw oceniał wnioski w świetle kryteriów wykluczenia (zob. pkt 7 zaproszenia do składania wniosków).
Komitet oceniający będzie następnie oceniał wnioski w świetle kryteriów przyznania dotacji (zob. pkt 9 zaproszenia do składania wniosków).
Na koniec wnioski, które pomyślnie przejdą przez poprzednie etapy, będą oceniane w świetle kryteriów kwalifikowalności (zob. pkt 6 zaproszenia do składania wniosków) i wyboru (zob. pkt 8 zaproszenia do składania wniosków).
16. ZAŁĄCZNIKI