Apel o opracowanie konkretnych sposobów walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania (2012/2599(RSP)).

Apel o opracowanie konkretnych sposobów walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania

P7_TA(2012)0137

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie apelu o opracowanie konkretnych sposobów walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania (2012/2599(RSP))

(2013/C 258 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 7 września 2013 r.)

Parlament Europejski

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 1 i 2 marca 2012 r.,
uwzględniając pytanie wymagające odpowiedzi ustnej nr B7-0635/2011 do Komisji z dnia 4 października 2011 r. w sprawie zgodności porozumień w sprawie podatków, zawartych między Niemcami i Wielką Brytanią a Szwajcarią, z dyrektywą UE w sprawie podatku od oszczędności,
uwzględniając badanie OECD z marca 2012 r. zatytułowane "Hybrydowe rozbieżne uzgodnienia: polityka podatkowa a kwestie zgodności",
uwzględniając sprawozdanie w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych, przyjęte przez Komisję Gospodarczą i Monetarną PE w dniu 21 marca 2012 r., (A7-0080/2012),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego podatków 1 ,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że prognozy wskazują, iż uchylanie się od zobowiązań podatkowych oraz unikanie płacenia podatków kosztuje rządy państw członkowskich UE znaczną sumę nieściągniętych przychodów;
B.
mając na uwadze, że utrata przychodów zwiększa poziomy zadłużenia państw członkowskich i ogranicza środki dostępne na wspieranie inwestycji publicznych, wzrostu i zatrudnienia;
C.
mając na uwadze, że skala uchylania się od zobowiązań podatkowych oraz unikania płacenia podatków podważa zaufanie obywateli i ich wiarę w sprawiedliwość i zasadność poboru podatków;
D.
mając na uwadze, że potrzeba znacznych usprawnień w zakresie publicznie dostępnej informacji na temat uchylania się od zobowiązań podatkowych oraz unikania płacenia podatków w każdym państwie członkowskim;
E.
mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny zasadniczo unikać angażowania się w dwustronne negocjacje z państwami spoza UE i powinny, jeżeli mimo wszystko uznają zawarcie umowy dwustronnej za niezbędne, bezzwłocznie poinformować o tym Komisję, by uniknąć naruszenia w jakikolwiek sposób prawa UE;
F.
mając na uwadze, że państwa korzystające z programów pomocy, po zwiększeniu poboru podatków i likwidacji przywilejów zgodnie z propozycjami trojki, doświadczyły opuszczenia kraju przez wiele większych przedsiębiorstw, pragnących korzystać z przywilejów podatkowych oferowanych przez inne państwa;
G.
mając na uwadze, że potrzeba jasnych unijnych zasad, by unikać takiego rodzaju konkurencji podatkowej, która podważa strategie odnowy gospodarczej zainteresowanych państw;
1.
z zadowoleniem przyjmuje konkluzje ze szczytu Rady Europejskiej w dniach 1 i 2 marca 2012 r., wzywające państwa członkowskie, w stosownych przypadkach, do dokonania przeglądu swoich systemów podatkowych, tak aby stały się one bardziej skuteczne i wydajne oraz aby wyeliminować nieuzasadnione zwolnienia od podatku, poszerzyć podstawę opodatkowania, zmniejszać obciążenie podatkowe pracy, zwiększać skuteczność poboru podatków oraz zwalczać uchylanie się od opodatkowania, do szybkiego zintensyfikowania walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania, w tym w odniesieniu do państw trzecich, oraz do zdania z tych działań sprawozdania do czerwca 2012 r.;
2.
wzywa Komisję do szybkiego zajęcia się kwestiami powstałymi wskutek przeglądu dyrektywy UE w sprawie podatku od oszczędności oraz do niezwłocznego wypracowania porozumienia ze Szwajcarią i zainteresowanymi państwami członkowskimi;
3.
podkreśla potrzebę upowszechnienia automatycznej wymiany informacji oraz rozszerzenia zakresu obowiązywania dyrektywy w sprawie podatku od oszczędności w celu skutecznego zlikwidowania tajemnicy bankowej;
4.
podkreśla ponownie, że konieczne jest skupienie się na kluczowej roli, jaką wobec oszustw podatkowych mogą odegrać wspólne skonsolidowane podstawy opodatkowania osób prawnych;
5.
uważa, że zaostrzenie regulacji i zwiększenie przejrzystości w odniesieniu do rejestrów przedsiębiorstw i rejestracji trustów jest warunkiem wstępnym poradzenia sobie z problemem uchylania się od opodatkowania;
6.
z zadowoleniem przyjmuje propozycje Komisji dotyczące zdawania sprawozdań z podziałem na kraje w ramach dyrektywy w sprawie rachunkowości i dyrektywy w sprawie przejrzystości; przypomina, że wymóg zdawania sprawozdań z podziałem na kraje w przypadku przedsiębiorstw transgranicznych jest kluczowy dla wykrycia uchylania się od opodatkowania przedsiębiorstw;
7.
wzywa do przeglądu dyrektywy o spółkach dominujących i zależnych oraz dyrektywy w sprawie odsetek i należności licencyjnych w celu uniknięcia uchylania się od opodatkowania poprzez hybrydowe instrumenty finansowe w UE;
8.
wzywa Komisję, by zidentyfikowała obszary, w których istnieje pole do ulepszeń zarówno w zakresie prawodawstwa UE, jak i współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi w celu ograniczenia oszustw podatkowych;
9.
nawołuje państwa członkowskie do zapewnienia płynnej współpracy i koordynacji pomiędzy swoimi systemami podatkowymi w celu uniknięcia niezamierzonego braku opodatkowania oraz uchylania się od opodatkowania i oszustw podatkowych;
10.
wzywa państwa członkowskie do przeznaczania odpowiednich środków na rzecz służb krajowych właściwych dla zwalczania oszustw podatkowych;
11.
wzywa państwa członkowskie, zgodnie z art. 65 TFUE i w ścisłej współpracy z Komisją oraz w porozumieniu z EBC, do przyjęcia środków zapobiegających łamaniu prawa krajowego, zwłaszcza w obszarze podatkowym; zauważa, że ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do państw członkowskich strefy euro dotkniętych lub zagrożonych poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej;
12.
podkreśla znaczenie wdrażania nowych i innowacyjnych strategii zwalczających oszustwa dotyczące podatku VAT w UE;
13.
wzywa państwa członkowskie do przeglądu obecnie obowiązujących między państwami członkowskimi umów dwustronnych oraz umów dwustronnych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi w zakresie, w jakim przyczyniają się one do uchylania się od opodatkowania i komplikują skuteczne opodatkowanie u źródła w niektórych państwach członkowskich;
14.
nakłania Komisję do zdania sprawozdania z możliwości skoordynowania przez UE zmiany umów dwustronnych między państwami członkowskimi, mając na celu dostosowanie ich do celów Rady Europejskiej, dzięki czemu uchylanie się od opodatkowania stanie się trudniejsze;
15.
przypomina o swoim wniosku dotyczącym zwiększenia przejrzystości i surowszych kontroli, by uniknąć korzystania z rajów podatkowych, za które uważa się niechętne do współpracy organy zagraniczne, charakteryzujące się w szczególności niestosowaniem podatków lub stosowaniem podatków minimalnych, brakiem skutecznej wymiany informacji z zagranicznymi organami podatkowymi, a także brakiem przejrzystości ustawodawstwa, przepisów prawnych lub administracyjnych, lub uznanych za takie przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju lub Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0030.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.258E.53

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Apel o opracowanie konkretnych sposobów walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania (2012/2599(RSP)).
Data aktu: 19/04/2012
Data ogłoszenia: 07/09/2013