Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów i zmieniającego różne instrumenty prawne Parlamentu Europejskiego i Rady.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów i zmieniającego różne instrumenty prawne Parlamentu Europejskiego i Rady

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 253/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.
W dniu 13 lutego 2013 r. Komisja przyjęła pakiet dotyczący bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku, w tym wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów i zmieniającego dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG, dyrektywy 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 1999/5/WE, 2000/9/WE, 2000/14/WE, 2001/95/WE, 2004/108/WE, 2006/42/WE, 2006/95/WE, 2007/23/WE, 2008/57/WE, 2009/48/WE, 2009/105/WE, 2009/142/WE, 2011/65/UE, rozporządzenie (UE) nr 305/2011, rozporządzenie (WE) nr 764/2008 i rozporządzenie (WE) nr 765/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (zwany dalej "wnioskiem") 1 . Tego samego dnia wniosek został przesłany EIOD do konsultacji.
1.1.
Konsultacje z EIOD
2.
Przed przyjęciem wniosku EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt zamieszczenia w preambule wniosku odniesienia do obecnych konsultacji.
3.
W niniejszej opinii EIOD pragnie podkreślić te elementy wniosku, które mają skutki dla przetwarzania danych osobowych i powtórzyć swoje wcześniejsze uwagi, które, jeśli zostaną uwzględnione, umożliwią poprawienie tekstu z punktu widzenia danych osobowych.
1.2.
Ogólny kontekst
4.
Wniosek jest częścią "pakietu dotyczącego bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku", który obejmuje także wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych 2 (zastępującego dyrektywę 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów) oraz wieloletni plan działania w zakresie nadzoru rynku na lata 2013-2015. Ogólnym celem wniosku jest uściślenie ram prawnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie produktów nieżywnościowych (zarówno produktów zharmonizowanych, jak i niezharmonizowanych, bez względu na to, czy są one przeznaczone dla konsumentów lub użytkowników profesjonalnych) i skonsolidowanie ich w ramach jednego instrumentu. W tym celu wniosek łączy zasady dotyczące nadzoru rynku określone w dyrektywie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, rozporządzenia (WE) nr 765/2008 3 i innych instrumentów unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego właściwych dla sektora.
5.
W szczególności zapisy dotyczące funkcjonowania wspólnotowego systemu szybkiego informowania (RAPEX) 4 , które obecnie zawiera dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zostały przeniesione do wniosku, zgodnie z którym RAPEX będzie jedynym systemem wczesnego ostrzegania w zakresie produktów stwarzających zagrożenie dla konsumentów UE.
6.
Wniosek ustanawia również formalnie system informacyjno-komunikacyjny do celów nadzoru rynku (ICSMS) 5 , który będzie służył jako baza danych zawierająca informacje dotyczące nadzoru rynku oraz kanał komunikacyjny dla organów nadzoru rynku.
3.
Wnioski
28.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że kwestie dotyczące ochrony danych zostały do pewnego stopnia uwzględnione we wniosku. W niniejszej opinii przedstawia jednak pewne zalecenia dotyczące dalszej poprawy wniosku z perspektywy ochrony danych osobowych.
29.
W szczególności EIOD zaleca, co następuje:
umieszczenie w części merytorycznej wniosku zapisu wyjaśniającego, że celem wniosku nie jest wprowadzenie ogólnego odstępstwa od zasad ochrony danych, oraz że obowiązujące przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych (tj. krajowe przepisy wdrażające dyrektywę 95/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 45/2001) pozostają w pełni obowiązujące w kontekście nadzoru rynku. Ponadto należałoby ponownie zredagować motyw 30,
wprowadzenie zmian do art. 19 i 21 wniosku, tak aby zapewnić przetwarzanie tylko takich danych osobowych, które są bezwzględnie konieczne dla celów nadzoru rynku odpowiednio w systemie RAPEX i ICSMS, zgodnie z zasadami proporcjonalności i minimalizacji danych,
wprowadzenie w rozporządzeniu będącym przedmiotem wniosku (np. w art. 19 i 21) zapisu w sprawie ustalonych okresów zatrzymywania danych dla danych przetwarzanych w systemach RAPEX i ICSMS, pamiętając o tym, że nieograniczony okres zatrzymywania danych byłby trudny do uzasadnienia w świetle przepisów UE o ochronie danych (nawet jeśli mogłyby być uzasadnione w przypadku informacji dotyczących produktów),
utrzymanie rozwiązania umożliwiającego informowanie opinii publicznej o produktach niebezpiecznych (za pośrednictwem strony internetowej RAPEX) bez przekazywania danych osobowych podmiotów gospodarczych odpowiedzialnych za takie produkty, i zastosowanie podobnego rozwiązania do wszystkich przypadków publikowania informacji przez organy nadzoru rynku w kontekście składanego wniosku,
w przypadku, gdyby zamiarem prawodawcy było umożliwienie publikowania informacji osobowych podmiotów gospodarczych (np. w ramach sankcji w sytuacji powtarzającego się naruszania przepisów lub dodatkowego środka odstraszającego), umieszczenie wyraźnych merytorycznych zapisów, które przynajmniej określałyby, jakiego rodzaju dane osobowe mogłyby być publikowane i dla jakich celów. W tym kontekście zwraca się uwagę na potrzebę uwzględnienia takich metod publikacji danych, które spowodują najmniejszą ingerencję w prawo danej osoby do ochrony swojego życia prywatnego oraz swoich danych osobowych, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schecke 6 ,
uzupełnienie zapisów dotyczących udziału krajów kandydujących, państw trzecich lub organizacji międzynarodowych w systemie RAPEX (art. 19 ust. 4) oraz dotyczących międzynarodowej wymiany informacji poufnych (art. 22) o wyraźne odniesienie do szczegółowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych odnoszących się do przepisów obowiązujących w Unii, zgodnie z wymaganiami art. 25 dyrektywy 95/46/WE i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 45/2001.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 75 final.
2 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa produktów konsum-pcyjnych i uchylającego dyrektywę Rady 87/357/EWG oraz dyrektywę 2001/95/WE (COM(2013) 78 final).
3 Rozporządzenie (WE) nr 765/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
6 Trybunał Sprawiedliwości, Schecke (C-92/09 i C-93/09), [2010] Zb.Orz. s. I-11063.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.253.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów i zmieniającego różne instrumenty prawne Parlamentu Europejskiego i Rady.
Data aktu: 30/05/2013
Data ogłoszenia: 03/09/2013