Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 kwietnia 2013 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39727 - CEZ).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 10 kwietnia 2013 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39727 - CEZ)

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1997 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2013/C 251/04)

(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2013 r.)

W dniu 10 kwietnia 2013 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Sprawa dotyczy przedsiębiorstwa ČEZ, a.s. ("CEZ"). Przyjęcie decyzji czyni prawnie wiążącymi dla CEZ zobowiązania, które zaproponowało przedsiębiorstwo zgodnie ze wstępnymi wnioskami Komisji stwierdzającymi, że CEZ mogło nadużyć pozycji dominującej na czeskim rynku wytwarzania i hurtowej dostawy energii elektrycznej. Komisja obawiała się, że CEZ mogło utrudnić wejście na rynek nowym przedsiębiorcom poprzez dokonanie uprzedniej rezerwacji mocy przesyłowych w czeskiej sieci przesyłowej energii elektrycznej.

2.

 PROCEDURA

(2)
W dniu 11 lipca 2011 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003, a w dniu 26 czerwca 2012 r. przyjęła wstępną ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w której przedstawiła swoje wstępne zastrzeżenia dotyczące konkurencji. Dotyczą one dokonanej przez CEZ uprzedniej rezerwacji mocy przesyłowych w czeskiej sieci przesyłowej energii elektrycznej, co mogło uniemożliwić konkurentom wejście na rynek wytwarzania i hurtowej dostawy energii elektrycznej.
(3)
O tej wstępnej ocenie CEZ zostało poinformowane w dniu 28 czerwca 2012 r.
(4)
W dniu 3 lipca 2012 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę Komisji CEZ przedstawiło zobowiązania.
(5)
W dniu 10 lipca 2012 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2 , w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano zawiadomienie, w którym streszczono sprawę i podsumowano zaproponowane zobowiązania oraz wezwano strony trzecie do przedstawienia uwag na ich temat w terminie jednego miesiąca od daty publikacji zawiadomienia.
(6)
W dniu 6 marca 2013 r. CEZ przedstawiło zmienioną propozycję zobowiązań.

3.

 ZASTRZEŻENIA PRZEDSTAWIONE W OCENIE WSTĘPNEJ

(7)
Zgodnie z wstępną oceną jako właściwy rynek produktowy uznano wytwarzanie i hurtową dostawę energii elektrycznej, a jako właściwy rynek geograficzny uznano rynek krajowy. Ponadto Komisja przyjęła wstępnie, że w rozpatrywanym okresie CEZ zajmowało pozycję dominującą na rynku wytwarzania i hurtowej dostawy energii elektrycznej w Republice Czeskiej.
(8)
We wstępnej ocenie Komisja wyraziła zaniepokojenie faktem, że CEZ mogło nadużyć swojej dominującej pozycji na rynku wytwarzania i hurtowej dostawy energii elektrycznej w Republice Czeskiej. Ściślej rzecz biorąc, CEZ mogło prowadzić strategię utrudniania wchodzenia na rynek nowych przedsiębiorstw. W ramach tej strategii w styczniu 2007 r. CEZ mogło dokonać potencjalnie uprzedniej rezerwacji mocy przesyłowych w czeskiej sieci przesyłowej energii elektrycznej.
(9)
Zastrzeżenie zgłoszone przez CEZ dotyczyło dwóch alternatywnych projektów: wydajności urządzeń zasilanych lignitem lub wydajności urządzeń zasilanych gazem. Jednak według wstępnej oceny Komisji zastrzeżenie to nie odpowiada rzeczywistym projektom dotyczącym wytwarzania energii.
(10)
W wyniku potencjalnie uprzedniej rezerwacji mocy przez CEZ dostępna zdolność przesyłowa, która mogłyby zostać wykorzystana w inny sposób przez konkurentów CEZ, została wyczerpana. W rezultacie konkurenci CEZ mogli zostać pozbawieni dostępu do sieci przesyłowej, co jest niezbędnym elementem dla każdego dużego producenta energii elektrycznej.

4.

 ZOBOWIĄZANIA I TEST RYNKOWY

(11)
CEZ nie zgodziło się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania, których kluczowe elementy były następujące:
CEZ pozbędzie się jednego z wymienionych poniżej aktywów wytwórczych na rzecz odpowiedniego nabywcy, który zostanie zatwierdzony przez Komisję i, który nie wzbudzi oczywistych obaw dotyczących potencjalnego naruszenia zasad konkurencji:
elektrownia Pocerady zasilana lignitem (o mocy 1 000 MW),
elektrownia Chvaletice zasilana lignitem (o mocy 800 MW),
elektrownia węglowa Detmarowice (o mocy 800 MW),
elektrownia Melnik III zasilana lignitem (o mocy 500 MW) oraz elektrownie Tisowa zasilane lignitem (Tisowa I - o mocy 184 MW i Tisowa II - 112 MW); obie elektrownie (Melnik III i Tisowa) mogą być sprzedane oddzielnie.
przez okres 10 lat CEZ nie może uzyskać bezpośredniego lub pośredniego wpływu na zbywane aktywa wytwórcze.
(12)
Uwagi otrzymane w odpowiedzi na zawiadomienie o teście rynkowym na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 budziły wątpliwości co do możliwości sprostania przez elektrownię Detmarovice wskazanym problemom dotyczącym konkurencji. W celu uwzględnienia wyników testu rynkowego przedsiębiorstwo ČEZ wycofało elektrownię Detmarovice z wykazu proponowanych zobowiązań. Ponadto w otrzymanych uwagach określono ograniczoną liczbę problemów natury technicznej lub prawnej, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie poszczególnych elektrowni. Zobowiązania te zostały odpowiednio doprecyzowane w celu uwzględnienia tych uwag.
(13)
W dniu 6 marca 2013 r. CEZ przedłożyło zmienioną wersję zobowiązań.

5.

 PROPORCJONALNOŚĆ OSTATECZNYCH ZOBOWIĄZAŃ

(14)
Zobowiązania te w swym ostatecznym kształcie są wystarczające do uwzględnienia zastrzeżeń wskazanych przez Komisję we wstępnej ocenie, a przy tym nie są one nieproporcjonalne.
(15)
Biorąc pod uwagę, że postępowanie, które było powodem zastrzeżeń Komisji polegało na uprzednim rezerwowaniu mocy przesyłowych, co z kolei skutecznie uniemożliwiało lub co najmniej opóźniało wejście nowych podmiotów na czeski rynek energii elektrycznej, przekazanie części mocy wytwórczych CEZ konkurentowi jest konkretnym rozwiązaniem wskazanych problemów dotyczących konkurencji. Przekazanie mocy wytwórczych jest w tym przypadku konieczne, ponieważ żaden inny rodzaj środka zaradczego nie może skutecznie zaradzić skutkom postępowania CEZ.

6.

 WNIOSEK

(16)
Decyzja czyni przedstawione zobowiązania wiążącymi dla CEZ.
(17)
Spełnienie przez CEZ warunków i obowiązków wynikających z zobowiązań będzie monitorowane przez biegłego niezależnego od przedsiębiorstwa i zatwierdzonego przez Komisję.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 202 z 10.7.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.251.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 kwietnia 2013 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39727 - CEZ).
Data aktu: 31/08/2013
Data ogłoszenia: 31/08/2013