Opinia dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

OPINIA KOMISJI

z dnia 23 sierpnia 2013 r.

dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 244/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2013 r.)

1.

 Wprowadzenie

1.1.
W dniu 12 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 25/2009 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie bilansu skonsolidowanego monetarnych instytucji finansowych (MIF). Drugi to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 63/2.002 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów poprzez umożliwienie bardziej wydajnego sporządzania statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w obu rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2.

 Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wiele z proponowanych nowych elementów, które wcześniej wymieniła jako ważne dla jej działalności, zostało wziętych pod uwagę w przeglądzie rozporządzeń w sprawie MIF. Ważny element, który nie został uwzględniony, odnosi się do informacji na temat aktywów o obniżonej jakości, tworzenia rezerw na aktywa o obniżonej jakości i kapitału z aktualizacji wyceny. Być może istniały ważne przyczyny związane z kosztami i porównywalnością wyników, które spowodowały odrzucenie tych elementów. Rzeczywiście Komisja jest zdania, że chociaż spełnianie wymagań użytkowników jest ważne, należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Zachęca się jednak EBC do kontynuowania wysiłków w kierunku pomiaru statystycznego tego elementu.
2.2.
Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki zdefiniowane są fundusze rynku pieniężnego i w jaki mogą prowadzić działalność w Europie. Istnieje ryzyko rozbieżności pomiędzy tą definicją oraz różnymi szczegółowymi informacjami zamieszczonymi w oczekiwanym wniosku i definicją zawartą w projekcie rozporządzenia EBC w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych. Odnosi się to w szczególności do definicji FRP określonej w art. 2 projektu rozporządzenia EBC oraz specyfikacji kryteriów identyfikacji FRP w jego załączniku 1, część 1, sekcja 2. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoim rozporządzeniu klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie rozporządzenia EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.3.
W odniesieniu do obu projektów rozporządzeń, określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeśli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odesłaniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem umieścić odesłanie tylko do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, a w odniesieniu do wniosku dotyczącego bilansu skonsolidowanego sektora MIF również odesłanie do art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2531/98. Nie można uznać za podstawę prawną dla projektów rozporządzeń ani art. 5 Statutu ESBC i EBC, ani art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, ani rozporządzenia (UE) nr 549/2013, dyrektywy 2013/36/UE i rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
We wniosku EBC dotyczącym opinii Komisji stwierdza się, że zgodnie z zamierzeniami oba akty powinny wejść w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym (zaplanowanej na wrzesień 2013 r.) i być stosowane od stycznia 2015 r. Dla jasności art. 9 projektu rozporządzenia w sprawie stóp procentowych MIF powinien zatem zostać dostosowany do art. 16 projektu rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora MIF.
2.5.
W załączniku 1, część 1, sekcja 1 projektu rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora MIF, "Identyfikacja niektórych MIF w oparciu o zasady substytucyjności depozytów", należy bardziej precyzyjnie zdefiniować, w jaki sposób będą łączone poszczególne kryteria substytucyjności depozytów, aby zapewnić porównywalność danych.
2.6.
W tym samym projekcie rozporządzenia należy ponownie sprawdzić spójność części 3 załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, dla celów przejrzystości na s. 51 w ustępie dotyczącym pomocniczych instytucji finansowych zdanie drugie należy zastąpić zapisem pochodzącym z pkt 2.97 ESA 2010.
2.7.
Komisja nie ma dalszych szczególnych uwag w odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie stóp procentowych MIF.

3.

 Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspieranie cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Komisja jest jednak zdania, że projekt rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego MIF mógłby zawierać bardziej szczegółowe zapisy dotyczące wspomnianych powyżej zagadnień, oraz że należy zapewnić spójność rozporządzeń EBC z przyszłymi europejskimi ramami dla funduszy rynku pieniężnego.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić znaczenie solidnej procedury w praktyce klasyfikacji jednostek w tym obszarze, przy pełnym poszanowaniu zasad statystycznych.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 sierpnia 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.244.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.
Data aktu: 23/08/2013
Data ogłoszenia: 24/08/2013