POMOC PAŃSTWA - POLSKAPomoc państwa SA.35388 (2013/C) (ex 2013/NN i ex 2012/N) - Utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 243/04)
(Dz.U.UE C z dnia 23 sierpnia 2013 r.)
Pismem z dnia 2 lipca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: MADO 12/059
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W piśmie z dnia 7 września 2012 r. Polska powiadomiła Komisję o zamiarze sfinansowania przebudowy wojskowego portu lotniczego położonego w okolicach Gdyni, w północnej części Polski, na port lotniczy lotnictwa cywilnego. W pismach z dnia 7 listopada 2012 r. i 6 lutego 2013 r. Komisja wystąpiła o przekazanie dodatkowych informacji na temat zgłoszonego środka. W dniu 7 grudnia 2012 r., 15 marca 2013 r. i 16 maja 2013 r. Polska przekazała dodatkowe informacje. W dniu 17 kwietnia 2013 r. miało miejsce spotkanie. Pismem z dnia 15 maja 2013 r. Komisja poinformowała Polskę, że przeniesie sprawę do rejestru spraw niezgłoszonych (sprawa NN).
OPIS ŚRODKÓW
W lipcu 2007 r. władze lokalne Gdyni i Kosakowa utworzyły spółkę pod nazwą Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o.o.
Celem nowo utworzonej spółki była przebudowa wojskowego portu lotniczego na nowy port lotniczy lotnictwa cywilnego. Nowy port lotniczy lotnictwa cywilnego ma stać się drugim co do wielkości portem lotniczym na Pomorzu, obsługującym głównie lotnictwo ogólne, tanie linie lotnicze, loty czarterowe oraz szkoły lotnicze. Część portu lotniczego będzie w dalszym ciągu wykorzystywana do celów wojskowych.
Planowane koszty inwestycji wynoszą 148,8 mln PLN w cenach bieżących (około 37,2 mln EUR 1 ). Obejmują one między innymi inwestycje związane z realizacją zadań wchodzących w zakres kompetencji władz publicznych). Projekt inwestycyjny będzie finansowany za pośrednictwem wkładów kapitałowych dokonywanych przez akcjonariuszy publicznych (miasto Gdynię i gminę Kosakowo) w wysokości 207,48 mln PLN (około
51,87 mln EUR). Zastrzyki kapitałowe pokryją koszty inwestycji niezbędnych do przebudowania portu lotniczego na port lotniczy lotnictwa cywilnego, jak również koszty operacyjne związane z funkcjonowaniem lotniska w początkowym okresie jego eksploatacji (tj. do 2019 r.).
OCENA ŚRODKA
Istnienie pomocy: Polska przedstawiła wyniki testu prywatnego inwestora, z których wynikało, że przekazanie środków finansowych na rzecz spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o.o. przyniosło jej udziałowcom dodatnią wartość kapitału własnego. Komisja ma jednak poważne wątpliwości co do tego, czy zastrzyki kapitałowe finansujące projekt przebudowy portu lotniczego Gdynia są zgodne z zasadą prywatnego inwestora.
Po pierwsze, przedłożony przez Polskę test prywatnego inwestora został przeprowadzony w momencie podjęcia przez akcjonariusza publicznego nieodwołalnej decyzji o finansowaniu projektu inwestycji i na podstawie przewidywanego rozwoju wydarzeń z tym związanych.
Po drugie, Komisja ma wątpliwości, czy możliwe jest osiągnięcie założonego w biznesplanie ruchu i przychodów, biorąc pod uwagę bliskość innego niezatłoczonego portu lotniczego w Gdańsku, położonego w odległości zaledwie 25 kilometrów, który już zaspokaja popyt na pasażerskie usługi lotnicze w województwie pomorskim. Ponadto Komisja zauważa, że poziom opłat pasażerskich przewidzianych w porcie lotniczym w Gdyni jest wyższy niż poziom opłat stosowanych w porcie lotniczym w Gdańsku i na innych podobnych polskich lotniskach (po odliczeniu zniżek oferowanych liniom lotniczym). Obniżona opłata lotniskowa, która będzie porównywalna z poziomem opłat uiszczanych w innych polskich portach lotniczych, będzie prowadzić do ujemnej wartości kapitału własnego. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy biznesplan portu lotniczego w Gdyni uwzględnia wszystkie planowane zachęty (np. wsparcie marketingowe, rabaty itd.), które mają być oferowane bezpośrednio przez port lotniczy w Gdyni lub przez jego akcjonariuszy lub inne władze regionalne w celu przyciągnięcia linii lotniczych i utworzenia nowych połączeń lotniczych z tego portu lotniczego.
Komisja, po przeprowadzeniu wstępnej oceny uważa, że finansowanie przyznane na rzecz Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo Sp. z o.o. stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
Pomoc operacyjna: na tym etapie Komisja wstępnie przyjmuje, że finansowanie strat z działalności operacyjnej Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo Sp. z o.o. stanowi pomoc operacyjną, zmniejszając wydatki bieżące operatora portu lotniczego. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości taka pomoc operacyjna jest co do zasady niezgodna z rynkiem wewnętrznym, z wyjątkiem przypadków, w których jest ona zgodna z kryteriami zgodności dla pomocy operacyjnej określonymi w wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013.
Pomoc inwestycyjna: na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności pomocy inwestycyjnej z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, ponieważ nie jest ona zgodna z kryteriami określonymi w wytycznych w sprawie lotnictwa z 2005 r. Biorąc pod uwagę fakt, że obszar ciążenia portu lotniczego w Gdyni jest obecnie skutecznie obsługiwany przez port lotniczy w Gdańsku, który znajduje się w pobliżu (około 25 kilometrów), Komisja ma wątpliwości co do tego, czy przedmiotowa inwestycja spełnia jasno określony cel będący przedmiotem wspólnego zainteresowania, czy jest konieczna i proporcjonalna oraz czy oferuje zadowalające perspektywy użytkowania w średnim okresie. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że finansowanie jest przeznaczone dla portu lotniczego, który ma być bezpośrednim konkurentem innego portu lotniczego położonego w tym samym obszarze ciążenia, Komisja ma wątpliwości, czy nie zakłóca to wymiany handlowej w stopniu sprzecznym ze wspólnym interesem. Wreszcie, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy finansowanie publiczne przedmiotowych środków jest konieczne, proporcjonalne i wywołuje efekt zachęty.
Nie wydaje się, aby środki te spełniały wymogi któregokolwiek z wyłączeń przewidzianych w Traktacie. W związku z tym na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że stanowią one niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym pomoc państwa.
Komisja pragnie przypomnieć Polsce, że art. 108 ust. 3 TFUE ma skutek zawieszający, i pragnie zwrócić uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc niezgodna z prawem może zostać odzyskana od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika