Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.23827 (2013/C) (ex 2012/NN-46, ex N 582/07) LIP - Propapier PM 2 GmbH - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa SA.23827 (2013/C) (ex 2012/NN-46, ex N 582/07) LIP - Propapier PM 2 GmbH

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 230/05)

(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2013 r.)

Pismem z dnia 15 maja 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32.2.29.61.242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1. PROCEDURA

W dniu 8 października 2007 r. Niemcy zgłosiły na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 ("WKPR") 1 pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Propapier PM 2 GmbH & Co. KG przeznaczonej na duży projekt inwestycyjny w Eisenhüttenstadt w Niemczech. W dniu 2 kwietnia 2008 r. Komisja przyjęła decyzję 2 o niewnoszeniu zastrzeżeń wobec zgłoszonych środków pomocy, odrzucając również argumenty otrzymane w kilku skargach.

W dniu 10 lipca 2012 r. Trybunał w sprawie T-304/08 (Smurfit Kappa Group plc przeciwko Komisji) zdecydował o uchyleniu wyżej wspomnianej decyzji Komisji (zwanej dalej: "uchyloną decyzją"). Dlatego też Komisja musi teraz dokonać ponownej oceny środków pomocy i podjąć nową decyzję. Ponieważ pomoc wypłacono, Komisja przekazała sprawę do rejestru pomocy niezgłoszonej.

2. OPIS ŚRODKA

Niemcy planowały promować rozwój regionalny, udzielając pomocy na inwestycje regionalne przedsiębiorstwu Propapier PM 2 GmbH & Co. KG (jest to duże przedsiębiorstwo należące do grupy Progroup AG, zajmującej się produkcją i sprzedażą papieru niezbędnego do produkcji tektury falistej (CCM) oraz tektury falistej) na uruchomienie nowej papierni i elektrowni w Eisenhüttenstadt, Brandenburg-Nordost, znajdującym się na obszarze kwalifikującym się do objęcia pomocą zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE. Niemcy poinformowały po przyjęciu uchylonej decyzji, że elektrownię wyłączono z projektu objętego pomocą. W toku postępowania beneficjent - przedsiębiorstwo Propapier PM2 GmbH & Co. KG zmieniło nazwę na Propapier PM2 GmbH (zwane dalej: Propapier).

Papiernia miała produkować dwa rodzaje CCM, mianowicie papier z makulatury na pokrycie tektury falistej o gramaturze do 150 g/m2 oraz tekturę falistą z włókien pochodzących z odzysku. Zgodnie z planem biznesowym w chwili zgłoszenia większą część (około 75 %) CCN wytwarzanego w zakładzie objętym pomocą miała być wykorzystywana przez Progroup dla celów własnej produkcji tektury falistej.

Projekt inwestycyjny rozpoczęto w grudniu 2007 r. i zgodnie z planem miał się on zakończyć w połowie 2010 r. Planowane osiągnięcie produkcji łącznej w wysokości 615 000 ton CCM rocznie miało następować stopniowo do 2015 r. Spodziewano się, że dzięki projektowi zostanie stworzonych bezpośrednio 150 miejsc pracy (w tym 36 w elektrowni), a trzy razy więcej miejsc pracy -pośrednio.

W zgłoszeniu wstępnym wydatki kwalifikowalne zgodnie z WKPR wyniosły 643.862.500 EUR. Niemcy poinformowały po przyjęciu uchylonej decyzji, że ponieważ elektrownię wyłączono z projektu objętego pomocą, koszty kwalifikowane spadły do 385.944.683 EUR (wartości nominalne).

Początkowo Niemcy wskazywały, że pomoc wynosząca 82.509.500 EUR miała być przyznana w formie premii inwestycyjnej oraz dotacji bezpośredniej (odpowiednio na podstawie programów objętych wyłączeniem grupowym XR 6/07 3 i XR 31/07 4 ). Po przyjęciu uchylonej decyzji Niemcy poinformowały, że cała pomoc zostanie przyznana w formie premii

inwestycyjnej (w ramach programu objętego wyłączeniem grupowym XR 6/07). Niemcy poinformowały także, że zachowano intensywność pomocy w wysokości 12,30 % ekwiwalentu dotacji brutto przyjętej w uchylonej decyzji (pomoc w wysokości 43.415.903 EUR w wartości zaktualizowanej).

3. OCENA ŚRODKA

Środek stanowi pomoc państwa przyznaną przedsiębiorstwu Propapier w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i powinien zostać oceniony na podstawie WKPR. W obecnym przypadku zakres projektu inwestycyjnego ograniczono po przyjęciu uchylonej decyzji, co doprowadziło do obniżenia kosztów kwalifikowalnych, natomiast ostatecznie przyznaną pomoc odpowiednio zmniejszono. Dlatego też Komisja przyjmie decyzję w sprawie wdrożonego środka pomocy, uwzględniając fakt, iż wartość kosztów kwalifikowalnych oraz pomocy przyznanej przez Niemcy przedsiębiorstwu Propapier została zmniejszona, jednakże, zgodnie z orzecznictwem Trybunału, Komisja oprze swoją ocenę na informacjach, które nie były dostępne w chwili przyjęcia uchylonej decyzji, wykorzystując ramy prawne dotyczące pomocy państwa mające zastosowanie w tamtym okresie.

Na obecnym etapie Komisja uważa, że środek pomocy jest zgodny ze standardowymi kryteriami zgodności określonymi w działach 4.1 i 4.2 WKPR oraz że intensywność pomocy jest zgodna z punktem 67 WKPR 5 .

Na obecnym etapie Komisja uważa, że ocenę wymaganą zgodnie z punktem 68 WKPR należy przeprowadzić na poziomie rynku EOG dla CCM oraz rynku dla papieru z makulatury na pokrycie tektury falistej o gramaturze do 150 g/m2 oraz tektury falistej z włókien pochodzących z odzysku, zarówno w odniesieniu do rynku ogólnego (obejmującego wewnętrzne dostawy CCM oraz sprzedaż stronom trzecim), jak i do rynku otwartego (obejmującego wyłącznie sprzedaż na rzecz klientów zewnętrznych), jak również rynku tektury falistej na poziomie EOG oraz w obszarze obejmującym jedynie najważniejsze kraje dostaw przedsiębiorstwa Progroup. Ponieważ, zgodnie z dostępnymi informacjami, udział przedsiębiorstwa w tych rynkach nie przekracza [1-10] * %, Komisja uważa, że na obecnym etapie nie przekroczono pułapu określonego w punkcie 68a WKPR.

Na obecnym etapie, na podstawie informacji przekazanych przed przyjęciem uchylonej decyzji, Komisja nie jest w stanie określić, czy rzeczywiście w odpowiednich sektorach zaistniała strukturalna nadwyżka mocy produkcyjnych i czy pomoc przyznana przedsiębiorstwu Propapier przyczyniłaby się do utrzymania lub wzmocnienia nadprodukcji. Na obecnym etapie Komisja pozostawia również otwarte pytanie, czy zdolności produkcyjne powstałe w wyniku realizacji projektu, na który przyznano pomoc, stanowią ponad 5 % widocznej konsumpcji na danym rynku, czy też nie (test określony w punkcie 68 b)). Dlatego też Komisja nie może w pełni potwierdzić, że pozytywne skutki pomocy przewyższają jej skutki negatywne lub że nie przekroczono pułapów powodujących szczegółowe dochodzenie zgodnie z punktem 68 WKPR.

Dlatego też Komisja zaprasza państwa członkowskie oraz zainteresowane osoby trzecie do przekazania uwag dotyczących przeprowadzenia testów, o których mowa w punkcie 68 b) WKPR, oraz do przedstawienia wszelkich dostępnych dowodów, które umożliwiłyby Komisji uzasadnienie jej oceny przedmiotowego środka. W szczególności Komisja oczekuje na informacje umożliwiające jej podjęcie decyzji co do tego, czy na odnośnym rynku doszło do nadprodukcji strukturalnej w latach 2001-2006, czy zgłoszona pomoc przyczyniłaby się do utrzymania lub wzmocnienia takiej sytuacji oraz co do tego, czy pozytywne skutki pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Propapier mogłyby przewyższyć jej skutki negatywne w kontekście zniekształcenia konkurencji lub wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. Komisja uwzględni w swojej ostatecznej decyzji również informacje i uwagi dotyczące jej wstępnej oceny środka pomocy zgodnie z decyzją o wszczęciu postępowania (odnoszące się np. do odnośnego rynku, obliczenia wysokości udziału w rynku, zastosowania kryterium zdolności produkcyjnych), jeżeli okażą się one istotne. Niemniej jednak Komisja uwzględni tylko te dane, informacje lub wyniki badań, które były jej dostępne w chwili przyjęcia uchylonej decyzji, gdyby wtedy zdecydowała się na otwarcie formalnej procedury dochodzenia.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13
2 Dz.U. C 131 z 29.5.2008
3 Dz.U. C 41 z 24.2.2007, s. 9
4 Dz.U. C 102 z 5.5.2007, s. 11
5 W zależności od wyniku jej formalnego dochodzenia dotyczącego pomocy państwa w sprawie SA.36147 (C 30/2010) (Dz.U. C 7 z 12.1.2011, s. 10).
* Dane objęte tajemnicą handlową.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.230.39

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.23827 (2013/C) (ex 2012/NN-46, ex N 582/07) LIP - Propapier PM 2 GmbH - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 08/08/2013
Data ogłoszenia: 08/08/2013