POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa SA.23827 (2013/C) (ex 2012/NN-46, ex N 582/07) LIP - Propapier PM 2 GmbH
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 230/05)
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2013 r.)
Pismem z dnia 15 maja 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: + 32.2.29.61.242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
1. PROCEDURA
W dniu 8 października 2007 r. Niemcy zgłosiły na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 ("WKPR") 1 pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Propapier PM 2 GmbH & Co. KG przeznaczonej na duży projekt inwestycyjny w Eisenhüttenstadt w Niemczech. W dniu 2 kwietnia 2008 r. Komisja przyjęła decyzję 2 o niewnoszeniu zastrzeżeń wobec zgłoszonych środków pomocy, odrzucając również argumenty otrzymane w kilku skargach.
W dniu 10 lipca 2012 r. Trybunał w sprawie T-304/08 (Smurfit Kappa Group plc przeciwko Komisji) zdecydował o uchyleniu wyżej wspomnianej decyzji Komisji (zwanej dalej: "uchyloną decyzją"). Dlatego też Komisja musi teraz dokonać ponownej oceny środków pomocy i podjąć nową decyzję. Ponieważ pomoc wypłacono, Komisja przekazała sprawę do rejestru pomocy niezgłoszonej.
2. OPIS ŚRODKA
Niemcy planowały promować rozwój regionalny, udzielając pomocy na inwestycje regionalne przedsiębiorstwu Propapier PM 2 GmbH & Co. KG (jest to duże przedsiębiorstwo należące do grupy Progroup AG, zajmującej się produkcją i sprzedażą papieru niezbędnego do produkcji tektury falistej (CCM) oraz tektury falistej) na uruchomienie nowej papierni i elektrowni w Eisenhüttenstadt, Brandenburg-Nordost, znajdującym się na obszarze kwalifikującym się do objęcia pomocą zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE. Niemcy poinformowały po przyjęciu uchylonej decyzji, że elektrownię wyłączono z projektu objętego pomocą. W toku postępowania beneficjent - przedsiębiorstwo Propapier PM2 GmbH & Co. KG zmieniło nazwę na Propapier PM2 GmbH (zwane dalej: Propapier).
Papiernia miała produkować dwa rodzaje CCM, mianowicie papier z makulatury na pokrycie tektury falistej o gramaturze do 150 g/m2 oraz tekturę falistą z włókien pochodzących z odzysku. Zgodnie z planem biznesowym w chwili zgłoszenia większą część (około 75 %) CCN wytwarzanego w zakładzie objętym pomocą miała być wykorzystywana przez Progroup dla celów własnej produkcji tektury falistej.
Projekt inwestycyjny rozpoczęto w grudniu 2007 r. i zgodnie z planem miał się on zakończyć w połowie 2010 r. Planowane osiągnięcie produkcji łącznej w wysokości 615 000 ton CCM rocznie miało następować stopniowo do 2015 r. Spodziewano się, że dzięki projektowi zostanie stworzonych bezpośrednio 150 miejsc pracy (w tym 36 w elektrowni), a trzy razy więcej miejsc pracy -pośrednio.
W zgłoszeniu wstępnym wydatki kwalifikowalne zgodnie z WKPR wyniosły 643.862.500 EUR. Niemcy poinformowały po przyjęciu uchylonej decyzji, że ponieważ elektrownię wyłączono z projektu objętego pomocą, koszty kwalifikowane spadły do 385.944.683 EUR (wartości nominalne).
Początkowo Niemcy wskazywały, że pomoc wynosząca 82.509.500 EUR miała być przyznana w formie premii inwestycyjnej oraz dotacji bezpośredniej (odpowiednio na podstawie programów objętych wyłączeniem grupowym XR 6/07 3 i XR 31/07 4 ). Po przyjęciu uchylonej decyzji Niemcy poinformowały, że cała pomoc zostanie przyznana w formie premii
inwestycyjnej (w ramach programu objętego wyłączeniem grupowym XR 6/07). Niemcy poinformowały także, że zachowano intensywność pomocy w wysokości 12,30 % ekwiwalentu dotacji brutto przyjętej w uchylonej decyzji (pomoc w wysokości 43.415.903 EUR w wartości zaktualizowanej).
3. OCENA ŚRODKA
Środek stanowi pomoc państwa przyznaną przedsiębiorstwu Propapier w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i powinien zostać oceniony na podstawie WKPR. W obecnym przypadku zakres projektu inwestycyjnego ograniczono po przyjęciu uchylonej decyzji, co doprowadziło do obniżenia kosztów kwalifikowalnych, natomiast ostatecznie przyznaną pomoc odpowiednio zmniejszono. Dlatego też Komisja przyjmie decyzję w sprawie wdrożonego środka pomocy, uwzględniając fakt, iż wartość kosztów kwalifikowalnych oraz pomocy przyznanej przez Niemcy przedsiębiorstwu Propapier została zmniejszona, jednakże, zgodnie z orzecznictwem Trybunału, Komisja oprze swoją ocenę na informacjach, które nie były dostępne w chwili przyjęcia uchylonej decyzji, wykorzystując ramy prawne dotyczące pomocy państwa mające zastosowanie w tamtym okresie.
Na obecnym etapie Komisja uważa, że środek pomocy jest zgodny ze standardowymi kryteriami zgodności określonymi w działach 4.1 i 4.2 WKPR oraz że intensywność pomocy jest zgodna z punktem 67 WKPR 5 .
Na obecnym etapie Komisja uważa, że ocenę wymaganą zgodnie z punktem 68 WKPR należy przeprowadzić na poziomie rynku EOG dla CCM oraz rynku dla papieru z makulatury na pokrycie tektury falistej o gramaturze do 150 g/m2 oraz tektury falistej z włókien pochodzących z odzysku, zarówno w odniesieniu do rynku ogólnego (obejmującego wewnętrzne dostawy CCM oraz sprzedaż stronom trzecim), jak i do rynku otwartego (obejmującego wyłącznie sprzedaż na rzecz klientów zewnętrznych), jak również rynku tektury falistej na poziomie EOG oraz w obszarze obejmującym jedynie najważniejsze kraje dostaw przedsiębiorstwa Progroup. Ponieważ, zgodnie z dostępnymi informacjami, udział przedsiębiorstwa w tych rynkach nie przekracza [1-10] * %, Komisja uważa, że na obecnym etapie nie przekroczono pułapu określonego w punkcie 68a WKPR.
Na obecnym etapie, na podstawie informacji przekazanych przed przyjęciem uchylonej decyzji, Komisja nie jest w stanie określić, czy rzeczywiście w odpowiednich sektorach zaistniała strukturalna nadwyżka mocy produkcyjnych i czy pomoc przyznana przedsiębiorstwu Propapier przyczyniłaby się do utrzymania lub wzmocnienia nadprodukcji. Na obecnym etapie Komisja pozostawia również otwarte pytanie, czy zdolności produkcyjne powstałe w wyniku realizacji projektu, na który przyznano pomoc, stanowią ponad 5 % widocznej konsumpcji na danym rynku, czy też nie (test określony w punkcie 68 b)). Dlatego też Komisja nie może w pełni potwierdzić, że pozytywne skutki pomocy przewyższają jej skutki negatywne lub że nie przekroczono pułapów powodujących szczegółowe dochodzenie zgodnie z punktem 68 WKPR.
Dlatego też Komisja zaprasza państwa członkowskie oraz zainteresowane osoby trzecie do przekazania uwag dotyczących przeprowadzenia testów, o których mowa w punkcie 68 b) WKPR, oraz do przedstawienia wszelkich dostępnych dowodów, które umożliwiłyby Komisji uzasadnienie jej oceny przedmiotowego środka. W szczególności Komisja oczekuje na informacje umożliwiające jej podjęcie decyzji co do tego, czy na odnośnym rynku doszło do nadprodukcji strukturalnej w latach 2001-2006, czy zgłoszona pomoc przyczyniłaby się do utrzymania lub wzmocnienia takiej sytuacji oraz co do tego, czy pozytywne skutki pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Propapier mogłyby przewyższyć jej skutki negatywne w kontekście zniekształcenia konkurencji lub wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. Komisja uwzględni w swojej ostatecznej decyzji również informacje i uwagi dotyczące jej wstępnej oceny środka pomocy zgodnie z decyzją o wszczęciu postępowania (odnoszące się np. do odnośnego rynku, obliczenia wysokości udziału w rynku, zastosowania kryterium zdolności produkcyjnych), jeżeli okażą się one istotne. Niemniej jednak Komisja uwzględni tylko te dane, informacje lub wyniki badań, które były jej dostępne w chwili przyjęcia uchylonej decyzji, gdyby wtedy zdecydowała się na otwarcie formalnej procedury dochodzenia.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.
TEKST PISMA
grafika