Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do potencjalnej pomocy na rzecz Nasjonal digital læringsarena (NDLA)(2013/C 229/10)
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2013 r.)
Decyzją nr 136/13/COL z dnia 27 marca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze norweskie otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
Kształcenie w Norwegii jest obowiązkowe dla wszystkich dzieci w wieku 6-16 lat i zapewnia je system nieodpłatnych szkół państwowych. W 2006 r. w ramach inicjatywy promowania wiedzy (Kunnskapsløftet) władze norweskie postanowiły, że wszystkie norweskie szkoły mają kłaść nacisk na zdolność do uczenia się dowolnego przedmiotu z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. W tym kontekście władze norweskie znowelizowały ustawę o kształceniu i zobowiązały władze okręgów do nieodpłatnego zapewnienia uczniom niezbędnych materiałów edukacyjnych w formie drukowanej i cyfrowej.
W maju 2006 r. norweski rząd udostępnił 50 mln NOK, przeznaczając je na opracowanie i wykorzystanie takich materiałów cyfrowych. W czerwcu 2006 r. Ministerstwo Edukacji skierowało do władz okręgowych zaproszenie do wspólnego ubiegania się o dostępne środki. W sierpniu 2006 r. osoby odpowiedzialne za edukację we władzach 18 z 19 okręgów zdecydowały o podjęciu współpracy międzyokręgowej i o ustanowieniu NDLA (National Digital Learning Arena) jako organu współpracy międzyokręgowej zgodnie z §27 ustawy o samorządzie lokalnym.
Uczestniczące w tej współpracy władze okręgowe zwróciły się następnie z wnioskiem o finansowanie do Ministerstwa Edukacji, które przyznało na ten projekt 30,5 mln NOK pod warunkiem, że odpowiedzialny podmiot prawny zajmie się wypełnieniem zobowiązań okręgów w ramach tej inicjatywy, że nie będzie prowadził działalności gospodarczej i że zakup materiałów edukacyjnych w formie cyfrowej oraz ich obsługa będą się odbywały zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
Następnie władze okręgowe przeznaczyły na ten projekt 21,1 mln NOK (w 2008 r.), 34,7 mln NOK (w 2009 r.), 58,8 mln NOK (w 2010 r.) i 57,7 mln NOK (w 2011 r.). Przydziały te zostały częściowo sfinansowane ze zwykłych funduszy władz okręgowych przeznaczonych na szkoły, a częściowo z wyżej wspomnianych środków dodatkowych, które Ministerstwo Edukacji przekazało tym władzom na omawiany projekt.
Decyzja i wyrok Trybunału
W dniu 12 października 2011 r. Urząd przyjął decyzję nr 311/11/COL, w której stwierdził, że omawiany środek nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG (dalej: "decyzja"). W dniu 9 stycznia 2012 r. wnioskodawca zaskarżył decyzję, a w wyroku z dnia 11 grudnia 2012 r. Trybunał EFTA ją uchylił 1 .
Ocena środka
Istnienie pomocy państwa
W związku z wyrokiem Urząd ma wątpliwości co do tego, czy NDLA prowadzi działalność gospodarczą. Urząd oczekuje przede wszystkim bardziej szczegółowych informacji na temat przejścia w ramach inicjatywy od etapu projektowania do oficjalnego ustanowienia NDLA jako organu współpracy międzyokręgowej na podstawie §27 ustawy o samorządzie lokalnym.
Ponadto Urząd potrzebuje więcej informacji na temat tego, w jakim zakresie zmiana statusu prawnego wpłynęła na proces podejmowania decyzji. Urząd musi ustalić przede wszystkim, na ile NDLA może rozszerzyć swój zakres działalności bez zgody uczestniczących władz lub wręcz wbrew ich woli, i czy obecna sytuacja różni się od sytuacji sprzed oficjalnego ustanowienia.
Ponadto Urząd zbada bardziej szczegółowo finansowanie NDLA, zarówno na etapie projektowania, jak i po oficjalnym wejściu w życie.
Urząd musi również szczegółowo ustalić, w jaki sposób ustalane są parametry procedur udzielania zamówień publicznych, za pośrednictwem których NDLA dokonuje zakupu towarów i zatrudnia personel.
Co więcej, Urząd potrzebuje dokładniejszych informacji na temat wpływu środka pomocy na konkurencję i handel.
Zgodność pomocy
Na podstawie dostępnych informacji Urząd nie może na tym etapie ocenić zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem. Urząd potrzebuje zatem dodatkowych informacji w tym zakresie.
Podsumowanie
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
grafika