EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCHOgłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy
COM/2013/10338
(2013/C 219 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2013 r.)
Informacje ogólne
Stanowiska Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy zostały utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 1 . W rozporządzeniu tym ustanowiono zasady przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy agencje i urzędy Unii Europejskiej, tak aby odbywało się ono z przestrzeganiem podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności. Na mocy rozporządzenia ustanowiono także niezależny organ nadzorujący, zwany Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który gwarantować ma odpowiednie stosowanie przepisów rozporządzenia. Na czele organu stoi osoba Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("inspektora"), któremu w wykonywaniu obowiązków pomaga zastępca. Wykonując powierzone im zadania, inspektor oraz jego zastępca zachowują pełną niezależność.
W budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2013 r. przewidziano do dyspozycji organu budżet w łącznej wysokości około 1 mln EUR i około 45 pracowników
Regulamin i ogólne warunki wykonywania obowiązków przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcę, w tym ich uposażenia, dodatki i wszelkie inne świadczenia mające charakter wynagrodzenia, zostały określone w drodze wspólnego porozumienia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w decyzji nr 1247/2002/WE 2 . Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych przysługuje uposażenie równorzędne uposażeniu sędziego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a jego zastępcy - uposażenie równorzędne uposażeniu sekretarza Trybunału Sprawiedliwości 3
Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca mają siedzibę w Brukseli.
Opis stanowiska
Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca odpowiadają za monitorowanie i stosowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001; w tym celu wykonują oni obowiązki określone w rozporządzeniu oraz korzystają z uprawnień przyznanych na jego mocy. Ponadto zadaniem inspektora i jego zastępcy jest udzielanie porad instytucjom i organom Unii Europejskiej oraz osobom, których dane dotyczą, we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych.
Ogólnie rzecz biorąc, Europejski Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za zagwarantowanie, aby instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej przestrzegały podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności, w kontekście przetwarzania danych osobowych. Inspektor monitoruje i zapewnia stosowanie przepisów rozporządzenia i wszelkich innych aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w kontekście przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy, agencje lub urzędy Unii Europejskiej.
Zastępca inspektora pomaga mu w wykonywaniu obowiązków oraz zastępuje go, gdy inspektor jest nieobecny lub gdy nie może wykonywać swoich obowiązków.
Do zadań inspektora i jego zastępcy należy:
Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych i jego zastępcy mogą zostać powierzone nowe zadania i nadane nowe kompetencje z chwilą wejścia w życie nowych unijnych ram prawnych dotyczących ochrony danych, które są obecnie przedmiotem obrad w Parlamencie Europejskim i Radzie. Do zadań tych może należeć zapewnianie obsługi sekretariatu dla Europejskiej Rady Ochrony Danych.
Kryteria wyboru
Od kandydata wymaga się:
Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne):
Polityka zatrudnienia
Unia Europejska stosuje politykę równości szans.
Procedura powołania
Parlament Europejski i Rada powołują Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcę w drodze wspólnego porozumienia na okres pięciu lat, na podstawie listy sporządzonej przez Komisję Europejską po ogłoszeniu publicznego naboru dla kandydatów.
Komisja Europejska sporządzi tę listę zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami wyboru i rekrutacji (zob. również Compilation Document on Senior Officials Policy 5 - dokument w języku angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla). W tym celu Komisja powołuje komisję kwalifikacyjną, która ocenia wszystkie kandydatury w świetle wyżej wymienionych kryteriów kwalifikacyjnych i wybiera kandydatów, których profil najbardziej odpowiada kryteriom wyboru określonym powyżej. Ci kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.
Po rozmowach z komisją kwalifikacyjną kandydaci zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Przed rozmową kandydaci zostaną poddani testom, przeprowadzanym metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.
Sporządzoną listę Komisja Europejska przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Instytucje te mogą zdecydować o przeprowadzeniu dodatkowych rozmów z kandydatami, których nazwisko zostało umieszczone na liście.
Informujemy, że ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru w interesie kandydatów oraz instytucji, procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 6 .
Jeśli kandydaci nie wskażą inaczej, ich zgłoszenia będą traktowane jako zgłoszenia na obydwa stanowiska: Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy. Wszystkie zgłoszenia zostaną przeanalizowane zgodnie z procedurą obsadzenia obydwu wymieniowych stanowisk. Lista kandydatów jest jawna.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniaj wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane pocztą elektroniczną po upływie terminu co do zasady nie będą przyjmowane.
Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do potwierdzenia utworzenia konta kandydata oraz do powiadomienia o wyniku procedury. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie on-line (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny należy sporządzić w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.
Po zakończeniu rejestracji na monitorze pojawi się numer identyfikacyjny. Numer ten należy zachować, bowiem będzie on wykorzystywany we wszelkich kontaktach w trakcie trwania procedury. Otrzymanie numeru oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.
Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia przebiegu procesu naboru w internecie. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.
Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 7 z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do zgłoszenia należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.
Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 20 września 2013 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.