Zalecana poprawka 1 |
Preambuła |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 157 ust. 3, |
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 8 oraz 157 ust. 3 i 4, |
Uzasadnienie |
Zgodność z punktem 1 projektu opinii. Artykuł 8 TFUE należy wymienić jako podstawę prawną dyrektywy, gdyż definiuje on równość płci jako horyzontalny cel UE. |
Zalecana poprawka 2 |
Preambuła |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
|
uwzględniając art. 2 i art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, |
Uzasadnienie |
Zgodność z punktem 1 projektu opinii. |
Zalecana poprawka 3 |
Preambuła |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
|
uwzględniając art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, |
Uzasadnienie |
Zgodność z punktem 1 projektu opinii. |
Zalecana poprawka 4 |
Motyw 17 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Spółki, których akcje są notowane na giełdzie, charakteryzują się szczególnym znaczeniem gospodarczym, widocznością na rynku oraz wywieranym na niego wpływem. Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie mają zatem zastosowanie do spółek giełdowych zdefiniowanych jako spółki zarejestrowane w państwie członkowskim, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14) dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych(1) w co najmniej jednym państwie członkowskim. Wspomniane spółki ustanawiają standardy w odniesieniu do całej gospodarki i oczekuje się, że ich praktyki będą stanowić przykład dla innych rodzajów spółek. Publiczny charakter spółek giełdowych uzasadnia poddanie ich szerszym regulacjom z uwagi na interes publiczny. |
Spółki, których akcje są notowane na giełdzie, charakteryzują się szczególnym znaczeniem gospodarczym, widocznością na rynku oraz wywieranym na niego wpływem. Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie mają zatem zastosowanie do spółek giełdowych zdefiniowanych jako spółki posiadające swoją siedzibę zarejestrowane w państwie członkowskim, których akcje papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14) dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych(1) w co najmniej jednym państwie członkowskim. Wspomniane spółki ustanawiają standardy w odniesieniu do całej gospodarki i oczekuje się, że ich praktyki będą stanowić przykład dla innych rodzajów spółek. Publiczny charakter spółek giełdowych uzasadnia poddanie ich szerszym regulacjom z uwagi na interes publiczny. |
______ (1) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.
|
______ (1) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.
|
Uzasadnienie |
Miejsce, w którym spółka ma swoją siedzibę, a nie miejsce rejestracji, oraz akcje, a nie papiery wartościowe, stanowią pewniejsze kryteria określenia spółek objętych omawianą dyrektywą. |
Zalecana poprawka 5 |
Motyw 21 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
W kilku państwach członkowskich pewna liczba dyrektorów niewykonawczych może lub musi być powoływana lub wybierana przez załogę lub przez organizacje pracownicze zgodnie z prawem krajowym lub praktyką krajową. Cele ilościowe przewidziane w niniejszej dyrektywie mają zastosowanie do wszystkich dyrektorów niewykonawczych, w tym do przedstawicieli pracowników. Praktyczne procedury służące zapewnieniu osiągnięcia tych celów powinny jednak zostać określone przez zainteresowane państwa członkowskie, z uwzględnieniem faktu, że niektórzy dyrektorzy niewykonawczy są przedstawicielami pracowników. |
W kilku państwach członkowskich pewna liczba dyrektorów niewykonawczych może lub musi być powoływana lub wybierana przez załogę lub przez organizacje pracownicze zgodnie z prawem krajowym lub praktyką krajową. Cele ilościowe przewidziane w niniejszej dyrektywie mają zastosowanie do wszystkich dyrektorów niewykonawczych, w tym do przedstawicieli pracowników. Praktyczne procedury służące zapewnieniu osiągnięcia tych celów powinny jednak zostać określone przez zainteresowane państwa członkowskie, z uwzględnieniem faktu, że niektórzy dyrektorzy niewykonawczy są przedstawicielami pracowników, i biorąc pod uwagę specyficzne procedury stosowane przy wyborze/mianowaniu takich przedstawicieli. |
Uzasadnienie |
Rozważania dotyczące równości płci muszą iść w parze z demokratycznymi procedurami wyboru/mianowania stosowanymi przez związki zawodowe w państwach członkowskich. |
Zalecana poprawka 6 |
Motyw 31 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Ponieważ skład siły roboczej pod względem płci ma bezpośredni wpływ na dostępność kandydatów należących do niedostatecznie reprezentowanej płci, państwa członkowskie mogą postanowić, że w przypadku gdy osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci stanowią mniej niż 10 % całej siły roboczej, dana spółka nie będzie zobowiązana do realizacji celu określonego w niniejszej dyrektywie. |
Ponieważ skład siły roboczej pod względem płci ma bezpośredni wpływ na dostępność kandydatów należących do niedostatecznie reprezentowanej płci, państwa członkowskie mogą postanowić, że w przypadku gdy osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci stanowią mniej niż 10 % całej siły roboczej, dana spółka nie będzie zobowiązana do realizacji celu określonego w niniejszej dyrektywie. |
Uzasadnienie |
Niniejsza poprawka odnosi się do zaproponowanej przez sprawozdawczynię poprawki legislacyjnej nr 11 w opinii KR-u, nawiązującej do art. 4 ust. 6. |
Zalecana poprawka 7 |
Motyw 32 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Z uwagi na fakt, że spółki giełdowe powinny mieć na celu zwiększenie odsetka osób należących do niedostatecznie reprezentowanej płci na wszystkich stanowiskach decyzyjnych, państwa członkowskie mogą postanowić, że cel określony w niniejszej dyrektywie należy uznać za zrealizowany, jeżeli spółki giełdowe mogą wykazać, iż osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci zajmują co najmniej jedną trzecią wszystkich stanowisk dyrektorów, niezależnie od tego, czy są to stanowiska dyrektorów wykonawczych czy niewykonawczych. |
Z uwagi na fakt, że spółki giełdowe powinny mieć na celu zwiększenie odsetka osób należących do niedostatecznie reprezentowanej płci na wszystkich stanowiskach decyzyjnych, państwa członkowskie mogą postanowić, że cel określony w niniejszej dyrektywie należy uznać za zrealizowany, jeżeli spółki giełdowe mogą wykazać, iż osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci zajmują co najmniej jedną trzecią wszystkich stanowisk dyrektorów, niezależnie od tego, czy są to stanowiska dyrektorów wykonawczych czy niewykonawczych. |
Uzasadnienie |
Niepotrzebne osłabienie wymowy tekstu. |
Zalecana poprawka 8 |
Motyw 34 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie wprowadzają w odniesieniu do spółek giełdowych wymóg corocznego dostarczania właściwym organom krajowym informacji na temat składu ich organów pod względem płci, jak również informacji dotyczących sposobu, w jaki cele przewidziane w niniejszej dyrektywie zostały zrealizowane, aby umożliwić wspomnianym organom dokonanie oceny postępów każdej spółki giełdowej w dążeniu do równowagi płci wśród dyrektorów. Takie informacje powinny być publikowane, a w przypadku gdy spółka nie wypełniła celu, zawierać opis środków, jakie podjęła do tej pory i jakie zamierza podjąć w przyszłości, aby wypełnić przedmiotowy cel. |
Państwa członkowskie wprowadzają w odniesieniu do spółek giełdowych wymóg corocznego dostarczania właściwym organom krajowym informacji na temat składu ich organów pod względem płci, jak również informacji dotyczących sposobu, w jaki cele przewidziane w niniejszej dyrektywie zostały zrealizowane, aby umożliwić wspomnianym organom dokonanie oceny postępów każdej spółki giełdowej w dążeniu do równowagi płci wśród dyrektorów. Takie informacje powinny być publikowane, a w przypadku gdy spółka nie wypełniła celu, zawierać opis środków, jakie podjęła do tej pory i jakie zamierza podjąć w przyszłości, aby wypełnić przedmiotowy cel z podaniem terminu jego wypełnienia, który w żadnym wypadku nie może wykraczać poza okres obowiązywania niniejszej dyrektywy. |
Uzasadnienie Zmiana terminologii: celem dyrektywy jest osiągnięcie równowagi płci, niezależnie od tego, że obecny brak równowagi w kategorii niewykonawczych stanowisk dyrektorskich należy do kwestii związanych z płcią społeczno-kulturową. Przez płeć społeczno-kulturową rozumiemy cechy społeczne i kulturowe odróżniające kobiety i mężczyzn, które są wyuczone, zmienne w czasie i bardzo zróżnicowane w obrębie jednej kultury i między kulturami. Natomiast płeć to cechy biologiczne odróżniające kobiety i mężczyzn. Uzupełnienie tekstu: Należy określić terminy wdrażania środków, by kwestii wypełnienia celów dyrektywy nie pozostawiać do uznania przedsiębiorstw.
|
Zalecana poprawka 9 |
Motyw 40 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
|
Zgodnie z propozycją w sprawie minimalnej harmonizacji wymogów w zakresie ładu korporacyjnego odnoszących się do podejmowania decyzji w sprawie powoływania kandydatów w oparciu o obiektywne kryteria kwalifikacji w celu osiągnięcia równowagi płci pośród dyrektorów niewykonawczych, państwa członkowskie mogą na zasadzie dobrowolności wprowadzać przepisy wykraczające poza minimalne standardy. |
Uzasadnienie |
Państwa członkowskie, które już osiągnęły lepsze wyniki w zakresie równości płci wśród dyrektorów niewykonawczych lub dążą do ich osiągnięcia, powinny mieć swobodę działania. |
Zalecana poprawka 10 |
Artykuł 2 ust. 1 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
"spółka giełdowa" oznacza spółkę zarejestrowaną w państwie członkowskim, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14) dyrektywy 2004/39/WE, w co najmniej jednym państwie członkowskim; |
"spółka giełdowa" oznacza spółkę posiadającą siedzibę zarejestrowaną w państwie członkowskim, której akcje papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14) dyrektywy 2004/39/WE, w co najmniej jednym państwie członkowskim; |
Uzasadnienie |
Miejsce, w którym spółka ma swoją siedzibę, a nie miejsce rejestracji, oraz akcje, a nie papiery wartościowe, stanowią pewniejsze kryteria określenia spółek objętych omawianą dyrektywą. |
Zalecana poprawka 11 |
Artykuł 2 ust. 8 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
"małe i średnie przedsiębiorstwo" lub "MŚP" oznacza przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 mln EUR, bądź - w przypadku MŚP zarejestrowanego w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro - równowartość tej kwoty w walucie tego państwa członkowskiego; |
"małe i średnie przedsiębiorstwo" lub "MŚP" oznacza przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 mln EUR, bądź - w przypadku MŚP posiadającego siedzibę zarejestrowanego w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro - równowartość tej kwoty w walucie tego państwa członkowskiego; |
Uzasadnienie Miejsce, w którym spółka ma swoją siedzibę, a nie miejsce rejestracji, stanowi pewniejsze kryterium określenia spółek objętych omawianą dyrektywą.
|
Zalecana poprawka 12 |
Artykuł 4 ust. 6 |
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie mogą postanowić, że spółki giełdowe, w których osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci stanowią mniej niż 10 % siły roboczej, nie są zobowiązane do realizacji celu określonego w ust. 1. |
Państwa członkowskie mogą postanowić, że spółki giełdowe, w których osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci stanowią mniej niż 10 % siły roboczej, nie są zobowiązane do realizacji celu określonego w ust. 1. |
Uzasadnienie |
Ponieważ dyrektorzy niewykonawczy prowadzą głównie działania nadzorcze, łatwiej jest zatrudnić wykwalifikowanych kandydatów spoza spółki lub konkretnego sektora, co ma znaczenie w przypadku obszarów gospodarki, w których osoby należące do jednej z płci są szczególnie słabo reprezentowane wśród pracowników. Z tego względu nie widzimy powodu, by realizacja celu określonego w ust. 1 nie była obowiązkowa w przypadkach, gdy osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci stanowią mniej niż 10 % siły roboczej w spółkach giełdowych. |
Zalecana poprawka 13 |
Artykuł 4 ust. 7 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie mogą postanowić, że cel określony w ust. 1 jest spełniony, gdy spółki giełdowe mogą wykazać, iż osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci zajmują co najmniej jedną trzecią wszystkich stanowisk dyrektorów, niezależnie od tego, czy są to stanowiska dyrektorów wykonawczych czy niewykonawczych. |
Państwa członkowskie mogą postanowić, że cel określony w ust. 1 jest spełniony, gdy spółki giełdowe mogą wykazać, iż osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci zajmują co najmniej jedną trzecią wszystkich stanowisk dyrektorów, niezależnie od tego, czy są to stanowiska dyrektorów wykonawczych czy niewykonawczych. |
Uzasadnienie |
Niepotrzebne osłabienie wymowy tekstu. Zapewnienie spójności po wykreśleniu motywu 32. |
Zalecana poprawka 14 |
Art. 5 ust. 3 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Jeżeli spółka giełdowa nie realizuje celów określonych w art. 4 ust. 1 lub własnych, indywidualnych zobowiązań podjętych na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu, informacje, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, obejmują uzasadnienie niezrealizowania celów lub zobowiązań oraz opis środków, które spółka przyjęła lub zamierza przyjąć, aby wypełnić cele lub zobowiązania. |
Jeżeli spółka giełdowa nie realizuje celów określonych w art. 4 ust. 1 lub własnych, indywidualnych zobowiązań podjętych na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu, informacje, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, obejmują uzasadnienie niezrealizowania celów lub zobowiązań oraz opis środków, które spółka przyjęła lub zamierza przyjąć, aby wypełnić cele lub zobowiązania z podaniem terminu ich wypełnienia, który w żadnym wypadku nie może wykraczać poza okres obowiązywania niniejszej dyrektywy. |
Uzasadnienie |
Należy określić terminy wdrażania środków, by kwestii wypełnienia celów dyrektywy nie pozostawiać do uznania przedsiębiorstw. |
Zalecana poprawka 15 |
Artykuł 7 |
Tekst zaproponowany przez Komisję |
Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie mogą wprowadzić lub utrzymać przepisy, które są bardziej korzystne niż przepisy określone w niniejszej dyrektywie w celu zapewnienia bardziej zrównoważonej reprezentacji mężczyzn i kobiet w odniesieniu do spółek zarejestrowanych na ich terytorium, pod warunkiem że dane przepisy nie prowadzą do powstania nieuzasadnionej dyskryminacji ani nie zakłócają prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego. |
Państwa członkowskie mogą wprowadzić lub utrzymać przepisy, które są bardziej korzystne niż przepisy określone w niniejszej dyrektywie w celu zapewnienia bardziej zrównoważonej reprezentacji mężczyzn i kobiet w odniesieniu do spółek posiadających siedzibę zarejestrowanych na ich terytorium, pod warunkiem że dane przepisy nie prowadzą do powstania nieuzasadnionej dyskryminacji ani nie zakłócają prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego. |
Uzasadnienie |
Miejsce, w którym spółka ma swoją siedzibę, a nie miejsce rejestracji, stanowi pewniejsze kryterium określenia spółek objętych omawianą dyrektywą. |