Opinia "Sprawność regulacyjna UE (REFIT)"(2013/C 218/04)
(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Uznaje, że panujący kryzys gospodarczy sprawił, iż zaczęto jeszcze bardziej skupiać uwagę na kosztach prawodawstwa oraz wyzwaniu związanym z wdrażaniem i wykonywaniem przepisów już zawartych w dorobku prawnym. |
- Uważa, że na wszystkich poziomach sprawowania władzy należy dopilnować, aby prawodawstwo było skuteczne i efektywne, zaś na instytucjach UE spoczywa szczególny obowiązek wykazania wyraźnej wartości dodanej prawodawstwa UE, które powinno przynosić maksymalne korzyści przy minimalnych kosztach oraz respektować zasady pomocniczości i proporcjonalności. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycję dotyczącą tego, aby w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) systematycznie identyfikowano i przejrzyście realizowano inicjatywy mające skutkować znacznym obniżeniem kosztów regulacji i ich uproszczeniem. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycję dotyczącą procedury identyfikacji aktów prawnych i/lub obszarów regulacyjnych, które wykazują potencjał do uproszczenia przepisów i zmniejszenia kosztów bez podważania celów polityki. Nalega, aby testy sprawności obejmowały informacje od wszystkich szczebli rządów, i nadal popiera systematyczne oceny ex post prawodawstwa UE jako efektywne narzędzie inteligentnych regulacji. |
- Zwraca ponownie uwagę na znaczenie uproszczenia przepisów dla usprawnienia otoczenia regulacyjnego, zwłaszcza z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych, które często dysponują ograniczonymi i coraz mniejszymi zasobami na wdrażanie prawodawstwa. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycje dotyczące ulepszenia ocen skutków i powtarza, że oceny skutków wniosków ustawodawczych i projektów politycznych powinny uwzględniać wymiar terytorialny ważniejszych rozpatrywanych wariantów polityki. Uważa, że jeżeli Komisja postanowi zwiększyć liczbę członków Rady ds. Ocen Skutków, aby wzmocnić jej niezależność, to reprezentowane powinny być interesy władz lokalnych i regionalnych. |
- Apeluje do Komisji o zwiększenie wysiłków na rzecz tłumaczenia dokumentów konsultacyjnych na wszystkie języki urzędowe UE. |
- Powtarza, że wspólnym obowiązkiem instytucji jest informowanie obywateli, przedsiębiorstw i opinii publicznej o korzyściach wynikających ze stosowania narzędzi nieodłącznie wiążących się z inteligentnymi regulacjami. |
Sprawozdawca |
Lord Graham TOPE (UK/ALDE), członek Rady Gminy London Borough of Sutton |
Dokument źródłowy |
Komunikat Komisji "Sprawność regulacyjna UE" |
|
COM(2012) 746 final |
|
Z uwzględnieniem następujących dokumentów: |
|
Dokument roboczy służb Komisji "Przegląd polityki Komisji w zakresie konsultacji" |
|
SWD(2012) 422 final |
|
Dokument roboczy służb Komisji "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej - sprawozdanie ostateczne" |
|
SWD(2012) 423 final |
I. ZALECENIA POLITYCZNE
KOMITET REGIONÓW
Wstęp: strategia lepszego stanowienia prawa
Sprawność regulacyjna
Ocena ex post
Zmniejszenie obciążeń administracyjnych
Ocena i ocena skutków
Konsultacje
Perspektywa krajowa - nadmiernie rygorystyczne wdrażanie
Zasada pomocniczości
Rola Komitetu Regionów
Bruksela, 30 maja 2013 r.
|
Przewodniczący |
|
Komitetu Regionów |
|
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |