Streszczenie decyzji Komisjiz dnia 27 lutego 2013 r.
uznającej koncentrację za niezgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG
(Sprawa COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III)
(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1106 final)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 216/07)
(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)
Dnia 27 czerwca 2013 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , a w szczególności art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia. Pełny tekst decyzji w autentycznej wersji językowej przedmiotowej sprawy, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, znajduje się na stronach Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html
I. STRONY
II. TRANSAKCJA
III. STRESZCZENIE
IV. UZASADNIENIE
A. Właściwe rynki produktowe
B. Ocena wpływu na konkurencję
1. Ramy ogólne
3. Udział w rynku oraz poziomy koncentracji
4. Konkurencyjna bliskość Ryanair i Aer Lingus
5. Wejście/bariery wejścia
6. Formy wejścia/ekspansji
7. Plany wejścia na rynek rzeczywistych i potencjalnych konkurentów
8. Rzeczywista konkurencja 8
9. Potencjalna konkurencja
C. Efektywność
D. Zobowiązania
1. Opis ostatecznego zbioru zobowiązań
1.1. Zbycie przez Aer Lingus działalności na 43 pokrywających się trasach na rzecz Flybe
1.4. Potencjalna konkurencja
2. Ocena ostatecznego zbioru zobowiązań
2.1. Flybe nie był odpowiednim nabywcą
V. WNIOSEK
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"). Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") wprowadza pewne zmiany, takie jak zastąpienie wyrazu "Wspólnota" wyrazem "Unia" i wyrażenie "wspólny rynek" przez "rynek wewnętrzny". Przy-jęta w TFUE terminologia będzie stosowana w całej niniejszej decyzji.
2 Dublin-Berlin, Dublin-Budapeszt, Dublin-Faro, Dublin-Fuerteven-tura, Dublin-Gran Canaria, Dublin-Ibiza, Dublin-Lanzarote, Dublin- Madryt, Dublin-Malaga, Dublin-Marsylia, Dublin-Nicea, Dublin- Palma, Cork-Malaga, Cork-Faro, Cork-Lanzarote, Cork-Palma.
3 Dublin-Barcelona El Prat/Girona/Reus, Dublin-Alicante/Murcia, Dublin-Teneryfa Południowa/Teneryfa Północna, Dublin-Manche-ster/Liverpool/Leeds Bradford, Dublin-Londyn Heathrow/Gatwick/ Luton/Stansted/City/Southend, Cork-Londyn Heathrow/Gatwick/ Stansted, Dublin-Birmingham/East Midlands, Dublin-Edynburg/Glas-gow, Cork-Alicante/Murcia, Cork-Teneryfa Południowa/Teneryfa Północna.
4 Dublin-Bilbao/Santander, Dublin-Bruksela/Charleroi, Dublin-Me-diolan Malpensa/Mediolan Linate/Bergamo, Dublin-Frankfurt/Frankfurt Hahn, Dublin-Rzym Ciampino/Rzym Fiumicino, Dublin-Wie-deń/Bratysława, Dublin-Paryż CDG/Paryż Beauvais/Orly, Dublin-Tu-luza/Carcassonne, Dublin-Glasgow/Prestwik, Dublin-Wenecja/Tre-viso, Dublin-Monachium/Memmingen, Dublin-Warszawa/Warsza-wa-Modlin, Dublin-Sztokholm Arlanda/Skavsta, Cork-Barcelona El Prat/Girona/Reus, Cork-Manchester/Liverpool/Leeds Bradford, Knock-Birmingham/East Midlands, Knock-Londyn Heathrow/Gat-wick/Luton/Stansted/City/Southend, Shannon-Manchester/Liverpool/ Leeds Bradford, Shannon-Londyn Heathrow/Gatwick/Luton/Stan-sted/City/Southend.
5 Należy zauważyć, że podczas gdy istnieje 19 tras, w odniesieniu do których kwestia substytucyjności portów lotniczych była istotna, istnieje tylko 17 par lotnisk. Są to: Barcelona El Prat, Girona i Reus; Bilbao i Santander; londyńskie porty lotnicze (Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton i City); Sztokholm Arlanda i Skavsta; Manchester, Liverpool i Leeds Bradford (dla Cork i Shannon); Tuluza i Carcassone; Birmingham i East Midlands (dla Knock); Mediolan Linate, Malpensa i Bergamo; Wenecja i Treviso; Bruksela i Charleroi; Monachium i Memmingen; Wiedeń i Bratysława; Glasgow i Prestwick; Paryż CDG, Beauvais i Orly; Warszawa i Modlin; Frankfurt i Hahn; Rzym Fiumicino i Ciampino.
6 London Southend i londyńskie porty lotnicze, Edynburg i Glasgow, Manchester, Liverpool, Leeds Bradford (dla Dublina), Birmingham i East Midlands (dla Dublina), Bristol/Cardiff/Exeter, Alicante i Murcia, Teneryfa Północna/Południowa.
7 Trasa ta jednak stanowiłaby monopol, gdyby rynek obejmował jedynie usługi transportu lotniczego między portami lotniczymi w Dublinie i Bristolu.
8 Komisja stwierdziła, że wszystkie trasy opuszczone przez strony po ogłoszeniu transakcji nie są specyficzne dla danej transakcji i dla celów oceny konkurencyjności nie są traktowane jako trasy pokrywające się między stronami. Te trasy to: Dublin-Kraków, Dublin-Werona oraz Dublin-Wilno.