Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III - Sprawozdawca: Estonia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 18 lutego 2013 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III

Sprawozdawca: Estonia

(2013/C 216/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków, zawartymi w projekcie decyzji. W szczególności:
a)
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że skutki przedmiotowej transakcji należy oceniać na podstawie zestawienia miast w pary według miejsca odlotu i miejsca przeznaczenia;
b)
Komitet Doradczy zgadza się z oceną substytucyjności portów lotniczych przedstawioną przez Komisję.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

4.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że Aer Arann jest konkurentem Ryanair, lecz nie jest konkurentem Aer Lingus.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że Aer Lingus i Ryanair są dla siebie bardzo bliskimi, jeśli nie najbliższymi, konkurentami na wszystkich pokrywających się trasach.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że bariery wejścia w przedmiotowym przypadku są wysokie.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że antykonkurencyjne skutki transakcji byłyby niewystarczająco zrekompensowane wejściem na pojedynczą trasę lub wejściem w szerszym zakresie przewoźników obsługujących niektóre trasy do i ze swoich baz znajdujących się poza Irlandią.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona koncentracja stanowiłaby istotną przeszkodę dla efektywnej konkurencji na 46 trasach, na których działalność stron pokrywa się, a mianowicie:
na 28 trasach, na których uzyskano pozycję monopolisty: Dublin-Alicante/Murcja; Dublin-Berlin; Dublin-Bilbao/Santander; Dublin-Birmingham/East Midlands; Dublin-Bruksela/Charleroi; Dublin- Budapeszt; Dublin-Edynburg/Glasgow; Dublin-Fuerteventura; Dublin-Glasgow/Prestwick; Dublin- Manchester/Liverpool/Leeds; Dublin-Marsylia; Dublin-Mediolan/Bergamo; Dublin-Nicea; Dublin- Rzym; Dublin-Teneryfa; Dublin-Tuluza/Carcassonne; Dublin-Wenecja/Treviso; Dublin-Wiedeń/Bratysława; Dublin-Warszawa/Modlin; Cork-Alicante; Cork-Faro; Cork-Londyn; Cork-Manchester/Liverpool; Cork-Teneryfa; Knock-Birmingham/East Midlands; Knock-Londyn; Shannon-Manchester/ Liverpool i Shannon-Londyn,
na 7 trasach, na których podmiot powstały z połączenia przedmiotowych przedsiębiorstw prowadziłby działalność obok innych przewoźników rejsowych: DublinBristol/Cardiff/Exeter (niezależnie od dokładnej definicji rynku); DublinFrankfurt; DublinLondyn; DublinMadryt; Dublin-Monachium; Dublin-Paryż i Dublin-Sztokholm oraz
na 11 trasach, na których podmiot powstały z połączenia przedmiotowych przedsiębiorstw prowadziłby działalność obok czarterowych linii lotniczych: Dublin-Barcelona; Dublin-Faro; Dublin-Gran Canaria; Dublin-Ibiza; Dublin-Lanzarote; Dublin-Malaga; Dublin-Palma; Cork-Barcelona; Cork- Lanzarote; Cork-Malaga i Cork-Palma.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

9.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji co do wyeliminowania najbardziej prawdopodobnego potencjalnego kandydata do wejścia na rynek na następujących 6 trasach: (i) potencjalnie konkurencyjne trasy Ryanair: Dublin-Bolonia; Dublin-Bordeaux; Cork-Paryż/Beauvais, Cork-Monachium/Memmingen; Cork-Birmingham; (ii) potencjalnie konkurencyjne trasy Aer Lingus: Dublin-Newcastle.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez Ryanair w dniach 17 października 2012 r., 7 grudnia 2012 r., 15 stycznia 2013 r. i 1 lutego 2013 r. nie stanowią rozwiązania problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję oraz nie wyeliminują znaczących przeszkód dla skutecznej konkurencji, wynikających ze zgłoszonej transakcji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania IAG są niewystarczające do rozwiązania wszystkich stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania Flybe są niewystarczające do rozwiązania wszystkich stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja musi zatem zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.216.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III - Sprawozdawca: Estonia.
Data aktu: 18/02/2013
Data ogłoszenia: 30/07/2013