Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)).

Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych))

(2013/C 199/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lipca 2013 r.)

CZĘŚĆ  I

Nr pomocy GBER 3/13/R&D
Państwo EFTA Norwegia
Region Nazwa regionu (NUTS) Hrabstwo Telemark Status pomocy regionalnej Obszary mieszane
Organ przyznający pomoc Nazwa Telemark Utviklingsfond/Fundusz Rozwoju Telemark
Adres PO Box 2844

3702 Skien

NORWAY

Strona internetowa http://www.telemarkutviklingsfond.no
Nazwa środka pomocy Telemark Utviklingsfonds støtteordning/Program pomocy Funduszu Rozwoju Telemark
Krajowa podstawa prawna (odesłanie do właściwego promulgatora krajowego) Telemark Utviklingsfond/Fundusz Rozwoju Telemark został ustanowiony zgodnie z porozumieniem z dnia 9 grudnia 2009 r. między hrabstwem Telemark z jednej strony, a ośmioma gminami z drugiej strony (Fyresdal, Hjartdal, Kvitseid, Nissedal, Seljord, Tinn, Tokke oraz Vinje).

Fundusz będzie przyznawać pomoc zgodnie z przepisami wewnętrznymi/statutem funduszu, w których określono, że pomoc jest przyznawana zgodnie z zasadami EOG w zakresie pomocy państwa i wykorzystywana na rozwój w hrabstwie Telemark. Ponadto fundusz zawrze umowy z beneficjentami pomocy.

Adres internetowy pełnego tekstu środka pomocy Pełna treść będzie dostępna pod adresem: http://www.telemarkutviklingsfond.no/
Rodzaj środka pomocy Program pomocy Tak
Czas trwania Program pomocy 1.3.2013-31.12.2013

1.3.2013-3.6.2014 w odniesieniu do pomocy regionalnej

Sektor(-y) gospodarki Wszystkie sektory kwalifikujące się do pomocy Tak
Rodzaj beneficjanta MŚP Tak
Duże przedsiębiorstwa Tak
Budżet Całkowity planowany roczny budżet programu pomocy Budżet roczny: około 35 mln NOK
Instrument pomocy (art. 5) Dotacja Tak
Pożyczka Tak

CZĘŚĆ  II

Cele ogólne (lista) Cele (lista) Maksymalna intensywność pomocy w % lub maksymalna kwota pomocy w NOK MŚP - premie w %
Regionalna pomoc inwestycyjna i pomoc na zatrudnienie Program pomocy 15 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

Pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw (art. 14) 25 % w ciągu pierwszych trzech lat po utworzeniu przedsiębiorstwa

15 % w ciągu dwóch kolejnych lat

Maksymalna kwota pomocy na przedsiębiorstwo: 1 mln EUR. Roczna kwota pomocy na przedsiębiorstwo nie przekracza 33 % maksymalnej kwoty pomocy

0 %
Pomoc dla MŚP przeznaczona na cele inwestycyjne i na zatrudnienie (art. 15) 20 % dla małych przedsiębiorstw

10 % dla średnich przedsiębiorstw

0 %
Pomoc na rzecz małych przedsiębiorstw nowo utworzonych przez kobiety (art.16) 15 %

Maksymalna kwota pomocy na beneficjenta: 1 mln EUR. Roczna kwota pomocy na przedsiębiorstwo nie przekracza 33 % maksymalnej kwoty pomocy

0 %
Pomoc na ochronę środowiska (art. 17-25) Pomoc w obszarze ochrony środowiska na inwestycje zwiększające oszczędność energii (art. 21) 60 % jeżeli obliczenia dokonywane są zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. a)

20 % jeżeli obliczenia dokonywane są zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. b)

10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw
Pomoc na usługi doradcze dla MŚP oraz udział MŚP w targach (art. 26-27) Pomoc na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw na usługi doradcze (art. 26) 50 % 0 %
Pomoc na udział MŚP w targach (art. 27) 50 % 0 %
Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (art. 30-37) Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe (art. 31) Badania podstawowe (art. 31 ust. 2 lit. a)) 100 % 0 %
Badania przemysłowe (art. 31 ust. 2 lit. b)) 50 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Eksperymentalne prace rozwojowe (art. 31 ust. 2 lit. c)) 25 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Pomoc na techniczne studia wykonalności (art. 32) 65 % na badania poprzedzające przemysłowe działania badawcze

40 % na badania poprzedzające eksperymentalne prace rozwojowe

10 % dla małych i średnich przedsiębiorstw
Pomoc na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla MŚP (art. 33) 100 % dla kosztów związanych z wstępnymi projektami badawczymi

50 % dla kosztów związanych z badaniami przemysłowymi

25 % dla kosztów związanych z rozwojem eksperymentalnym

10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw (art. 35) 1,25 mln EUR dla przedsiębiorstw zlokalizowanych w regionach kwalifikujących się do pomocy regionalnej na mocy art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG 1 mln EUR dla innych beneficjentów
Pomoc na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji (art. 36) 200.000 EUR na przedsiębiorstwo w ciągu dowolnego okresu trzech lat
Pomoc na tymczasowe zatrudnienie wysoko wykwalifikowanego personelu (art. 37) 50 %
Pomoc szkoleniowa (art. 38-39) Szkolenia specjalistyczne (art. 38 ust. 1) 25 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw
Szkolenia ogólne (art. 38 ust. 2) 60 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.199.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)).
Data aktu: 11/07/2013
Data ogłoszenia: 11/07/2013