Opinia w sprawie wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

COM(2013) 9 final - 2013/0007 (COD)

(2013/C 198/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2013 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Gabriel Sarró IPARRAGUIRRE

Dnia 5 lutego 2013 r. Parlament Europejski i Rada postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

COM(2013) 09 final - 2013/0007 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, na sprawozdawcę opinii wyznaczyła Gabriela SARRÓ IPARRAGUIRRE i przyjęła swoją opinię 25 marca 2013 r.

Na 489. sesji plenarnej w dniach 17-18 kwietnia 2013 r. (posiedzenie z 17 kwietnia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 177 głosami - 10 osób wstrzymało się od głosu - następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
Zdaniem EKES-u należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, by dostosować je do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
1.2
Komitetu uważa, że określone kluczowe aspekty wymienione w opinii należy regulować za pomocą aktów wykonawczych, a nie aktów delegowanych.
2.
Kontekst
2.1
Rozporządzenie (WE) nr 1224/2009 ustanawia wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb).
2.2
W rozporządzeniu upoważnia się Komisję do wdrażania niektórych z zawartych w nim przepisów.
2.3
W Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) rozróżnia się przekazane Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów o charakterze nieustawodawczym o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego (akty delegowane, art. 290 ust. 1), oraz powierzone Komisji uprawnienia do przyjmowania jednolitych warunków wykonywania prawnie wiążących aktów Unii (akty wykonawcze, art. 291 ust. 2 TFUE).
2.4
W związku z dostosowaniem rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 do nowych zasad procesu decyzyjnego TFUE, Komisja Europejska przedstawiła wniosek w sprawie jego zmiany - analizowany w niniejszej opinii - w którym uprawnienia Komisji określone tym rozporządzeniem podzielono na uprawnienia delegowane i wykonawcze.
3.
Analiza wniosku
3.1
We wniosku określa się uprawnienia przekazane Komisji w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009, dzieląc je na uprawnienia delegowane i wykonawcze.
3.2
Jednocześnie dostosowuje się niektóre przepisy do procedur decyzyjnych określonych w TFUE.
3.3
Założenia te realizuje się we wniosku poprzez wprowadzenie zmian do 66 artykułów rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
3.4
Z tego względu analiza wniosku jest bardzo złożona - zmiana 66 artykułów oznacza w sumie około dwustu modyfikacji do rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, poprzez które powierza się Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych.
3.5
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych są przyznawane na czas nieokreślony i w każdej chwili mogą one zostać odwołane przez Parlament Europejski lub Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie uprawnień określonych w tej decyzji. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.
3.6
Akty delegowane obowiązują jedynie w przypadku, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły zastrzeżeń w okresie dwóch miesięcy od powiadomienia obu instytucji lub jeżeli przed upływem tego terminu Parlament Europejski i Rada poinformowały Komisję o braku zastrzeżeń. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
3.7
Podczas trwania procedur Komisję wspiera Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury powołany w art. 30 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002.
3.8
EKES od dawna opowiadał się w swoich opiniach za przyznaniem Komisji uprawnień do przyjmowania kontrolnych aktów delegowanych, by zagwarantować przestrzeganie przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.
3.9
Uważa jednak, że ze względu na dużą liczbę zmian do rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, w wypadku obecnego wniosku niezbędny jest wcześniejszy konsensus z państwami członkowskimi na temat treści proponowanych zmian i ich zasięgu.
4.
Uwagi szczegółowe
4.1
Z ogólnych założeń TFUE wynika, że najważniejsze aspekty prawodawstwa muszą być przyjmowane poprzez akty wykonawcze, natomiast kwestie mniej kluczowe - za pomocą aktów delegowanych.
4.2
Po przeanalizowaniu wniosku EKES uważa, że przynajmniej wszelkie środki dotyczące:
obowiązku uprzedniego zgłoszenia i przeładunku;
przyjęcia innego sposobu i częstotliwości przekazywania Komisji danych dotyczących połowów i nakładu połowowego;
zwolnienia określonych kategorii statków rybackich z obowiązku przedkładania dokumentów sprzedaży;
dostosowania norm dotyczących planów ładowni;
określenia łowisk będących przedmiotem indywidualnych programów kontroli i inspekcji

nie powinny być objęte zasięgiem aktów delegowanych, tylko wykonawczych, ze względu na ich znaczenie.

4.3
Komitet wyraża również zdziwienie faktem, że w każdej chwili można odebrać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktu delegowanego w kwestii, w której ma ona takie uprawnienia, ale jednocześnie nie odwołuje się automatycznie wydanego już w tej samej sprawie aktu delegowanego.

Bruksela, 17 kwietnia 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.198.71

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.
Data aktu: 17/04/2013
Data ogłoszenia: 10/07/2013