SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMISEKCJA I - PARLAMENT EUROPEJSKI
ROK BUDŻETOWY 2012
(2013/C 188/01)
(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2013 r.)
WPROWADZENIE
Tabela 1
Wykorzystanie środków
Rodzaj środków |
Środki w 2012 r. (EUR lub %)
|
Środki w 2011 r. (EUR lub %)
|
Zmiana 2011/2012 |
Środki |
|
|
|
Środki początkowe |
1 717 868 121 |
1 685 829 393 |
1,9 % |
Budżet korygujący |
0 |
0 |
|
Środki końcowe |
1 717 868 121 |
1 685 829 393 |
1,9 % |
Operacje bieżące |
|
|
|
Środki na zobowiązania |
1 693 038 015 |
1 570 478 058 |
7,8 % |
% środków końcowych |
98,6 % |
93,2 % |
5,4 % |
Środki na płatności |
1 387 580 140 |
1 347 577 674 |
3,0 % |
% zobowiązań |
82,0 % |
85,8 % |
- 3,8 % |
Przeniesienia na kolejny rok |
|
|
|
Automatyczne przeniesienia na kolejny rok(*) |
305 457 875 |
222 900 384 |
37,0 % |
% środków końcowych |
17,8 % |
13,2 % |
4,6 % |
% zobowiązań |
18,0 % |
14,2 % |
3,8 % |
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok)(**) |
0 |
21 700 000 |
- 100,0 % |
% środków końcowych |
0,0 % |
1,3 % |
- 100,0 % |
Anulowanie |
|
|
|
Środki anulowane |
24 830 106 |
93 651 335 |
- 73,5 % |
% środków końcowych |
1,4 % |
5,6 % |
- 4,1 % |
Rodzaj środków |
Środki w 2012 r. (EUR lub %) |
Środki w 2011 r. (EUR lub %) |
Zmiana 2011/2012 |
Przeniesienia z roku poprzedniego |
|
|
|
Przeniesienia automatyczne z roku poprzedniego(*) |
222 900 384 |
231 028 630 |
- 3,5 % |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
197 991 076 |
207 438 331 |
- 4,6% |
% przeniesień |
88,8 % |
89,8 % |
- 1,0 % |
Kwota anulowana |
24 909 308 |
23 590 299 |
5,6% |
Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego(**) |
21 700 000 |
9 240 000 |
134,8 % |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
15 649 030 |
0 |
|
% przeniesień |
72,1 % |
0,0 % |
72,1% |
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku |
22 274 843 |
23 815 077 |
- 6,5 % |
Środki na zobowiązania |
18 028 503 |
12 284 019 |
46,8 % |
% środków z przyznanych dochodów |
80,9 % |
51,6 % |
29,4 % |
Środki na płatności |
11 216 674 |
10 081 911 |
11,3 % |
% środków na płatności pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel |
62,2 % |
82,1 % |
- 19,9 % |
Środki dostępne pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku |
4 246 340 |
11 531 058 |
- 63,2 % |
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na kolejny rok |
106 795 839 |
107 592 247 |
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na kolejny rok |
- 0,7 % |
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
107 592 247 |
110 017 852 |
- 2,2 % |
Środki na zobowiązania |
105 482 187 |
20 580 678 |
412,5 % |
Środki na płatności |
10 735 958 |
15 204 926 |
- 29,4 % |
% zobowiązań |
10,2 % |
73,9 % |
- 63,7 % |
Uwaga: (*) Art. 13 ust. 1 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
(**) Art. 13 ust. 1, art. 13 ust. 2 lit. a) i art. 13 ust. 5 rozporządzenia finansowego.
|
Tabela 2
Główne przyczyny anulowania automatycznych przeniesień z 2011 na 2012 r.
Artykuł |
Środki anulowane |
Główne przyczyny anulowań |
Artykuł 2 0 0 "Budynki" |
10 392 669 |
Pozycja 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości": anulowanie 8,22 mln EUR dotyczące Domu Europy w Sofii. W następstwie stwierdzenia usterek wszczęto procedurę zabezpieczenia dowodów przed sądem w Sofii. Prace powinny zostać ukończone w pierwszej połowie 2013 r. Pozycja 2 0 0 5 "Budowa budynków": anulowanie 0,86 mln EUR dotyczące projektu budynku KAD w Luksemburgu. Jako że przetarg na budowę uznano za nieudany, nie zostały ukończone prace realizowane przez wykonawcę budowy oraz prace przygotowawcze dotyczące stanu surowego (czyli ogółem 0,55 mln EUR). Miasto Luksemburg zrezygnowało z podatku od pozwolenia na budowę (ok. 0,2 mln EUR).
Pozycja 2 0 0 7: "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych": anulowanie 0,99 mln EUR dotyczące kilkudziesięciu różnych zobowiązań.
|
Artykuł 2 0 2 "Koszty związane z budynkami" |
4 218 757 |
Pozycja 2 0 2 4 "Zużycie energii": anulowanie 2,09 mln EUR. Jest to spowodowane koniecznością przewidzenia wystarczającego marginesu do wykorzystania w najbardziej niekorzystnych przypadkach. Trudne jest dokładne przewidzenie środków do przeniesienia, jako że w chwili sporządzania sprawozdania fakturowanie roczne jest wciąż fragmentaryczne. Pozycja2 0 2 2 "Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków": anulowanie 1,53 mln EUR. 0,83 mln EUR pochodzi z niewykonania pewnych zaplanowanych czynności sprzątania ze względu na zjawiska pogodowe, z niższego niż szacowano kosztu prac zabezpieczania sufitów w salach posiedzeń w budynku Louise Weiss oraz z niższego niż przewidziano kosztu konserwacji wind. Saldo kwot niewykorzystanych wynika z kilkudziesięciu różnych zobowiązań.
|
Artykuł 1 4 0 "Inni pracownicy i personel zewnętrzny" |
3 086 743 |
Pozycja 1 4 0 2 "Tłumacze konferencyjni": anulowanie 2,9 mln EUR. Kwota przeniesiona na 2012 r. uwzględniała zapis dotyczący waloryzacji wynagrodzeń zgodnie z założeniem, że zostanie to uregulowane w 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości wciąż nie wydał decyzji w tej sprawie. |
Artykuł 3 2 4 "Produkcja
i rozpowszechnia-
nie"
|
1 878 452 |
Pozycja 3 2 4 2: anulowanie 0,45 mln EUR. Większość salda pochodzi z małych sum z pozycji dotyczących biur informacyjnych, które to sumy wynikają z zobowiązań występujących głównie pod koniec 2011 r. Pozycja 3 2 4 6 "Parlamentarny kanał telewizyjny": anulowanie 0,36 mln EUR w następstwie anulowania lub zakwestionowania trzech usług (niekompatybilność techniczna, niewystarczająca jakość otrzymanych produktów, rezygnacja z niektórych produktów).
Pozycja 3 2 4 8: anulowanie 0,45 mln EUR. To anulowanie środków wynika z zobowiązań ujętych w umowach ramowych lub z subwencji. W obu przypadkach ostateczne rozliczenie jest ogólnie niższe od kwoty umownej, którą należy przenieść (warunki kwalifikowalności, wielkość faktycznych świadczeń).
|
Wykres 1
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w 2012 r. wg rozdziału
grafika
Tabela 3
Główne powody anulowania środków bieżących w 2012 r.
Artykuł |
Kwota anulowana (EUR)
|
% środków anulowanych ogółem |
% anulowanie / artykuł |
Główne przyczyny anulowania środków |
4 2 2 Asystenci posłów |
3 968 353 |
16 % |
2,1 % |
Anulowanie 3,75 EUR dotyczące asystentów krajowych posłów. To anulowanie jest spowodowane przeszacowaniem zapotrzebowania na asystentów krajowych. Posłowie nie wykorzystują w pełni puli środków przeznaczonych na pomoc parlamentarną. |
3 2 4 Produkcja i rozpowszechnianie
|
2 299 041 |
9 % |
2,5 % |
Anulowanie 0,95 mln EUR z pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich". Rezerwy budżetowe wylicza się na podstawie kosztów i średniego wykorzystania tych programów. Poziom zobowiązań zależy więc od wykorzystania środków przez wnioskodawców (faktyczna liczba odwiedzających i pochodzenie). Ponadto środków zarezerwowanych nie można wykorzystać po anulowaniu wizyty. W przypadku anulowania wizyty pod koniec roku środków tych nie można przeznaczyć na inny cel, są więc anulowane. Anulowanie 0,38 mln EUR z pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym". Anulowanie 0,42 mln EUR z pozycji 3 2 4 5 "Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych". Anulowanie środków z tych dwóch pozycji jest głównie spowodowane zlikwidowaniem zobowiązań 35 biur informacyjnych. Zobowiązania te są pojedynczo małymi sumami, które dotyczą poszczególnych przypadków likwidacji z końcem roku w chwili stwierdzenia zakończenia odnośnych zobowiązań. |
2 0 2 Koszty związane z budynkami |
2 215 036 |
9 % |
2,1 % |
Anulowanie 1,08 mln EUR z pozycji 2 0 2 6 "Ochrona i nadzór nad budynkami". To anulowanie środków wynika z oszczędności poczynionych w wyniku racjonalizacji polityki bezpieczeństwa oraz w wyniku internalizacji usług. Anulowanie 0,74 mln EUR z pozycji 2 0 2 4 "Zużycie energii". Suma anulowanych środków dotyczy trzech miejsc pracy, jak również biur informacyjnych. Nie jest możliwe dokładne wyliczenie wysokości środków, jaką należy wpisać do budżetu, gdyż zależy ona od wielu zmiennych czynników: warunków klimatycznych, kosztów eksploatacyjnych budynków, zmiany cen jednostkowych oraz wpływu oszczędności energii. Aby zabezpieczyć się przez wszelkim ryzykiem i przestrzegać zasady dotyczącej uprzedniego zobowiązania budżetowego, należy przewidzieć wystarczający margines pozwalający uniknąć wszelkich niekorzystnych odchyleń.
|
1 0 0 Środki rezerwowe |
1 926 466 |
8 % |
100,0 % |
Środki niewykorzystane. |
1 0 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki |
1 664 172 |
7 % |
100,0 % |
Środki niewykorzystane. |
1 4 0 Inni pracownicy i osoby zapewniające świadczenia z zewnątrz |
1 504 584 |
6 % |
1,7 % |
Anulowanie 0,86 mln EUR z pozycji 1 4 0 0 "Inni pracownicy". Anulowanie 0,5 mln EUR z pozycji 1 4 0 2 "Tłumacze konferencyjni".
|
2 0 0 Budynki |
1 375 891 |
6 % |
0,9 % |
Anulowanie 0,81 mln EUR z pozycji 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych". Anulowanie 0,43 mln EUR z pozycji 2 0 0 8 "Zarządzanie nieruchomościami - wydatki specjalne". |
1 2 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia |
1 357 427 |
5 % |
0,2 % |
Anulowanie 1,36 mln EUR z pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i świadczenia". |
2 1 0 Informatyka i telekomunikacja
|
1 043 631 |
4 % |
0,9 % |
Anulowanie 0,71 mln EUR z pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne". Anulowanie 0,33 mln EUR z pozycji 2 1 0 0 "Sprzęt i oprogramowanie".
|
3 0 4 Wydatki na posiedzenia zewnętrzne |
1 037 300 |
4 % |
14,7 % |
Anulowanie 0,47 mln EUR z pozycji 3 0 4 2 "Posiedzenia, kongresy i konferencje". Anulowanie 0,26 mln EUR z pozycji 3 0 4 4 "Konferencja Parlamentarna ds. WTO oraz inne posiedzenia delegacji międzyparlamentarnych": trudno przewidzieć koszt delegacji z powodu ich dużej liczby (ponad 100 rocznie) i niepewności związanej ze wstępnymi programami, które służą za podstawę opracowania budżetu. Anulowanie 0,21 mln EUR z pozycji 3 0 4 8 "Zgromadzenie Parlamentarne Unii na rzecz Regionu Morza Śródziemnego": mimo że w lipcu 2012 r. podpisano porozumienie między PE a rządem belgijskim nadające zgromadzeniu osobowość prawną, nie utworzono jeszcze sekretariatu, nie opracowano budżetu ani nie otwarto rachunku bankowego.
|
Tabela 4
Przesunięcia według podstawy prawnej
Liczba przesunięć |
Przesunięta kwota (EUR)
|
% środków końcowych |
Przesunięcia "C" (art. 24 i 43)
10 przesunięć "C" |
80 462 015 |
4,7 % |
w tym przesunięcie zbiorcze (C10) |
45 000 000 |
2,6 % |
Przesunięcia "P" (art. 22 ust. 1)
8 przesunięć "P" ze środków bieżących |
10 379 775 |
0,6 % |
1 przesunięcie "P" z dochodów przeznaczonych na określony cel |
88 924 943 |
N.A. |
Przesunięcia "C" i "P" ze środków bieżących |
90 841 790 |
5,3 % |
Przesunięcie "P" z dochodów przeznaczonych na określony cel |
88 924 943 |
N.A. |
Tabela 5
Analiza przesunięć "C" według pozycji docelowej
(EUR) |
Pozycja docelowa |
Przesunięcie |
Przesunięta kwota |
1 0 0 4 |
Zwykłe koszty podróży |
C7 |
9 400 000 |
1 0 0 5 |
Inne koszty podróży |
C7 |
2 292 015 |
1 0 2 |
Odprawy przejściowe |
C2 |
230 000 |
1 4 2 0 |
Usługi zewnętrzne |
C6 |
3 200 000 |
2 0 0 1 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste |
C10 |
10 000 000 |
2 0 0 3 |
Zakup nieruchomości |
C10 |
35 000 000 |
2 0 0 7 |
Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych |
C8 |
2 000 000 |
2 0 2 2 |
Utrzymanie, konserwacja i sprzątanie budynków |
C1 |
2 000 000 |
2 1 0 0 |
Sprzęt i oprogramowanie z zakresu technologii informacyjnych i innowacyjnych |
C5 |
9 246 000 |
2 1 0 0 |
Sprzęt i oprogramowanie z zakresu technologii informacyjnych i innowacyjnych |
C9 |
1 800 000 |
2 1 0 2 |
Usługi zewnętrzne z zakresu technologii informatycznych i innowacyjnych |
C5 |
739 000 |
2 1 0 2 |
Usługi zewnętrzne z zakresu technologii informatycznych i innowacyjnych |
C9 |
4 030 000 |
2 3 2 0 |
Koszty prawne i odszkodowania |
C3 |
450 000 |
3 2 4 5 |
Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych |
C4 |
75 000 |
Ogółem |
80 462 015 |
Tabela 6
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia |
Przedmiot |
Przesunięcie |
Kwota przesunięcia (EUR)
|
% |
Polityka dotycząca nieruchomości |
Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków |
C1 |
2 000 000 |
2 % |
Dom Historii Europejskiej |
C8 |
2 000 000 |
2 % |
Budynek TREBEL |
C10 |
35 000 000 |
43 % |
Projekt KAD |
C10 |
10 000 000 |
12 % |
Polityka dotycząca nieruchomości ogółem |
|
49 000 000 |
61 % |
Posłowie |
Odprawy przejściowe |
C2 |
230 000 |
0 % |
Koszty podróży |
C7 |
11 692 015 |
15 % |
Posłowie ogółem |
|
11 922 015 |
15 % |
Administracja |
Nieprzewidziane koszty prawne (dotyczące sali posiedzeń plenarnych w Strasburgu, budynków w Brukseli i projektu KAD) |
C3 |
450 000 |
1 % |
Administracja ogółem |
|
450 000 |
1 % |
Informacja |
Nagroda im. Sacharowa (wypłata nagrody z 2008 r. oraz opłacenie kosztów podróży poprzednich laureatów) |
C4 |
75 000 |
0 % |
Informacja ogółem |
|
75 000 |
0 % |
IT |
Zwiększenie zasięgu WiFi w pomieszczeniach PE oraz wymiana części infrastruktury sieciowej i sprzętu indywidualnego |
C5 |
9 985 000 |
12 % |
|
|
C9 |
5 830 000 |
7 % |
IT ogółem |
|
15 815 000 |
20 % |
Wielojęzyczność |
Zwiększone zapotrzebowanie na tłumaczenia |
C6 |
3 200 000 |
4 % |
Wielojęzyczność ogółem |
|
3 200 000 |
4 % |
|
Ogółem |
80 462 015 |
100 % |
Tabela 7
Cel przesunięć środków tymczasowych
(EUR) |
Artykuł źródłowy |
Przesunięcie |
Pozycja docelowa |
Cel |
Kwota przesunięcia |
10 0 |
C7 |
1 0 0 4 1 0 0 5
|
Uwolnienie rezerwy na koszty podróży posłów: zwykłe koszty podróży (posiedzenia plenarne, posiedzenia komisji lub ich delegacji, posiedzenia grup politycznych i in.) oraz inne koszty podróży. Na mocy rezolucji z dnia 26 października 2011 r. Parlament podjął decyzję o zmniejszeniu o 5 % kosztów podróży posłów i jednocześnie o przeniesieniu do rezerwy 15 % środków przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży. Oszczędności poczynione w związku z kosztami podróży posłów zostały ograniczone w 2012 r. do zaniechania indeksacji dodatków, stąd konieczność uwolnienia rezerwy. |
10 192 015 |
Posłowie ogółem |
10 192 015 |
10 0 |
C8 |
2 0 0 7 |
Uwolnienie rezerwy na prace dotyczące Domu Historii Europejskiej i ich kontynuację w następstwie przekazania sprawozdania z zarządzania, o które wystąpiła Komisja Budżetowa. |
2 000 000 |
Polityka dotycząca nieruchomości ogółem |
2 000 000 |
10 1 |
C3 |
2 3 2 0 |
Uwolnienie rezerwy na nieprzewidziane koszty prawne (dotyczące sali posiedzeń plenarnych w Strasburgu, budynków w Brukseli i projektu KAD). |
450 000 |
Administracja ogółem |
450 000 |
10 1 |
C4 |
3 2 4 5 |
Wypłata nagrody im. Sacharowa z 2008 r. oraz opłacenie kosztów podróży i noclegów czterech poprzednich laureatów zaproszonych na szczyt Rady Europy i do PE. |
75 000 |
Informacja ogółem |
75 000 |
10 1 |
C5 |
2 1 0 0 2 1 0 2
|
Uwolnienie rezerwy na wydatki informatyczne (zwiększenie zasięgu WiFi w pomieszczeniach PE, wymiana części infrastruktury sieciowej i sprzętu indywidualnego). |
9 985 000 |
IT ogółem |
9 985 000 |
10 1 |
C6 |
1 4 2 0 |
Uwolnienie rezerwy na tłumaczenia zewnętrzne (zwiększenie zapotrzebowania na tłumaczenia). |
3 200 000 |
Wielojęzyczność ogółem |
3 200 000 |
Ogółem |
25 902 015 |
Tabela 8a
Źródło przesunięć "C" - ze źródeł innych niż środki rezerwowe z wyłączeniem przesunięcia zbiorczego
(EUR) |
Przesunięcie |
Pozycja źródłowa |
Przedmiot |
Kwota przesunięcia |
C1 |
2 0 0 1 |
Przesunięcie z pozycji "Opłaty za użytkowanie wieczyste" do pozycji "Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków" w celu umożliwienia wdrożenia nowej polityki konserwacji zatwierdzonej przez Prezydium w dniu 24 marca 2010 r. (nowa umowa konserwacji). |
2 000 000 |
C2 |
1 0 1 0 |
Przesunięcie z pozycji "Ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki na ubezpieczenie społeczne" do artykułu "Odprawy przejściowe", co jest konieczne ze względu na większą niż przewidziano liczbę dymisji posłów do PE. |
230 000 |
C7 |
1 0 0 4 |
Przesunięcie z pozycji "Zwykłe koszty podróży" do pozycji "Inne koszty podróży" ze względu na większe niż przewidziano zapotrzebowanie posłów dotyczące drugiej wymienionej pozycji. |
1 500 000 |
C9 |
1 4 0 2 |
Przesunięcie z pozycji "Telekomunikacja" i z pozycji "Tłumacze konferencyjni" do pozycji "Sprzęt i oprogramowanie z zakresu technologii informacyjnych i innowacyjnych" oraz "Usługi zewnętrzne z zakresu technologii informatycznych i innowacyjnych" w celu sfinansowania rozszerzenia zasięgu WiFi w budynkach PE oraz wymiany części infrastruktury sieciowej i sprzętu indywidualnego. |
3 100 000 |
2 3 5 0 |
2 730 000 |
Ogółem |
9 560 000 |
Tabela 8b
Szczegółowe informacje dotyczące przesunięcia zbiorczego C10
Rozdział źródłowy |
Tytuł |
Kwota (EUR)
|
% środków początkowych |
% przesunięcia ogółem |
Uwagi |
1 0 |
Członkowie instytucji |
2 697 516 |
1 % |
6 % |
Mniejsze niż przewidziano wykorzystanie środków z pozycji "Wynagrodzenia" i "Zwrot kosztów ogólnych" ze względu na brak indeksacji w 2011 i 2012 r., jak również z pozycji "Emerytury z tytułu wysługi lat" oraz "Ubezpieczenie wypadkowe i ubezpieczenie zdrowotne". |
1 2 |
Urzędnicy i pracownicy czasowi |
14 480 000 |
3 % |
32 % |
Mniejsze niż przewidziano wykorzystanie środków ze względu na brak indeksacji wynagrodzeń w 2011 r. (postępowanie w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej) oraz w 2012 r. |
1 4 |
Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
8 085 000 |
7 % |
18 % |
Mniejsze niż przewidziano wykorzystanie środków ze względu na brak indeksacji wynagrodzeń w 2011 r. (postępowanie w toku w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej) oraz w 2012 r. Możliwe było poczynienie znaczących oszczędności w wydatkach na zewnętrzne tłumaczenia ustne dzięki środkom podjętym przez Prezydium w dziedzinie wielojęzyczności. |
1 6 |
Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
280 000 |
2 % |
1 % |
Kwota ta odpowiada nadwyżkom technicznym w pozycjach "Wydatki na rekrutację personelu" i "Mobilność". |
2 0 |
Budynki i koszty dodatkowe |
5 065 000 |
2 % |
11 % |
Główna część oszczędności pochodzi z przełożenia procedur przetargowych dotyczących pozycji "Budowa budynków" oraz internalizacji działalności w zakresie bezpieczeństwa i racjonalizacji wydatków z nią związanych. |
2 1 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy |
900 000 |
1 % |
2 % |
Kwota ta wynika z mniejszego zapotrzebowania na sprzęt dla trzecich asystentów parlamentarnych. |
2 3 |
Bieżące wydatki administracyjne |
1 887 136 |
13 % |
4 % |
Ponad połowa tej kwoty pochodzi z pozycji "Kompensacja emisji CO2 przez Parlament Europejski" z powodu opóźnień w zakończeniu procedury przetargowej, a także znaczącego obniżenia ceny tony CO2 w 2011 r. Pozostałe oszczędności są głównie spowodowane mniejszym niż przewidziano zapotrzebowaniem na materiały biurowe i materiały jednorazowego użytku. |
3 0 |
Posiedzenia i narady |
3 666 387 |
10 % |
8 % |
Kwota 3.000.000 EUR pochodzi ze spadku liczby podróży służbowych urzędników między trzema miejscami pracy, a saldo pozycji - z mniejszego wykorzystania środków przeznaczonych na organizację posiedzeń i konferencji. |
3 2 |
Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
1 641 600 |
1 % |
4 % |
Mniejsze niż przewidziano zapotrzebowanie na zamawianie ekspertyz, w szczególności w dziedzinie polityki wewnętrznej, polityki ochrony i bezpieczeństwa, oceny skutków oraz korzystania z zewnętrznych baz danych. |
4 0 |
Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów |
297 361 |
0 % |
1 % |
Kwota ta pochodzi z nadwyżek technicznych z artykułów dotyczących finansowania grup politycznych i europejskich fundacji politycznych. |
4 2 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
6 000 000 |
3 % |
13 % |
Mniejsze niż przewidziano wykorzystanie środków ze względu na brak indeksacji wynagrodzeń w 2011 r. (postępowanie w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej) oraz w 2012 r. oraz mniejsze niż przewidziano zapotrzebowanie na zawieranie umów z asystentami krajowymi. |
Ogółem |
45 000 000 |
3 % |
100 % |
|
Pozycja docelowa |
Treść |
Kwota (EUR) |
% środków początkowych |
% przesunięcia ogółem |
Przedmiot |
2 0 0 1 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste |
10 000 000 |
39 % |
22 % |
Budowa nowego budynku KAD w Luksemburgu. |
2 0 0 3 |
Zakup nieruchomości |
35 000 000 |
N.A. |
78 % |
Druga rata na zakup budynku TREBEL w Brukseli. Przesunięcie to stanowi 90 % kwoty środków końcowych pozycji. |
Ogółem |
45 000 000 |
3 % |
100 % |
|
Tabela 9
Przeznaczenie przesunięć "P"
(EUR) |
Pozycja |
|
Przesunięcie |
Opis |
Kwota przesunięcia |
2 0 0 3 |
Zakup nieruchomości |
P6 |
Saldo finansowania budynku TREBEL |
88 924 943 |
Przesunięcia środków odpowiadających przeniesionym dochodom przeznaczonym na określony cel ogółem |
88 924 943 |
2 0 0 3 |
Zakup nieruchomości |
P8 |
Przesunięcie konieczne w celu zapewnienia dalszego pokrycia finansowego umowy zakupu Domu Europy w Sofii. |
3 753 000 |
2 1 0 2 |
Usługi zewnętrzne z zakresu technologii informatycznych i innowacyjnych |
P1 |
Przegląd podziału środków w sposób bardziej skuteczny w celu uwzględnienia planu informatycznego na 2012 r. przyjętego na początku roku, jak również nowych potrzeb, które pojawiły się w międzyczasie (migracja emaili, modernizacja systemu telefonicznego, międzyinstytucjonalna książka adresowa). |
3 517 300 |
3 2 4 1 |
Publikacje w formie cyfrowej i tradycyjnej |
P2 |
500 000 |
3 2 4 1 |
Publikacje w formie cyfrowej i tradycyjnej |
P4 |
Konsolidacja budżetowa na korzyść programu zarządzania bez użycia papieru oraz programu dotyczącego intranetu w świetle spadku liczby stron do publikacji w Dz.U. |
500 000 |
3 2 4 1 |
Publikacje w formie cyfrowej i tradycyjnej |
P9 |
Zapewnienie uruchomienia nowego narzędzia CAT (tłumaczenie wspomagane komputerowo). |
45 000 |
3 2 4 2 |
Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym |
P5 |
Przeniesienie dotyczy dotacji w następujących dziedzinach: a) internet - dotacje przeznaczone na zwiększenie obecności obywateli w sieci oraz wspieranie demokracji online; oraz
b) organizacja imprez - dotacje przeznaczone na wzmocnienie planu dotyczącego demokracji uczestniczącej.
|
954 475 |
3 2 4 5 |
Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych |
P5 |
310 000 |
4 2 2 2 |
Różnice kursów walutowych |
P3 |
Płatności związane z wydatkami na pomoc parlamentarną w 2012 r. były dokonywane przy wykorzystaniu całorocznego stałego kursu wymiany euro na inne waluty (kurs z grudnia 2011 r.). Wyraźna dewaloryzacja euro w 2012 r. w stosunku do innych walut europejskich spowodowała wyższe różnice kursowe niż przewidywano w zakresie płatności uposażeń i wynagrodzeń asystentów krajowych. |
500 000 |
4 2 2 2 |
Różnice kursów walutowych |
P7 |
300 000 |
|
Przesunię |
cia ze środków bieżących ogółem |
10 379 775 |
Tabela 10
Ewolucja zaciągania zobowiązań ze środków w 2012 i 2011 r.
(EUR) |
Rozdział |
Dział |
2012 |
2011 |
Różnica |
Zmiana 2011/2012 |
1 0 |
Członkowie instytucji |
204 267 112 |
195 411 480 |
8 855 632 |
5 % |
1 2 |
Urzędnicy i pracownicy czasowi |
560 700 762 |
540 454 419 |
20 246 343 |
4 % |
1 4 |
Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
102 483 098 |
118 800 097 |
- 16 316 999 |
- 14 % |
1 6 |
Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
16 699 823 |
14 489 624 |
2 210 199 |
15 % |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji |
884 150 794 |
869 155 619 |
14 995 175 |
2 % |
2 0 |
Budynki i koszty dodatkowe |
248 864 928 |
195 529 891 |
53 335 037 |
27 % |
2 1 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy |
142 804 433 |
117 290 772 |
25 513 660 |
22 % |
2 3 |
Bieżące wydatki administracyjne |
9 476 760 |
9 652 197 |
- 175 437 |
- 2 % |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
401 146 121 |
322 472 860 |
78 673 261 |
24 % |
3 0 |
Posiedzenia i narady |
32 624 325 |
32 807 760 |
- 183 435 |
- 1 % |
3 2 |
Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
105 967 314 |
92 059 312 |
13 908 003 |
15 % |
Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
138 591 639 |
124 867 072 |
13 724 567 |
11 % |
4 0 |
Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów |
87 917 639 |
83 078 152 |
4 839 486 |
6 % |
4 2 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
180 871 822 |
170 564 354 |
10 307 468 |
6 % |
4 4 |
Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów |
360 000 |
340 000 |
20 000 |
6 % |
Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań |
269 149 461 |
253 982 506 |
15 166 955 |
6 % |
Tytuł 10 - Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
- |
Ogółem |
1 693 038 015 |
1 570 478 058 |
122 559 957 |
8 % |
Wykres 2
Zobowiązania w 2012 r. w podziale na rozdziały
grafika
Wykres 3
Porównanie zmian wysokości przyznanych środków w latach 2011 i 2012 w poszczególnych rozdziałach
grafika
Wykres 4
Podział pracowników Sekretariatu Generalnego ze względu na płeć
grafika
Wykres 5
Podział pracowników kontraktowych ze względu na grupę funkcyjną i płeć w 2012 r.
grafika
Wykres 6
Podział środków ze względu na charakter wydatków w ramach rozdziału 2 0
grafika
Wykres 7
Podział wydatków w ramach rozdziału 2 1
grafika
Wykres 8
Podział zobowiązań w ramach rozdziału 3 2
grafika
Wykres 9
Podział zobowiązań w ramach rozdziału 4 0
grafika
Wykres 10
Podział zobowiązań w ramach rozdziału 4 2
grafika
Tabela 11
Podsumowanie zmian restrukturyzacyjnych w Sekretariacie Generalnym w 2012 r.
DG |
Restrukturyzacja i modernizacja |
DG PRES |
W styczniu utworzono Dział ds. Informacji Niejawnych i obecnie trwa jego konsolidacja. Jego głównym zadaniem było przygotowanie środków wykonawczych dotyczących postępowania z dokumentami niejawnymi, w bliskiej współpracy ze służbami Komisji i Rady. Działowi ds. Administracyjnych Posłów powierzono zadania sekretariatu nowo powołanego komitetu doradczego ds. postępowania posłów do PE, w tym także monitorowanie wdrażania i przestrzegania kodeksu etycznego komisarzy, rozpatrywanie oświadczeń majątkowych i wniosków od posłów.
Kontynuowano internalizację działań powiązanych z bezpieczeństwem.
|
DG IPOL |
Skoncentrowano się na konsolidacji nowych Dyrekcji ds. Oceny Skutków Regulacji i Europejskiej Wartości Dodanej oraz Działu ds. Wspierania Zarządzania Gospodarczego i na szkoleniu nowych zespołów. Ponadto w kwietniu 2012 r. utworzono sekretariat ad hoc specjalnej komisji CRIM. |
DG EXPO |
Utworzono nową Dyrekcję ds. Wspierania Demokracji z myślą o zapewnieniu większej spójności działań PE w zakresie wspierania nowych i wschodzących demokracji. Dyrekcję utworzono w sposób neutralny dla budżetu poprzez przesunięcia personelu i zaczęła ona prace w dniu 1 kwietnia 2012 r. Obejmuje ona Dział Obserwacji Wyborów i Urząd ds. Promowania Demokracji Parlamentarnej, które były już częścią DG EXPO, Dział ds. Stosunków z Parlamentami Państw Bałkanów Zachodnich, przeniesiony z DG PRES, oraz nowo utworzony Dział ds. Działań na rzecz Praw Człowieka. Zgodnie z decyzją Konferencji Przewodniczących z dnia 13 września 2012 r. rozszerzony mandat Zespołu ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów obejmuje wytyczne polityczne i nadzór nad wszystkimi działaniami nowej dyrekcji. |
DG COMM |
We wrześniu 2012 r. przeprowadzono restrukturyzację służb w drodze przesunięcia pracowników i stanowisk w celu dostosowania struktur operacyjnych do priorytetów operacyjnych DG. Utworzono dwa nowe działy i przeniesiono dwa istniejące: - w Dyrekcji B utworzono dział horyzontalny i tematyczny,
- Dział ds. Organizacji Imprez w Dyrekcji C podzielono na dwie jednostki: Dział ds. Organizacji Imprez i Wystaw oraz Dział ds. Kampanii Informacyjnych,
- Dom Historii Europejskiej podlega teraz Dyrekcji C - Kontakty z Obywatelami,
- Dział Badania Opinii Publicznej podlega teraz dyrektorowi generalnemu,
- Wydział ds. Programu Unii Europejskiej dla Odwiedzających (EUVP) podlega teraz dyrektorowi generalnemu.
|
DG INLO |
Aby stawić czoła wyzwaniom i wymogom związanym z rozrastającym się i starzejącym parkiem nieruchomości, w dniu 1 kwietnia 2012 r. Dyrekcja ds. Infrastruktury została podzielona na dwie odrębne dyrekcje, z których jedna zajmuje się zarządzaniem projektami w zakresie nieruchomości (utworzono następnie dział poświęcony projektom w zakresie nieruchomości w Strasburgu), a druga zarządzaniem budynkami i utrzymaniem ich. W styczniu 2012 r. utworzono także Dyrekcję ds. Zasobów, aby centralnie rozpatrywać kwestie związane z zasobami ludzkimi, aspektami finansowymi, udzielaniem zamówień publicznych, zarządzaniem informatycznym oraz służbą EMAS. W tym kontekście na szczeblu centralnym utworzono działy wsparcia: dział zajmujący się planowaniem, monitorowaniem i kontrolą budżetu, dział koordynacji generalnej i dział umów i zamówień Publicznych DG. W lipcu 2012 r. służby te uzupełnione poprzez utworzenie Działu Informatyki i Wsparcia IT. |
DG TRAD |
Po utworzeniu nowej Dyrekcji ds. Zasobów przeorganizowano istniejące struktury i nowa Dyrekcja C obejmuje teraz cztery działy, tj. Dział ds. Zasobów Kadrowych, Dział ds. Zarządzania Zasobami Finansowymi i Kontroli, Dział Szkoleń i Staży oraz Dział Informatyki i Wsparcia IT. Celem tych zmian było zapewnienie spójnego podejścia do zarządzania zasobami w całej DG i dostosowanie struktury do struktury innych DG. Ponadto utworzono Dział Redakcji, umożliwiając tym samym dalsze zwiększenie wydajności dzięki podniesieniu jakości tekstów źródłowych, które mają być tłumaczone przez wszystkie działy językowe.
|
DG INTE |
Na początku 2012 r. utworzono Dyrekcję ds. Zasobów. Do końca roku prawie zakończono zatrudnianie pracowników na różne stanowiska w nowo utworzonych działach dyrekcji. W sierpniu 2012 r. w Dyrekcji ds. Organizacji i Planowania utworzono Dział Szkoleń Online z myślą o optymalnym zapewnianiu wykwalifikowanych tłumaczy ustnych wszystkich języków roboczych, aby wesprzeć starania DG w kontekście planowania zastępstw i rekrutacji. |
DG ITEC |
Utworzenie pod koniec 2011 r. Dyrekcji ds. Zasobów pociągnęło za sobą utworzenie 4 działów w tejże dyrekcji, a szefowie tych działów zostali mianowani w 2012 r. Działy utworzono z wykorzystaniem istniejących zasobów, bez zwiększania liczby pracowników. Podczas posiedzenia w dniu 2 lipca 2012 r. Prezydium postanowiło o internalizacji części działań ICT wykonywanych przez usługodawców zewnętrznych: ten środek, bez konsekwencji dla budżetu, pociągnie za sobą utworzenie 60 stanowisk stałych w okresie 2013-2014. Utworzenie w połowie roku działu ds. koncepcji i rozwoju umożliwiło lepsze planowanie, ocenę możliwości realizacji wniosków o projekty i monitorowanie programu IT. |
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
(3) Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).
(4) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
(5) Art. 24 - "Decyzja władzy budżetowej" oraz art. 43 - "Decyzja władzy budżetowej w sprawie przesunięcia środków rezerwowych" rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
(6) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach danego artykułu.
(7) Przeniesienie z pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" do pozycji 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości".
(8) Podróże dotyczące roku budżetowego 2012 można zgłosić do dnia 31 października 2013 r.
(9) Nb. 754 posłów w 2012 r. (736 w 2011 r.).
(10) Podróż jest klasyfikowana jako "podróż na posiedzenie grupy politycznej", choć dany poseł mógł następnie również uczestniczyć w posiedzeniu komisji bądź odwrotnie.
(11) Ta pozycja dotyczy głównie pracowników kontraktowych.
(12) Ta pozycja dotyczy głównie usług tłumaczeń zewnętrznych.
(13) Liczba zmieniona w 2012 r.
(14) Trybunał Obrachunkowy, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, Centrum Tłumaczeń, posiedzenia Komisji w Luksemburgu oraz w części Komitet Regionów.
(15) Grupa funkcyjna I: wykonywanie pomocniczych prac fizycznych i administracyjnych; grupa funkcyjna II: wykonywanie prac biurowych, sekretarskich, kierowanie biurem i inne prace równoważne; grupa funkcyjna III: wykonywanie prac wykonawczych, redakcyjnych, księgowych i innych prac równoważnych; grupa funkcyjna IV: wykonywanie prac administracyjnych, doradczych, lingwistycznych i równoważnych prac technicznych.
(16)Uwaga: dochody przeznaczone na tę pozycję, pochodzące z opłat wnoszonych przez rodziców, wyniosły 4.451.335 EUR.
(17)Uwaga: powyższe wskaźniki odzwierciedlają nowy podział wynikający z modułu Streamline i w związku z tym nie jest możliwe ich bezpośrednie porównanie z danymi z roku 2011.
(18) Średnia obliczona w oparciu o liczbę 754 posłów (zatem obejmuje też tych posłów, którzy zawarli umowy tylko z akredytowanymi asystentami lub tylko z asystentami krajowymi).
(19) Nowa koncepcja Biblioteki została przyjęta przez Prezydium w dniu 4 lipca 2011 r.
(20) Inicjatywę obywatelską uznaje się za przyjętą, jeżeli organizatorzy zebrali milion deklaracji poparcia od obywateli pochodzących z co najmniej ośmiu państw członkowskich. W momencie złożenia przez organizatorów wystarczającej liczby podpisów i odpowiednich potwierdzeń weryfikacji wydanych przez władze krajowe Komisja zamieszcza inicjatywę w swoim rejestrze - od tej chwili, zgodnie z rozporządzeniem, Parlament Europejski musi zorganizować wysłuchanie w sprawie przed upływem trzech miesięcy.
(21) Po rzeczywistym przystąpieniu Parlament będzie stopniowo zastępował pracowników kontraktowych urzędnikami chorwackimi, po zakończeniu konkursów EPSO.
(22) System ekozarządzania i audytu w Parlamencie.