SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2012(2013/C 181/01)
(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2013 r.)
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2012
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1. WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012(1) z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "zawiera między innymi współczynnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".
W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2012 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2012 r.
Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2012, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej. W roku 2012 w następstwie długotrwałego, lecz produktywnego procesu prawodawczego przyjęto nowy regulamin postępowania przed Trybunałem oraz pewne zmiany jego statutu. Zmiany te mają na celu po pierwsze unowocześnienie postępowania przed Trybunałem, a po drugie umożliwienie Trybunałowi dalszego polepszania jego skuteczności.
Również w 2012 r. zaobserwowano to stałe w ostatnich latach polepszenie. Czas trwania postępowań prejudycjalnych osiągnął poziom najniższy od końca lat 80., a Sądowi udało się, po szczególnie wydajnym roku, zmniejszyć zarówno liczbę zawisłych spraw, jak też czas trwania postępowań, który uległ skróceniu o dwa miesiące w tym roku.
W zakresie informatyki trzy przedsięwzięcia, których głównym celem jest przybliżenie Trybunału obywatelom całkowicie dowiodły swej użyteczności w 2012 r. Uruchomienie pod koniec 2011 r. systemu e-Curia pozwalającego na składanie i doręczanie pism procesowych drogą elektroniczną stanowi sukces, a liczba jego użytkowników znacznie wzrastała przez cały rok budżetowy. Nowa, bardziej wydajna wyszukiwarka orzecznictwa oraz umieszczony on-line katalog biblioteki Trybunału są również bardzo cenionymi narzędziami. Ponadto decyzja o zastąpieniu od dnia 1 stycznia 2012 r. Zbioru Orzeczeń trzech sądów publikowanego w wersji papierowej publikowanym w wersji elektronicznej nie tylko zmniejszy koszty publikacji, lecz również ułatwi prawnikom dostęp do orzecznictwa.
W zakresie nieruchomości prace remontowe w starych budynkach Erasmus, Thomas More i w budynku C przyłączonym do Pałacu weszły w końcowy etap, przez co możliwe będzie zajęcie wyremontowanych budynków we wrześniu 2013 r. wraz ze wznowieniem działalności po feriach sądowych, a w szczególności oddanie do dyspozycji pięciu nowych sal rozpraw. Ponadto kontynuowany jest projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału. W perspektywie 2019 r. umożliwi on zebranie ogółu pracowników Trybunału (obecnie rozproszonych w wielu wynajmowanych budynkach) w tej samej siedzibie i zwiększenie w ten sposób skuteczności służb.
2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2012 R.
2.1. Dochody
Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 wynosiły 43.986.000 EUR.
Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2012 wynoszą 50.990.325 EUR i są wyższe o 15,92 % od prognozowanych.
Tabela 1
Prognozowane dochody i ustalone należności
(w EUR) |
Tytuł |
Prognozowane dochody w 2012 r. |
Należności ustalone w 2012 r. |
% całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii |
43 986 000,00 |
49 913 347,62 |
97,89 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
0,00 |
1 076 977,18 |
2,11 |
9 - Dochody różne |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
43 986 000,00 |
50 990 324,80 |
100,00 |
% |
100,00 % |
115,92 % |
|
Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (97,89 %), podczas gdy dochody w tytule 5 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń oraz ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne, sprzedaży publikacji, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią zaledwie 2,11 % całości.
Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).
Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2012 r. (91,35 %).
Tabela 2
Dochody z należności przeniesionych
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie z 2011 r. na 2012 r. |
Dochody z należności przeniesionych |
% całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii |
6 151,21 |
6 151,21 |
8,65 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
67 471,91 |
64 988,93 |
91,35 |
9 - Dochody różne |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
73 623,12 |
71 140,14 |
100,00 |
% |
100,00 % |
96,63 % |
|
2.2. Wydatki
2.2.1. Środki na rok budżetowy
Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 wynosiły 348.335.000 EUR.
Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2012 osiągnęło kwotę 343.567.693 EUR, odzwierciedlającą stopień wykorzystania ostatecznych środków, który pozostaje tak jak w 2011 r., bardzo wysoki (blisko 99 %).
Należy zauważyć również, że wzorem lat poprzednich około trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1).
Tabela 3
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł |
Środki budżetowe na 2012 r. |
Zobowiązania budżetowe w 2012 r. |
% Całości |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
251 676 000,00 |
248 118 583,60 |
72,22 % |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
96 619 000,00 |
95 418 786,52 |
27,77 % |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
40 000,00 |
30 322,40 |
0,01 % |
1 0 - Inne wydatki |
0 |
0 |
- |
Ogółem |
348 335 000,00 |
343 567 692,52 |
100 % |
% |
100 % |
98,63 % |
|
Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2012 (porównanie względem roku 2011, stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).
2.2.2. Środki przeniesione
Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2011 na rok budżetowy 2012, które ogółem wyniosły 18.169.843 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2011 r. (87 % wobec 88 % w 2011 r.).
Tabela 4
Wykorzystanie środków przeniesionych
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie środków z 2011 r. na 2012 r. |
Płatności ze środków przeniesionych |
Anulowane środki |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
5 816 286,24 |
4 771,063,60 |
1 045 222,64 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
12 351 553,28 |
11 043 794,43 |
1 307 758,85 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
2 003,29 |
2 000,00 |
3,29 |
1 0 - Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
18 169 842,81 |
15 816 858,03 |
2 352 984,78 |
% |
100 % |
87,05 % |
12,95 % |
Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2011 na rok budżetowy 2012.
2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel
Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie konkretnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.
Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.
Tabela 5
Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2011 r. na 2012 r. |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2012 r. |
Płatności W 2012 r. |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r. |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) - (3) |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
59 735,45 |
92 099,60 |
40 446,90 |
111 388,15 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
1 112 148,06 |
999 503,33 |
1 234 789,41 |
876 861,98 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
12 212,66 |
3 737,09 |
11 313,86 |
4 635,89 |
1 0 - Inne wydatki |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
1 184 096,17 |
1 095 340,02 |
1 286 550,17 |
992 886,02 |
Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2012 wynoszą 1.095.340 EUR, przy czym 70 % tej kwoty pochodzi z następujących źródeł:
- zwrotu wydatków związanych z budynkami z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (323.610 EUR),
- zysku ze sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzeczeń (222.064 EUR),
- zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (93.763 EUR),
- dochodów ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne (122.276 EUR).
Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.
2.2.4. Przesunięcia środków
W roku budżetowym 2012 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 22 i 24 dawnego rozporządzenia finansowego 18 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 15.797.500 EUR.
Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 4 dawnego rozporządzenia finansowego 7 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 14.087.000 EUR i odpowiadają większej części (89 %) łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym. Jak wyjaśniono poniżej w rozdziale 3, nieco ponad 12 mln EUR dotyczy przesunięć środków zrealizowanych w końcowej części roku w celu mobilizacji pewnych nadwyżek środków w ramach tytułów 1 i 2 budżetu, po to by dokonać wcześniejszych spłat w ramach pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości zgodnie z przepisami umów leasingowych podpisanych z władzami luksemburskimi. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami takie wcześniejsze spłaty przyczyniają się do zmniejszenia wielkości przyszłych ciężarów finansowych oraz opłat leasingowych omawianych projektów. Ponadto w wyniku decyzji, by rozpowszechniać Zbiór Orzeczeń trzech sądów instytucji w formie elektronicznej w zakresie orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2012 r., środki przeznaczone na pozycję 2 7 4 1 "Publikacje o charakterze ogólnym" zostały zasilone kwotą 0,9 mln EUR w celu uzupełnienia papierowego wydania Zbiorów Orzeczeń sprzed 2012 r. z wykorzystaniem korzystnych warunków wciąż obowiązującej w 2012 r. umowy (umowa ta wygasła z końcem tego roku).
Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 dawnego rozporządzenia finansowego, dokonano 11 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 1.710.500 EUR, przy czym 550.000 EUR z tej kwoty dotyczy przesunięć środków zrealizowanych w końcowej części roku w celu dokonania wspomnianych już wcześniejszych spłat w ramach projektów z dziedziny nieruchomości.
Załącznik VI przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz linii budżetowych, z których one pochodzą oraz do których ich dokonano.
3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1. Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji
Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2012 wynoszą 251.676.000 EUR (spadek o 0,16 % w stosunku do 2011 r.) i stanowią 72 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 248.118.584 EUR, co odpowiada wciąż bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania (ponad 98 %, podobnie jak w 2011 r.).
Tabela 6
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł 1 |
Środki w roku budżetowym 2012 |
Zobowiązania w roku budżetowym 2012 |
% całości |
1 0 - Członkowie instytucji |
31 738 000,00 |
30 895 975,25 |
97,35 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi |
197 958 000,00 |
196 730 313,46 |
99,38 |
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
16 206 000,00 |
14 919 828,06 |
92,06 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
5 774 000,00 |
5 572 466,83 |
96,51 |
Ogółem |
251 676 000,00 |
248 118 583,60 |
98,59 |
3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 31.738.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 30.895.975 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,35 % (wobec 97,64 % w 2011 r.).
Pierwsza część różnicy w wykorzystaniu środków w ramach tego rozdziału wiąże się przede wszystkim z wynagrodzeniami członków i różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada, i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu (+ 0 % na dzień 1 stycznia 2012 r. wobec prognozowanych + 0,9 % i + 0 % od dnia 1 lipca 2012 r. wobec prognozowanych + 0,9 %).
Druga część różnicy w wykorzystaniu środków wiąże się z następującym co trzy lata odnowieniem mandatów członków trzech sądów i z nieprzewidywalnymi zdarzeniami mającymi inne przyczyny (odejście ze stanowiska, śmierć), które powodują pewne wydatki szczególne wymagane przez regulamin (świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków, dodatki przejściowe, renty i emerytury, itd.). Różnice takie są z natury nie do uniknięcia, gdyż proces przygotowywania budżetu wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków i nieprzewidywalnych zdarzeń były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.
Należy jednak zauważyć, że w roku budżetowym 2012 te nieuchronnie przypadkowe czynniki w mniejszym stopniu zaciążyły na różnicach w stanie środków (poczynione na początku 2011 r. przewidywania dotyczące odnowień mandatów w 2011 r. w ramach Trybunału niemalże w pełni potwierdziły się w październiku 2012 r., ponieważ miały miejsce 4 przypadki odnowienia mandatów wobec 5 prognozowanych w ramach budżetu na 2012 r.).
Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, kwota 0,8 mln EUR została przeniesiona na koniec roku z rozdziału 1 0 do pozycji opłata leasingowa w rozdziale 2 0.
3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 197.958.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 196.730.313 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wyższemu niż w 2011 r. (ponad 99 % w 2012 r. wobec ponad 98 % w 2011 r.).
Rozdział 1 2 obejmuje największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (niemalże 57 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc stosunkowo ograniczona, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze jednoznacznie szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, rytm rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.). Tytułem przykładu i jak wspomniano już w pkt 3.1.1 powyżej, niemała część (w wysokości 2,9 mln EUR) zmian w środkach ma wytłumaczenie w różnicach pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (od dnia 1 lipca 2010 r., kiedy to zatwierdzono wzrost o 0,1 %, nie został zatwierdzony żaden wzrost), a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2012 r. zgodnie z propozycją Komisji.
Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest związana z przywołanymi powyżej różnymi czynnikami prognozowania, a nie z pogorszeniem współczynnika obsadzenia stanowisk, który w Trybunale Sprawiedliwości pozostaje bardzo wysoki. Współczynnik wolnych stanowisk wynosi bowiem średnio około 3 %, co stanowi procent odzwierciedlający zwyczajową rotację personelu. Wspomniane dobre rezultaty są wynikiem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej wszystkich służb Trybunału, pozwalającej zredukować do minimum liczbę wolnych etatów, pomimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz istotnych trudności w zakresie rekrutacji personelu w Luksemburgu, wynikających z wysokich kosztów utrzymania w tym miejscu. Niewielki współczynnik nieobsadzenia etatów stanowi również bardzo dobry wskaźnik obciążenia pracą służb Trybunału, biorąc pod uwagę zmiany w działalności sądowniczej w ostatnich latach.
Ogólnie rzecz ujmując, Trybunał wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 do dalszego udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń i do osiągnięcia jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków. W tym duchu przy obliczaniu budżetu na 2013 r. wprowadzone zostało istotne dostosowanie metodologii prowadzące do ograniczenia wnioskowanych środków rzędu 3,5 mln EUR.
Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, obydwa organy władzy budżetowej zezwoliły w ostatniej części roku na mobilizację znacznej części nadwyżki stwierdzonej w rozdziale 1 2 w celu zwiększenia środków w ramach rozdziału 2 0, po to by dokonać wcześniejszych spłat na poczet pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości (9 mln EUR).
3.1.3. Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne
Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 16.206.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 14.919.828 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2011 r. (92 % w 2012 r. wobec 98 % w 2011 r.)
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. Chodzi tu po pierwsze, w przypadku niemalże 29 % ogółu środków w ramach rozdziału, o pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy" (w której współczynnik wykorzystania jest bliski 99 % podobnie jak w 2011 r.), a po drugie, w przypadku niemalże 65 % ogółu środków w ramach rozdziału, o pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (w której współczynnik wykorzystania spadł do 89 % w stosunku do współczynnika 97,5 % zaobserwowanego w 2011 r.) przeznaczone na opłacenie usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych i tłumaczy.
Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, iż polityka priorytetowego wykorzystywania zasobów wewnętrznych pozwala ograniczyć do minimum korzystanie z usług zewnętrznych usługodawców, które stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu sprostania przyrostowi liczby rozpraw i stron do tłumaczenia wynikającym z obfitej działalności sądowniczej.
Zastosowanie w dziedzinie tłumaczeń różnych środków proceduralnych wprowadzonych przez Trybunał w poprzednich latach budżetowych i znacznie wzmocnionych w roku 2011 w związku z presją przejawiającą się wzrostem liczby stron do tłumaczenia (+ 5,7 % w 2008 r., + 6,7 % w 2009 r., + 12,6 % w 2010 r. i jeszcze + 7,7 % w 2011 r.) doprowadziło wreszcie do znacznego ograniczenia liczby stron do tłumaczenia w 2012 r. w stosunku do całkowitej liczby stron do tłumaczenia w 2011 r. (- 8,8 %) i w konsekwencji do wykorzystania w mniejszym zakresie środków na tłumaczenia zewnętrzne.
Jeżeli chodzi o przesunięcia środków, obydwa organy władzy budżetowej zezwoliły w ostatniej części roku na mobilizację znacznej części nadwyżki stwierdzonej w rozdziale 1 4 w celu zwiększenia środków w ramach rozdziału 2 0, po to by dokonać wcześniejszych spłat na poczet pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości (1,45 mln EUR).
3.1.4. Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5.774.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 5.572.467EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu niemalże 97 % (wobec 95 % w 2011 r.).
Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają prawie 80 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł niemalże 99 % (wobec 94 % w 2011 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania osiągnął - podobnie jak w 2011 r. - 100 %.
Jeżeli chodzi o pozycję 1 6 5 4, konieczne było zasilenie początkowych środków budżetowych kwotą 305.000 EUR w następstwie wniosku Komisji mającego na celu pokrycie deficytu operacyjnego w 2012 r., który wynika jednocześnie ze skutków finansowych wyroku dotyczącego wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Centrum Małego Dziecka na podstawie luksemburskich przepisów prawa prywatnego (w ramach układu zbiorowego dla sektora pomocy i opieki) oraz z oddania do użytku budynku CPE V w ramach nowej szkoły europejskiej Luksemburg-II otwartej we wrześniu 2012 r.
3.2. Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Jak wskazuje tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2012 wynoszą 96.619.000 EUR, co stanowi niemalże 28 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 95.418.787 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu ponad 99 %, podobnie jak w 2011 r.
Tabela w załączniku 3 wskazuje również, że ostateczne środki zaangażowane w 2012 r. (95,42 mln EUR) wzrosły o prawie 8 % w stosunku do środków w 2011 r. (88,37 mln EUR).
Tabela 7
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł 2 |
Środki w roku budżetowym 2012 |
Zobowiązania w roku budżetowym 2012 |
% wykorzystania |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe |
70 942 000,00 |
70 358 308,36 |
99,18 |
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie |
18 850 000,00 |
18 611 025,71 |
98,73 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne |
1 832 000,00 |
1 710 641,60 |
93,38 |
2 5 - Zebrania i konferencje |
710 000,00 |
507 756,20 |
71,51 |
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie |
4 285 000,00 |
4 231 054,65 |
98,74 |
Ogółem |
96 619 000,00 |
95 418 786,52 |
98,76 |
3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 70.942.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 70.358.308 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,18 % (wobec 99,57 % w 2011 r.).
Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.
Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:
- po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,
- po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (nr 2/2007(2)), w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.
Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.
Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 80 % (56.495.000 EUR) i 20 % (14.447.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.
Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.
Wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły niemalże 12,8 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu czterech budynków (Allegro, Geos, budynku T i budynku T bis), których zajmowanie jest w dalszym ciągu konieczne. Budynki Allegro i Geos zostaną opuszczone pod koniec 2013 r., gdy dostępne staną się stare budynki Erasmus, Thomas More i budynek C przyłączony do Pałacu, będące obecnie w końcowej fazie prac remontowych(3). Natomiast budynki T i T bis będą musiały zostać zachowane do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (który został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i przez nie zatwierdzony w lipcu 2011 r.) w perspektywie 2017 r.
Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły 42 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy i nabycia różnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r.). Jak już wspomniano powyżej, pewne nadwyżki środków uwolnionych w tytułach 1 i 2 budżetu mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty uzupełniające (prawie 12,65 mln EUR), które pozwalają, w trosce o należyte zarządzanie finansami i wzorem kroków podejmowanych od 2007 r., na bardzo znaczne ograniczenie przyszłych obciążeń finansowych oraz opłat leasingowych dotyczących projektów nabycia.
Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 13.864.929 EUR (współczynnik wykorzystania 96 % wobec 98,4 % w 2011 r.) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Obniżenie współczynnika wykorzystania środków w ramach tego artykułu może zostać wytłumaczone dwoma czynnikami: po pierwsze mniejszymi niż przewidywane wydatkami w zakresie poważnych prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu, których ukończenie przewiduje się w pierwszym półroczu 2013 r. i po drugie znaczną oszczędnością energii związaną jednocześnie z lepszymi warunkami umownymi (międzyinstytucjonalna umowa zawarta przez OIB) oraz mniej niekorzystnymi niż w 2011 r. warunkami pogodowymi.
3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 18.850.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 18.611.026 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wynoszącemu niemalże 99 %, podobnie jak w 2011 r.
Środki z rozdziału 2 1 są w większości (84 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką, zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie, wyposażenie i instalacje techniczne oraz na pojazdy.
Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak istotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału Sprawiedliwości - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.
Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć zwłaszcza w kontekście elektronicznej publikacji orzeczeń kontynuowano inne projekty i ulepszenia różnych aplikacji wewnętrznych w celu podniesienia skuteczności i wydajności służb uczestniczących w procesie sądowniczym.
Środki budżetowe przeznaczone na informatykę wzrosły o 1,4 mln EUR (tj. o prawie + 10 %) w 2012 r. w stosunku do 2011 r. W tym zakresie bieżące potrzeby wykazują wzrost o 0,7 mln EUR w stosunku do 2011 r. W 2012 r. konieczne były bowiem pewne inwestycje w rozwój i nabycie wyposażenia, utrzymanie instalacji i opłaty telekomunikacyjne/multimedialne zwłaszcza w ramach elektronizacji przepływu dokumentów i elektronicznej publikacji orzeczeń. Ponadto na Dyrekcję Technologii Informacyjnej nałożono pewne obowiązki, zwłaszcza w zakresie administrowania fotokopiarkami sieciowymi oraz zespoloną siecią bezpieczeństwa, które do 2011 r. spoczywały na Dyrekcji Budynków i Logistyki.
Co się tyczy wzrostu wysokości środków na potrzeby strategiczne (0,7 mln EUR) to wynika on po pierwsze z wdrożenia drugiej części trzyletniego planu 2011-2013 bezpieczeństwa infrastruktury oprogramowania (plan ten ma na celu wdrożenie zaleceń niedawnych audytów zewnętrznych w celu zadośćuczynienia wymogom ciągłości niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania w dużym stopniu zinformatyzowanych już sądów) i po drugie z inwestycji w infrastrukturę informatyczną zrealizowanych w ramach projektu z zakresu nieruchomości dotyczącego remontu budynków przyłączonych do Pałacu.
Jeżeli chodzi o pozostałe pozycje budżetowe w ramach rozdziału 2 1, wydatki związane z wyposażeniem, instalacjami technicznymi i pojazdami są podobne do wydatków w 2011 r. Wreszcie wydatki związane z zakupem umeblowania uległy znacznemu wzrostowi w 2012 r. z powodu konieczności poczynienia inwestycji w wyposażenie remontowanych budynków przyłączonych do Pałacu.
3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 1.832.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 1.710.642 EUR, czyli blisko w 93 % (wobec 96 % w 2011 r.).
Jak wskazuje tabela w załączniku III, środki zaangażowane w 2012 r. w ramach tego rozdziału wykazują ogółem spadek o ponad 15 % w stosunku do 2011 r. Środki te dotyczą w niemal 73 % dwóch następujących rodzajów wydatków:
- wydatków artykułu 2 3 0 "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu", które wzrosły do 699.845 EUR (przy współczynniku wykorzystania wynoszącym 99 %). Duży spadek środków zaobserwowany w 2012 r. wynoszący prawie 25 % w stosunku do 2011 r. stanowi potwierdzenie bardzo dużych oszczędności środków, jakich dokonano już w tej pozycji w ostatnich latach z powodu coraz bardziej wzmożonego korzystania z elektronicznej wymiany informacji w ramach instytucji,
- i wydatków artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 635.000 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i wykazują spadek o niemalże 6 % w stosunku do wydatków w budżecie na 2011 r., przy czym wspomniane już wprowadzenie systemu e-Curia doprowadziło do ograniczenia potrzeb wysyłania listów poleconych w ramach administrowania sprawami rozpatrywanymi przez Trybunał.
Wreszcie należy przypomnieć, iż zrealizowano wysiłki w celi ograniczenia wydatków administracyjnych z artykułu 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne" o budżecie wynoszącym 444.000 EUR w 2012 r. i których współczynnik wykorzystania został obniżony do 79,3 % (wobec 86,7 % w 2011 r. w ramach mniej więcej takiego samego budżetu). Należy również wspomnieć, iż ten artykuł budżetowy obejmuje między innymi środki przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg międzyinstytucjonalnej umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej w wysokości 90.000 EUR.
3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 710.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 507.756 EUR.
W 2012 r. pakiet środków jest celowo ograniczony w stosunku do 2010 r. i obserwowalny jest również spadek ich wykorzystania (z 74 % w 2011 r. do 71,5 % w 2012 r.), mający wytłumaczenie w nieuchronnie bardziej przypadkowym charakterze wydatków w ramach tego rozdziału, poświęconych w dużej części na wydarzenia protokolarne, oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria oraz wizyty badawcze i informacyjne.
Działalność protokolarna odznaczyła się licznymi uroczystymi posiedzeniami, w tym zwłaszcza posiedzeniami dotyczącymi członków Trybunału Obrachunkowego, którzy podjęli obowiązki w 2012 r. oraz członków Trybunału Sprawiedliwości przy okazji częściowego odnowienia składu tego sądu, do jakiego doszło na początku października.
Ponadto seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "Dorocznego forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości", które miało szczególne znaczenie z okazji 60. rocznicy Trybunału (wśród 99 przedstawicieli różnych państw Unii reprezentowane były najwyższe sądy krajowe) 94 dni seminariów umożliwiło spotkania 1 397 uczestników.
Wreszcie organizacja wizyt badawczych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (582 grupy, ogółem 12 629 odwiedzających) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.
3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 4.285.000 EUR, przy wzroście o niemalże 43 % w stosunku do 2011 r., zostały zaangażowane w wysokości 4.231.055 EUR, czyli niemalże w 99 %, podobnie jak w 2011 r.
Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:
- wydatki artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które wyniosły 1.263.607 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący 99 %), co stanowi wzrost o 97.123 EUR w stosunku do 2011 r. (tj. + 8,3 %). Należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,
- wydatki artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.967.448 EUR wobec 1.803.276 EUR w 2011 r. (współczynnik wykorzystania wynoszący prawie 99 % w 2012 r. wobec 98,4 % w 2011 r.). Wydatki te służą w większości publicznemu udostępnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń trzech sądów. Działalność ta opiera się na ścisłej współpracy z Urzędem Publikacji Unii Europejskiej. Decyzja o publikowaniu Zbioru Orzeczeń w formie elektronicznej w przypadku orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2012 r. nie zwalnia Trybunału z obowiązku uzupełnienia papierowego wydania Zbiorów Orzecznictwa sprzed 2012 r. W tym celu i przy pełnym porozumieniu z Urzędem Publikacji Trybunał postanowił więc rozpocząć wytwarzanie tych ostatnich Zbiorów Orzeczeń przed końcem 2012 r., co wymagało zasilenia kwotą 0,925 mln EUR środków budżetowych przeznaczonych na publikację, którymi zarządza Urząd Publikacji. Przesunięcia tego dokonano dzięki oszczędnościom uwolnionym w ramach artykułu 2 0 2 "Koszty związane z budynkami".
W mniejszej części wydatki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Duży spadek poziomu tych ostatnich środków (rzędu prawie 31 % w porównaniu z 2011 r.) ma wytłumaczenie po pierwsze w oszczędnościach dokonanych przy wytwarzaniu sprawozdania rocznego instytucji w 22 językach urzędowych i po drugie w mniejszych potrzebach odnawiania materiałów informacyjnych ze względu na istniejące zapasy.
3.3. Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań
Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2012 środki te wyniosły 40.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 30.322 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 76 % (83,5 % w 2010 r.).
Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. C 148 z 2.7.2007, s. 1.
(3) W celu dostosowania ich do różnych przepisów krajowych, które weszły w życie po ich wzniesieniu.