(2013/C 170/07)(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(2) (zwane dalej "zasadami stosowania"), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(3), w szczególności jego art. 12 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(4), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. i),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(5), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. b) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono ogólne zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami mającymi w szczególności na celu zapobieganie zagrożeniu ludzi i zwierząt, eliminowanie go lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszą i żywnością oraz na ochronę interesów konsumenta. W art. 51 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja może organizować kursy szkoleniowe dla personelu właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za urzędowe kontrole określone w tym rozporządzeniu, przy czym w kursach tych mogą uczestniczyć osoby z państw trzecich, w szczególności z państw rozwijających się. Kursy te mogą w szczególności obejmować szkolenia w zakresie wspólnotowego prawa paszowego i żywnościowego oraz przepisów dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.
(2) W art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie przewidziano prawne instrumenty organizowania kursów w dziedzinie zdrowia roślin.
(3) Komisja ustanowiła program "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w celu osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W komunikacie Komisji z dnia 20 września 2006 r. zatytułowanym "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"(6) zbadano opcje w zakresie przyszłej organizacji szkoleń.
(4) Należy zatem przyjąć program prac na rok 2013 dotyczący szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy oraz zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i zdrowia roślin mający na celu realizację programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w państwach członkowskich.
(5) Decyzją Komisji 2008/544/WE(7) z dnia 20 czerwca 2008 r. "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" została przekształcona w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów" (zwaną dalej "Agencją"). Decyzją Komisji C(2008) 4943 z dnia 9 września 2008 r. przekazano Agencji niektóre zadania w zakresie zarządzania i realizacji programu w odniesieniu do środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności wprowadzanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE. Należy zatem przyznać Agencji dotację na rok 2013 r. na finansowanie kosztów operacyjnych działań związanych z programem "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".
(6) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego i art. 94 ust. 1 zasad stosowania zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii Europejskiej powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.
(7) Ponieważ program prac na rok 2013 zapewnia wystarczająco szczegółowe ramy, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 94 ust. 2 i 3 zasad stosowania.
(8) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania.
(9) Zgodnie z art. 92 rozporządzenia finansowego czynności w zakresie rozliczenia, zatwierdzenia i realizacji wydatków należy zakończyć w terminie ustanowionym w zasadach stosowania. Przepisy te określają również warunki, na jakich wierzyciele, wobec których dokonano płatności ze zwłoką, są uprawnieni do otrzymania odsetek za zwłokę, którymi obciążana jest pozycja, z której dokonano płatności kwoty głównej.
(10) W niniejszej decyzji należy więc określić zasady płacenia należnych odsetek z tytułu opóźnienia płatności związanych z czynnościami objętymi programem prac na 2013 r.,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(4) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(5) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(6) COM(2006) 519 wersja ostateczna z 20.9.2006.
(7) Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.