Finansowanie programu prac na rok 2013 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 10 czerwca 2013 r.
w sprawie finansowania programu prac na rok 2013 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"

(2013/C 170/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(2) (zwane dalej "zasadami stosowania"), w szczególności jego art. 94,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(3), w szczególności jego art. 12 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(4), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. i),

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(5), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. b) i c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono ogólne zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami mającymi w szczególności na celu zapobieganie zagrożeniu ludzi i zwierząt, eliminowanie go lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszą i żywnością oraz na ochronę interesów konsumenta. W art. 51 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja może organizować kursy szkoleniowe dla personelu właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za urzędowe kontrole określone w tym rozporządzeniu, przy czym w kursach tych mogą uczestniczyć osoby z państw trzecich, w szczególności z państw rozwijających się. Kursy te mogą w szczególności obejmować szkolenia w zakresie wspólnotowego prawa paszowego i żywnościowego oraz przepisów dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.

(2) W art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie przewidziano prawne instrumenty organizowania kursów w dziedzinie zdrowia roślin.

(3) Komisja ustanowiła program "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w celu osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W komunikacie Komisji z dnia 20 września 2006 r. zatytułowanym "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"(6) zbadano opcje w zakresie przyszłej organizacji szkoleń.

(4) Należy zatem przyjąć program prac na rok 2013 dotyczący szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy oraz zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i zdrowia roślin mający na celu realizację programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w państwach członkowskich.

(5) Decyzją Komisji 2008/544/WE(7) z dnia 20 czerwca 2008 r. "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" została przekształcona w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów" (zwaną dalej "Agencją"). Decyzją Komisji C(2008) 4943 z dnia 9 września 2008 r. przekazano Agencji niektóre zadania w zakresie zarządzania i realizacji programu w odniesieniu do środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności wprowadzanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE. Należy zatem przyznać Agencji dotację na rok 2013 r. na finansowanie kosztów operacyjnych działań związanych z programem "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".

(6) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego i art. 94 ust. 1 zasad stosowania zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii Europejskiej powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(7) Ponieważ program prac na rok 2013 zapewnia wystarczająco szczegółowe ramy, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 94 ust. 2 i 3 zasad stosowania.

(8) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania.

(9) Zgodnie z art. 92 rozporządzenia finansowego czynności w zakresie rozliczenia, zatwierdzenia i realizacji wydatków należy zakończyć w terminie ustanowionym w zasadach stosowania. Przepisy te określają również warunki, na jakich wierzyciele, wobec których dokonano płatności ze zwłoką, są uprawnieni do otrzymania odsetek za zwłokę, którymi obciążana jest pozycja, z której dokonano płatności kwoty głównej.

(10) W niniejszej decyzji należy więc określić zasady płacenia należnych odsetek z tytułu opóźnienia płatności związanych z czynnościami objętymi programem prac na 2013 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się określony w załączniku program prac dotyczący realizacji w 2013 r. programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności". Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  2
1.
Całkowita kwota wkładu finansowego na rzecz realizacji programu prac wynosi 16.170.000 EUR i ma być finansowana z następujących pozycji w ogólnym budżecie Unii Europejskiej na 2013 r.:
a)
pozycja w budżecie nr 17.04.07.01: 14.200.000 EUR;
b)
pozycja w budżecie nr 17.04.04.01: 600.000 EUR;
c)
pozycja w budżecie nr 17.01.04.05: 200.000 EUR;
d)
pozycja w budżecie nr 17.01.04.31: 1.170.000 EUR.
2.
Kwota określona w ust. 1 lit. d) zostaje wypłacona Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów i stanowi dotację operacyjną.
3.
Odsetki należne z tytułu opóźnienia płatności mogą także zostać wypłacone z pozycji w budżecie, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), zgodnie z art. 92 rozporządzenia finansowego.
Artykuł  3

Zmian dotyczących przydziału środków na określone działania w ramach programu prac, które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu finansowego przewidzianego w art. 2 ust. 1, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania, jeżeli nie mają one znaczącego wpływu na charakter i cel programu prac.

Urzędnik zatwierdzający może przyjąć takie zmiany zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(2) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.

(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(4) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(5) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(6) COM(2006) 519 wersja ostateczna z 20.9.2006.

(7) Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.

ZAŁĄCZNIK

Program prac na rok 2013 dotyczący szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy oraz zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"

1.1. Wprowadzenie

Niniejszy program prac obejmuje trzy środki wykonawcze na rok 2013. W oparciu o cele określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i dyrektywie 2000/29/WE podział środków budżetowych i główne działania są następujące:

1.2. Udzielanie zamówień (przeprowadzane w formie pośredniego zarządzania scentralizowanego):
1.2.1. Szkolenia: umowy z wykonawcami zewnętrznymi o wykonanie programu szkoleniowego 14.800.000 EUR
1.2.2. Szkolenia: sprzęt, narzędzia i wsparcie informatyczne, materiały promocyjne, zaplecze informacyjne i komunikacyjne oraz konferencje 200.000 EUR
1.3. Inne działania: dotacja operacyjna dla Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów 1.170.000 EUR
OGÓŁEM 16.170.000 EUR

1.2. Zamówienia

Całkowity budżet przeznaczony w 2013 r. na zamówienia publiczne wynosi 15.000.000 EUR.

1.2.1. Szkolenia: Umowy z wykonawcami zewnętrznymi o wykonanie programu szkoleniowego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 51 i art. 66 ust. 1 lit. b) Dyrektywa 2000/29/WE, art. 2 ust. 1 lit. i)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycje w budżecie: 17 04 07 01 i 17 04 04 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Dla każdej z kwestii technicznych wymienionych poniżej podpisana zostanie co najmniej jedna bezpośrednia lub ramowa umowa o świadczenie usług. Przewiduje się podpisanie około 15 bezpośrednich lub szczegółowych umów o świadczenie usług. Wykonawcy zewnętrzni zostaną włączeni głównie w część organizacyjną i logistyczną działań szkoleniowych.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI JEST TO MOŻLIWE)

W roku 2013 działania szkoleniowe w państwach członkowskich dotyczyć będą następujących tematów:

Zadania Kwota w EUR
HACCP 1 930 000
Zdrowie zwierząt (pszczoły i zwierzęta egzotyczne) 1 240 000
Kontrola dodatków do żywności 1 085 000
Kontrola pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych 855 000
Ocena ryzyka 880 000
Planowanie ewentualnościowe i zwalczanie chorób 1 090 000
Kontrola pasażowalnych encefalopatii gąbczastych 515 000
Nadzór w zakresie nowych i wyłaniających się zagrożeń zdrowia roślin 600 000
Wsparcie dla unijnych audytów nadzorczych 855 000
Środki ochrony roślin (zezwolenia i zrównoważone stosowanie) 1 165 000
Higiena żywności i kontrole w zakładach produkcji podstawowej 975 000
Higiena żywności i elastyczność 1 165 000
Techniki badania nowej żywności 615 000
RASFF 600 000
Kontrola produkcji nasienia i zarodków 640 000
Inne kwestie, badania, konferencje i wsparcie, narzędzia edukacyjne i oceny w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i bezpieczeństwa żywności 590 000
OGÓŁEM 14 800 000

WDRAŻANIE

Zarządzanie środkami w wysokości 14.620.000 EUR i ich wdrażanie (finansowanie środków w zakresie bezpieczeństwa żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 oraz dyrektywą 2000/29/WE) leży w gestii Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów (decyzja Komisji 2008/544/WE). Pozostała kwota w wysokości 180.000 EUR zostanie przeznaczona przez Komisję na finansowanie badań, konferencji i ocen.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu między majem a wrześniem, tak aby zamówienia zostały podpisane w ciągu 2013 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIAMI DO SKŁADANIA OFERT 14.800.000 EUR

1.2.2. Szkolenia: sprzęt, narzędzia i wsparcie informatyczne, materiały promocyjne, zaplecze informacyjne i komunikacyjne oraz konferencje

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE Pozycja w budżecie 17 01 04 05

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Przewiduje się podpisanie około 2 umów szczegółowych w obrębie obowiązywania istniejących umów ramowych.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI JEST TO MOŻLIWE)

Działania, które mają zostać sfinansowane w ramach tego budżetu, mają na celu zorganizowanie programów szkoleń, sprzętu, narzędzi i wsparcia informatycznego oraz w zakresie e-learningu, materiałów promocyjnych, zaplecza informacyjnego i komunikacyjnego oraz konferencji.

WDRAŻANIE

Działanie będzie realizowane bezpośrednio przez DG ds. Zdrowia i Konsumentów.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIEŃ W przybliżeniu między majem a październikiem

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIAMI DO SKŁADANIA OFERT 200.000 EUR

1.3. Inne działania: Dotacja operacyjna dla Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003, w szczególności jego art. 12 ust. 3.

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie 17 01 04 31

KWOTA

1.170.000 EUR

OPIS I CELE ŚRODKA WYKONAWCZEGO

W ramach tego budżetu finansowana jest dotacja operacyjna Agencji na rok 2013 związana z programami wymienionymi w dziale 2 perspektywy finansowej. Z pozycji w budżecie 17 01 04 31 finansuje się część dotacji operacyjnej Agencji na rok 2013 związaną z programem "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności". Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 dotacja operacyjna pochodzi z przydziału finansowego dla programów unijnych zarządzanych przez Agencję. W celu wypłacenia dotacji Agencji utworzone zostały dwie pozycje w budżecie na rok 2013: jedna dla programów ujętych w dziale 2, a druga dla programów ujętych w dziale 3b perspektywy finansowej.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.170.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Finansowanie programu prac na rok 2013 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".
Data aktu: 10/06/2013
Data ogłoszenia: 15/06/2013
Data wejścia w życie: 10/06/2013