ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGOz dnia 4 kwietnia 2013 r.
w sprawie celów pośrednich i instrumentów polityki makroostrożnościowej
(ERRS/2013/1)
(2013/C 170/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2013 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(1), w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(2), w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Stabilność finansowa jest warunkiem koniecznym udzielania przez system finansowy kredytu, a tym samym wspierania stabilnego wzrostu gospodarczego. Kryzys finansowy jednoznacznie uwidocznił potrzebę sprawowania nadzoru makroostrożnościowego, którego celem jest niedopuszczenie do powstawania i ograniczenie ryzyka systemowego w systemie finansowym. Celem niniejszego zalecenia jest uczynienie kolejnego niezbędnego kroku na drodze do uruchomienia nadzoru makroostrożnościowego.
(2) Odporność na ryzyka systemowe w Unii zależy od ustanowienia solidnych ram strategicznych polityki makroostrożnościowej, funkcjonujących równolegle z nadzorem mikroostrożnościowym. Niniejsze zalecenie stanowi kontynuację zalecenia ERRS/2011/3 Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnościowego organów krajowych(3), jako że zawiera szczegółowe postanowienia dotyczące celów pośrednich i instrumentów polityki makroostrożnościowej.
(3) Zgodnie z zaleceniem ERRS/2011/3 państwa członkowskie powinny wyznaczyć organ odpowiedzialny za prowadzenie polityki makroostrożnościowej. Również projekt nowych ram ustanawiających wymogi ostrożnościowe dla instytucji kredytowych (zwanych dalej "rozporządzeniem i dyrektywą w sprawie wymogów kapitałowych") nakłada na państwa członkowskie obowiązek utworzenia wyznaczonego organu odpowiedzialnego za podejmowanie działań niezbędnych do zapobiegania ryzyku systemowemu i ryzyku makroostrożnościowemu stanowiącemu zagrożenie dla stabilności finansowej na poziomie krajowym, lub do ograniczania takiego ryzyka(4).
(4) Ostatecznym celem polityki makroostrożnościowej jest przyczynianie się do ochrony stabilności systemu finansowego jako całości, w tym poprzez wzmacnianie odporności systemu finansowego i ograniczanie powstawania ryzyk systemowych, a tym samym zapewnianie trwałego wkładu sektora finansowego do wzrostu gospodarczego. Zalecenie ERRS/2011/3 definiuje identyfikację pośrednich celów polityki jako operacyjne uszczegółowienie celu ostatecznego. Wskazanie celów pośrednich umożliwia sprawniejsze prowadzenie polityki makroekonomicznej, poprawia jej przejrzystość i zasady ponoszenia odpowiedzialności za jej prowadzenie oraz zapewnia ekonomiczne podstawy wyboru instrumentów.
(5) Ponadto skuteczność polityki makroostrożnościowej w Unii zależy od stworzenia zestawu instrumentów makroostrożnościowych, efektywnie stosowanych przez odpowiednie organy makroostrożnościowe, kierujące się zbiorem wskaźników oraz ocenami ekspertów. Organy makroostrożnościowe powinny mieć możliwość wykonywania bezpośredniej kontroli lub kompetencji doradczych w odniesieniu do niezbędnych instrumentów makroostrożnościowych, to jest jednego lub większej ilości instrumentów dla każdego pośredniego celu polityki makroostrożnościowej. W razie zaistnienia potrzeby ustabilizowania cyklu finansowego instrumenty wykorzystywane do zacieśniania kursu polityki makroostrożnościowej powinny być rozluźniane. Instrumenty makroostrożnościowe mogą być stosowane do szeroko lub specyficznie określonych kategorii ekspozycji, w tym na przykład ekspozycji wobec określonych walut obcych.
(6) W liście z dnia 29 marca 2012 r. skierowanym do Rady, Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) określiła swoje stanowisko w zakresie kompetencji organów makroostrożnościowych do stosowania instrumentów makroostrożnościowych określonych w rozporządzeniu i dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych. W szczególności ERRS podkreśliła, że organy makroostrożnościowe na poziomie Unii i krajowym powinny dysponować marginesem uznaniowości w tymczasowym zacieśnianiu kalibracji zróżnicowanego zakresu wymogów pierwszego filaru oraz żądaniu dodatkowych informacji. Wymogi te obejmują zagregowane poziomy kapitałów, wymogi płynnościowe i limity dotyczące dużych ekspozycji i wykorzystania dźwigni, jak również wymogi kapitałowe adresowane do poszczególnych sektorów lub nakierowane na określone słabości w rozmaitych obszarach bilansów banków.
(7) Choć rozporządzenie i dyrektywa w sprawie wymogów kapitałowych dotyczą głównie kwestii mikroostrożnościowych, przewidują one również zestaw instrumentów makroostrożnościowych, stosowanych pod określonymi warunkami przez odpowiednie organy makroostrożnościowe. Niniejsze zalecenie proponuje orientacyjną listę instrumentów, w tym w szczególności instrumentów przewidzianych w rozporządzeniu i dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych, w które państwa członkowskie mogą wyposażyć organy makroostrożnościowe w celu realizacji zidentyfikowanych celów pośrednich, nie ograniczając jednocześnie stosowania przez państwa członkowskie dodatkowych instrumentów.
(8) Ponadto organy makroostrożnościowe powinny stworzyć ogólną strategię stosowania instrumentów makroostrożnościowych, tak aby wspomóc proces decyzyjny, komunikację oraz mechanizmy ponoszenia odpowiedzialności za prowadzenie polityki makroostrożnościowej.
(9) Skuteczność polityki makroostrożnościowej zależy także od koordynowania przez państwa członkowskie pomiędzy sobą stosowania instrumentów makroostrożnościowych na poziomie krajowym. Ogólnie rzecz biorąc polityka makroostrożnościowa będzie miała znaczący efekt przenoszenia się pomiędzy krajami zjawisk pozytywnych, choć sporadycznie może mieć również miejsce przenoszenie zjawisk negatywnych. Organy makroostrożnościowe powinny oceniać znaczenie wpływu netto przenoszenia się zjawisk pozytywnych i negatywnych, w tym również w celu ochrony wspólnego rynku. ERRS rozważy potencjalne przenoszenie się pomiędzy krajami konsekwencji prowadzonej polityki makroostrożnościowej i - z zastrzeżeniem odpowiednich postanowień prawa Unii - będzie wspierać odpowiednią koordynację tych kwestii.
(10) Z biegiem czasu, w miarę poznawania przez odpowiednie organy skuteczności poszczególnych instrumentów makroostrożnościowych, cele pośrednie i instrumenty polityki makroostrożnościowej mogą zostać zmienione, w tym z uwzględnieniem potencjalnych nowych ryzyk dotyczących stabilności finansowej. Wymagać to będzie dokonywania okresowej oceny adekwatności ustanowionych celów pośrednich i instrumentów polityki makroostrożnościowej.
(11) Istniejące i projektowane akty prawa Unii charakteryzują się złożoną i zróżnicowaną strukturą przepisów makroostrożnościowych; struktura ta zyskałaby wiele na uproszczeniu i ujednoliceniu w ramach przyszłych przeglądów. Instytucje Unii mogą również rozważyć włączenie instrumentów makroostrożnościowych do przepisów dotyczących innych obszarów sektora finansowego niż bankowość.
(12) W celu osiągnięcia spójności w stosowaniu instrumentów makroostrożnościowych oraz zapewnienia nadzoru makroostrożnościowego w całej Unii ERRS może w przyszłości rozważyć wydanie zaleceń adresowanych do organów makroostrożnościowych, zawierających wytyczne dotyczące stosowania instrumentów makroostrożnościowych.
(13) Osoby kształtujące politykę makroostrożnościową w Europie i poza nią oceniają zalety i wady wprowadzenia jeszcze większego zestawu możliwych instrumentów mających zapobiegać ryzyku systemowemu lub je ograniczać, a także reformy legislacyjne mające na celu wyodrębnienie źródeł ryzyka w systemie finansowym. ERRS będzie nadal analizować skuteczność i efektywność pozostałych instrumentów rozważanych jako część ram polityki makroostrożnościowej.
(14) Projekt rozporządzenia Rady ustanawiającego jednolity mechanizm nadzorczy(5), przyjęty przez Radę w dniu 12 grudnia 2012 r., powierza Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) kompetencje do stosowania w razie potrzeby wyższych wymogów kapitałowych niż wymogi stosowane przez właściwe lub wyznaczone organy uczestniczących państw członkowskich, oraz do stosowania bardziej restrykcyjnych środków dotyczących ryzyk systemowych lub makroostrożnościowych, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu i dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych i w przypadkach ściśle określonych w odpowiednich przepisach prawa Unii. ERRS zamierza współpracować z EBC oraz krajowymi właściwymi organami wchodzącymi w skład jednolitego mechanizmu nadzorczego, a także z Europejskimi Organami Nadzoru oraz z innymi członkami ERRS, w prowadzeniu spójnej polityki makroostrożnościowej w Unii.
(15) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej oraz nadzoru nad systemami płatności, rozliczeń i rozrachunku.
(16) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu Rady o takim zamiarze Rady Generalnej i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
______(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
(2) Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
(3) Dz.U. C 41 z 14.2.2012, s. 1.
(4) Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi i zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego (COM(2011) 453 wersja ostateczna) oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (COM(2011) 452 wersja ostateczna).
(5) Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (COM(2012) 511 final).