______(1) COM(2008) 773 final.
(2) CdR 164/2010 fin.
(3) CdR 164/2010 fin, CdR 38/2010 fin, CdR 199/2009 fin, CdR 89/2009 fin.
(4) "Projekty europejskich aktów ustawodawczych biorą pod uwagę konieczność zminimalizowania wszelkich obciążeń finansowych lub administracyjnych nakładanych na Unię, rządy krajowe, władze regionalne lub lokalne, podmioty gospodarcze i obywateli oraz to, by takie obciążenia były współmierne do zamierzonego celu." [Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, protokół nr 2, art. 5].
(5) CdR 164/2010 fin, rezolucja Parlamentu Europejskiego z 20 kwietnia 2012 r. (2011/2194(INI)).
(6) CdR 164/2010 fin.
(7) CdR 187/2011 fin.
(8) Zob. także: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2012 r. (2011/2194(INI)) oraz konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie poprawy instrumentów polityki ochrony środowiska z 20 grudnia 2010 r.
(9) Strona internetowa Komisji Europejskiej "Statistics on environmental infringements" (statystyki dotyczące naruszeń przepisów w dziedzinie ochrony środowiska).
(10) "Koszty niewdrożenia przepisów z dziedziny ochrony środowiska", COWI 2011 r., opracowanie zlecone przez Komisję Europejską.
(11) Analiza pt. "Implementing EU Waste Legislation for Green Growth", Bio Intelligence Service 2011, opracowana na zlecenie Komisji Europejskiej.
(12) "Koszty niewdrożenia przepisów z dziedziny ochrony środowiska", COWI 2011 r.
(13) CdR 164/2010 fin, CdR 140/2011 fin. Zob. także: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2012 r. (2011/2194(INI)), konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie siódmego programu działań w zakresie środowiska, 11 czerwca 2012 r., konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie oceny szóstego unijnego programu działań w zakresie środowiska oraz dalsze kroki: W kierunku siódmego programu działań w zakresie środowiska, 10 października 2011 r.
(14) Konwencja (EKG ONZ) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.
(15) Komisja Europejska podaje następujący przykład: w celu wdrożenia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym przepisów UE odnoszących się do wody pitnej musi istnieć możliwość określenia na mapie punktów poboru, stref ochrony źródeł, oczyszczalni ścieków i sieci dystrybucji oraz dysponowania dostępem do powiązanych informacji, np. dotyczących programów ograniczania wycieków (Komisja Europejska MEMO/12/159).
(16) Zob. także CdR 163/2011 fin.
(17) CdR 38/2010 fin.
(18) CdR 164/2010 fin.
(19) CdR 164/2010 fin.
(20) Zob. także ClientEarth 2012: Siódmy program działań w zakresie środowiska i jego egzekwowanie.
(21) Zob. także: CdR 164/2010 fin, odpowiedzi udzielone poprzez sieć IMPEL 2012 w ramach konsultacji związanych z 7. EAP, rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2012 r. (2011/2194(INI)), konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie poprawy instrumentów polityki ochrony środowiska z 20 grudnia 2010 r.
(22) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE, Dz.U. L 211 z 14.8.2009.
(23) Sprawa C-240/09.
(24) CdR 164/2010 fin.
(25) COM(2012) 95 final, s. 10. Pismo komisarza Potočnika z 5 lipca 2012 r.
(26) CdR 164/2010 fin.
(27) CdR 89/2009 fin, COM(2002) 709 final.
(28) CdR 140/2011 fin, CdR 164/2010 fin, COM(2011) 571 final.
(29) CdR 164/2010 fin.
(30) Komitet zalecał powołanie takich zespołów w dokumencie CdR 164/2010 fin.
(31) Wyniki dostępne na: http://extranet.cor.europa.eu/subsidiarity/Pages/default.aspx