Prace Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2010 r. (2011/2120(INI)).

Prace Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2010 r

P7_TA(2011)0501

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie prac Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2010 r. (2011/2120(INI))

(2013/C 153 E/09)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r. (umowę o partnerstwie z Kotonu)(1), zmienioną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r. oraz w Wagadugu w dniu 22 czerwca 2010 r.(2),
uwzględniając Regulamin Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego (WZP) AKP-UE, przyjęty w dniu 3 kwietnia 2003 r.(3), zmieniony ostatnio w Port Moresby (Papua-Nowa Gwinea) w dniu 28 listopada 2008 r.(4),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju(5),
uwzględniając deklarację z Kigali (Ruanda) w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym (EPA) sprzyjających rozwojowi, przyjętą przez WZP w dniu 22 listopada 2007 r.(6),
uwzględniając deklarację w sprawie drugiego przeglądu umowy o partnerstwie z Kotonu, przyjętą przez WZP w dniu 3 grudnia 2009 r. w Luandzie (Angola)(7),
uwzględniając komunikat przyjęty w dniu 29 kwietnia 2010 r. na Mahé (Seszele) na regionalnym posiedzeniu WZP Afryka Wschodnia/Ocean Indyjski(8),
uwzględniając Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej podpisany w dniu 18 grudnia 2007 r.(9),
uwzględniając rezolucje przyjęte przez WZP w 2010 r.:
na Teneryfie, w sprawie:
finansowych i gospodarczych skutków zmiany klimatu w państwach AKP,
skutków społecznych światowego kryzysu,
odbudowy i rekonstrukcji po klęsce na Haiti oraz związku pomiędzy ubóstwem a klęskami żywiołowymi,
wsparcia dla umocnienia pokoju w Sudanie Południowym oraz
deklarację dotyczącą porozumienia między UE a Ameryką Łacińską w sprawie bananów i jego wpływu na producentów bananów w AKP i UE oraz wnioski w sprawie regionalnych dokumentów strategicznych dla sześciu regionów AKP(10),
w Kinszasie, w sprawie:
wolnych i niezależnych mediów,
sytuacji po szczycie w Kopenhadze: transfer technologii, nowe technologie i budowanie potencjału technicznego w państwach AKP,
osiągnięcia milenijnych celów rozwoju: innowacyjne odpowiedzi na wyzwania społeczne i gospodarcze,
bezpieczeństwa żywnościowego,
bezpieczeństwa w regionie saharyjskosahelskim: terroryzm, przemyt narkotyków i broni oraz handel ludźmi oraz
oświadczenie w sprawie ogłoszenia wyników drugiej tury wyborów prezydenckich w Wybrzeżu Kości Słoniowej, która odbyła się w dniu 28 listopada 2010 r.(11),
uwzględniając oświadczenie Zgromadzenia Parlamentarnego AKP z dnia 28 września 2010 r. w sprawie pokojowego współistnienia religii i znaczenia nadawanego zjawisku homoseksualizmu w partnerstwie AKP-UE,
uwzględniając oświadczenie z dnia 6 grudnia 2010 r. w odpowiedzi na wyżej wymienione oświadczenie AKP złożone przez posłów UE do Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP UE z ramienia grup politycznych Parlamentu Europejskiego PPE, S&D, ALDE, Verts/ALE oraz GUE/NGL,
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A7-0315/2011),
A.
mając na uwadze, że Rada UE nie była reprezentowana na 20. sesji w Kinszasie,
B.
mając na uwadze, że WZP AKP-UE jest największym organem parlamentarnym gromadzącym zarówno kraje Północy, jak i Południa,
C.
mając na uwadze, że budżet sekretariatu AKP umożliwił zorganizowanie w 2010 r. dwóch misji informacyjnych - do Madagaskaru i Haiti - oraz jednej misji obserwacji wyborów - do Burundi,
D.
mając na uwadze, że na sesji WZP w czerwcu 2007 r. w Wiesbaden (Niemcy) komisarz odpowiedzialny za rozwój i pomoc humanitarną podjął zobowiązanie do poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących państw AKP (lata 2008-2013) demokratycznej kontroli parlamentarnej; z zadowoleniem przyjmując wypełnienie tego zobowiązania i przyjęcie wniosków w sprawie regionalnych dokumentów strategicznych podczas 19. sesji na Teneryfie,
E.
mając na uwadze, że przegląd umowy o partnerstwie z Kotonu w 2010 r. był znakomitą okazją do wzmocnienia roli WZP i jego wymiaru regionalnego, a także do zwiększenia kontroli parlamentarnej w regionach i państwach AKP,
F.
mając na uwadze, że posiedzenie regionalne, które odbyło się na Seszelach w 2010 r., okazało się dużym sukcesem i doprowadziło do przyjęcia wyżej wspomnianego komunikatu z Mahé,
G.
mając na uwadze, że sytuacja na Haiti 20 miesięcy po trzęsieniu ziemi, które spustoszyło wyspę, jest w dalszym ciągu dramatyczna, oraz z zadowoleniem przyjmując wnioski z misji WZP w tym kraju oraz rezolucję przyjętą na Teneryfie,
1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że WZP w 2010 r. nadal zapewniało ramy otwartego, demokratycznego i pogłębionego dialogu pomiędzy Unią Europejską a państwami AKP na temat umowy o partnerstwie z Kotonu, w tym umów o partnerstwie gospodarczym, a także dokumentów dotyczących strategii regionalnej sześciu regionów AKP;
2.
podkreśla konieczność poświęcania większej uwagi wynikom WZP AKP-UE i zapewnienia spójności między rezolucjami wydawanymi przez to zgromadzenie i rezolucjami PE; apeluje o większy udział i zaangażowanie posłów do Parlamentu Europejskiego w jego posiedzenia i działalność;
3.
ubolewa nad faktem, że Rada UE nie uczestniczyła w 20. sesji w Kinszasie, i wzywa wysoką przedstawiciel do zadbania o to, by stworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) doprowadziło do wyjaśnienia roli Rady UE i wyraźnego podziału zadań między ESDZ a Komisję w zakresie wdrażania umowy o partnerstwie z Kotonu;
4.
podkreśla w szczególności kluczową rolę parlamentów państw AKP w zarządzaniu i monitorowaniu, a także rolę władz lokalnych i podmiotów niepaństwowych w monitorowaniu krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych oraz w wykorzystaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR), i nawołuje Komisję, by zapewniła udział tych podmiotów; podkreśla również potrzebę ścisłego nadzoru parlamentarnego podczas negocjowania i zawierania EPA;
5.
wzywa parlamenty państw AKP, by wymogły na swoich rządach i Komisji włączenie ich w proces przygotowywania i wdrażania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących współpracy pomiędzy UE a państwami AKP w okresie 2008-2013 oraz zapewnienie ich pełnego udziału w negocjacjach dotyczących EPA;
6.
wzywa WZP do dalszego wywierania nacisku na państwa członkowskie UE, aby pilnie podjęły działania w celu spełnienia podjętych zobowiązań dotyczących przeznaczenia 0,7 % ich DNB na realizację milenijnych celów rozwoju, oraz wywiązania się z konkretnych deklaracji na rzecz Afryki i krajów LDC, a także zaleca w pełni przejrzyste, wieloletnie i wiążące środki, w tym środki prawne;
7.
wzywa Komisję do dostarczania parlamentom państw AKP wszelkich dostępnych informacji oraz do wspomagania ich w sprawowaniu kontroli demokratycznej, w szczególności przez budowanie potencjału;
8.
wzywa parlamenty i rządy państw AKP do podjęcia kroków mających na celu stawienie czoła zmianie klimatu, które jednocześnie będą uwzględniać konieczność utrzymania wzrostu, eliminacji ubóstwa i zapewnienia równego dostępu do zasobów; w tym kontekście zwraca się do Komisji, by we współpracy z rządami AKP i WZP upewniła się, czy Europejski Fundusz Wodny - utworzony w celu zapewnienia zaopatrzenia w wodę i podstawowej infrastruktury sanitarno-zdrowotnej najuboższej ludności krajów AKP - jest wykorzystywany we właściwy sposób przynoszący wymierne korzyści;
9.
wzywa WZP i Komisję Europejską, a także parlamenty i rządy krajów AKP do utrzymania pełnego prawa do ziemi i do przyjęcia środków mających na celu ograniczenie zjawiska przejmowania terenów, które może doprowadzić do poważnego zniszczenia środowiska, migracji lokalnych drobnych właścicieli ziemskich i pracowników, do nadmiernej eksploatacji zasobów oraz utraty środków utrzymania i bezpieczeństwa żywnościowego;
10.
przypomina w związku z tym o potrzebie włączenia parlamentów w proces demokratyczny i w krajowe strategie rozwoju; podkreśla ich zasadniczą rolę we wprowadzaniu, kontynuowaniu i kontrolowaniu strategii politycznych w zakresie rozwoju;
11.
podkreśla konieczność utrzymania wolności i niezależności środków przekazu, co jest elementem o podstawowym znaczeniu dla zapewnienia pluralizmu i udziału w życiu politycznym przedstawicieli opozycji demokratycznej i mniejszości;
12.
zwraca się do Unii Europejskiej i państw AKP o wspieranie zaangażowania obywateli, zwłaszcza kobiet, w takich dziedzinach, jak przemoc ze względu na płeć czy handel ludźmi, w których udział społeczeństwa jest niezbędne dla znalezienia rozwiązania tych problemów; uznaje zdolności kobiet do rozwiązywania problemów i konfliktów oraz nalega, aby Komisja i WZP częściej włączały kobiety do grup zadaniowych i roboczych, które zajmują się kwestiami związanymi z życiem rodzinnym, opieką nad dziećmi, edukacją itd.;
13.
wzywa parlamenty do sprawowania ścisłej kontroli parlamentarnej w zakresie EFR; podkreśla uprzywilejowaną pozycję WZP w tej debacie i wzywa je oraz parlamenty państw AKP do aktywnego w niej uczestniczenia, zwłaszcza w ramach ratyfikacji zmienionej umowy o partnerstwie z Kotonu;
14.
wzywa Komisję Europejską do przekazywania WZP aktualnych informacji o stanie zaawansowania ratyfikacji umowy o partnerstwie z Kotonu, zmienionej w Wagadugu w dniu 22 czerwca 2010 r.;
15.
z zadowoleniem zauważa coraz bardziej parlamentarny - i tym samym polityczny - charakter WZP, a także wzrost zaangażowania jego członków i poprawę jakości debat, co przyczynia się znacząco do wzmocnienia partnerstwa AKP-UE;
16.
głęboko ubolewa nad faktem, że w trakcie posiedzenia WZP w Kinszasie praktycznie nie wspomniano o nasileniu się masowych aktów przemocy na tle seksualnym, zwłaszcza we wschodniej części Demokratycznej Republiki Konga;
17.
wzywa Komisję i WZP do propagowania sprawiedliwego, zrównoważonego i uwzględniającego wymiar społeczny rozwoju, który jednocześnie wspiera nowe formy przedsiębiorstw (np. spółdzielnie);
18.
ponownie potwierdza, że zasada niedyskryminacji, odnosząca się również do dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, pozostanie nienaruszona w partnerstwie AKP-UE;
19.
wzywa Komisję Europejską do informowania członków WZP o wspólnotowym finansowaniu przyznanym krajom przyjmującym w formie wsparcia budżetowego; podkreśla, że niektóre państwa korzystające ze wsparcia budżetowego mają kontrowersyjne systemy polityczne oraz że posłowie do Parlamentu Europejskiego powinni być informowani o wynikach oceny przez Komisję spełnienia warunków kwalifikowalności do otrzymywania wsparcia budżetowego, a także o przeprowadzonej kontroli;
20.
uważa, że przeprowadzone po raz pierwszy w Kinszasie wymiany poglądów z władzami lokalnymi w sprawie sytuacji w kraju są znaczącym przykładem tego pogłębionego dialogu;
21.
ponownie podkreśla wagę wyżej wymienionej deklaracji WZP w sprawie porozumienia między UE a Ameryką Łacińską w sprawie bananów ze względu na znaczny wpływ, jaki porozumienie to wywiera już na konkurencyjność producentów bananów z krajów AKP i UE; w tym kontekście wzywa Parlament Europejski i Radę od dołożenia wszelkich starań, aby doprowadzić do porozumienia, które umożliwi szybkie odblokowanie rekompensaty finansowej dla producentów bananów z krajów AKP przewidzianej w rozporządzeniu ustanawiającym środki towarzyszące w sektorze bananów; w związku z tym zwraca się do Prezydium WZP i do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Handlu do dalszego skrupulatnego śledzenia rozwoju sytuacji w tym zakresie;
22.
nawołuje WZP do dalszego monitorowania sytuacji w Haiti, Madagaskarze i Sudanie Południowym, a także do wysłania misji obserwacyjnej w celu skontrolowania poziomu i skuteczności pomocy humanitarnej niesionej cierpiącej głód ludności w Rogu Afryki; zwraca uwagę na konieczność ścisłej współpracy z nowymi władzami Haiti, a także konieczność udzielania im wsparcia przy organizowaniu krajowych instytucji, w dążeniu ku w pełni funkcjonującej demokracji w czasie całego procesu odbudowy;
23.
wzywa WZP do dalszego organizowania własnych misji obserwacji wyborów na takich samych zasadach, na jakich odbyła się udana misja do Burundi, przy jednoczesnym staraniu, by odzwierciedlały one podwójną legitymację WZP, a także przy zapewnieniu niezależności jego misji wyborczych i w ścisłej koordynacji z regionalnymi organami obserwacyjnymi;
24.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2010 r. miało miejsce kolejne posiedzenie regionalne przewidziane w umowie o partnerstwie z Kotonu i w Regulaminie WZP; uważa, że posiedzenia te umożliwiają faktyczną wymianę poglądów na temat zagadnień dotyczących regionu, w tym zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania, spójności regionalnej oraz negocjacji dotyczących EPA; wyraża uznanie dla organizatorów wyjątkowo owocnego posiedzenia na Seszelach;
25.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie grupy roboczej ds. metod pracy i wzywa Prezydium WPZ do wdrożenia jej zaleceń celem zwiększenia skuteczności i politycznego wpływu WZP zarówno podczas wdrażania umowy o partnerstwie z Kotonu, jak i na scenie międzynarodowej;
26.
podkreśla, jak ważne są organizowane podczas posiedzeń WZP wizyty w terenie, które są uzupełnieniem dyskusji prowadzonych w czasie sesji; ubolewa z powodu braku rzeczowości wizyt zorganizowanych w Kinszasie;
27.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie UE, Komisji, Radzie AKP, wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej/ wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Prezydium WPZ oraz rządom i parlamentom Hiszpanii i Demokratycznej Republiki Konga.
______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3.

(3) Dz.U. C 231 z 26.9.2003, s. 68.

(4) ACP-EU/100.291/08/fin.

(5) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.

(6) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, s. 44.

(7) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 43.

(8) APP 100.746

(9) Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej, zatytułowane: "Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej" (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1).

(10) Dz.U. C 193 z 16.7.2010.

(11) Dz.U. C 126 z 28.4.2011.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.153E.79

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Prace Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2010 r. (2011/2120(INI)).
Data aktu: 16/11/2011
Data ogłoszenia: 31/05/2013