POMOC PAŃSTWA - CYPRPomoc państwa SA.35888 (2013/C) (ex 2013/NN) - Pomoc na ratowanie dla Cyprus Airways (Public) Ltd.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 152/02)
(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2013 r.)
Pismem z dnia 6 marca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Cypr o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres, numer faksu lub adres e-mail:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom cypryjskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W lutym 2012 r. Komisja wszczęła z urzędu postępowanie wyjaśniające dotyczące domniemanych środków podjętych przez Cypr na rzecz Cyprus Airways (Public) Ltd ("Cyprus Airways"). Po wszczęciu postępowania nastąpiła kilkakrotna wymiana informacji. Dnia 4 października 2012 r. w Brukseli odbyło się spotkanie z władzami cypryjskimi oraz przedstawicielami Cyprus Airways.
Dnia 13 grudnia 2012 r. władze cypryjskie powiadomiły Komisję o planowanym przeznaczeniu 73 mln euro pomocy państwa na ratowanie Cyprus Airways oraz planowanym dobrowolnym odszkodowaniu (ex gratia compensation) wypłacanym ze względu na zwolnienia grupowe. Dnia 4 stycznia 2013 r. władze cypryjskie potwierdziły, że część pomocy na ratowanie została przyznana dnia 27 grudnia 2012 r.
OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Aby zaradzić niekorzystnym przepływom środków finansowych w Cyprus Airways, we wrześniu-październiku 2012 r. Cypr podjął decyzję o dokonaniu "przedpłaty" w wysokości 15 mln EUR, stanowiącej część planowanego podwyższenia kapitału obejmującego 45 mln EUR (środek 1). Środek ten nie został zgłoszony Komisji przed datą przyznania pomocy, a Komisja nie podjęła w związku z tym żadnych decyzji.
Dnia 13 grudnia 2012 r. władze Cypru zgłosiły pomoc na ratowanie wynoszącą 73 mln EUR na rzecz Cyprus Airways, która odpowiadała potrzebom tego przedsiębiorstwa w zakresie przepływów pieniężnych netto w okresie kolejnych 6 miesięcy (środek 2). Pomoc na ratowanie miała zostać przekazana w formie pożyczki rządowej o odsetkach w wysokości 1,76 % i miała zostać zwrócona do dnia 30 czerwca 2013 r.
Dnia 27 grudnia 2012 r. dokonano drugiej "przedpłaty" w wysokości 16,3 mln EUR planowanego podwyższenia kapitału w wysokości 45 mln EUR, która nie została jednak zatwierdzona wcześniejszą decyzją Komisji o uznaniu środka pomocy. W odpowiedzi na list Komisji z dnia 19 grudnia 2012 r. władze Cypru wyjaśniły, że płatność ta została uwzględniona w zgłoszonej pomocy na ratowanie w wysokości 73 mln EUR. Niemniej jednak Komisja stwierdza, że władze Cypru zgłosiły pomoc na ratowanie w formie pożyczki, natomiast 16,3 mln EUR "przedpłaty" stanowi część podwyższenia kapitału.
Zgodnie ze zgłoszeniem z dnia 13 grudnia 2012 r., dnia 4 grudnia 2012 r. cypryjska Rada Ministrów podjęła decyzję o przyznaniu dobrowolnego odszkodowania personelowi Cyprus Airways, który zostanie zwolniony w ramach restrukturyzacji. Wypłata takiego odszkodowania jest możliwa pod warunkiem między innymi jej zgodności z zasadami pomocy państwa.
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Komisja uważa, że przedsiębiorstwo Cyprus Airways mogło zostać uznane za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1).
Pierwsza "przedpłata" w wysokości 15 mln EUR (środek 1) została dokonana wyłącznie przez państwo, będące akcjonariuszem większościowym Cyprus Airways. Cyprus Airways było przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji, którego straty stale się zwiększały, a w momencie przyznania pomocy nie istniał żaden plan operacyjny w zakresie przywrócenia rentowności temu przedsiębiorstwu. Jak dotąd żaden inny udziałowiec czy inwestor nie przyczynił się do planowanego podwyższenia kapitału, a inwestor publiczny nie domagał się żadnego zabezpieczenia ani gwarancji. Zatem wątpliwe jest, by inwestor prywatny dokonał zastrzyku kapitału na podobnych warunkach. W związku z tym, Komisja na obecnym etapie wyraża wątpliwości, czy pierwsza "przedpłata" była zgodna z testem prywatnego inwestora.
Pożyczka na ratowanie (środek 2) została zgłoszona jako pomoc państwa. W świetle sytuacji finansowej Cyprus Airways, brak jakiegokolwiek wkładu w podwyższenie kapitału ze strony innych udziałowców lub też nowego inwestora oraz wysokość stopy procentowej pożyczki na ratowanie powoduje, iż Komisja zgadza się z organami cypryjskimi i wstępnie uznaje, że pożyczka na rzecz Cyprus Airways umożliwiła temu przedsiębiorstwu nienależną wybiórczą korzyść.
Na obecnym etapie Komisja uważa, że wszelkie planowane przez państwo dobrowolne płatności (środek 3) stanowią wybiórczą korzyść na rzecz Cyprus Airways w takim sensie, iż mogą one zmniejszać koszty przedsiębiorstwa, które musiałyby się pojawić w innym przypadku. Ponieważ wszystkie trzy środki zakłócają konkurencję lub grożą jej zakłóceniem oraz wpływają na handel między państwami członkowskimi, Komisja uważa, że stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W odniesieniu do zgodności, Komisja uważa, że na obecnym etapie - w kontekście charakteru środków oraz trudności Cyprus Airways, jedynymi odpowiednimi kryteriami wydają się kryteria dotyczące pomocy na ratowanie oraz restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na podstawie wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji. Niemniej jednak warunki określone w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji nie wydają się być spełnione, w szczególności realizacja planu restrukturyzacji, forma pomocy oraz zasada "pierwszy i ostatni raz". Komisja zauważa przede wszystkim, że władze Cypru nie dostarczyły odpowiedniego uzasadnienia dla odstępstwa od zasady "pierwszy i ostatni raz".
W związku z powyższym Komisja podjęła decyzję o rozszerzeniu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich trzech środków.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika
______(1) Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.