P7_TC1-COD(2011)0053 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie).

P7_TC1-COD(2011)0053

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 131 E/19)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2013 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 92/23/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.

(2) Dyrektywa 92/23/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(5) i ustanawia normy techniczne, które muszą spełniać pojazdy silnikowe oraz ich przyczepy odnoszących się, między innymi, do opon pneumatycznych. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2007/46/WE w odniesieniu do każdego typu pojazdu silnikowego i przyczepy. W związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 2007/46/WE, odnoszące się do pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy.

(3) Przepisy w sprawie opon nie ograniczają się do wymagań dotyczących jedynie ich charakterystyk, ale także definiują wymagania dotyczące wyposażania pojazdów silnikowych i ich przyczep w odniesieniu do ich opon.

(4) Pożądane jest, aby uwzględnić wymagania techniczne, które zostały przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej regulaminie nr 30 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep), ze zmianami(6) w regulaminie nr 54 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep)(7), w regulaminie nr 64 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji pojazdów wyposażonych w zapasowe koła/opony do czasowego zastosowania), ze zmianami(8) i w regulaminie nr 117 ("jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach"), ze zmianamim(9), stanowiących załącznik do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zmienione porozumienie z 1958 r.)(10).

(5) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

a)
"opona" oznacza każdą nową oponę pneumatyczną w tym oponę zimową z otworami na kolce, w postaci wyposażenia pierwotnego lub wymiennego, przeznaczoną do instalowania w pojazdach, do których stosuje się dyrektywa 2007/46/WE. Ta definicja nie obejmuje zimowych opon z kolcami;
b)
"pojazd" oznacza każdy pojazd, do którego stosuje się dyrektywę 2007/46/WE;
c)
"producent" oznacza posiadacza nazwy handlowej lub znaku towarowego pojazdów lub opon.
Artykuł  2
1.
Wymagania określone w załączniku V stosują się do opon, przeznaczonych do instalowania w pojazdach używanych w dniu 1 lub po dniu 1 października 1980 r.
2.
Wymagania określone w załączniku V nie stosują się do:
a)
opon, których prędkość znamionowa jest mniejsza niż 80 km/godz.;
b)
opon, których nominalna średnica obręczy nie przekracza 254 mm lub więcej (lub kodu 10) lub wynosi 635 mm lub więcej (kod 25);
c)
opon zapasowych do czasowego zastosowania typu T określonych w ppkt. 2.3.6 załącznika II;
d)
opon przeznaczonych tylko do instalowania w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 października 1980 r.
Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie udzielają homologacji typu WE, zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku I, wszystkim typom opon, które spełniają wymagania załącznika II i przyznają im numer homologacji, określony w załączniku I.
2.
Państwa członkowskie udzielają homologacji typu WE, zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku I, wszystkim typom opon, które spełniają wymagania załącznika V i przyznają im numer homologacji, określony w załączniku I.
3.
Państwa członkowskie udzielają homologacji typu WE, wszystkim pojazdom ze względu na ich opony zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku III, jeżeli te opony (w tym zapasowe opony, jeżeli występują) spełnią wymagania załącznika II i wymagania dotyczące pojazdów ustanowione w załączniku IV oraz przyznają każdemu z tych pojazdów numer homologacji, określony w załączniku III.
Artykuł  4

Władza homologacyjna państwa członkowskiego przesyła swoim odpowiednikom w innych państwach członkowskich w terminie miesiąca od chwili wydania lub odmowy homologacji typu WE dla części (opony) lub pojazdu, kopię świadectwa, według wzorów znajdujących się w dodatkach do załączników I i III oraz, na wniosek sprawozdanie z badania każdego homologowanego typu opon.

Artykuł  5

Żadne państwo członkowskie nie może zakazać ani ograniczyć wprowadzania do obrotu opon posiadających znak homologacji typu WE.

Artykuł  6

Żadne państwo członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu dla pojazdu z przyczyn dotyczących opon, jeżeli opony te posiadają znaki homologacji typu WE i zostały zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi w załączniku IV.

Artykuł  7

Żadne państwo członkowskie nie może zakazać eksploatacji pojazdu z przyczyn dotyczących opon, jeżeli opony te posiadają znaki homologacji typu WE i zostały zainstalowane zgodnie z wymaganiami załącznika IV.

Artykuł  8

1. Jeżeli państwo członkowskie, w oparciu o właściwe uzasadnienie uważa, że pomimo zgodności z wymaganiami niniejszej dyrektywy, typ opony lub typ pojazdu stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, może w obrębie swojego terytorium tymczasowo zakazać lub poddać szczególnym warunkom sprzedaż tego produktu. O zastosowaniu tych środków niezwłocznie poinformuje ono pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję, podając przyczyny swojej decyzji.

2. W terminie sześciu tygodni Komisja przeprowadzi konsultacje z zainteresowanymi państwami członkowskimi, a następnie bezzwłocznie wyda swoją opinię i podejmie właściwe kroki.

3. Jeżeli Komisja uzna, że niezbędne są dostosowania techniczne do niniejszej dyrektywy, takie dostosowania zostają przyjęte, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 11. W takim przypadku państwo członkowskie, które zastosowało środki ochronne, może utrzymać je aż do chwili wejścia w życie dostosowań.

Artykuł  9
1.
Państwo członkowskie, które udzieliło homologacji typu WE dla części (opon) lub pojazdu podejmuje wymagane środki w celu sprawdzenia czy produkowane modele są zgodne z homologacją typu WE, w razie potrzeby we współpracy z władzami homologacyjnymi innych Państw członkowskich. W tym celu państwo członkowskie może w każdej chwili sprawdzić zgodność opon lub pojazdów z wymaganiami niniejszej dyrektywy. Takie sprawdzenie ogranicza się do kontroli wykonywanej na miejscu.
2.
W przypadku stwierdzenia, że pewna liczba opon lub pojazdów posiadających takie samo oznakowanie homologacji typu WE nie jest zgodna z homologowanym typem, państwo członkowskie które udzieliło homologacji podejmie niezbędne środki, aby zapewnić zgodność produkowanych modeli z homologowanym typem. Jeżeli jest to stały brak zgodności, środki te mogą obejmować cofnięcie homologacji typu WE. Władze tego państwa członkowskiego podejmują takie same środki w sytuacji, gdy zostaną poinformowane przez władzę homologacyjną innego państwa członkowskiego o stwierdzeniu tego rodzaju niezgodności.
3.
W formularzu zamieszczonym w dodatkach do załączników I oraz III władze homologacyjne państw członkowskich informują się wzajemnie, w przeciągu miesiąca, o cofnięciu homologacji typu WE, podając przyczyny swojej decyzji.
Artykuł  10

Każda decyzja w sprawie odmowy lub cofnięcia homologacji typu WE dla opony lub dla pojazdu ze względu na instalowanie jego opon, pociągająca za sobą zakazanie sprzedaży albo użytkowania, musi określać szczegółowo przyczyny na podstawie których ją podjęto. Przekazywana zainteresowanej stronie informacja o takiej decyzji musi wskazywać środki odwoławcze, jakie przysługują jej na mocy przepisów obowiązujących w państwach członkowskich oraz terminy, w jakich odwołanie może zostać złożone.

Artykuł  11

Zmiany niezbędne do dostosowania wymagań załączników I-VI do postępu technicznego są przyjmowane zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 40 ust. 2 dyrektywy 2007/46/WE.

Artykuł  12
1.
Państwa członkowskie nie mogą:
a)
odmawiać udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji dla typu pojazdu lub typu opony; lub
b)
odmawiać rejestracji lub zabraniać sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji pojazdów oraz sprzedaży, wprowadzenia do eksploatacji lub używania opon,

z przyczyn odnoszących się do opon i ich instalowania w nowych pojazdach, jeżeli te pojazdy lub opony spełniają wymagania ustanowione w niniejszej dyrektywie.

2.
Państwa członkowskie nie mogą udzielać homologacji typu WE i odmawiają udzielania krajowej homologacji typu dla tych typów opon, które są objęte zakresem niniejszej dyrektywy i które nie spełniają wymagań niniejszej dyrektywy.
3.
Państwa członkowskie nie mogą udzielać homologacji typu WE lub krajowej homologacji dla typu pojazdu, z przyczyn odnoszących się do ich opon lub ich instalowania, jeżeli wymagania niniejszej dyrektywy nie zostają spełnione.
4.
Państwa członkowskie:
a)
uznają świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom, zgodnie z przepisami dyrektywy 2007/46/WE, za nieważne, do celów art. 26 ust. 1 wspomnianej dyrektywy, jeśli wymagania niniejszej dyrektywy nie zostają spełnione; oraz
b)
odmawiają rejestracji lub zakazują sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji nowych pojazdów, które nie spełniają wymagań niniejszej dyrektywy.
5.
Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się, do celów art. 28 dyrektywy 2007/46/WE, do wszystkich typów opon, które objęte są zakresem niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem opon klasy C1e, do których są stosowane od dnia 1 października 2011 r.
Artykuł  13

Państwa członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  14

Dyrektywa 92/23/EWG, zmieniona aktami wymienionymi w załączniku VII część A traci moc, bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku VIII.

Artykuł  15

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  16

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 248 z 25.8.2011, s. 153.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2011.

(3) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, s. 95.

(4) Zob. załącznik VII część A.

(5) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(6) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 29 z 1.4.1975 wraz ze zmianami 01, 02 i suplementami.

(7) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 53 i suplementy.

(8) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 63 i suplementy.

(9) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) Rev.2 - ADD.116 wraz ze zmianą 01 i suplementami.

(10) Opublikowane jako załącznik I do decyzji Rady 97/836/WE (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).

WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

ZAŁĄCZNIK I Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE opon
Dodatek 1 Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony
Dodatek 2 Świadectwo homologacji typu WE (opony)
Dodatek 3 Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony związany z emisją hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga
Dodatek 4 Świadectwo homologacji typu WE (emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga)
ZAŁĄCZNIK II(1) Wymagania dotyczące opon
Dodatek 1 Rysunek poglądowy
Dodatek 2 Wykaz symboli wskaźników nośności (LI) i odpowiadającej im maksymalnej przenoszonej masie (KG).
Dodatek 3 Układ oznakowań opony
Dodatek 4 Zależność między wskaźnikiem ciśnienia i jednostkami ciśnienia
Dodatek 5 Obręcz pomiarowa, zewnętrzna średnica, szerokość przekroju opon o niektórych oznaczeniach rozmiarów
Dodatek 6 Metoda pomiaru wymiarów opony
Dodatek 7 Procedura badania nośności/prędkości
Dodatek 8 Zmiana wskaźnika nośności w zależności od prędkości:, opony pojazdów użytkowych; radialne i diagonalne
ZAŁĄCZNIK III Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon
Dodatek 1 Dokument informacyjny (pojazd)
Dodatek 2 Świadectwo homologacji typu WE (pojazd)
ZAŁĄCZNIK IV Wymagania dotyczące pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon
ZAŁĄCZNIK V Emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga
Dodatek 1 Metoda badania poziomów dźwięku pochodzącego z kontaktu opona-droga, metoda pomiaru w ruchu z boku
Dodatek 2 Sprawozdanie z badania
ZAŁĄCZNIK VI Specyfikacje miejsca badania
ZAŁĄCZNIK VII Uchylona dyrektywa i wykaz jej kolejnych zmian/Wykaz terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania
ZAŁĄCZNIK VIII Tabela korelacji
(1) Wymogi techniczne dotyczące opon są zbliżone do wymogów zawartych w rozporządzeniach nr 30 i 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (ONZ/EKG).

(Z pzyczyn techicznych tekst załączników nie został tutaj przedstawiony. Znajduje się on we wniosku Komisji COM(2011)0120).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.131E.134

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2011)0053 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie).
Data aktu: 25/10/2011
Data ogłoszenia: 08/05/2013