P7_TC1-COD(2011)0053Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 131 E/19)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2013 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 92/23/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.
(2) Dyrektywa 92/23/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(5) i ustanawia normy techniczne, które muszą spełniać pojazdy silnikowe oraz ich przyczepy odnoszących się, między innymi, do opon pneumatycznych. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2007/46/WE w odniesieniu do każdego typu pojazdu silnikowego i przyczepy. W związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 2007/46/WE, odnoszące się do pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy.
(3) Przepisy w sprawie opon nie ograniczają się do wymagań dotyczących jedynie ich charakterystyk, ale także definiują wymagania dotyczące wyposażania pojazdów silnikowych i ich przyczep w odniesieniu do ich opon.
(4) Pożądane jest, aby uwzględnić wymagania techniczne, które zostały przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej regulaminie nr 30 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep), ze zmianami(6) w regulaminie nr 54 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep)(7), w regulaminie nr 64 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji pojazdów wyposażonych w zapasowe koła/opony do czasowego zastosowania), ze zmianami(8) i w regulaminie nr 117 ("jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach"), ze zmianamim(9), stanowiących załącznik do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zmienione porozumienie z 1958 r.)(10).
(5) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 248 z 25.8.2011, s. 153.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2011.
(3) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, s. 95.
(4) Zob. załącznik VII część A.
(5) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(6) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 29 z 1.4.1975 wraz ze zmianami 01, 02 i suplementami.
(7) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 53 i suplementy.
(8) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 63 i suplementy.
(9) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) Rev.2 - ADD.116 wraz ze zmianą 01 i suplementami.
(10) Opublikowane jako załącznik I do decyzji Rady 97/836/WE (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
ZAŁĄCZNIK I |
Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE opon |
Dodatek 1 |
Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony |
Dodatek 2 |
Świadectwo homologacji typu WE (opony) |
Dodatek 3 |
Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony związany z emisją hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga |
Dodatek 4 |
Świadectwo homologacji typu WE (emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga) |
ZAŁĄCZNIK II(1) |
Wymagania dotyczące opon |
Dodatek 1 |
Rysunek poglądowy |
Dodatek 2 |
Wykaz symboli wskaźników nośności (LI) i odpowiadającej im maksymalnej przenoszonej masie (KG). |
Dodatek 3 |
Układ oznakowań opony |
Dodatek 4 |
Zależność między wskaźnikiem ciśnienia i jednostkami ciśnienia |
Dodatek 5 |
Obręcz pomiarowa, zewnętrzna średnica, szerokość przekroju opon o niektórych oznaczeniach rozmiarów |
Dodatek 6 |
Metoda pomiaru wymiarów opony |
Dodatek 7 |
Procedura badania nośności/prędkości |
Dodatek 8 |
Zmiana wskaźnika nośności w zależności od prędkości:, opony pojazdów użytkowych; radialne i diagonalne |
ZAŁĄCZNIK III |
Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon |
Dodatek 1 |
Dokument informacyjny (pojazd) |
Dodatek 2 |
Świadectwo homologacji typu WE (pojazd) |
ZAŁĄCZNIK IV |
Wymagania dotyczące pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon |
ZAŁĄCZNIK V |
Emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga |
Dodatek 1 |
Metoda badania poziomów dźwięku pochodzącego z kontaktu opona-droga, metoda pomiaru w ruchu z boku |
Dodatek 2 |
Sprawozdanie z badania |
ZAŁĄCZNIK VI |
Specyfikacje miejsca badania |
ZAŁĄCZNIK VII |
Uchylona dyrektywa i wykaz jej kolejnych zmian/Wykaz terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania |
ZAŁĄCZNIK VIII |
Tabela korelacji |
(1) Wymogi techniczne dotyczące opon są zbliżone do wymogów zawartych w rozporządzeniach nr 30 i 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (ONZ/EKG). |
(Z pzyczyn techicznych tekst załączników nie został tutaj przedstawiony. Znajduje się on we wniosku Komisji COM(2011)0120).