Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 131 E/19)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2013 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 92/23/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.
(2) Dyrektywa 92/23/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(5) i ustanawia normy techniczne, które muszą spełniać pojazdy silnikowe oraz ich przyczepy odnoszących się, między innymi, do opon pneumatycznych. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2007/46/WE w odniesieniu do każdego typu pojazdu silnikowego i przyczepy. W związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 2007/46/WE, odnoszące się do pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy.
(3) Przepisy w sprawie opon nie ograniczają się do wymagań dotyczących jedynie ich charakterystyk, ale także definiują wymagania dotyczące wyposażania pojazdów silnikowych i ich przyczep w odniesieniu do ich opon.
(4) Pożądane jest, aby uwzględnić wymagania techniczne, które zostały przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej regulaminie nr 30 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep), ze zmianami(6) w regulaminie nr 54 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep)(7), w regulaminie nr 64 (ujednolicone przepisy dotyczące homologacji pojazdów wyposażonych w zapasowe koła/opony do czasowego zastosowania), ze zmianami(8) i w regulaminie nr 117 ("jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach"), ze zmianamim(9), stanowiących załącznik do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zmienione porozumienie z 1958 r.)(10).
(5) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(1) Dz.U. C 248 z 25.8.2011, s. 153.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2011.
(3) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, s. 95.
(4) Zob. załącznik VII część A.
(5) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(6) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 29 z 1.4.1975 wraz ze zmianami 01, 02 i suplementami.
(7) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 53 i suplementy.
(8) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) REV 1 - ADD 63 i suplementy.
(9) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/324 (E/ECE/TRANS/505) Rev.2 - ADD.116 wraz ze zmianą 01 i suplementami.
(10) Opublikowane jako załącznik I do decyzji Rady 97/836/WE (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
| ZAŁĄCZNIK I | Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE opon |
| Dodatek 1 | Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony |
| Dodatek 2 | Świadectwo homologacji typu WE (opony) |
| Dodatek 3 | Dokument informacyjny odnoszący się do homologacji typu WE dla typu opony związany z emisją hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga |
| Dodatek 4 | Świadectwo homologacji typu WE (emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga) |
| ZAŁĄCZNIK II(1) | Wymagania dotyczące opon |
| Dodatek 1 | Rysunek poglądowy |
| Dodatek 2 | Wykaz symboli wskaźników nośności (LI) i odpowiadającej im maksymalnej przenoszonej masie (KG). |
| Dodatek 3 | Układ oznakowań opony |
| Dodatek 4 | Zależność między wskaźnikiem ciśnienia i jednostkami ciśnienia |
| Dodatek 5 | Obręcz pomiarowa, zewnętrzna średnica, szerokość przekroju opon o niektórych oznaczeniach rozmiarów |
| Dodatek 6 | Metoda pomiaru wymiarów opony |
| Dodatek 7 | Procedura badania nośności/prędkości |
| Dodatek 8 | Zmiana wskaźnika nośności w zależności od prędkości:, opony pojazdów użytkowych; radialne i diagonalne |
| ZAŁĄCZNIK III | Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon |
| Dodatek 1 | Dokument informacyjny (pojazd) |
| Dodatek 2 | Świadectwo homologacji typu WE (pojazd) |
| ZAŁĄCZNIK IV | Wymagania dotyczące pojazdów w odniesieniu do instalowania ich opon |
| ZAŁĄCZNIK V | Emisja hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga |
| Dodatek 1 | Metoda badania poziomów dźwięku pochodzącego z kontaktu opona-droga, metoda pomiaru w ruchu z boku |
| Dodatek 2 | Sprawozdanie z badania |
| ZAŁĄCZNIK VI | Specyfikacje miejsca badania |
| ZAŁĄCZNIK VII | Uchylona dyrektywa i wykaz jej kolejnych zmian/Wykaz terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania |
| ZAŁĄCZNIK VIII | Tabela korelacji |
| (1) Wymogi techniczne dotyczące opon są zbliżone do wymogów zawartych w rozporządzeniach nr 30 i 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (ONZ/EKG). | |
(Z pzyczyn techicznych tekst załączników nie został tutaj przedstawiony. Znajduje się on we wniosku Komisji COM(2011)0120).
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.131E.134 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | P7_TC1-COD(2011)0053 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE odnoszącej się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Ujednolicenie). |
| Data aktu: | 25/10/2011 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2013 |