DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJIz dnia 3 maja 2013 r.
w sprawie finansowania programu prac na 2013 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin
(2013/C 127/03)
(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(3), w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego oraz art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(4) (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciągnięcie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą zasadnicze elementy działania powodującego wydatek i przyjętą przez instytucję lub przez organy, którym instytucja przekazała uprawnienia.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 określono stopień szczegółowości uznawany za wystarczający dla opisania ram decyzji finansowej.
(3) W art. 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(5) ustanowiono jako sieć system wczesnego ostrzegania do celów powiadamiania o wystąpieniu bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego związanego z żywnością lub paszą i postanowiono, że systemem tym zarządza Komisja.
(4) W art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(6) zobowiązano Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.
(5) W art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności(7) zobowiązano Komisję do tworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
(6) W art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(8) stwierdzono, że Unia wprowadza wykaz substancji aromatycznych.
(7) W art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG(9) zobowiązano Komisję do ustanowienia jednego lub więcej rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do określenia i wykrycia poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.
(8) W art. 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności(10) wprowadzono wymóg utworzenia i prowadzenia obejmującej państwa członkowskie i Komisję sieci szybkiej wymiany danych umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.
(9) W art. 2 ust. 1 lit. i) oraz art 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(11) zawarto przepisy dotyczące utworzenia sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, wydania zaleceń w celu opracowania wytycznych dla inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz ustanowienia programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.
(10) W art. 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego(12), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka(13), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie kontroli organizmu Ralstonia solanacearum (Smith), Yabuuchi i wsp.(14) oraz w art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwalczania mątwików tworzących cysty na ziemniaku i uchylającej dyrektywę 69/465/EWG(15) określono wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, brunatnej zgnilizny ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. Przepisy te ustanawiają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.
(11) W art. 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(16) przewiduje się finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.
(12) W art. 5e dyrektywy Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli(17) stanowi się, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian objętych zakresem tej dyrektywy.
(13) W art. 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE(18) z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców przewidziano, iż można postanowić, że powstanie i będzie wydawany wspólny wykaz odmian.
(14) W art. 11 ust. 1 dyrektywy Rady 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym przewidziano, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa lista zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego".
(15) W art. 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych(19) i w art. 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(20) przewidziano, że Komisja opublikuje odpowiednio "Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych" i "Wspólny katalog odmian gatunków warzyw".
(16) W art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG(21) przewiduje się ustanowienie skonsolidowanej bazy prawodawstwa unijnego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publiczne udostępnianie takich informacji.
(17) W art. 8 dyrektywy 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającej dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(22) przewidziano bazę danych dotyczącą planów monitorowania.
(18) W art. 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(23) przewidziano bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.
(19) W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(24) ustanowiono wymóg prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.
(20) W art. 35 ust. 1 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się pomoc finansową Unii przy wprowadzeniu systemów identyfikacji zwierząt i zgłaszania chorób. Należy przyznać wsparcie finansowe Unii na zarządzanie i ulepszanie systemu zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS), w oparciu o decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(25).
(21) W art. 36 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się wsparcie finansowe Unii dla niektórych systemów skomputeryzowanych wykorzystywanych w handlu wewnątrzunijnym oraz w przywozie.
(22) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymywanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotyczącą opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego(26).
(23) Zgodnie z art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów; opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.
(24) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych należy zatwierdzić program prac na 2013 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.
(25) Niniejsza decyzja stanowi także decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków w kontekście pośredniego zarządzania scentralizowanego lub zarządzania wspólnego obciążającego budżet UE.
(26) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego i art. 111 zasad stosowania.
(27) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(4) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
(5) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(7) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.
(8) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
(9) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
(10) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1.
(11) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(12) Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1.
(13) Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1.
(14) Dz.U. L 235 z 21.8.1998, s. 1.
(15) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 12.
(16) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
(17) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15.
(18) Dz.U. L 267 z 8.10.2008, s. 8.
(19) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.
(20) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33.
(21) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(22) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10.
(23) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
(24) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(25) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.
(26) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44.