(2013/C 118/05)
(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2013 r.)
Decyzją nr 60/13/COL z dnia 6 lutego 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze norweskie otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
Sektor lokalnego transportu autobusowego w Norwegii jest uregulowany ustawą o transporcie zarobkowym z 2002 r. i rozporządzeniem o transporcie zarobkowym z 2003 r. Oba akty prawne uchyliły poprzednie, zasadniczo podobne przepisy. Powyższe ramy legislacyjne przewidują m.in. system koncesji dla przedsiębiorstw, koniecznych do świadczenia usług autobusowego transportu publicznego, i nakładają na okręgi, w tym na Aust-Agder, odpowiedzialność za przyznawanie rekompensat przedsiębiorstwom oferującym przewozy na nierentownych trasach. Takie rekompensaty mogą być przyznane w celu pokrycia różnicy między dochodami pochodzącymi ze sprzedaży biletów a kosztami świadczenia usługi.
W okręgu Aust-Agder, jeszcze przed wejściem w życie Porozumienia EOG, zamówienia na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych, a także szkolnych przewozów autobusowych, zostały przyznane bezpośrednio pięciu operatorom (siedmiu przed 2009 r.) i na tej podstawie, zgodnie z procedurą budżetową miasta, przyznano koncesjonariuszom rekompensaty za obsługę nierentownych połączeń. Rekompensaty płacono w formie rocznej kwoty ryczałtowej, której wysokość oparta była na kosztach poniesionych w poprzednich latach z uwzględnieniem szeregu czynników korygujących. Od 2004 r. stosowana jest nowa metoda obliczania rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych.
Okręg Aust-Agder zawarł umowy na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych i szkolnych przewozów autobusowych z następującymi przedsiębiorstwami: Birkeland Busser AS;
Frolandsruta Frode Oland; Høyvågruta AS, do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS w 2009 r.; Nettbuss Sør AS; Risør i Tvedestrand Bilruter AS ("RTB"), do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS od 2009 r.; Setesdal Bilruter L/L i Telemark Bilruter.
Wszyscy operatorzy prowadzą działalność handlową wykraczającą poza zakres usługi publicznej. Działalność ta obejmuje transport towarowy, autokary wycieczkowe, usługi taksówkarskie i ekspresowe przewozy autobusowe. Operatorzy nie prowadzili jednak konsekwentnie w całym okresie odrębnej rachunkowości w odniesieniu do działalności handlowej i usług publicznych.
Ponadto z informacji przekazanych przez norweskie władze wynika, że kilka gmin opracowało wraz z okręgami Vest-Agder i Aust-Agder projekt współpracy, nazywany projektem ATP, którego celem jest utrzymanie wyższej jakości usług przewozów autobusowych. Od 2004 r. w ramach tego projektu dotacje bezpośrednie otrzymało jedynie przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS, a ich wartość wyniosła około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.).
Ocena środka polegającego na rocznej rekompensacie
Istnienie pomocy państwa
Urząd zastanawia się, czy przyznawana koncesjonariuszom roczna rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej stanowi pomoc państwa. Wysokość rocznej rekompensaty nie została ustalona w drodze procedury zamówień publicznych. Istotne jest, czy jest ona zbliżona do kosztów, które poniosłoby dobrze zarządzane i odpowiednio wyposażone przedsiębiorstwo. Wydaje się, że nie zostały spełnione wymogi wyroku w sprawie Altmark, a zatem rekompensata prawdopodobnie stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Charakter pomocy
Urząd stwierdził, że pomoc została przyznana w dużej mierze w ramach istniejącego programu pomocy stworzonego na podstawie CTA, CTR i Ustawy o edukacji, stosowanych w okręgu Aust-Agder przed wejściem w życie Porozumienia EOG. Urząd nie ma obecnie możliwości ustalenia, czy cała przyznana pomoc wchodziła w zakres programu. Ponadto Urząd nie może ocenić, czy program istniejącej pomocy zmienił swój charakter przez zastosowanie metody ALFA w 2004 r. i czy od tego momentu stanowił program nowej pomocy.
Zgodność pomocy
Na tym etapie wydaje się, że płatności przekazane w ramach bezpośrednio przyznanych koncesji mogą być zgodne z rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej na podstawie art. 49 Porozumienia EOG. Ocena zgodności w ostatecznej decyzji będzie więc miała przede wszystkim na celu zbadanie, czy w przedmiotowej sprawie wystąpiła nadmierna rekompensata.
Ocena środka obejmującego roczne dotacje dla Nettbuss Sør AS
Istnienie pomocy państwa
Ponadto w ramach projektu ATP przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS otrzymało dotacje bezpośrednie w wysokości około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.). Ten selektywny środek, jak jego nazwa wskazuje, najwyraźniej stanowi korzyść ekonomiczną, której przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS nie uzyskałoby w normalnych warunkach rynkowych. Urząd nie otrzymał jednak dokładnych informacji, które pozwoliłyby mu należycie ocenić, czy roczne płatności stanowią pomoc państwa.
Zgodność pomocy
W kwestii projektu ATP z uwagi na brak wystarczających informacji Urząd nie może obecnie ocenić zgodności tego środka z Porozumieniem EOG na podstawie jego art. 49 ani innego postanowienia Porozumienia EOG.
Podsumowanie
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.118.4 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder. |
| Data aktu: | 25/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2013 |