Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecieCOM(2011) 844 - 2011/0412 (COD)
(2013/C 11/17)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2013 r.)
Sprawozdawca generalny: Giuseppe Antonio Maria IULIANO
Dnia 25 czerwca 2012 r. Rada, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie
COM(2011) 844 - 2011/0412 (COD).
Dnia 17 września 2012 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji Stosunków Zewnętrznych.
Mając na względzie pilny charakter prac (art. 59 regulaminu wewnętrznego), na 484. sesji plenarnej w dniach 14-15 listopada 2012 r. (posiedzenie z 15 listopada) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Giuseppe Antonia Marię Iuliana na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 152 do 2 - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
______(1) Zob. stanowisko negocjacyjne PE w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie, Komisja Spraw Zagranicznych, sprawozdawca: Alexander Graf Lambsdorff, punkt 6.
(2) Zob. stanowisko negocjacyjne PE, art. 2 ust. 1 lit. b) (ix).
(3)http://www.ohchr.org/documents/issues/business/A.HRC.17.31.pdf
(4) Zob. stanowisko negocjacyjne PE, punkt 9.
(5) Zob. stanowisko negocjacyjne PE, punkt 11 lit. a).
(6) Zob. stanowisko negocjacyjne PE, punkt 15 lit. a).
(7) Zob. stanowisko negocjacyjne PE, punkt16 lit. d).
(8) COM(2011) 844.
(9) Zob. stanowisko negocjacyjne PE.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1889/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie, Dz.U. L 386/1 z 29.12.2006.
(11) Zob. opinię EKES-u w sprawie europejskiego instrumentu na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie, Dz.U. C 182 z 4.8.2009, s. 13.
(12) Patrz opinia EKES-u Dz.U. C 182 z 4.8.2009, s. 13.
(13) "Prawa człowieka i demokracja w centrum działań zewnętrznych UE - dążenie do bardziej skutecznego podejścia", wspólny komunikat do Parlamentu i Rady, COM(2011) 886.
(14) Jak już wcześniej stwierdził EKES: "dialog społeczny powinien być wyraźnie wymieniony jako priorytetowe narzędzie samo w sobie umożliwiające udział i reprezentację grup interesu - w tym przypadku partnerów społecznych (pracodawców i pracowników) - oraz godzenie ich interesów. Dialog społeczny jest sposobem godzenia interesów stron, który często umożliwia im osiągnięcie kompromisu. Z procesem tym nieodłącznie wiąże się zasada równej reprezentacji i uznanie podstawowych zasad demokracji. W ten sposób dialog społeczny stanowi konkretny dowód korzystania z wolności wypowiedzi i zrzeszania się, które według samego rozporządzenia w sprawie europejskiego instrumentu na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie« to podstawy pluralizmu politycznego i procesów demokratycznych»". Zob. opinię EKES-u 53/2009, pkt 5.2, s. 9.
(15) W tym kontekście należy przypomnieć, że dialog społeczny został już włączony do dokumentu strategicznego na lata 2011-2013 w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Demokracji i Praw Człowieka, a "prawo do pokojowego zrzeszania się i zgromadzeń, w tym prawo do zakładania związków zawodowych i przynależności do nich oraz prawo do rokowań zbiorowych" uwzględnione w rocznym planie działania 2011 dla tego instrumentu.
(16) COM(2012) 492 final.
(17) "Korzenie demokracji i zrównoważonego rozwoju: Współpraca Europy ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie stosunków zewnętrznych", COM(2012) 492 final, s. 9.
(18) COM(2012) 492 final, s. 9.