Streszczenie opinii w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/05)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 3 lipca 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie pośrednictwa"), dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (zwanej dalej "dyrektywą UCITS") oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje"). Wnioski te przesłano EIOD do konsultacji w dniu 5 lipca 2012 r.
2.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim konsultacji przez Komisję oraz zaleca zamieszczenie odniesienia do niniejszej opinii w preambułach proponowanych instrumentów prawnych.
3.
Przepisy zbliżone do omawianych w niniejszej opinii znajdują się w kilku obecnie rozpatrywanych i przyszłych wnioskach, na przykład we wnioskach będących przedmiotem opinii EIOD w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MiFID/MiFIR) oraz nadużyć na rynku(1). W związku z tym niniejszą opinię należy interpretować w ścisłym związku z opiniami EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie ww. inicjatyw.
4.
Obydwie proponowane dyrektywy i proponowane rozporządzenie wywrą wieloraki wpływ na prawa osób fizycznych związane z przetwarzaniem ich danych osobowych, gdyż dotyczą one uprawnień śledczych właściwych organów, w tym dostępu do istniejących rejestrów połączeń telefonicznych i danych o ruchu, baz danych, publikacji informacji o sankcjach administracyjnych (w tym tożsamości osób odpowiedzialnych za naruszenia), jak też zgłaszania naruszeń (tzw. systemy informowania o nieprawidłowościach - ang. whistleblowing schemes).
5.
Jako że zagadnienia omawiane w niniejszej opinii zostały już omówione w poprzednich opiniach EIOD dotyczących dziedziny finansów, EIOD zamierza opublikować wytyczne na temat tych i innych kwestii, aby udzielić wskazówek co do sposobów rozwiązywania problemów z ochroną danych w przyszłych wnioskach Komisji dotyczących tej dziedziny.
1.2.
Cele i zakres wniosków
6.
Zdaniem Komisji sprawne, należycie uregulowane rynki detaliczne działające w najlepiej pojętym interesie konsumentów są warunkiem koniecznym zaufania konsumentów i wzrostu gospodarczego w perspektywie średnio- i długoterminowej. W szczególności, zdaniem Komisji, powyższe wnioski ustawodawcze wprowadzają nowe, przyjazne konsumentom standardy przedstawiania informacji o inwestycjach, podwyższają poziom doradztwa i zaostrzają pewne zasady dotyczące funduszy inwestycyjnych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo.
3.
Wnioski
34.
EIOD zaleca:
zamieszczenie odniesień do niniejszej opinii w preambułach wszystkich wniosków,
zawarcie we wszystkich wnioskach zapisów podkreślających pełne zastosowanie istniejącego ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych. EIOD sugeruje także wyjaśnienie odniesienia do dyrektywy 95/46/WE przez wskazanie, że przepisy będą miały zastosowanie zgodnie z krajowymi przepisami wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego ograniczenie dostępu właściwych organów do dokumentów i informacji do konkretnie określonych i poważnych naruszeń proponowanych dyrektyw oraz w przypadkach, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie naruszenia (które należy poprzeć konkretnymi wstępnymi dowodami),
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy zwracały się o dokumenty i informacje na mocy formalnej decyzji organu wymiaru sprawiedliwości, wskazując podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje, termin dostarczenia informacji i prawo adresata do odwołania się od tej decyzji do sądu,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie UCITS wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy zwracały się o rejestry połączeń telefonicznych i dane o ruchu na mocy formalnej decyzji właściwego organu wskazującej podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje, termin dostarczenia informacji i prawo adresata do odwołania się od tej decyzji do sądu,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego wyjaśnienie sposobu działania bazy danych EUNUiPPE przez zamieszczenie bardziej szczegółowych przepisów w proponowanych rozporządzeniach. Przepisy takie muszą spełniać wymogi rozporządzenia (WE) nr 45/2001. W szczególności w przepisie ustanawiającym bazę danych trzeba: (i) określić cel czynności przetwarzania i ustalić, które zastosowania spełniają kryteria zgodności; (ii) określić, które podmioty (EUNUiPPE, właściwe organy, Komisja) będą miały dostęp do określonych danych przechowywanych w bazie i możliwość ich modyfikacji; (iii) zapewnić prawo dostępu i odpowiednie informacje wszystkim podmiotom danych, których dane osobowe mogą być przechowywane i wymieniane; (iv) określić okres zatrzymywania danych osobowych i ograniczyć go do minimum niezbędnego dla realizacji takiego celu,
ocenę konieczności wdrożenia proponowanego systemu obowiązkowej publikacji informacji o sankcjach we wszystkich wnioskach i zbadanie, czy obowiązek publikacji nie wykracza poza to, co konieczne w celu osiągnięcia realizowanego celu interesu publicznego, oraz czy celu tego nie można osiągnąć mniej restrykcyjnymi środkami. Z zastrzeżeniem wyniku tego testu proporcjonalności obowiązkowi publikacji powinny w każdym przypadku towarzyszyć odpowiednie gwarancje w celu zapewnienia poszanowania zasady domniemania niewinności, prawa zainteresowanych osób do wniesienia sprzeciwu, bezpieczeństwa/poprawności danych oraz ich usunięcia po upływie odpowiedniego czasu,
w odniesieniu do zgłaszania przypadków naruszenia we wszystkich wnioskach: (i) zamieszczenie w proponowanych dyrektywach przepisu o następującym brzmieniu: "na wszystkich etapach postępowania tożsamość takich osób należy zachować w tajemnicy, chyba że przepisy krajowe wymagają jej ujawnienia w związku z dalszym dochodzeniem lub późniejszym postępowaniem sądowym"; (ii) dodanie akapitu nakładającego wymóg, aby państwa członkowskie ustanowiły "odpowiednie procedury zapewniające prawo oskarżonej osoby do obrony oraz do złożenia oświadczenia przed przyjęciem decyzji dotyczącej takiej osoby, a także do skutecznego wykorzystania środków prawnych wobec decyzji lub środka jej dotyczącego"; (iii) usunięcie zapisu "z zasadami określonymi w".

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r., dostępne pod adresem: http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/Consultation/Opinions

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.100.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych.
Data aktu: 23/11/2012
Data ogłoszenia: 06/04/2013