Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 46/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2012 r.)

Pismem z dnia 9 grudnia 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

1.
Dnia 9 grudnia 2008 r. Komisja zatwierdziła austriacki plan pomocy na rzecz banków składający się z pakietu działań mających na celu zapewnienie stabilności systemu finansowego. Wiosną 2009 r. bank Österreichische VolksbankenAG ("ÖVAG" lub "bank") został dokapitalizowany kwotą 1 mld EUR w ramach austriackiego planu pomocy na rzecz banków i otrzymał gwarancje na refinansowanie w wysokości 3 mld EUR. Plan restrukturyzacji dla ÖVAG przedstawiono w listopadzie 2010 r.

2. OPIS

2.
ÖVAG jest centralnym instytutem austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych (Volksbanken), oferującym scentralizowane usługi zaplecza, zarządzanie płynnością i produkty finansowe. Pod koniec 2008 r. ÖVAG był czwartym co do wielkości bankiem w Austrii o sumie bilansowej w wysokości 55,8 mld EUR. ÖVAG prowadzi działalność gospodarczą w pięciu segmentach: bankowości korporacyjnej, bankowości detalicznej, nieruchomości, rynków finansowych i portfela bankowego/innych operacji.
3.
Plan restrukturyzacji ma na celu stworzyć bank o bardziej skonsolidowanym profilu, co pociąga za sobą istotne zmniejszenie jego wielkości poprzez rezygnację z wielu działań niezwiązanych z podstawową działalnością lub ich ograniczenie. Według nowej strategii bank skoncentrowałby się na swojej funkcji centralnego instytutu austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych, ograniczyłby zaangażowanie w bankowość korporacyjną i nieruchomości, wyzbył się bankowości detalicznej w Europie Środkowej i Wschodniej oraz ograniczyłby transakcje leasingowe. ÖVAG zamierzał zmniejszyć uzależnienie od niezabezpieczonego finansowania hurtowego. Zgodnie z planem wszystkie te środki powinny były pozwolić ÖVAG na spłatę części kapitału państwowego w 2011 r.
4.
W 2011 r. ÖVAG nie udało się jednak wdrożyć wielu istotnych elementów planu restrukturyzacji. Nie udało mu się zwłaszcza wyzbyć się niektórych ważnych podmiotów zależnych i udziałów. Ponadto spodziewane skonsolidowane straty banku za 2011 r. sięgną kwoty między 500 mln EUR a 750 mln EUR. W związku z tym nie nastąpi wypłata dywidendy z tytułu żadnego instrumentu kapitałowego zorientowanego na zysk, w tym także z tytułu kapitału państwowego. W dniu 13 października 2011 r. ÖVAG publicznie ogłosił, że w 2011 r. nie nastąpi integracja ÖVAG z Investkredit ani spłata kapitału państwowego, jak pierwotnie planowano.
5.
ÖVAG nie przeszedł w lipcu 2011 r. testu warunków skrajnych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA).
6.
ÖVAG opracowuje właśnie zmieniony plan restrukturyzacji. Zgodnie z komunikatem prasowym banku z dnia 13 października przewiduje on wstępnie konsolidację ÖVAG z lokalnymi spółdzielniami kredytowymi (Volksbanken).

3. OCENA

7.
Biorąc pod uwagę zwłaszcza trudności ÖVAG z realizacją zamierzonych cięć i znaczące dalsze straty oczekiwane w roku finansowym 2011, Komisja ma poważne wątpliwości, czy plan restrukturyzacji w jego obecnej formie pozwoli bankowi rozwiązać problemy i ustanowić trwały model biznesowy. Ponadto Komisja odnotowuje, że anulowano plan rozpoczęcia spłaty kapitału państwowego w 2011 r. i realizacji zwrotu z pozostałego kapitału państwowego. Zatem Komisja uważa, że plan restrukturyzacji w jego obecnej formie nie gwarantuje, że bank będzie w stanie odzyskać długoterminową rentowność bez stałego korzystania z pomocy państwa.
8.
W świetle zakończonych niepowodzeniem prób zbycia niektórych podmiotów zależnych i innych udziałów Komisja ma wątpliwości, czy udział własny banku w kosztach restrukturyzacji jest wystarczający.
9.
Planowane znaczące zmniejszenie wielkości banku mogłoby być zasadniczo zaliczone na poczet ograniczenia zakłóceń konkurencji spowodowanych przez pomoc państwa. Nie jest jednak jasne, czy część tych transakcji zbycia nie jest po prostu niezbędna z punktu widzenia rentowności i czy część z planowanych transakcji zbycia może być faktycznie zrealizowana.
10.
Na podstawie tych przesłanek Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc na restrukturyzację jest zgodna z zasadą, o której mowa w komunikacie Komisji w sprawie przywrócenia rentowności i oceny środków restrukturyzacyjnych stosowanych w sektorze finansowym w dobie kryzysu zgodnie z regułami pomocy państwa(1), a zatem może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym w myśl postanowień art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 195 z 19.8.2009, s. 9.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.46.3

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 17/02/2012
Data ogłoszenia: 17/02/2012