Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 46/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2012 r.)

Pismem z dnia 9 grudnia 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

1.
Dnia 9 grudnia 2008 r. Komisja zatwierdziła austriacki plan pomocy na rzecz banków składający się z pakietu działań mających na celu zapewnienie stabilności systemu finansowego. Wiosną 2009 r. bank Österreichische VolksbankenAG ("ÖVAG" lub "bank") został dokapitalizowany kwotą 1 mld EUR w ramach austriackiego planu pomocy na rzecz banków i otrzymał gwarancje na refinansowanie w wysokości 3 mld EUR. Plan restrukturyzacji dla ÖVAG przedstawiono w listopadzie 2010 r.

2. OPIS

2.
ÖVAG jest centralnym instytutem austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych (Volksbanken), oferującym scentralizowane usługi zaplecza, zarządzanie płynnością i produkty finansowe. Pod koniec 2008 r. ÖVAG był czwartym co do wielkości bankiem w Austrii o sumie bilansowej w wysokości 55,8 mld EUR. ÖVAG prowadzi działalność gospodarczą w pięciu segmentach: bankowości korporacyjnej, bankowości detalicznej, nieruchomości, rynków finansowych i portfela bankowego/innych operacji.
3.
Plan restrukturyzacji ma na celu stworzyć bank o bardziej skonsolidowanym profilu, co pociąga za sobą istotne zmniejszenie jego wielkości poprzez rezygnację z wielu działań niezwiązanych z podstawową działalnością lub ich ograniczenie. Według nowej strategii bank skoncentrowałby się na swojej funkcji centralnego instytutu austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych, ograniczyłby zaangażowanie w bankowość korporacyjną i nieruchomości, wyzbył się bankowości detalicznej w Europie Środkowej i Wschodniej oraz ograniczyłby transakcje leasingowe. ÖVAG zamierzał zmniejszyć uzależnienie od niezabezpieczonego finansowania hurtowego. Zgodnie z planem wszystkie te środki powinny były pozwolić ÖVAG na spłatę części kapitału państwowego w 2011 r.
4.
W 2011 r. ÖVAG nie udało się jednak wdrożyć wielu istotnych elementów planu restrukturyzacji. Nie udało mu się zwłaszcza wyzbyć się niektórych ważnych podmiotów zależnych i udziałów. Ponadto spodziewane skonsolidowane straty banku za 2011 r. sięgną kwoty między 500 mln EUR a 750 mln EUR. W związku z tym nie nastąpi wypłata dywidendy z tytułu żadnego instrumentu kapitałowego zorientowanego na zysk, w tym także z tytułu kapitału państwowego. W dniu 13 października 2011 r. ÖVAG publicznie ogłosił, że w 2011 r. nie nastąpi integracja ÖVAG z Investkredit ani spłata kapitału państwowego, jak pierwotnie planowano.
5.
ÖVAG nie przeszedł w lipcu 2011 r. testu warunków skrajnych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA).
6.
ÖVAG opracowuje właśnie zmieniony plan restrukturyzacji. Zgodnie z komunikatem prasowym banku z dnia 13 października przewiduje on wstępnie konsolidację ÖVAG z lokalnymi spółdzielniami kredytowymi (Volksbanken).

3. OCENA

7.
Biorąc pod uwagę zwłaszcza trudności ÖVAG z realizacją zamierzonych cięć i znaczące dalsze straty oczekiwane w roku finansowym 2011, Komisja ma poważne wątpliwości, czy plan restrukturyzacji w jego obecnej formie pozwoli bankowi rozwiązać problemy i ustanowić trwały model biznesowy. Ponadto Komisja odnotowuje, że anulowano plan rozpoczęcia spłaty kapitału państwowego w 2011 r. i realizacji zwrotu z pozostałego kapitału państwowego. Zatem Komisja uważa, że plan restrukturyzacji w jego obecnej formie nie gwarantuje, że bank będzie w stanie odzyskać długoterminową rentowność bez stałego korzystania z pomocy państwa.
8.
W świetle zakończonych niepowodzeniem prób zbycia niektórych podmiotów zależnych i innych udziałów Komisja ma wątpliwości, czy udział własny banku w kosztach restrukturyzacji jest wystarczający.
9.
Planowane znaczące zmniejszenie wielkości banku mogłoby być zasadniczo zaliczone na poczet ograniczenia zakłóceń konkurencji spowodowanych przez pomoc państwa. Nie jest jednak jasne, czy część tych transakcji zbycia nie jest po prostu niezbędna z punktu widzenia rentowności i czy część z planowanych transakcji zbycia może być faktycznie zrealizowana.
10.
Na podstawie tych przesłanek Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc na restrukturyzację jest zgodna z zasadą, o której mowa w komunikacie Komisji w sprawie przywrócenia rentowności i oceny środków restrukturyzacyjnych stosowanych w sektorze finansowym w dobie kryzysu zgodnie z regułami pomocy państwa(1), a zatem może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym w myśl postanowień art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 195 z 19.8.2009, s. 9.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.46.3

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 17/02/2012
Data ogłoszenia: 17/02/2012