Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa SA.31883 (11/C) (ex N 516/10) - Restrukturyzacja Österreichische Volksbanken-AG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 46/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2012 r.)

Pismem z dnia 9 grudnia 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

1.
Dnia 9 grudnia 2008 r. Komisja zatwierdziła austriacki plan pomocy na rzecz banków składający się z pakietu działań mających na celu zapewnienie stabilności systemu finansowego. Wiosną 2009 r. bank Österreichische VolksbankenAG ("ÖVAG" lub "bank") został dokapitalizowany kwotą 1 mld EUR w ramach austriackiego planu pomocy na rzecz banków i otrzymał gwarancje na refinansowanie w wysokości 3 mld EUR. Plan restrukturyzacji dla ÖVAG przedstawiono w listopadzie 2010 r.

2. OPIS

2.
ÖVAG jest centralnym instytutem austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych (Volksbanken), oferującym scentralizowane usługi zaplecza, zarządzanie płynnością i produkty finansowe. Pod koniec 2008 r. ÖVAG był czwartym co do wielkości bankiem w Austrii o sumie bilansowej w wysokości 55,8 mld EUR. ÖVAG prowadzi działalność gospodarczą w pięciu segmentach: bankowości korporacyjnej, bankowości detalicznej, nieruchomości, rynków finansowych i portfela bankowego/innych operacji.
3.
Plan restrukturyzacji ma na celu stworzyć bank o bardziej skonsolidowanym profilu, co pociąga za sobą istotne zmniejszenie jego wielkości poprzez rezygnację z wielu działań niezwiązanych z podstawową działalnością lub ich ograniczenie. Według nowej strategii bank skoncentrowałby się na swojej funkcji centralnego instytutu austriackich lokalnych spółdzielni kredytowych, ograniczyłby zaangażowanie w bankowość korporacyjną i nieruchomości, wyzbył się bankowości detalicznej w Europie Środkowej i Wschodniej oraz ograniczyłby transakcje leasingowe. ÖVAG zamierzał zmniejszyć uzależnienie od niezabezpieczonego finansowania hurtowego. Zgodnie z planem wszystkie te środki powinny były pozwolić ÖVAG na spłatę części kapitału państwowego w 2011 r.
4.
W 2011 r. ÖVAG nie udało się jednak wdrożyć wielu istotnych elementów planu restrukturyzacji. Nie udało mu się zwłaszcza wyzbyć się niektórych ważnych podmiotów zależnych i udziałów. Ponadto spodziewane skonsolidowane straty banku za 2011 r. sięgną kwoty między 500 mln EUR a 750 mln EUR. W związku z tym nie nastąpi wypłata dywidendy z tytułu żadnego instrumentu kapitałowego zorientowanego na zysk, w tym także z tytułu kapitału państwowego. W dniu 13 października 2011 r. ÖVAG publicznie ogłosił, że w 2011 r. nie nastąpi integracja ÖVAG z Investkredit ani spłata kapitału państwowego, jak pierwotnie planowano.
5.
ÖVAG nie przeszedł w lipcu 2011 r. testu warunków skrajnych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA).
6.
ÖVAG opracowuje właśnie zmieniony plan restrukturyzacji. Zgodnie z komunikatem prasowym banku z dnia 13 października przewiduje on wstępnie konsolidację ÖVAG z lokalnymi spółdzielniami kredytowymi (Volksbanken).

3. OCENA

7.
Biorąc pod uwagę zwłaszcza trudności ÖVAG z realizacją zamierzonych cięć i znaczące dalsze straty oczekiwane w roku finansowym 2011, Komisja ma poważne wątpliwości, czy plan restrukturyzacji w jego obecnej formie pozwoli bankowi rozwiązać problemy i ustanowić trwały model biznesowy. Ponadto Komisja odnotowuje, że anulowano plan rozpoczęcia spłaty kapitału państwowego w 2011 r. i realizacji zwrotu z pozostałego kapitału państwowego. Zatem Komisja uważa, że plan restrukturyzacji w jego obecnej formie nie gwarantuje, że bank będzie w stanie odzyskać długoterminową rentowność bez stałego korzystania z pomocy państwa.
8.
W świetle zakończonych niepowodzeniem prób zbycia niektórych podmiotów zależnych i innych udziałów Komisja ma wątpliwości, czy udział własny banku w kosztach restrukturyzacji jest wystarczający.
9.
Planowane znaczące zmniejszenie wielkości banku mogłoby być zasadniczo zaliczone na poczet ograniczenia zakłóceń konkurencji spowodowanych przez pomoc państwa. Nie jest jednak jasne, czy część tych transakcji zbycia nie jest po prostu niezbędna z punktu widzenia rentowności i czy część z planowanych transakcji zbycia może być faktycznie zrealizowana.
10.
Na podstawie tych przesłanek Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc na restrukturyzację jest zgodna z zasadą, o której mowa w komunikacie Komisji w sprawie przywrócenia rentowności i oceny środków restrukturyzacyjnych stosowanych w sektorze finansowym w dobie kryzysu zgodnie z regułami pomocy państwa(1), a zatem może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym w myśl postanowień art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 195 z 19.8.2009, s. 9.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024