Konkluzje w sprawie propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu

(2012/C 393/07)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

1.
PRZYPOMINAJĄC O POLITYCZNYM TLE PRZEDMIOTOWEJ KWESTII PRZEDSTAWIONYM W ZAŁĄCZNIKU, A ZWŁASZCZA O:
1.
Planie prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1), przyjętym dnia 20 maja 2011 r., w którym stwierdzono, że aktywność fizyczna sprzyjająca zdrowiu jest jedną z kwestii priorytetowych we współpracy na szczeblu UE w obszarze sportu, i na mocy którego ustanowiono grupę ekspercką ds. sportu, zdrowia i zaangażowania mającą zastanowić się nad sposobami propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu i udziału w sporcie masowym.
2.
Białej księdze Komisji na temat sportu z dnia 7 lipca 2007 r.(2), w której podkreślono znaczenie aktywności fizycznej i przedstawiono zamiar Komisji zaproponowania przed końcem 2008 roku wytycznych w sprawie aktywności fizycznej; a także o komunikacie Komisji z dnia 18 stycznia 2011 r. na temat rozwijania europejskiego wymiaru sportu(3), w którym stwierdzono, że sport stanowi podstawowy element każdego podejścia do kształtowania polityki mającej na celu zwiększenie aktywności fizycznej, i w którym wezwano do dalszych postępów na rzecz ustanowienia wytycznych krajowych, w tym procesu przeglądu i koordynacji,
2.
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI:
1.
Wytyczne UE dotyczące aktywności fizycznej, z zadowoleniem przyjęte w konkluzjach prezydencji z nieformalnego posiedzenia unijnych ministrów sportu w listopadzie 2008 roku, w których to wytycznych wezwano do wdrożenia międzysektorowych polityk propagujących aktywność fizyczną, obejmujących całą populację, niezależnie od klasy społecznej, wieku, płci, rasy, pochodzenia etnicznego i sprawności fizycznej(4),
3.
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
1.
WHO stwierdziła ostatnio, że niewystarczająca aktywność fizyczna jest czwartym w kolejności czynnikiem ryzyka w przypadku przedwczesnych zgonów i chorób na świecie(5).
2.
Aktywność fizyczna jest jednym z najskuteczniejszym sposobów zapobiegania chorobom niezakaźnym i zwalczania otyłości(6). Jest również coraz więcej dowodów na pozytywną korelację między ćwiczeniami a zdrowiem psychicznym i procesami poznawczymi(7). Brak aktywności fizycznej ma szkodliwy wpływ nie tylko na zdrowie poszczególnych osób, lecz także na systemy opieki zdrowotnej i całą gospodarkę, z powodu znacznych bezpośrednich i pośrednich kosztów braku aktywności fizycznej dla gospodarki(8). Dzięki korzyściom w zakresie profilaktyki, leczenia i rehabilitacji, płynącym, niezależnie od wieku, z aktywności fizycznej, ma ona szczególne znaczenie w świetle starzenia się populacji Europy i utrzymania wysokiej jakości życia na jego każdym etapie.
3.
Z powodu rosnącej świadomości znaczenia aktywności fizycznej w ciągu całego życia propagowanie takiej aktywności zintensyfikowano na różnych szczeblach i dzięki różnym strategiom, politykom i programom. W niektórych państwach członkowskich UE podjęto istotne wysiłki, by umożliwić obywatelom zwiększenie aktywności fizycznej i by do tego zachęcić. Działania informacyjne, mające na celu propagowanie aktywności fizycznej, prowadzone z udziałem sektora sportu, mogą być użytecznym narzędziem pomagającym dotrzeć do obywateli.
4.
Ogólnie odsetek obywateli UE, których aktywność fizyczna jest na zalecanym poziomie, nie zwiększył się w ostatnich latach; w niektórych państwach aktywność ta nawet spada(9). Obecne wysokie wskaźniki braku aktywności fizycznej budzą poważne obawy w UE i jej państwach członkowskich, zarówno z punktu widzenia ochrony zdrowia, jak i z punktu widzenia społecznego, a także gospodarki.
5.
Skuteczne propagowanie aktywności fizycznej prowadzące do zwiększenia wskaźników takiej aktywności musi objąć różne sektory - jak przedstawiono w pkt 6 - w tym sektor sportu, z uwagi na fakt, że aktywność sportowa i sport dla wszystkich należą do głównych źródeł aktywności fizycznej.
6.
Wytyczne UE dotyczące aktywności fizycznej stanowią dobrą podstawę do ułatwienia kształtowania międzysektorowych polityk zmierzających do propagowania aktywności fizycznej, w szczególności w obszarach: sportu, zdrowia, edukacji, środowiska, gospodarki przestrzennej i transportu, gdyż zapewniają państwom członkowskim wskazówki odnoszące się do rozwijania krajowych strategii aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu.
7.
Niektóre państwa członkowskie już włączyły te wytyczne lub pewne zasady leżące u ich podstaw do krajowych polityk i strategii. Generalnie istnieją jednak znaczne różnice między podejściami państw członkowskich, zatem wdrażanie polityk w zakresie aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu, jak zaplanowano w wytycznych, mogłoby zostać jeszcze usprawnione.
8.
Grupa ekspercka ds. sportu, zdrowia i zaangażowania określiła, zgodnie ze swoim mandatem, zestaw zalecanych środków dotyczących konkretnych aspektów skuteczniejszego propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu. Obejmują one(10):
wkład w inicjatywę UE zmierzającą do dalszego wdrażania w państwach członkowskich wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej dzięki miękkiemu systemowi monitorowania,
wytyczne na rzecz wzmocnienia współpracy w państwach członkowskich między sektorem sportu i sektorem opieki zdrowotnej,
zestaw zasad dotyczących wkładu aktywności fizycznej w aktywne starzenie się w UE i jej państwach członkowskich,
4.
WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1.
Dalszych postępów w kształtowaniu i wdrażaniu strategii i międzysektorowych polityk mających na celu propagowanie aktywności fizycznej, z uwzględnieniem wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej lub zasad leżących u ich podstaw.
2.
Zachęcania do inicjatyw na właściwym szczeblu - i do ich wspierania - z myślą o propagowaniu aktywności fizycznej w sektorze sportu, takich jak na przykład konkretne wytyczne na rzecz zwiększenia oferty w zakresie aktywności fizycznej w lokalnych klubach sportowych, konkretne programy w określonej dyscyplinie wprowadzane przez organizacje sportowe i w ramach sportu dla wszystkich lub konkretne działania w klubach fitnessu, które mogłyby być stosowane przez ruch sportowy oraz sektor fitnessu i które mogłyby ułatwiać współpracę z innymi sektorami, w szczególności w zakresie edukacji i zdrowia.
3.
Zachęcania do włączania aktywności fizycznej wspierającej aktywne starzenie się do krajowych polityk i systemów finansowania sportu i w konsekwencji rozważenia projektów mających na celu propagowanie aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu pośród osób starszych, z uwzględnieniem różnych stopni zdolności funkcjonalnych.
4.
Propagowania - w stosowny sposób i zgodnie z krajowym systemem opieki zdrowotnej - ścisłej współpracy między sektorem sportu, sektorem opieki zdrowotnej i innymi sektorami, z uwzględnieniem najlepszych praktyk wypracowanych w niektórych państwach członkowskich.
5.
Rozważenia zastosowania działań uświadamiających i informacyjnych - zarówno na szczeblu krajowym, jak i lokalnym - mających stymulować zainteresowanie obywateli aktywniejszym stylem życia,
5.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PREZYDENCJI RADY UNII EUROPEJSKIEJ, PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W ZAKRESIE SWOICH KOMPETENCJI:
1.
Zintensyfikowały współpracę między tymi obszarami polityki, którym - zgodnie z wytycznymi UE dotyczącymi aktywności fizycznej - podlega propagowanie aktywności fizycznej, a w szczególności sektorami: sportu, zdrowia, edukacji, środowiska, gospodarki przestrzennej i transportu.
2.
W przypadku Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (2012) - dopilnowały, by zasady aktywności fizycznej wspierającej aktywne starzenie się przygotowane przez grupę ekspercką ds. sportu, zdrowia i zaangażowania zostały, w stosownych przypadkach, uwzględnione w działaniach podejmowanych w wyniku tego Europejskiego Roku i w sporcie krajowym w odniesieniu do wszystkich strategii.
3.
Ulepszały bazę dowodową dla polityk przygotowywanych po to, by propagować aktywność fizyczną sprzyjającą zdrowiu i uczestnictwo w sporcie w UE i jej państwach członkowskich, na przykład poprzez zawarcie aktywności fizycznej w Europejskim programie statystycznym 2013-2017,
6.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
1.
W świetle poprzednich prac w tym zakresie, w szczególności wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej, przygotowała wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu oraz by rozważyła włączenie do niego miękkich ram monitorowania w celu oceny postępów za pomocą ograniczonego zestawu wskaźników, który w jak największym stopniu będzie korzystał z dostępnych źródeł danych, jak zaleciła grupa ekspercka ds. sportu, zdrowia i zaangażowania.
2.
Prowadziła regularne badania ankietowe dotyczące sportu i aktywności fizycznej oraz uwzględniła badania związane z aktywnością fizyczną sprzyjającą zdrowiu w przyszłym programie badawczym UE.
3.
Propagowała i wspierała dzielenie się w UE najlepszymi praktykami w zakresie aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu i uczestnictwa w sporcie, między innymi poprzez wsparcie dla projektów i rozpowszechniania ich wyników w ramach właściwych systemów finansowania i programów UE. Wymiana najlepszych rozwiązań może być powiązana z:
edukacją, informacją i zwiększaniem świadomości na wszystkich odpowiednich szczeblach,
współpracą między właściwymi sektorami polityki oraz z zaangażowaniem odpowiednich podmiotów we wdrażanie istniejących wytycznych,
rolą ruchu sportowego, w szczególności klubów, oraz organizacji zajmujących się sportem dla wszystkich,
skutecznymi strategiami, politykami i programami, obejmującymi wyniki ocen,
ewentualnymi politykami i środkami ustawodawczymi, które okazały się skuteczne w radzeniu sobie z brakiem aktywności fizycznej w poszczególnych państwach członkowskich UE.
4.
Rozważyła ustanowienie corocznego Europejskiego Tygodnia Sportu (biorąc pod uwagę finansowe i organizacyjne aspekty takich obchodów) jako środka propagowania aktywności fizycznej i uczestnictwa w sporcie na wszystkich szczeblach, z uwzględnieniem podobnych inicjatyw krajowych i we współpracy z odpowiednimi organizacjami sportowymi. Środek w postaci takiego tygodnia powinien bazować na obecnie prowadzonych kampaniach informacyjnych, z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych w ich wyniku i stanowiąc dla nich wartość dodaną oraz powinien wykorzystywać wyniki powiązanych projektów finansowanych z działań przygotowawczych 2009 w dziedzinie sportu, a także wyniki projektów finansowanych z powiązanych zaproszeń do składania wniosków w ramach działań przygotowawczych 2012 obejmujących zwiększanie świadomości w zakresie sportu.
______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) Dok. 11811/07 - COM(2007) 391 final.

(3) Dok. 5597/11 - COM(2011) 12 final.

(4) Wytyczne UE dotyczące aktywności fizycznej: http://ec.europa.eu/sport/library/documents/c1/eu-physica-lactivity-guidelines-2008_en.pdf. Konkluzje prezydencji francuskiej na temat sportu i zdrowia: http://ec.europa.eu/sport/library/documents/b21/ue08pfue_conclusions_presidence_definitives_en.pdf

(5) Światowe zalecenia dotyczące aktywności fizycznej na rzecz zdrowia, WHO, 2010.

(6)http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/global_health_risks/en/index.html

(7)http://www.health.gov/paguidelines/Report/pdf/CommitteeReport.pdf

(8) WHO Europe (2007): Europejskie ramy propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu.

(9) Komisja Europejska: Specjalne wydanie Eurobarometru 183-6 (grudzień 2003), 246 (listopad 2006), 213 (listopad 2004) i 334 (marzec 2010).

(10)http://ec.europa.eu/sport/news/20120803-eu-x-gshp-fi-nrpt_en.htm

ZAŁĄCZNIK 

Konkluzje Rady z dnia 1-2 grudnia 2011 r. w sprawie zmniejszania różnic zdrowotnych w UE poprzez zorganizowane działania na rzecz promowania zdrowego stylu życia(1),
biała księga Komisji Europejskiej: Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością(2),
decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 940/2011/UE z dnia 14 września 2011 r. w sprawie Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (2012)(3), obejmująca rolę aktywności fizycznej w tym kontekście.

______

(1) Dok. 16708/11.

(2) Dok. 9838/07 - COM(2007) 279 final.

(3) Dz.U. L 246 z 23.9.2011, s. 5.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.393.22

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu.
Data aktu: 27/11/2012
Data ogłoszenia: 19/12/2012