______(1) Międzyrządowy Zespół ds. Zmiany Klimatu: Zarządzanie ryzykiem wystąpienia zdarzeń ekstremalnych i katastrof na rzecz lepszego przystosowania się do zmiany klimatu. Raport specjalny I i II grupy roboczej Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu.
(2) Ocena przystosowania: "działania polegające na definiowaniu różnych opcji pozwalających dostosować się do zmian klimatycznych, a następnie ocenianiu ich pod względem kryteriów takich jak dostępność, korzyści, koszty, skuteczność, wydajność czy możliwości praktycznego zastosowania." Przystosowanie: w systemach ludzkich jest to proces polegający na przystosowaniu się do bieżących lub spodziewanych warunków klimatycznych i ich skutków z myślą o minimalizowaniu szkód i czerpaniu jak największych korzyści. W systemach naturalnych proces ten służy przystosowaniu się do panującego klimatu i wywoływanych przezeń skutków, zaś działalność człowieka może ułatwić adaptację do spodziewanych warunków klimatycznych (definicje z glosariusza, odnośnie do przypisu 1).
(3) CdR 118/2007 fin, CdR 72/2009 fin.
(4) COM(2007) 354 final; COM(2009) 147 final; protokół ustaleń między Komitetem Regionów a Programem Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska, 21 czerwca 2012 r.
(5) Ustalenia z Cancún, 2010 r.: http://cancun.unfccc.int/.
(6) "Takiej przyszłości chcemy": dokument przyjęty na konferencji Rio+20 dnia 19 czerwca 2012 r.
(7) COM(2011) 615 final/2 - 14 marca 2012 r.
(8) Policy Research Corporation (2009), "The economics of climate change adaptation in EU coastal areas" ("Ekonomia działań przystosowawczych do zmiany klimatu na wybrzeżach UE").
(9) CdR 72/2009 fin.
(10) Regiony nadbrzeżne definiuje się jako jednostki terytorialne trzeciego poziomu (NUTS3), posiadające linię brzegową lub w których odsetek ludności zamieszkałej nie dalej niż 50 km od morza stanowi co najmniej 50 %. Hamburg jest również regionem nadbrzeżnym, mimo że nie spełnia powyższych kryteriów, ale ogromne znaczenie ma tu bliskość morza.
11) Dane Europejskiej Agencji Środowiska i projekt Eurosion ośrodka Policy Research Corporation (2009), "The economics of climate change adaptation in EU coastal areas" ("Ekonomia działań przystosowawczych do zmiany klimatu na wybrzeżach UE").
(12) Europejska Agencja Środowiska (2010 r.), 10 komunikatów na rok 2010 - ekosystemy nadbrzeżne.
(13) Brown S., Nicholls R.J., Vafeidis A., Hinkel J., and Watkiss P. (2011 r.). Według ocen Europejskiej Fundacji Naukowej zanikanie mokradeł jest skutkiem zmiany klimatu - 17 % wzdłuż wybrzeży Atlantyku, 31-100 % wzdłuż wybrzeży Morza Śródziemnego i 84-98 % wzdłuż wybrzeży Bałtyku (źródło: Komisja Europejska, DG ds. środowiska (2012 r.), LIFE i zarządzanie brzegowe).
(14) Policy Research Corporation (2009), "The economics of climate change adaptation in EU coastal areas" ("Ekonomia działań przystosowawczych do zmiany klimatu na wybrzeżach UE").
(15) Regional Yearbook 2011, Eurostat, rozdział 13 - regiony nadbrzeżne.
(16) Policy Research Corporation (2009), "The economics of climate change adaptation in EU coastal areas" ("Ekonomia działań przystosowawczych do zmiany klimatu na wybrzeżach UE").
(17) ClimateCost (the Full Costs of Climate Change [Pełne koszty zmiany klimatu]): http://www.climatecost.cc/home.html. Brown S., Nicholls R.J., Vafeidis A., Hinkel J., and Watkiss P. (2011 r.). Dane dotyczą scenariusza "stabilizacyjnego" ENSEMBLES E1 (van der Linden and Mitchell, 2009: Lowe et al., 2009°), w którym założono wzrost poziomu wód morskich o 18 cm w roku 2050 i o 26 cm w roku 2080. W scenariuszu tym temperatury nie wzrastają powyżej 2 °C w porównaniu z poziomem sprzed rewolucji przemysłowej, a bieżąca polityka globalna ukierunkowana na łagodzenie zmian klimatycznych jest skuteczna. Powyższe założenia pozwalają osiągnąć korzystniejszy stosunek kosztów do korzyści.
(18) W załącznikach do dyrektywy siedliskowej wymieniono 50 rodzajów siedlisk przybrzeżnych i 150 gatunków (nie licząc ptactwa) preferujących ekosystemy nadbrzeżne (źródło: EEA (2010), 10 Messages for 2010 - Coastal ecosystems).
(19) Europejska Agencja Środowiska (2010 r.), 10 Messages for 2010 - Coastal ecosystems (10 komunikatów na rok 2010 - ekosystemy nadbrzeżne).
(20) Policy Research Corporation (2009), "The economics of climate change adaptation in EU coastal areas" ("Ekonomia działań przystosowawczych do zmiany klimatu na wybrzeżach UE").
(21) CdR 89/2012 fin.
(22) CdR 118/2007 fin.
(23) Karta podpisana w Alghero na Sardynii w lipcu 2008 r. określa zasady i cele sieci dialogu i współpracy w basenie Morza Śródziemnego w oparciu o inicjatywy ICZM (ICZM Mediterranean Dialogue).
(24) Chodzi zwłaszcza o zintegrowaną politykę morską (COM(2007) 575) i dyrektywę ramową dotyczącą polityki morskiej (2008/56/WE).
(25) CdR 269/2011 fin; CdR 5/2011 fin; CdR 245/2010 fin; CdR 72/2009 fin.
(26) CdR 118/2007 fin.
(27) Przykładem produktu wykorzystanego na rzecz światowej kampanii "Making Cities Resilient - My City is Getting Ready" www.unisdr. org/campaign jest broszura zatytułowana "How To Make Cities More Resilient", adresowana głównie do liderów samorządów lokalnych. Jej treść jest usystematyzowanym wstępem do zagadnień związanych z ograniczaniem ryzyka i wykorzystywaniem potencjału reakcji, zawierającym ponadto przykłady sprawdzonych rozwiązań i wskazującym mechanizmy gotowe do zastosowania w chwili obecnej.
(28) CdR 72/2009 fin.
(29) Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Wprowadzenie wspólnego systemu informacji o środowisku (SEIS), COM(2008) 46 final.
(30) CdR 118/2007 fin.
(31) Europejska Agencja Środowiska (2010 r.), 10 komunikatów na rok 2010 - ekosystemy nadbrzeżne.
(32) COM(2011) 244 final.
(33) CdR 269/2011 fin.
(34) Komitet adaptacyjny utworzony został na mocy ustaleń z Cancún w celu zapewnienia wsparcia technicznego i wytycznych dla stron UNFCCC oraz promowania współdziałania, współpracy, wiedzy, sprawdzonych rozwiązań i synergii.
(35) Territorial Approach to Climate Change - TACC.
(36)Climate Technology Centre and Network: http://unfccc.int/ttclear/jsp/ CTCN.jsp.