Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.

PRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji

(2012/C 388/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwana dalej "Agencją") z siedzibą w Lublanie została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 713/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady(1). Głównym zadaniem Agencji jest wspieranie krajowych organów regulacyjnych w wykonywaniu, na poziomie Unii, zadań regulacyjnych, które wykonują one w państwach członkowskich, oraz - w razie potrzeby - koordynacja działań tych organów. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii (REMIT)(2) Agencja wraz z krajowymi organami regulacyjnymi otrzymuje dodatkowe obowiązki związane z monitorowaniem europejskiego hurtowego rynku energii(3).
2.
W dniu 8 marca 2011 r. Komisja przyznała Agencji autonomię finansową. Okres objęty kontrolą za rok budżetowy 2011 trwał zatem od 8 marca do 31 grudnia 2011 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

3.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

4. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(9), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(10), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(12).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13.
Łączny budżet Agencji wyniósł 4,8 mln euro, z czego na środki w wysokości 1,5 mln euro (31 %) nie zaciągnięto zobowiązań. Kwota ta została w całości zwrócona Komisji. Środki w wysokości 0,9 mln euro (29 % wszystkich środków) zostały przeniesione na rok 2012. Przeniesienie było szczególnie wysokie w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniosło 0,3 mln euro (59 % całkowitych środków w tytule II), oraz w tytule III (środki operacyjne), gdzie wyniosło 0,4 mln euro (59 % środków w tytule III). Poziom płatności względem zobowiązań był również niski i wynosił 41 % w tytule II i 41 % w tytule III. Wysoki poziom środków niewykorzystanych oraz środków przeniesionych, jak również niski poziom płatności wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowią naruszenie budżetowej zasady jednoroczności.

INNE UWAGI

14.
Przejrzystość procedur naboru pracowników wymaga dalszej poprawy. Na przykład w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej ani nie wspomniano o możliwości odwołania się. Ponadto pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne ani ich wagi nie zostały określone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur.
15.
W 2011 r. Agencja wypłaciła diety dzienne w kwocie 10.839 euro oddelegowanym ekspertom będącym obywatelami kraju, w którym mieści się siedziba Agencji. Płatność ta nie jest zgodna z przepisami dotyczącymi oddelegowania ekspertów krajowych przyjętymi przez zarząd Agencji, które przewidują przyznawanie takich dodatków jedynie pracownikom zatrudnionym na czas określony niebędących obywatelami państwa członkowskiego, w którym są zatrudnieni. Płatności takie są nieprawidłowe.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.

(2) Rozporządzenie nr 1227/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r., (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(10) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 19 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 2 lipca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.acer.europa.eu/.

(12) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

ZAŁĄCZNIK

Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Lublana) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 114 (poprzedni art. 95 TWE) oraz art. 194 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

W ramach ustanawiania lub funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz z uwzględnieniem potrzeby zachowania i poprawy środowiska naturalnego, polityka Unii dotycząca energetyki ma na celu, w duchu solidarności między państwami członkowskimi:

a) zapewnienie funkcjonowania rynku energii;

b) zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii;

c) wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz

d) wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii.

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, ustanawiają środki konieczne do osiągnięcia poniższych celów. Zostaną one przyjęte po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.

Kompetencje Agencji

(jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009; rozporządzeniu Komisji (UE) nr 838/2010; rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011)

Cele

Celem Agencji jest wspieranie krajowych organów regulacyjnych w wykonywaniu, na poziomie Unii, zadań regulacyjnych, które wykonują one w państwach członkowskich, oraz koordynacja, w razie potrzeby, działań tych organów.

Zadania

- uzupełnianie i koordynowanie pracy krajowych organów regulacyjnych,

- uczestniczenie w tworzeniu zasad dotyczących sieci europejskich,

- podejmowanie, pod pewnymi warunkami, wiążących decyzji indywidualnych dotyczących warunków dostępu do infrastruktury transgranicznej i jej bezpieczeństwa operacyjnego,

- doradzanie instytucjom europejskim w różnych kwestiach związanych z energią,

- monitorowanie rozwoju rynków energii i składanie sprawozdań w tej kwestii,

- formułowanie wniosków do Komisji UE na temat rocznej kwoty rekompensat z tytułu udostępniania infrastruktury dla transgranicznej wymiany energii elektrycznej w ramach mechanizmu ITC,

- współpraca z krajowymi organami regulacyjnymi, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW), właściwymi organami finansowymi państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - z krajowymi organami ds. konkurencji w celu monitorowania hurtowych rynków energii,

- dokonywanie oceny działania i przejrzystości różnych kategorii rynków i sposobów prowadzenia obrotu, oraz

- wydawanie Komisji zaleceń dotyczących zasad rynkowych, księgowania transakcji, zamówień handlowych, standardów i procedur, które mogłyby poprawić integralność i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Zarządzanie Rada administracyjna

Skład:

Dwaj członkowie wyznaczeni przez Parlament Europejski, dwaj członkowie wyznaczeni przez Komisję oraz pięciu członków wyznaczonych przez Radę. Każdy członek ma swojego zastępcę.

Zadania:

Rada administracyjna przyjmuje roczny program i budżet Agencji oraz nadzoruje ich wykonanie.

Dyrektor

Jest powoływany przez radę administracyjną po uzyskaniu pozytywnej opinii rady organów regulacyjnych, z listy kandydatów przedstawionych przez Komisję.

Rada organów regulacyjnych

Skład:

Wysoki rangą przedstawiciel organów regulacyjnych z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji, któremu nie przysługuje prawo głosu. Każdy członek ma zastępcę mianowanego przez krajowy organ regulacyjny z każdego państwa członkowskiego.

Zadania Rady:

- przedstawianie dyrektorom opinii dotyczących opinii, zaleceń i decyzji, których przyjęcie jest rozpatrywane,

- udzielanie dyrektorowi wskazówek dotyczących wykonywania przez niego swoich zadań,

- wydawanie opinii dla rady administracyjnej dotyczącej kandydata, który ma zostać powołany na stanowisko dyrektora, oraz

- zatwierdzanie programu prac Agencji.

Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2011 Ostateczny budżet

4,8 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

Stanowiska zatwierdzone w planie: 40

Stanowiska obsadzone: 39

Inne stanowiska: 12

Ogółem: 39, w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 28

- administracyjne i pomocnicze: 11

Produkty i usługi w roku 2011 - 5 wytycznych ramowych (energia elektryczna: ramowe wytyczne dotyczące podłączenia do sieci, ramowe wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowej i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi oraz ramowe wytyczne dotyczące sieci przesyłowej; gaz: ramowe wytyczne dotyczące mechanizmów alokacji zdolności przesyłowej dla europejskiej sieci przesyłowej gazu, ramowe wytyczne dotyczące bilansowania gazu w systemie przesyłowym). Konsultacje publiczne organizowane zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 713/2009, w tym warsztaty,

- opinia dotycząca statutów, wykazu członków i regulaminów ENTSOE i ENTSOG,

- przyjęcie opinii dotyczącej 10-letniego planu rozwoju ENTSOG otwartego dla całej UE,

- przyjęcie opinii dotyczącej programu prac ENTSOE na rok 2012,

- wymogi dotyczące danych i wskaźniki na potrzeby monitorowania zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 713/2009,

oficjalne otwarcie (3 marca 2011 r.) i rozwój strony internetowej Agencji,

- utworzenie dwóch grup roboczych Agencji (ds. elektryczności i ds. gazu) i ustalenie regulaminu ich funkcjonowania,

- przejęcie roli koordynatora działalności w ramach inicjatyw regionalnych, którą wcześniej pełnił Europejski Organ Nadzoru Energii Elektrycznej (ERGEG),

- uzyskanie przez Agencję nowych kompetencji na mocy rozporządzenia w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii, które weszło w życie 28 grudnia 2011 r. Seminarium w dniu 28 listopada 2011 r.,

- wydanie w dniu 20 grudnia 2011 r. wytycznych co do stosowania definicji wymienionych w art. 2 rozporządzenia REMIT. Wprowadzenie platformy internetowej celem otrzymywania zgłoszeń dotyczących opóźnionych publikacji informacji wewnętrznych i podejrzanych naruszeń zakazu nadużyć rynkowych od uczestników rynku oraz osób profesjonalnie organizujących transakcje.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

13.
W czasie pierwszego roku działalności ACER musiał zatrudnić większość swojego personelu, co stanowiło wyzwanie i spowodowało opóźnienia w obsadzeniu stanowisk, a to z kolei miało istotny wpływ na tempo wdrażania budżetu. Ta sytuacja miała również wpływ na oszacowanie potrzeb w zakresie zamówień i doprowadziła do koncentracji procedur zamówień na koniec roku, co spowodowało wysoki poziom przeniesień w celu wywiązania się z zobowiązań prawnych i budżetowych. Na początku 2012 r. większość stanowisk była obsadzona, dzięki czemu ACER znajduje się obecnie w znacznie lepszej sytuacji, aby wykonać powierzone mu zadania i związany z nimi budżet.
14.
ACER przyjmuje uwagi Trybunału i wdrożył już środki naprawcze.
15.
ACER zgadza się z uwagą wstępną i zaprzestał wypłaty świadczeń słoweńskim oddelegowanym ekspertom narodowym.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.388.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 05/09/2012
Data ogłoszenia: 15/12/2012