Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.33751 (11/C) (ex 11/N) - Nabycie Dexia Banque Belgique przez państwo belgijskie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa SA.33751 (11/C) (ex 11/N) - Nabycie Dexia Banque Belgique przez państwo belgijskie

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 38/09)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2012 r.)

Pismem z dnia 17 października 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy oraz decyzji w sprawie tymczasowego zatwierdzenia na okres 6 miesięcy zgłoszonego środka nadzwyczajnego.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1.
Decyzją z dnia 19 listopada 2008 r. Komisja uznała, że nie będzie wnosić zastrzeżeń odnośnie do operacji wsparcia płynności (ang. liquidity assistance) oraz gwarancji na obligacje przedsiębiorstwa Dexia. Komisja uznała wspomniane środki za pomoc na ratowanie zgodną ze wspólnym rynkiem na mocy art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu i wyraziła zgodę na stosowanie tych środków przez sześć miesięcy od dnia 3 października 2008 r., wskazując jednocześnie, że po wygaśnięciu tego okresu Komisja będzie zmuszona dokonać ponownej oceny pomocy jako środka strukturalnego.
2.
Francja przedstawiła Komisji plan restrukturyzacyjny w dniu 16 lutego 2009 r., Luksemburg w dniu 17 lutego 2009 r., a Belgia w dniu 18 lutego 2009 r. Decyzją z dnia 13 marca 2009 r. Komisja postanowiła wszcząć formalne

postępowanie wyjaśniające na warunkach określonych w art. 108 ust. 2 TFUE, w odniesieniu do wszystkich środków przyznanych na rzecz przedsiębiorstwa Dexia SA.

3.
Decyzją z dnia 30 października 2009 r. Komisja zatwierdziła przedłużenie gwarancji.
4.
W dniu 9 lutego 2010 r. odnośne państwa członkowskie (Belgia, Francja, Luksemburg) przekazały Komisji informacje na temat dodatkowych środków dotyczących planu restrukturyzacji. Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja zatwierdziła plan restrukturyzacji Dexia SA oraz konwersję przyznanej pomocy na ratowanie na pomoc restrukturyzacyjną, pod warunkiem przestrzegania wszystkich zobowiązań i warunków zawartych w decyzji.
5.
W dniu 12 października 2011 r. władze belgijskie zgłosiły Komisji dodatkowy środek polegający na nabyciu 100 % akcji Dexia Banque Belgique (DBB), przyznany przedsiębiorstwu Dexia SA.

II. STAN FAKTYCZNY

6.
Dexia SA jest drugim co do wielkości bankiem w Belgii i posiada duże spółki zależne we Francji i Luksemburgu. Dexia jest europejską grupą bankową. Spółka dominująca, Dexia SA, jest zarejestrowana jako spółka akcyjna zgodnie z prawem belgijskim i jest notowana na giełdach papierów wartościowych Euronext Paris i Euronext Brussels. Spółka Dexia została utworzona w 1996 r. poprzez połączenie francuskiego podmiotu Crédit Local i belgijskiego Crédit Communal. Grupa Dexia jest zorganizowana wokół spółki dominującej (Dexia SA) i trzech operacyjnych spółek zależnych zlokalizowanych we Francji (DCL), Belgii (DBB) i Luksemburgu (Dexia BIL). DBB działa głównie na rynku belgijskim, oferując finansowanie gospodarstwom domowym, przedsiębiorstwom i gminom oraz gromadząc depozyty. Skonsolidowana suma bilansowa grupy na dzień 30 czerwca 2011 r. wyniosła 518 mld EUR.
7.
Główna działalność Dexia SA obejmuje bankowość detaliczną i komercyjną (ang. retail and commercial banking) w Europie, głównie w Belgii, Luksemburgu i Turcji oraz bankowość publiczną i hurtową, polegającą na oferowaniu całościowych rozwiązań bankowych i finansowych lokalnym podmiotom finansów publicznych. Część działalności dotycząca zarządzania aktywami (ang. asset management and services) i powiązanych usług oferuje usługi zarządzania aktywami, inwestycyjne i ubezpieczeniowe, w szczególności klientom dwóch wymienionych wcześniej rodzajów działalności.
8.
Kapitał Dexia SA znajduje się głównie w posiadaniu Caisse des Dépôts et Consignations (CDC), Holding Communal, Arco, a także rządów Belgii i Francji.
9.
W następstwie kryzysu finansowego, począwszy od września 2008 r. Francja, Belgia i Luksemburg przyznały spółce Dexia SA szereg środków pomocy państwa. W swojej decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. dotyczącej planu restrukturyzacji Dexia SA Komisja zatwierdziła pomoc na rzecz spółki Dexia SA pod warunkiem wypełnienia przez państwa członkowskie i spółkę Dexia SA wszystkich zobowiązań i warunków zawartych w tej decyzji. Pomoc zatwierdzona na mocy decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. obejmuje:
dokapitalizowanie w wysokości 6 mld EUR, z czego kwotę 5,2 mld EUR przypisuje się Belgii i Francji,
gwarancję Belgii i Francji o wartości 3,2 mld EUR dotyczącą aktywów o obniżonej jakości,
gwarancję finansowania przez Francję, Luksemburg i Belgię maksymalnie do kwoty 135 mld EUR.
10.
Mimo że realizacja zatwierdzonego planu restrukturyzacji umożliwiła spółce Dexia SA zwiększenie stabilności źródeł finansowania i zmniejszenie jej rozmiaru, aktywów niestrategicznych i dźwigni finansowej, wystąpiły opóźnienia w realizacji tego planu i począwszy od lata 2011 r. narastały problemy spółki związane z utratą płynności. W związku z tym odnośne władze przewidują zestaw

dodatkowych środków potencjalnie związanych z przyznaniem dodatkowej pomocy na rzecz spółki Dexia SA lub jej spółek zależnych.

11.
Zgłoszony środek obejmuje nabycie przez państwo belgijskie 100 % akcji DBB (w 100 % spółki zależnej Dexia SA) i jej spółek zależnych, z wyjątkiem Dexia Asset Management, po ustalonej cenie 4 mld EUR oraz zmienny mechanizm podziału zysków w związku z ewentualną sprzedażą przez państwo belgijskie w terminie pięciu lat od zamknięcia transakcji nabycia DBB.
12.
Finansowanie w wysokości [...] (*) w ramach grupy ze strony DBB na rzecz Dexia SA i jej spółek zależnych (obecnie [20-70] mld EUR, z czego [10-40] mld EUR to finansowanie niezabezpieczone) zostanie z czasem ograniczone, nie przedłożono jednak harmonogramu realizacji tego działania.
13.
Oferta władz belgijskich, ogłoszona przez Dexia SA w dniu 10 października 2010 r., obejmuje również zabezpieczenie spółki Dexia SA przed stratami związanymi z ekspozycjami dotyczącymi Arco, Ethias i Holding Communal.
14.
Obecnie zgłoszony środek stanowi element nowego zestawu dodatkowych środków restrukturyzacyjnych spółki Dexia SA przewidzianych przez państwa członkowskie (Belgię, Francję, Luksemburg), który obejmuje kilka dodatkowych środków pomocy (w tym potencjalnie między innymi transakcje zbycia części działalności, wspólne przedsięwzięcia, gwarancje dotyczące zobowiązań i aktywów). W związku z tym władze belgijskie poinformowały Komisję o następujących dodatkowych środkach pomocy przewidzianych przez odnośne państwa członkowskie (Belgię, Francję i Luksemburg):
gwarancji finansowania przez Belgię, Francję, Luksemburg do kwoty 90 mld EUR na rzecz spółek Dexia SA i DCL,
ofercie wspólnego nabycia Dexia Municipal Agency (DEXMA), mechanizmie refinansowania w formie zabezpieczonych obligacji DCL przez CDC i Banque Postale,
wyłącznych negocjacjach z grupą inwestorów w sprawie sprzedaży Dexia BIL,
rozmowach o możliwości sprzedaży przez spółkę Dexia SA innych aktywów/jednostek, w szczególności Denizbank, Dexia Asset Management oraz 50 % udziałów spółki Dexia SA w RBC Dexia.

III. OCENA

15.
Nabycie DBB przez państwo belgijskie stanowi element większego pakietu środków państwowych planowanych przez Francję, Belgię i Luksemburg na rzecz spółki Dexia SA. Z punktu widzenia oceny pomocy państwa nabycia DBB nie można oddzielić od innych planowanych środków, które w każdym przypadku muszą być zgłoszone Komisji przed ich wdrożeniem, zgodnie z komunikatem w sprawie restrukturyzacji (pkt 16) i zobowiązaniem dotyczącym sprawy spółki Dexia podjętym przez państwa członkowskie w decyzji Komisji z dnia 26 lutego 2010 r. (zobowiązanie 20).
16.
Na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy nabycie DBB przez państwo belgijskie i związane z tą transakcją warunki nie zawierają elementu pomocy państwa, w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na rzecz spółki Dexia SA lub jej spółek zależnych, w tym na rzecz samej DBB. Ponadto, uwzględniając ogólny omawiany obecnie pakiet środków na rzecz spółki Dexia SA (transfer i sprzedaż aktywów, gwarancje finansowania itp.), Komisja nie jest w stanie ustalić, czy środek pomocy potencjalnie zawarty w środku dotyczącym DBB, rozpatrywany w kontekście ewentualnych innych przyszłych środków, jest zgodny z rynkiem wewnętrznym.
17.
W szczególności, mimo że nabycie DBB przyczynia się do natychmiastowego przywrócenia rentowności spółkom DBB i Dexia SA, Komisja zwraca uwagę na fakt, że nabycie to wiąże się jednak z utrzymaniem wewnątrzgrupowego finansowania ze strony DBB na rzecz Dexia SA i jej spółek zależnych w wysokości stanowiącej około [10-50 %] sumy bilansowej DBB. Takie ustalenia mogą potencjalnie zaważyć [...] na przyszłej zyskowności i długoterminowej rentowności DBB, jeśli w przyszłości reszta grupy poniesie straty. Ponadto z punktu widzenia spółki Dexia SA, nabycie DBB nie jest wystarczające do przywrócenia długoterminowej rentowności całej grupy, dlatego odnośne państwa członkowskie przewidziały obecnie również inne środki.
18.
Komisja zwraca ponadto uwagę na fakt, że cena zapłacona przez państwo belgijskie za nabycie 100 % akcji DBB została ustalona w oparciu o dane banku dotyczące [...] i [...] na dzień 30 czerwca 2011 r., co nie uwzględnia negatywnego wpływu ostatnich zmian w sytuacji finansowej DBB (wycofywanie depozytów i niedawny wzrost finansowania wewnątrzgrupowego wywołany koniecznością złożenia zabezpieczenia w środkach pieniężnych dla transakcji związanych z instrumentami pochodnymi). Ponadto wycena ta jest oparta na prognozach finansowych dotyczących DBB przedstawionych przez spółkę Dexia SA bez zachowania należytej staranności, typowej w przypadku tego rodzaju transakcji. Należy również zauważyć, że przedmiotowa transakcja nabycia ma szereg cech, które sprawiają, że cena może nie spełniać warunków testu prywatnego inwestora: między innymi wprowadzono mechanizm podziału zysków, jeśli spółka DBB zostanie odsprzedana z zyskiem innemu inwestorowi w okresie pięciu lat, państwo belgijskie zabezpiecza spółkę Dexia SA przed wszelkimi stratami, jakie mogłaby ponieść w wyniku ewentualnych trudności niektórych z jej akcjonariuszy (Arco, Ethias i Holding Communal). W rezultacie Komisja nie jest przekonana, że cena zapłacona przez państwo belgijskie, w powiązaniu z innymi środkami na rzecz Dexia SA obecnie omawianymi z państwem belgijskim (np. gwarancja finansowania), jest odpowiednia i zapewnia należyty podział obciążeń.
19.
Wreszcie, władze belgijskie zwracają się do Komisji, aby w możliwie najszerszym zakresie zwolniła spółkę DBB (po transakcji) z wszelkich zobowiązań, a w każdym razie definitywnie ze zobowiązań zawartych w planie restrukturyzacji spółki Dexia SA zatwierdzonym przez Komisję decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. W związku z powyższym, jeśli zostanie stwierdzone, że nabycie spółki DBB zawiera elementy pomocy państwa, zakłócenia konkurencji wywołane taką pomocą nie zostałyby skorygowane, o ile władze belgijskie nie zaproponują w tym celu odpowiednich działań. Jeśli chodzi o spółkę Dexia SA i jej spółki zależne, Komisja nie jest w stanie ustalić, czy ewentualne zakłócenia konkurencji wywołane ewentualną pomocą zawartą w przedmiotowym środku zostałyby należycie skorygowane.

TEKST PISMA

grafika

______

(*) Informacje poufne.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.38.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.33751 (11/C) (ex 11/N) - Nabycie Dexia Banque Belgique przez państwo belgijskie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 11/02/2012
Data ogłoszenia: 11/02/2012