Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 czerwca 2012 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu (Sprawa COMP/39.611 - Water management products).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 27 czerwca 2012 r.

dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu(1)

(Sprawa COMP/39.611 - Water management products)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 4313)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2012/C 335/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 listopada 2012 r.)

Dnia 27 czerwca 2012 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(2)Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu dotyczącego wytwarzania i sprzedaży produktów z zakresu gospodarki wodnej. Produkty te dzielą się na systemy zwiększające ciśnienie i produkty służące zapewnianiu odpowiedniej jakości. Systemy zwiększające ciśnienie obejmują systemy utrzymania ciśnienia, naczynia rozszerzalnościowe oraz systemy uzupełniania ubytków wody. Produkty służące zapewnieniu stosownej jakości obejmują systemy odgazowania, odpowietrzniki, separatory i zawory bezpieczeństwa. Decyzja jest skierowana do następujących przedsiębiorstw: (i) Flamco(3); (ii) Reflex(4) oraz (iii) Pneumatex(5).

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

(2)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego przez przedsiębiorstwo Pneumatex w grudniu 2008 r. i kwietniu 2009 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w siedzibach spółek Flamco, Reflex i Pneumatex, po czym przesłała szereg wniosków o udzielenie informacji.
(3)
Dnia 27 stycznia 2011 r. Komisja wszczęła postępowanie w tej sprawie. Od dnia 16 lutego 2011 r. do dnia 20 marca 2012 r. miały miejsce rozmowy ugodowe. W ich wyniku członkowie kartelu przedłożyli Komisji formalny wniosek o przystąpienie do rozmów ugodowych zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W dniu 25 kwietnia 2012 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony potwierdziły, że treść zgłoszenia odzwierciedla przedłożone przez nie informacje oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 25 czerwca 2012 r., a Komisja przyjęła decyzję w dniu 27 czerwca 2012 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia

(4)
Następujące przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu, biorąc udział w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do wytwarzania i sprzedaży produktów z zakresu gospodarki wodnej, we wskazanych poniżej okresach:
a)
Flamco i Pneumatex, od dnia 21 czerwca 2006 r. do dnia 15 maja 2008 r.;
b)
Reflex, od dnia 21 czerwca 2006 r. do dnia 13 maja 2008 r.

2.3. Krótki opis naruszenia przepisów

(5)
Spółki Flamco, Pneumatex i Reflex uczestniczyły w kartelu, którego głównym celem było ustalenie cen w sektorze produktów z zakresu gospodarki wodnej w Niemczech. Jesienią 2006 r. Reflex i Pneumatex dążyły także do ustalenia cen w kilku innych państwach członkowskich. Spółka Flamco była zaangażowana w przekazywanie informacji jedynie na rynku produktów z zakresu gospodarki wodnej w Niemczech.
(6)
Przedsiębiorstwa informowały siebie nawzajem poprzez kontakty dwustronne o wartości i dacie planowanych podwyżek cen oraz wymieniały informacje dotyczące bieżących cen, w tym wykazy cen brutto, oraz inne szczególnie chronione informacje handlowe, z ostatecznym celem ustalenia cen produktów z zakresu gospodarki wodnej. Przedsiębiorstwa udzielały innym przedsiębiorstwom lub otrzymywały od innych przedsiębiorstw informacje na temat zamiarów dotyczących ustalania cen i przypuszcza się, że uwzględniały one te informacje przy ustalaniu własnej strategii rynkowej.
(7)
Zakres geograficzny naruszenia, w odniesieniu do wszystkich trzech uczestników, obejmował Niemcy przez cały okres trwania naruszenia. Ponadto jesienią 2006 r. spółki Reflex i Pneumatex wymieniły się informacjami na temat podwyżek cen, co doprowadziło do ustalenia cen w odniesieniu do kilku innych państw członkowskich, a mianowicie Francji, Belgii, Hiszpanii, Portugalii, Luksemburga, Włoch, Finlandii, Szwecji, Węgier, Zjednoczonego Królestwa, Grecji, Niderlandów i Danii.
(8)
Podsumowując, kartel działał od dnia 21 czerwca 2006 r. do dnia 15 maja 2008 r. (dnia 13 maja 2008 r. w przypadku przedsiębiorstwa Reflex). W czasie istnienia kartelu wymiana informacji następowała z różną częstotliwością. W okresie między połową grudnia 2006 r. a połową kwietnia 2008 r. kontakty te były mniej intensywne. Uznaje się zatem, że okres ten stanowił okres ograniczonej działalności kartelu.

2.4. Środki zaradcze

(9)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r.(6). Z wyjątkiem przedsiębiorstwa Pneumatex w decyzji nakłada się grzywny na wszystkie odnośne spółki wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 4 powyżej.

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(10)
Podstawową wysokość grzywny ustalono na 15 % wartości sprzedaży produktów z zakresu gospodarki wodnej na obszarach wymienionych w pkt 7 powyżej.
(11)
Kwotę podstawową mnoży się przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, aby w pełni uwzględnić czas uczestnictwa każdego przedsiębiorstwa w naruszeniu.
(12)
Jak określono powyżej, w pewnym okresie kartel prowadził ograniczoną działalność, czego nie należy brać pod uwagę przy obliczaniu grzywien. Okres, który należy uwzględnić, wynosi 6 miesięcy dla przedsiębiorstw Flamco, Reflex i Pneumatex.

2.4.2. Korekty kwoty podstawowej

2.4.2.1. Okoliczności obciążające i łagodzące

(13)
W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.2.2. Podwyższenie grzywny dla zapewnienia skutku odstraszającego

(14)
W tej sprawie nie jest konieczne podwyższenie grzywny dla zapewnienia wystarczającego skutku odstraszającego.

2.4.3. Zastosowanie 10 % limitu obrotów

(15)
W tym konkretnym przypadku skorygowane kwoty podstawowe nie przekraczają 10 % łącznych obrotów, które odnośne przedsiębiorstwa każdorazowo osiągnęły w 2011 r.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(16)
Przedsiębiorstwo Pneumatex otrzymało zwolnienie z grzywien.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(17)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejsza się grzywny w odniesieniu do spółek Flamco i Reflex o 10 %.

3. GRZYWNY NAŁOŻONE NINIEJSZĄ DECYZJĄ

(18)
W odniesieniu do pojedynczego i ciągłego naruszenia przepisów rozpatrywanego w niniejszej decyzji nałożono następujące grzywny:
a)
w przypadku Reflex Winkelmann GmbH & Co. KG i Winkelmann Group GmbH & Co. KG, solidarnie: 9.791.000 EUR;
b)
w przypadku TA Hydronics Switzerland AG: 0 EUR;
c)
w przypadku Flamco GmbH, Flamco Holding B.V., voestalpine Polynorm B.V. i voestalpine AG, solidarnie: 3.870.000 EUR.
______

(1) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktatu"). Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Odniesienia do art. 101 i 102 Traktatu należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia odpowiednio do art. 81 i 82 Traktatu WE.

(2) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(3) Dotyczy przedsiębiorstw: Flamco GmbH (dawniej "Flamco Wemefa GmbH"), Flamco Holding B.V., voestalpine Polynorm B.V. (dawniej "voestalpine Polynorm N.V.") i voestalpine AG.

(4) Dotyczy przedsiębiorstw: Reflex Winkelmann GmbH & Co. KG i Winkelmann Group GmbH & Co. KG.

(5) Dotyczy przedsiębiorstw: TA Hydronics Switzerland AG (dawniej "Pneumatex AG").

(6) Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.335.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 czerwca 2012 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu (Sprawa COMP/39.611 - Water management products).
Data aktu: 01/11/2012
Data ogłoszenia: 01/11/2012