Skarga wniesiona w dniu 15 lipca 2012 r. przez DB Schenker przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-8/12).

Skarga wniesiona w dniu 15 lipca 2012 r. przez DB Schenker przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA

(Sprawa E-8/12)

(2012/C 314/09)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2012 r.)

Skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 15 lipca 2012 r. przez spółki Schenker North AB, Schenker Privpak AB oraz Schenker Privpak AS (zwane łącznie "DB Schenker"), reprezentowane przez Jona Midthjella, adwokata w Advokatfirmaet Midthjell AS, Grev Wedels plass 5, NO-0151 Oslo, Norwegia.

Skarżący występują do Trybunału EFTA o:

1)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 18 maja 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do:
(i)
pełnej treści akt sprawy Urzędu Nadzoru EFTA nr 34250 (Norway Post/Privpak);
(ii)
pisma opatrzonego datą dnia 13 lipca 2010 r. lub otrzymanego w tym dniu od Norway Post;
(iii)
protokołów posiedzeń pozwanego podmiotu, w tym jego prezesa, i Norway Post lub przedstawicieli rządu norweskiego;
2)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 23 maja 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do treści akt w tej samej sprawie;
3)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 2 lipca 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do informacji dotyczących:
a)
procedur zarządzania aktami spraw, w tym między innymi sposobów rejestrowania korespondencji przychodzącej/wychodzącej i dokumentów wewnętrznych; osób upoważnionych do tworzenia numerów spraw i ich zamykania oraz do rejestrowania dokumentów/zdarzeń dotyczących danej sprawy; jakiego rodzaju informacje o każdym dokumencie/zdarzeniu muszą być rejestrowane w bazie danych pozwanego;
b)
procedur rozpatrywania wniosków o udzielenie dostępu publicznego na podstawie zasad dotyczących dostępu do dokumentów (RAD) ustanowionych decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 407/08/COL w dniu 27 czerwca 2008 r.;
c)
decyzji Kolegium Urzędu Nadzoru EFTA zawierających obowiązujące upoważnienie do pełnienia obowiązków przyznane dyrektorowi działu administracji w pozwanej spółce, dyrektorowi działu ds. konkurencji i pomocy państwa oraz dyrektorowi działu prawnego i wykonawczego;
4)
nakazanie stronie pozwanej i ewentualnym interwenientom pokrycia kosztów.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

Skarżący Schenker North AB, Schenker Privpak AB oraz Schenker Privpak AS (zwane łącznie "DB Schenker") są częścią DB Schenker, międzynarodowej grupy prowadzącej działalność w zakresie spedycji ładunków i logistyki, należącej do spółki Deutsche Bahn AG. Schenker North AB prowadzi działalność gospodarczą grupy na lądzie, na morzu oraz w zakresie transportu kolejowego w Norwegii, Szwecji i Danii, w tym poprzez jednostki zależne Schenker Privpak AS oraz Schenker Privpak AB.
W dniu 14 lipca 2010 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął decyzję w sprawie nr 34250 (Norway Post/Privpak), w której stwierdził, że spółka Norway Post nadużywała swojej pozycji dominującej na norweskim rynku usług doręczania paczek od klientów biznesowych do klientów indywidualnych w latach 2000-2006. Decyzja została podtrzymana przez Trybunał EFTA w sprawie E-15/10 Posten Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA. Skarżący wysuwają wobec Norway Post roszczenia odszkodowawcze za straty poniesione przez skarżących w wyniku tego naruszenia oraz pragną dokonać przeglądu, w jaki sposób pozwany przeprowadził dochodzenie i procedurę administracyjną. W dniu 3 sierpnia 2010 r. skarżący złożyli wniosek o udzielenie dostępu do dokumentów sprawy Urzędu Nadzoru EFTA nr 34250 na podstawie zasad dotyczących dostępu do dokumentów (RAD) ustanowionych decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 407/08/COL z dnia 27 czerwca 2008 r.
W dniu 8 marca 2012 r. skarżący przedstawili pozwanemu wezwanie przedprocesowe na podstawie art. 37 ust. 2 porozumienia o nadzorze i Trybunale, z uwagi na fakt, że pozwany nie podjął ostatecznej decyzji dotyczącej ich wniosku o udzielenie dostępu, złożonego w dniu 3 sierpnia 2010 r. W ramach oddzielnego postępowania, w sprawie E-7/12, skarżący zgłosili, że pozwany nie podjął decyzji dotyczącej ich wniosku o udzielenie dostępu po wygaśnięciu ustawowego okresu poprzedzającego postępowanie ani nie rozpatrzył ich wniosku o udzielenie dostępu w sposób zgodny z prawem, tym samym przysparzając im strat.
W niniejszym postępowaniu skarżący zgłaszają, że przedłożyli pozwanemu dwa dodatkowe wnioski o udzielenie dostępu, w dniach 12 marca 2012 r. i 11 kwietnia 2012 r., dążąc do uzyskania dostępu do akt w dotyczącej ich sprawie, zarejestrowanej jako sprawa Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736, jak również do informacji dotyczących wewnętrznej procedury i instrukcji regulujących zarządzanie aktami spraw przez pozwanego oraz rozpatrywanie wniosków o udzielenie dostępu publicznego.
W dniach 18 maja 2012 r., 23 maja 2012 r. i 2 lipca 2012 r. pozwany powiadomił skarżących o decyzjach dotyczących, odpowiednio, ich pierwszego wniosku o udzielenie dostępu z dnia 3 sierpnia 2010 r., drugiego wniosku z dnia 12 marca 2012 r. i trzeciego wniosku z dnia 11 kwietnia 2012 r. W niniejszym postępowaniu skarżący wnoszą o unieważnienie tych decyzji, w całości lub części.

Skarżący twierdzą, że Urząd Nadzoru EFTA:

w odniesieniu do pierwszej decyzji z dnia 18 maja 2012 r. naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale,
w odniesieniu do drugiej decyzji z dnia 23 maja 2012 r. dokonał nadużycia władzy oraz naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale oraz
w odniesieniu do trzeciej decyzji z dnia 2 lipca 2012 r. naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.314.10

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Skarga wniesiona w dniu 15 lipca 2012 r. przez DB Schenker przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-8/12).
Data aktu: 18/10/2012
Data ogłoszenia: 18/10/2012