POMOC PAŃSTWA - RUMUNIAPomoc państwa nr SA33624 (ex 2011/CP) - Preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ALRO Slatina S.A.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 268/02)
(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2012 r.)
Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission Directorate-General for Competition Directorate E State Aid Registry 1049 Bruxelles/Brussel BELGIQUE/BELGIË
Faks: (32-2) 296 12 42
email: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURY
W styczniu 2011 r. Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające z urzędu w sprawie potencjalnej pomocy państwa związanej z bezpośrednio wynegocjowaną długoterminową umową na dostawy energii elektrycznej między rumuńską elektrownią wodną Hidroelectrica S.A. oraz producentem aluminium ALRO Slatina S.A. Umowę tę podpisano w 2005 r. i zmieniano następnie do 2010 r.
Komisja zwracała się z prośbą o informacje w pismach z dnia 4 marca 2011 r., 16 lutego 2011 r. i 14 kwietnia 2011 r. Rumunia odpowiedziała pismami z dnia 24 marca 2011 r., 16 maja 2011 r. i 6 czerwca 2011 r. Potencjalny beneficjent pomocy państwa, ALRO Slatina S.A., przedłożył uwagi w pismach z dnia 30 września i 9 listopada 2011 r. oraz w emailach z dnia 29 lutego i 8 marca 2012 r.
OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
ALRO Slatina to największy przemysłowy odbiorca energii elektrycznej w Rumunii, a Hidroelectrica to drugi najtańszy producent energii elektrycznej w Rumunii. Hidroelectrica w 80,06 %, za pośrednictwem Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu, jest własnością państwa rumuńskiego, a w 19,94 % funduszu inwestycyjnego Fondul Proprietatea.
W dniu [...] 2005 r. Hidroelectrica podpisała z ALRO Slatina umowę na roczne dostawy 3 TWh energii elektrycznej "w paśmie ciągłym" (8 760 godzin na rok). Umowa ta pierwotnie miała pozostawać w mocy do dnia [xx.xx.2013 r.]. Umowa dopuszczała okresową indeksację cen. Pierwotny system indeksacji cen, uzgodniony w dniu [xx.xx.2005 r.], zmieniono dwukrotnie, aktem dodatkowym nr 4 z dnia [...] r. oraz aktem dodatkowym nr 17 z dnia [xx.xx.2010 r.]. W dniu 1 stycznia 2007 r., kiedy Rumunia przystąpiła do UE, cenę indeksowano na podstawie wzoru opartego na kosztach własnych produkcji Hidroelectriki, zgodnie z aktem dodatkowym nr 4 z dnia [...] r. Od dnia [xx.xx.2010 r.] cena indeksowana jest na podstawie wzoru opartego o notowania cen aluminium na Londyńskiej Giełdzie Metali, zgodnie z aktem dodatkowym nr 17 z dnia [xx.xx.2010 r.].
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Władze rumuńskie i potencjalny beneficjent pomocy państwa - przedsiębiorstwo ALRO Slatina twierdzą zasadniczo, że umowa z 2005 r. nie wiązała się z udzieleniem pomocy państwa i że kolejne modyfikacje systemu indeksacji cen nie wnosiły znaczących zmian do umowy z 2005 r.
Na podstawie informacji dostarczonych dotychczas przez Rumunię i potencjalnego beneficjenta pomocy państwa, Komisja uważa, że istnieją przesłanki aby sądzić, że umowa z 2005 r. mogła zawierać elementy pomocy państwa w momencie jej zawarcia tj. w dniu [xx.xx.2005 r.] i że modyfikacje systemu indeksacji cen wnosiły znaczące zmiany do umowy z 2005 r., i stanowiły zdarzenie wywołujące obowiązek zgłoszenia nowej pomocy państwa zgodnie z art. 1 lit. b) pkt v) rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1).
Potencjalną pomoc przyznaną na podstawie wspomnianych postanowień umowy należy uznać za "nową pomoc", określoną w załączniku V pkt 2.1 Aktu Przystąpienia Rumunii i Bułgarii od dnia 1 stycznia 2007 r. Ta "nowa pomoc" również uznana byłaby za niezgodną z prawem, została bowiem wypłacona z naruszeniem wymogów zgłoszenia oraz zawieszenia określonych w załączniku V, pkt 2.1 akapit drugi Aktu Przystąpienia.
Biorąc pod uwagę, że akcjonariuszem większościowym Hidroelectriki jest państwo, a potencjalna pomoc wiązałaby się z utratą zysków przez Hidroelektrikę, oznaczałaby ona wykorzystanie zasobów państwa. Utrata zysków przez Hidroelectrikę wydaje się także przypisywalna państwu w oparciu o pewne wskaźniki zgodne z orzeczeniem w sprawie Stardust Marine. ALRO Slatina (a być może i inni członkowie grupy ALRO w Rumunii) osiągnęła, jak się wydaje, nienależne korzyści w postaci zaopatrywania w energię elektryczną po cenach niższych niż te, które producent energii elektrycznej nałożyłby w normalnych warunkach rynkowych, w okresie między dniem 1 stycznia 2007 r. a [...] r. oraz od dnia [xx.xx.2010 r.]. W szczególności Hidroelectrica mogłaby osiągnąć wyższe zyski niż te, które osiągnęła w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. na podstawie umowy z 2005 r. i jej późniejszych zmian. Potencjalna nienależna korzyść osiągnięta przez ALRO Slatina S.A. (i być może innych członków tej grupy w Rumunii) jest wybiórcza, o tyle że zyskuje na niej jeden producent aluminium kosztem swoich konkurentów. Środki te mogą także zaburzyć wymianę handlową wewnątrz UE, ponieważ ALRO Slatina S.A. konkuruje z innymi europejskimi producentami i sprzedaje swoje wyroby na rynkach europejskich i światowych.
Potencjalna pomoc będzie prawdopodobnie uznana za niezgodną z Traktatem na mocy mających zastosowanie zasad dotyczących pomocy państwa, na tyle na ile pomoc mająca na celu wyłącznie obniżenie kosztów operacyjnych, które powinny być normalnie pokrywane z budżetu przedsiębiorstwa, jest ogólnie zakazana w UE.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana bezprawnie może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika