Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2012/I).

Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2012/I)

(2012/C 237/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2012 r.)

Wprowadzenie

Niniejsze sprawozdanie z postępów przedstawia działania przeprowadzone w pierwszej połowie 2012 r. w kontekście realizacji strategii przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (dok. 15708/03) przyjętej przez Radę Europejską w grudniu 2003 roku, z uwzględnieniem uaktualnionego wykazu priorytetów (dok. 10747/08), który Rada przyjęła w czerwcu 2008 roku, i nowych kierunków działań (dok.17172/08), które Rada przyjęła w grudniu 2008 roku.

Od czasu ustanowienia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), Wysoki Przedstawiciel, wspierany przez tę służbę, realizuje większość zadań wykonywanych wcześniej przez rotacyjną prezydencję Rady UE i stopniowo przejmuje pozostałe zadania, które obecnie nadal wykonuje rotacyjna prezydencja w ramach wspierania ESDZ, w szczególności przy okazji niektórych posiedzeń międzynarodowych. Przedstawiciele Wysokiego Przedstawiciela przewodniczą grupom roboczym Rady, które zajmują się nieproliferacją i rozbrojeniem, oraz prowadzą koordynację działań unijnych na międzynarodowych forach ds. nieproliferacji i rozbrojenia, dbając o to, by UE - zgodnie z postanowieniami traktatu lizbońskiego - nadal odgrywała aktywną i widoczną rolę. Podczas kilku posiedzeń międzynarodowych, które nie przewidują miejsca dla przedstawiciela UE, rotacyjna prezydencja nadal przedstawiała oświadczenia w imieniu UE lub w imieniu UE i jej państw członkowskich.

Zasadą przewodnią i nadrzędnym celem działań UE w omawianej dziedzinie jest w dalszym ciągu propagowanie upowszechniania traktatów, konwencji i innych instrumentów międzynarodowych, w tym także ich wdrażania na szczeblu krajowym, zgodnie z celami strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz europejskiej strategii bezpieczeństwa. Zgodnie z powyższym w pierwszym półroczu 2012 r. UE realizowała te cele podczas wszystkich kluczowych imprez, w szczególności na "Unijnej konferencji na temat nieproliferacji i rozbrojenia" - w lutym, na seulskim szczycie w sprawie bezpieczeństwa jądrowego - w marcu, na posiedzeniu komitetu przygotowawczego Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) - w kwietniu/maju, a także na wielu innych forach międzynarodowych, corocznych posiedzeniach stron konwencji, konferencjach itp.

UE nadal dokłada starań na rzecz efektywnego i wzajemnie dopełniającego się wykorzystania wszystkich dostępnych instrumentów i środków finansowych (budżetu WPZiB, Instrumentu na rzecz Stabilności, innych instrumentów), tak by zapewnić jak największą skuteczność działań UE wspierających organizacje międzynarodowe i państwa trzecie.

UE nadal prowadzi z partnerami i innymi państwami trzecimi ścisłą współpracę na rzecz światowego zbliżenia poglądów co do potrzeby wzmocnienia międzynarodowego systemu nieproliferacji. Kontynuowane są starania, by kwestie związane z nieproliferacją uwzględniać w stosunkach dwustronnych między UE a wszystkimi właściwymi państwami, w szczególności podczas posiedzeń poświęconych dialogowi politycznemu i w drodze mniej formalnych kontaktów.

1. KWESTIE ZWIĄZANE Z BRONIĄ JĄDROWĄ

Grupa Robocza ds. Nieproliferacji (CONOP) czyniła aktywne przygotowania do uczestnictwa w posiedzeniach Rady Zarządzających Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA), które odbyły się w marcu i czerwcu 2012 roku. Omówiła i przygotowała wkłady UE na seulski szczyt w sprawie bezpieczeństwa jądrowego, posiedzenie komitetu przygotowawczego NPT, Grupy Dostawców Jądrowych, Grupy Australijskiej, a także na inne stosowne posiedzenia dotyczące kwestii jądrowych. Kontynuowała również wdrażanie "Nowych kierunków działań UE na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia", prowadząc dyskusje na temat różnorodnych działań zaplanowanych w tej dziedzinie, m.in. na temat czujności służb konsularnych i naukowych.

1.1 Działania podejmowane po konferencji przeglądowej Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (2010)

UE wzięła aktywny udział w posiedzeniu komitetu przygotowawczego Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) zorganizowanym w Wiedniu w dniach 30 kwietnia - 11 maja 2012 r. i złożyła sprawozdanie z podjętych przez siebie czynności w odniesieniu do realizacji planu działania przyjętego na konferencji przeglądowej NPT, którą zorganizowano w 2010 roku, w tym ustaleń dotyczących Bliskiego Wschodu. UE wydała jedno oświadczenie ogólne i trzy zespołowe oraz przedstawiła dwa dokumenty robocze (jeden dotyczący wprowadzenia w życie wniosków konferencji przeglądowej NPT z 2010 r. oraz zaleceń co do działań następczych i jeden odnoszący się do pokojowych zastosowań technologii jądrowych). Podczas posiedzenia komitetu przygotowawczego UE zorganizowała wspólnie z MAEA imprezę towarzyszącą, która poświęcona była drugiemu ze wspomnianych dokumentów roboczych i zgromadziła wielu uczestników. W oparciu o rezultaty przeprowadzonego z powodzeniem unijnego seminarium (Bruksela, 6 i 7 lipca 2011 r.) - stanowiącego przyczynek do wdrożenia przyjętej w dniu 13 grudnia 2010 r. decyzji Rady 2010/799/WPZiB w sprawie wsparcia procesu budowy zaufania prowadzącego do utworzenia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia - kwestia podobnej inicjatywy następczej została omówiona z organizatorem konferencji, która odbędzie się w 2012 r. Prowadzone są prace nad zorganizowaniem przez UE jesienią przyszłego roku innej imprezy na ten temat, w ramach dyplomacji drugiego toru.

1.2 MAEA

UE zwiększa wsparcie dla działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) z siedzibę w Wiedniu. UE pozostaje jednym z kluczowych darczyńców na rzecz funduszu bezpieczeństwa jądrowego - od roku 2004 przeznaczyła na ten cel ponad 30 mln EUR. Jeśli chodzi o inne kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym, UE dzięki swej wiedzy technicznej wnosi wkład w szkolenia i warsztaty organizowane przez MAEA i skierowane do państw trzecich, służące zwiększaniu zdolności tych państw do zwalczania nielegalnego handlu materiałami jądrowymi i innymi materiałami promieniotwórczymi. UE i MAEA koordynują - m.in. za pośrednictwem grupy roboczej ds. monitorowania granic - swoje wsparcie w tej dziedzinie udzielane państwom trzecim. UE prowadzi także z MAEA dyskusje służące zacieśnieniu współpracy w innych obszarach działalności tej agencji, lepszemu wyeksponowaniu wkładów UE i lepszemu skoordynowaniu działań - w szczególności w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego - z myślą o tym, by zapewnić komplementarność i zapobiec nakładaniu się działań podejmowanych przez unijne centra doskonałości ds. CBRN i przez MAEA oraz by wykorzystać komplementarność tych działań.

Od roku 2008 Unia Europejska zobowiązała się w konkluzjach Rady do wniesienia - za pośrednictwem budżetu WPZiB oraz Instrumentu na rzecz Stabilności - wkładu w wysokości do 25 mln EUR na rzecz banku uranu niskowzbogaconego będącego pod nadzorem MAEA. UE zapewniła także ponad 5 mln EUR na międzynarodowy projekt rozbudowy i modernizacji laboratorium w Seibersdorfie. Wpłaty te zaczęły już być realizowane. W odniesieniu do banku uranu niskowzbogaconego będącego pod nadzorem MAEA, przeznaczona nań pierwsza wpłata (10 mln EUR wpłaconych MAEA za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Stabilności w dniu 8 grudnia 2011 r.) zostanie uzupełniona drugą wpłatą wynoszącą 10 mln i pochodzącą z Instrumentu na rzecz Stabilności. Kolejny wkład ma pochodzić z budżetu WPZiB, a jego podstawą ma być decyzja Rady; planuje się, że zatwierdzenie tej decyzji przez Radę nastąpi na początku 2013 r. Jeśli chodzi o laboratorium w Seibersdorfie, pierwsza wpłata (4,75 mln EUR wypłacone MAEA za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Stabilności w dniu 2 grudnia 2011 r.) zostanie uzupełniona dodatkową wpłatą w 2012 r. UE nadal udziela MAEA istotnego wsparcia technicznego w dziedzinie zabezpieczeń jądrowych w ramach komisyjnego programu wsparcia w ramach współpracy. Ponadto UE wykorzystuje różne pozostające w jej gestii instrumenty, by umożliwić bezpieczne wdrażanie pokojowych zastosowań technologii jądrowej w państwach trzecich, m.in. za pośrednictwem MAEA.

1.3 Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBT)

UE aktywnie wspierała jak najszybsze wejście w życie Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych, opierając się na stosownych decyzjach Rady w sprawie wsparcia tego traktatu i prowadząc działania informacyjne skierowane do pozostałych państw wymienionych w załączniku II, gdyż ratyfikowanie przez nie traktatu jest niezbędne, aby mógł on wejść w życie. UE uaktualniła wewnętrzne wytyczne wspierające wejście w życie CTBT, na których podstawie dalej w różnych kontekstach - w tym w ramach posiedzeń poświęconych dialogowi politycznemu -prowadzone będą działania informacyjne na temat tego traktatu; dzięki temu proces ratyfikacji CTBT nabierze rozpędu.

UE prowadziła aktywne działania w celu wdrażania decyzji Rady 2008/588/WPZiB z dnia 15 lipca 2008 r. i 2010/461/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. W dniu 30 czerwca 2012 r. zakończono wdrażanie decyzji Rady 2008/588/WPZiB. W związku z nieprzewidzianymi opóźnieniami w zamówieniach na sprzęt, tymczasowy sekretariat techniczny Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych zwrócił się o przedłużenie o dwa lata okresu wdrażania decyzji Rady 2010/461/WPZiB, który pierwotnie miał się zakończyć w dniu 16 maja 2012 r. UE pracuje nad ewentualnym dodatkowym wsparciem działań sekretariatu technicznego Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych (projekt nowej decyzji Rady uzupełniającej decyzję Rady 2010/461/WPZiB został zatwierdzony przez CONOP i planuje się, że Rada przyjmie tę decyzję w 2012 r.).

1.4 Konferencja Rozbrojeniowa

UE nadal domagała się natychmiastowego rozpoczęcia negocjacji dotyczących Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych (FMCT). Ponadto we wszystkich swoich wystąpieniach UE zgłaszała gotowość zaangażowania się we wszelkie pozostałe kwestie objęte programem tej konferencji, w szczególności takie, jak: rozbrojenie jądrowe, zapobieganie wyścigowi zbrojeń w przestrzeni kosmicznej i negatywne gwarancje bezpieczeństwa. UE intensyfikuje ponadto konstruktywne działania na rzecz tego, aby kolejne państwa przystąpiły do konferencji. W 2012 r. UE nadal będzie wykorzystywać wszelkie możliwości poczynienia postępów w rozmowach międzynarodowych i przygotuje się wewnętrznie do szybkiego rozpoczęcia negocjacji dotyczących traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych (FMCT) oraz będzie uczestniczyć w stosownych imprezach, m.in. organizowanych w ramach inicjatywy dotyczącej nieproliferacji i rozbrojenia (NPDI).

1.5 Kwestie regionalne (Iran, KRLD)

UE nadal w pełni angażuje się w podejmowane wysiłki na rzecz wypracowania w drodze negocjacji dyplomatycznego rozwiązania kwestii irańskiego programu jądrowego, w oparciu o NPT i pełne wdrożenie wszystkich odnośnych rezolucji RB ONZ i Rady Zarządzających MAEA. UE wezwała Iran do tego, by podjął konkretne i praktyczne kroki w celu budowy zaufania do wyłącznie pokojowego charakteru irańskiego programu jądrowego oraz by - w odpowiedzi na poważne obawy społeczności międzynarodowej - wywiązał się ze wszystkich swoich zobowiązań międzynarodowych. Iran musi w pełni współpracować z MAEA, tak by rozwiązane zostały nierozstrzygnięte kwestie, w tym te dotyczące możliwych aspektów wojskowych programu. Wysoki Przedstawiciel UE kontynuuje wraz z grupą E3 + 3 wysiłki, które służą angażowaniu Iranu w dyskusje nad treścią propozycji co do wstępnych kroków budowy zaufania (ostatnio podczas rundy rozmów z Iranem przeprowadzonej w dniach 18-19 czerwca 2012 r. w Moskwie) w związku z obawami, jakie budzi kwestia wzbogacania uranu 20 %. UE wyraziła żal w związku z tym, że Iran nie zaaprobował jeszcze formalnie dokumentu prezentującego zorganizowane podejście, który w dniu 8 czerwca 2012 r. omówiono także z MAEA i który nakreślałby możliwości rozwiązania nierozstrzygniętych kwestii, w tym kwestii dotyczących ewentualnych wojskowych aspektów irańskiego programu jądrowego.

Jeśli chodzi o KRLD, UE zdecydowanie potępiła nieudaną próbę rakietową przeprowadzoną w dniu 13 kwietnia 2012 r., która stanowi wyraźne pogwałcenie rezolucji RB ONZ nr 1695, 1718 i 1874, i nadal domaga się, by KRLD zaprzestała prowadzenia wszystkich obecnych programów jądrowych i rakietowych w sposób całkowity, nieodwracalny i możliwy do zweryfikowania. UE nadal wzywa KRLD, by powróciła na drogę pełnego wywiązywania się z zobowiązań - wynikających z NPT i ustanawianych przez MAEA - dotyczących zabezpieczeń i na wniosek MAEA zapewniła jej dostęp do osób, dokumentacji, sprzętu i obiektów. UE konsekwentnie opowiada się za wznowieniem rozmów sześciostronnych. UE jeszcze mocniej angażuje się we wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1718 i 1874. UE nadal ulepsza realizację własnych autonomicznych środków ograniczających. W czerwcu 2012 r. zwróciła się do KRLD drogą dyplomatyczną, by nakłonić ją do ratyfikacji CTBT i powstrzymania się od wszelkich kolejnych prowokacji, w szczególności w postaci nowych prób jądrowych.

2. BROŃ CHEMICZNA

Rada przyjęła nową decyzję Rady wspierającą działania Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW). Negocjacje finansowe między Komisją a sekretariatem technicznym OPCW są zaawansowane, zatem wdrażanie tej nowej decyzji Rady powinno się wkrótce rozpocząć. Delegacje w Hadze pracowały nad stanowiskiem UE w sprawie przyszłej roli tej organizacji, mając na uwadze ostateczny, przedłużony termin zniszczenia wszystkich istniejących jeszcze zapasów broni chemicznej (tj. 29 kwietnia 2012 r.). Ustalono cztery priorytety: (i) całkowite zniszczenie istniejących jeszcze zapasów; (ii) upowszechnianie konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) (osiem państw wciąż nie jest stroną tej konwencji); (iii) rozpoczęcie działań na rzecz nieproliferacji; (iv) propagowanie budowania zdolności w odniesieniu do zapewniania - zgodnie z art. XI - ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym państw rozwijających się, a także reagowanie - zgodnie z art. X - na przypadki użycia broni chemicznej. Rozpoczęto koordynowanie działań ESDZ i delegacji w Hadze, po to by wypracować wspólne stanowisko UE na trzecią konferencję przeglądową OPCW (kwiecień 2013 r.).

UE dokładnie śledziła także sytuację w Libii, gdzie OPCW miała zapewniać nienaruszalność zapasów broni chemicznej powstałych w ramach dawnego libijskiego programu broni chemicznej.

3. BROŃ BIOLOGICZNA

W następstwie siódmej konferencji przeglądowej konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) (Genewa, grudzień 2011 r.) UE przystąpiła do przygotowania prac miedzy sesjami konferencji. Rolę UE omówiono na szczeblu grup roboczych i uzgodniono, że przygotowane zostanie wspólne stanowisko wspierające decyzje i zalecenia siódmej konferencji przeglądowej. Obejmuje to projekty związane z następującymi stałymi punktami rozmów: 1) współpraca i pomoc na arenie międzynarodowej; 2) wzmocnienie wdrażania na szczeblu krajowym; 3) budowanie zdolności w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej.

Sporządzono projekty nowych decyzji Rady - w sprawie wsparcia BTWC i w sprawie wsparcia działań Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach - które zatwierdzono na forum grup roboczych, tak by Rada mogła przyjąć te decyzje odpowiednio: w lipcu i jesienią.

4. RAKIETY BALISTYCZNE

UE zintensyfikowała prace w dziedzinie nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych koncentrujące się na wspieraniu międzynarodowego kodeksu postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych (ICOC). Decyzja Rady 2008/974/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r., której termin wdrożenia upłynął 1 lipca 2011 r., umożliwiła przeprowadzenie szeregu działań obejmujących trzy główne aspekty tego kodeksu: upowszechnianie kodeksu, jego realizację i odpowiednio: jego umocnienie oraz usprawnienie jego funkcjonowania.

Na podstawie wcześniejszych działań i propozycji omawianych na forum CONOP, ESDZ zaproponowała rozszerzenie zakresu stosowania kolejnej decyzji Rady, by nadal wspierać ICOC, a także umożliwić UE działania w celu ogólnego wspierania nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. CONOP zatwierdził tę decyzję Rady w kwietniu 2012 r. Na podmiot odpowiedzialny za realizację wybrano po konsultacji z państwami członkowskimi Fundację na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la Recherche Stratégique - FRS). UE aktywnie uczestniczyła w corocznym posiedzeniu sygnatariuszy kodeksu postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych, które odbyło się w dniach 31 maja - 1 czerwca 2012 r.; przedstawione przez nią podczas tego posiedzenia stanowisko zawierało zdecydowaną polityczną klauzulę o przystąpieniu państw trzecich. Pod koniec roku UE przygotuje także uroczystości z okazji dziesiątej rocznicy podpisania kodeksu. Przy okazji posiedzenia sygnatariuszy dokonano prezentacji nowej decyzji Rady.

W 2012 r. UE i jej państwa członkowskie kontynuowały wspieranie działań rumuńskiego przewodnictwa ICOC m.in. na rzecz utrwalenia obecnego klimatu sprzyjającego kodeksowi i na rzecz zwiększenia na arenie światowej wiedzy o celach kodeksu. Podczas seminarium pod hasłem "10 lat współpracy międzynarodowej", które zorganizowano w dniach 26-27 kwietnia w Bukareszcie w ramach obchodów dziesięciolecia podpisania kodeksu, przedstawiono prezentację na temat wizyty obserwatorów w Kourou w Gujanie Francuskiej (poprzedniego działania sfinansowanego ze środków UE).

5. ŁAGODZENIE ZAGROŻENIA CHEMICZNEGO, BIOLOGICZNEGO, RADIOLOGICZNEGO I JĄDROWEGO (CBRN)

UE skuteczniej wdraża unijny plan działania w zakresie broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej (przyjęty w 2009 roku), korzystając ze stosownych programów pomocowych w ramach instrumentów Wspólnoty Europejskiej (w szczególności Instrumentu na rzecz Stabilności) oraz mając na uwadze rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2010 r. (A7-0349/2010/P7_TA(2010)0467). W tym kontekście UE rozpoczęła prace nad ustanowieniem ośrodka szkoleniowego w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego we Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej; przewiduje się początkową inwestycję w wysokości 2,4 mln EUR.

W maju 2010 r. UE rozpoczęła inicjatywę pod hasłem "unijne centra doskonałości ds. CBRN". Unijne centra doskonałości ds. CBRN powstają w odpowiedzi na stwierdzony w niektórych państwach niedobór zdolności instytucjonalnych w zakresie łagodzenia zagrożenia CBRN: zagrożenia związanego z działaniami przestępczymi (rozprzestrzenianie CBRN lub terroryzm), zagrożenia o charakterze naturalnym (świńska grypa) czy zagrożenia wynikającego z przypadkowych katastrof (Bhopal czy Fukushima). Ich celem jest rozwijanie polityki w zakresie CBRN obejmującej wszystkie rodzaje ryzyka, na szczeblu krajowym i regionalnym, tak by przewidywać te zagrożenia i na nie reagować.

Są to, krótko mówiąc, działania strukturalne zmniejszające narażenie państw na incydenty związane z CBRN i służące - na zasadzie wzajemności - interesom regionów i bezpieczeństwu UE.

Aby osiągnąć tej cel, wspiera się tworzenie regionalnych wyspecjalizowanych sieci zajmujących się kwestiami prawnymi, regulacyjnymi, technicznymi, a także związanymi z kontrolą i egzekwowaniem w odniesieniu do łagodzenia zagrożenia CBRN. Trwa tworzenie pięciu ośrodków regionalnych: w Afryce Północnej, państwach atlantyckiego wybrzeża Afryki, na Bliskim Wschodzie, w południowo-wschodniej Europie (Zakaukazie, Republika Mołdawii, Ukraina) oraz w Azji Południowo-Wschodniej, które wkrótce zaczną działalność. Kolejnym krokiem będzie otwarcie regionalnych sekretariatów w Afryce Subsaharyjskiej, Azji Środkowej i w państwach Zatoki Perskiej. Obecnie realizowane są 33 projekty, o wartości blisko 26 mln EUR; znajdują się one na różnych etapach zaawansowania - trwająca ocena ofert lub projekt na etapie definiowania.

Centra doskonałości wraz z innymi środkami unijnymi zapewnianymi z budżetu WPZiB (zob. pkt 7) przyczyniają się do realizacji celów rezolucji RB ONZ nr 1540 dotyczącej nielegalnego handlu lub wykorzystania materiałów CBRN do celów przestępczych. Podstawą działania centrów doskonałości jest obowiązkowy charakter wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540; idą jednak o krok dalej, oferując kompleksowy pakiet narzędzi umożliwiających zwalczanie zagrożenia, niezależnie od jego źródeł.

6. OŚRODKI ANALITYCZNE

Na podstawie decyzji Rady 2010/430/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. prace podejmowane przez UE w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia aktywnie wspomaga Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji, które rozpoczęło działalność w styczniu 2011 roku. W następstwie pierwszego spotkania konsultacyjnego (spotkania inauguracyjnego) europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją (23-24 maja 2011 r.) oraz unijnego seminarium wspierającego ustanowienie na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od BMR (6-7 lipca 2011 r.), w dniach 3-4 lutego 2012 r. z powodzeniem zorganizowano pierwsze coroczne spotkanie - "Unijną konferencję na temat nieproliferacji i rozbrojenia", która zgromadziła blisko 200 uczestników z państw UE i z państw trzecich. Kolejną konferencję zaplanowano w roku 2014. W okresie przed tą konferencją konsorcjum - we współpracy z innymi europejskimi ośrodkami analitycznymi zajmującymi się przedmiotową dziedziną - kontynuuje opracowywanie stosownych dokumentów roboczych na temat wdrażania strategii przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; dokumenty te są publicznie dostępne na portalu konsorcjum pod adresem: http://www.nonproliferation.eu/.

7. REZOLUCJA RADY BEZPIECZEŃSTWA ORGANIZACJI NARODÓW ZJEDNOCZONYCH NR 1540 ORAZ KONTROLA WYWOZU

Wyrazem wieloletniego unijnego zaangażowania w działania na rzecz wdrożenia rezolucji nr 1540 i 1977 jest podpisanie przez UE wraz z USA wspólnego oświadczenia przy okazji 66. sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych (Nowy Jork, 19 października 2011 r.).

UE zwiększyła w związku z tym udzielane państwom trzecim wsparcie w wywiązywaniu się z zobowiązań wynikających z rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1540 oraz w podnoszeniu kwalifikacji urzędników państwowych zajmujących się kontrolą wywozu; w tym celu UE zorganizowała wspólnie z oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia i komitetem ustanowionym na mocy wspomnianej rezolucji nr 1540 szereg warsztatów regionalnych, a także przeprowadziła wizyty dwustronne. Sporządzono projekt nowej decyzji Rady wspierającej rezolucję RB ONZ nr 1540, która to decyzja koncentruje się na działaniach krajowych służących wdrożeniu tej rezolucji; prace nad tą decyzją dobiegają końca, a ma być ona wdrażana wspólnie z oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia w ramach wsparcia prac komitetu ustanowionego na mocy rezolucji nr 1540, którego mandat przedłużono o 10 lat na mocy rezolucji nr 1977 przyjętej w kwietniu 2011 r.

Rozporządzenie 1232/2011 przyjęte w dniu 16 listopada 2011 r. oraz rozporządzenie 388/2012 przyjęte w dniu 19 kwietnia 2012 r. wprowadzają dalsze zmiany w unijnym systemie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.

UE zainicjowała ponadto szeroko zakrojony program pomocy technicznej w zakresie kontroli wywozu, który koncentruje się w pierwszym rzędzie na państwach sąsiadujących z UE, lecz będzie stopniowo rozszerzany na obszar Azji Południowo-Wschodniej i region Morza Śródziemnego. W tym kontekście UE współfinansowała "Konferencję międzynarodowych, regionalnych i subregionalnych organizacji branżowych na temat rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1540 (2004)", która odbyła się w dniach 23-25 kwietnia 2012 r. w Wiesbaden (Niemcy), a w dniach 7-9 maja 2012 r. wraz z USA współorganizowała 13. międzynarodową konferencję na temat kontroli wywozu w Portorožu (Słowenia).

8. PRZESTRZEŃ KOSMICZNA

W oparciu o konkluzje Rady z dnia 27 września 2010 r., zawierające poprawioną wersję projektu Kodeksu postępowania dotyczącego działań w przestrzeni kosmicznej, UE przeprowadziła konsultacje z pewną liczbą państw realizujących już działania w przestrzeni kosmicznej i takich, które jeszcze nie podjęły takich działań, by omówić z nimi ten projekt i poznać ich opinie. Na podstawie tych konsultacji UE sporządziła zmienioną wersję projektu i zaprezentowała ją w dniu 5 czerwca 2012 r. w Wiedniu, na posiedzeniu, w którym udział wzięło 110 uczestników z ponad 40 państw. Posiedzenie to stało się okazją do oficjalnego rozpoczęcia wielostronnych działań dyplomatycznych prowadzących do finalizacji kodeksu. Pierwsze wielostronne posiedzenie ekspertów, na którym omówiony zostanie projekt kodeksu, odbędzie się w październiku 2012 r., a uczestniczyć w nim będą mogli eksperci z wszystkich państw. Aby sfinalizować kodeks, potrzebnych będzie więcej takich wielostronnych posiedzeń ekspertów. Pozwolą one na przygotowanie dalszych kroków dyplomatycznych, w tym konferencji dyplomatycznej ad hoc, podczas której wspomniany kodeks zostanie otwarty do podpisu.

9. KLAUZULE DOTYCZĄCE BRONI MASOWEGO RAŻENIA (BMR)

Zgodnie ze strategią przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, kwestia nierozprzestrzeniania BMR była nadal uwzględniana przez UE w stosunkach umownych z państwami trzecimi.

Poczyniono dalsze postępy w negocjowaniu klauzul dotyczących BMR w stosownych umowach między UE a państwami trzecimi, w szczególności z Merkosurem, Afganistanem, Australią, Azerbejdżanem, Kanadą, Kazachstanem i Malezją.

10. FORA WIELOSTRONNE

Grupa G-8

UE wzięła czynny udział w szeregu posiedzeń z udziałem dyrektorów ds. nieproliferacji i rozbrojenia w ramach przygotowań do szczytu G-8 w Camp David, a także w opracowaniu oświadczenia ze szczytu G-8 w odniesieniu do nieproliferacji; wsparła także prowadzenie - w porozumieniu z gabinetem prezydenta USA - kilku démarche dotyczących protokołu dodatkowego MAEA.

Globalne partnerstwo, dziewięć lat od czasu utworzenia w 2002 r., rozszerzyło się poza grupę G-8 i stało się platformą koordynacji i współpracy, obejmującą obecnie piętnastu dodatkowych partnerów. Na szczycie w Deauville w maju 2011 r. przywódcy postanowili dalej zwiększać bezpieczeństwo biologiczne, skuteczniej wdrażać rezolucję nr 1540 oraz poprawić bezpieczeństwo jądrowe. Stany Zjednoczone, przewodniczące G-8 w 2012 r., poczyniły postępy w realizacji tego planu, w szczególności utworzyły w ramach globalnego partnerstwa podgrupę roboczą ds. bezpieczeństwa biologicznego podlegającą grupie roboczej partnerstwa. Istotnymi omawianymi tematami były kwestie włączenia (innych) organizacji regionalnych oraz zwiększenia odpowiedzialności regionalnej. W ramach G-8 i globalnego partnerstwa G-8 znaczenia nabrały unijne centra doskonałości, w szczególności jako narzędzie ułatwiające wymianę informacji w wymiarze regionalnym, a także ewentualnie umożliwiające zapobieganie powielaniu działań wśród darczyńców.

Forum Regionalne Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN)

UE nadal uczestniczyła w działaniach Forum Regionalnego ASEAN. W szczególności UE wzięła udział w międzysesyjnym posiedzeniu Forum Regionalnego ASEAN dotyczącym nieproliferacji i rozbrojenia, które odbyło się w Sydney w dniach 8-9 marca 2012 r. UE poparła przyjęcie projektu planu prac dotyczącego nieproliferacji i rozbrojenia oraz przekazała informacje o unijnej pomocy na rzecz kontroli wywozu BMR i o inicjatywie centrów doskonałości ds. CBRN ukierunkowanej na Azję Południowo-Wschodnią. Po trwających cztery lata pracach, na międzysesyjnym posiedzeniu Forum Regionalnego ASEAN dotyczącym nieproliferacji i rozbrojenia zatwierdzono ostatecznie wspomniany projekt planu prac, z myślą o jego końcowym przyjęciu przez ministrów na posiedzeniu tego forum w lipcu 2012 r. Kolejne międzysesyjne posiedzenie Forum Regionalnego ASEAN dotyczące nieproliferacji i rozbrojenia zostanie zorganizowane w 2013 r. ponownie na Filipinach i skupi się na pokojowych zastosowaniach, a następnie w 2014 r. w Japonii i będzie poświęcone rozbrojeniu.

11. POSIEDZENIA POŚWIĘCONE DIALOGOWI POLITYCZNEMU

Posiedzenia poświęcone dialogowi politycznemu na temat nieproliferacji i rozbrojenia zorganizowano - na szczeblu grup roboczych - z RPA (w Wiedniu w dniu 8 maja 2012 r.) i z Argentyną (w Wiedniu w dniu 9 maja 2012 r.). Nieformalne konsultacje na temat nieproliferacji i rozbrojenia zostały przeprowadzone m.in. z Indiami (w Brukseli w dniu 29 marca 2012 r.), Brazylią, Egiptem, Federacją Rosyjską, USA i oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia (w Wiedniu w dniu 30 kwietnia 2012 r.) oraz z Japonią (w Wiedniu w dniu 11 maja 2012 r.).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of EU Council, Joint Actions and Council Decisions in the framework of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction
Title Objective and implementing entity Budget and duration
Council Decision 2012/281/CFSP of 29 May 2012 in the framework of the European Security Strategy in support of the Union proposal for an international Code of Conduct on outer-space activities. The objectives are:

- consultations with States, active or not yet active on space issues to discuss the proposal and to gather their views,

- gathering expert support for the process of developing an international Code of Conduct for outer-space activities.

Implementing entity: United Nations Institute for Disarmament Research (UNIDIR).

Budget: EUR 1 490 000

Official Journal: L 140 - 30.5.2012

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Decision 2012/166/CFSP of 23 March 2012 in support of activities of the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction. The objectives are:

- to enhance the capacities of States Parties in fulfilling their obligations under the CWC,

- to enhance the preparedness of States Parties to prevent and respond to attacks involving toxic chemicals,

- to enhance international cooperation in the field of chemical activities,

- to support the ability of the OPCW to adapt to developments in the field of science and technology,

- to promote universality by encouraging States not Parties to join the CWC. Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons.

Budget: EUR 2 140 000

Official Journal: L 87 - 24.3.2012

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Decision 2010/585/CFSP of 27 September 2010 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction. The objectives are:

- strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol,

- assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials,

- strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA).

Budget: EUR 9 966 000

Official Journal: L 302 - 1.10.2010

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Decision 2010/430/CFSP of 26 July 2010 establishing a European network of independent non-proliferation think tanks in support of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction. The objective of this network of independent non-proliferation think tanks is to encourage political and security-related dialogue and the long-term discussion of measures to combat the proliferation of weapons of mass destruction (WMD) and their delivery systems within civil societies, and more particularly among experts, researchers and academics. It will constitute a useful stepping stone for non-proliferation action by the Union and the international community.

The Union wishes to support this network as follows:

- through organising a kick-off meeting and an annual conference with a view to submitting a report and/or recommendations to the representative of the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy (HR),

- through creating an Internet platform to facilitate contacts and foster research dialogue among the network of non-proliferation think tanks.

Implementing entity: EU Non-Proliferation Consortium.

Budget: EUR 2 182 000

Official Journal: L 205 - 4.8.2010

Estimated duration of the action: 36 months.

Council Decision 2010/461/CFSP of 26 July 2010 on support for activities of the Preparatory Commission of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation (CTBTO) in order to strengthen its monitoring and verification capabilities and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction. The Union will support four projects, the objectives of which are the following:

(a) to improve the operation and sustainability of the auxiliary seismic stations network of the CTBT's International Monitoring System;

(b) to improve the CTBT verification system through strengthened cooperation with the scientific community;

(c) to provide technical assistance to States Signatories in Africa and in the Latin American and Caribbean Region so as to enable them to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBT verification system;

(d) to develop an OSI noble gas capable detection system. Implementing entity: The Preparatory Commission of the CTBTO.

Budget: EUR 5 280 000

Official Journal: L 219 - 20.8.2010

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Decision 2009/569/CFSP of 27 July 2009 - OPCW. The objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties. Objectives are:

- to enhance the capacities of States Parties in fulfilling their obligations under the Convention, and

- to promote universality.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons.

Budget: EUR 2 110 000

Official Journal: L 197 - 29.7.2009

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Decision 2008/974/CFSP of 18 December 2008 in support of HCoC. The EU supports three aspects of the Code as follows:

- Universality of the Code,

- Implementation of the Code,

- Enhancement and improved functioning of the Code. Implementing entity: Fondation pour le Recherche Stratégique.

Budget: EUR 1 015 000

Official Journal: L 345 - 23.12.2008

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 10 November 2008 in support of BTWC. The overall objective is:

- to support the universalisation of the BTWC,

- to enhance the implementation of the BTWC, including the submission of CBM declarations, and

- to support the best use of the Inter-Sessional Process 2007-2010 for the preparation of the 2011 Review Conference.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA) - Geneva.

Budget: EUR 1 400 000

Official Journal: L 302 - 13.11.2008

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 15 July 2008 in support of CTBTO. The EU supports the development of capacity of the Preparatory Commission of the CTBTO in the area of Verification by:

- Noble gas monitoring: radio-xenon measurements and data analysis,

- Integrating States Signatories in Africa to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBTO monitoring and verification system.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission.

Budget: EUR 2 316 000

Official Journal: L 189 - 17.7.2008

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Joint Action 2008/368/CFSP of 14 May 2008 in support of the implementation of UNSCR 1540. The projects in support of the implementation of UNSCR 1540 will take the form of six workshops aiming at enhancing the capacity of officials responsible for managing the export control process in six sub regions (Africa, Central America, Mercosur, the Middle East and Gulf Regions, Pacific Islands and South-East Asia), so that they can at a practical level undertake implementation efforts of UNSCR 1540. The proposed workshops will be specifically tailored for border, customs and regulatory officials and will comprise the main elements of an export control process including applicable laws (including national and international legal aspects), regulatory controls (including licensing provisions, end-user verification and awareness-raising programmes) and enforcement (including commodity identification, risk-assessment and detection methods).

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA).

Budget: EUR 475 000

Official Journal: L 127 - 15.5.2008

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Joint Action 2008/314/CFSP of 14 April 2008 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification - IAEA IV. The objectives are:

- strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol,

- assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials,

- strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA).

Budget: EUR 7 703 000

Official Journal: L 107 - 17.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Joint Action 2008/307/CFSP of 14 April 2008 in support of the World Health Organisation activities in the area of laboratory bio-safety and bio-security. The overall objective is to support, the implementation of the BTWC, in particular those aspects that relate to the safety and security of microbial or other biological agents and toxins in laboratories and other facilities, including during transportation as appropriate, in order to prevent unauthorised access to and removal of such agents and toxins.

- Promotion of bio-risk reduction management through regional and national outreach,

- Strengthening the security and laboratory management practices against biological risks. Implementing entity: The World Health Organisation.

Budget: EUR 2 105 000

Official Journal: L 106 - 16.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months.

Council Joint Action 2007/753/CFSP of 19 November 2007 in support of IAEA monitoring and verification activities in the DPRK. Objective:

- to contribute to the implementation of monitoring and verification activities in the DPRK, in accordance with the Initial Actions of 13 February 2007, as agreed in the framework of the six-party-talks.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA Department of Safeguards)

Budget: EUR 1 780 000

Official Journal: L 304 - 22.11.2007

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Joint Action 2007/468/CFSP of 28 June 2007 - CTBTO II. The objective is to support the early entry into force of the Treaty, and need to the rapid buildup of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty (CTBT) verification regime via:

- Improvement of the knowledge of Provisional Technical Secretariat noble gas measurements;

- Support to on-Site Inspection via the support for the Preparations for the Integrated Field Exercise 2008.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission.

Budget: EUR 1 670 000

Official Journal: L 176 - 6.7.2007

Estimated duration of the action: 15 months.

Council Joint Action 2007/185/CFSP of 19 March 2007 - OPCW. The objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties.

- promotion of universality of the CWC,

- support for full implementation of the CWC by States Parties,

- international cooperation in the field of chemical activities, as accompanying measures to the implementation of the CWC,

- support for the creation of a collaborative framework among the chemical industry, OPCW and national authorities in the context of the 10th anniversary of the OPCW.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons.

Budget: EUR 1 700 000

Official Journal: L 85 - 27.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Joint Action 2007/178/CFSP of 19 March 2007 - Russian Federation IV. The objective is to assist the Russian Federation in destroying some of its chemical weapons, towards fulfilment of Russia's obligations under the Convention on the Prohibition of the Development, Production, Stockpiling and use of Chemical Weapons and on their Destruction.

This Joint Action supported the completion of the electricity supply infrastructure at Shchuch'ye chemical weapon destruction facility, in order to provide a reliable power supply for the operation of the chemical weapon destruction facility.

Implementing entity: The Ministry of Defence of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Budget: EUR 3 145 000

Official Journal: L 81 - 22.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Joint Action 2006/418/CFSP of 12 June 2006 - IAEA III. The objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- Legislative and Regulatory Assistance;

- Strengthening the Security and Control of Nuclear and other Radioactive Materials;

- Strengthening of States' Capabilities for Detection and Response to Illicit Trafficking. Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 6 995 000

Official Journal: L 165 - 17.6.2006.

Estimated duration: the action expired on 12.9.2007.

Council Joint Action 2006/419/CFSP of 12 June 2006 - UNSCR 1540. The action aimed at addressing three aspects of the implementation

- awareness-raising of requirements and obligations under the Resolution,

- contributing to strengthening national capacities in three target regions (Africa, Latin America and Caribbean, Asia-Pacific) in drafting national reports on the implementation of UNSC Resolution 1540 (2004) and

- sharing experience from the adoption of national measures required for the implementation of the Resolution.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA - formerly the Department for Disarmament Affairs).

Budget: EUR 195 000

Official Journal: L 165 - 17.6.2006.

Estimated duration: the action expired on 12.6.2008.

Council Joint Action 2006/243/CFSP of 20 March 2006 - CTBTO I. The objective is to improve the capacity of CTBT Signatory States to fulfil their verification responsibilities under the CTBT and to enable them to fully benefit from participation in the treaty regime by a computer-based training/self-study.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission.

Budget: EUR 1 133 000

Official Journal: L 88 - 25.3.2006

Estimated duration of the action: 15 months.

Council Joint Action 2006/184/CFSP of 27 February 2006 - BTWC. Overall objective: to support the universalisation of the BTWC and, in particular, to promote the accession to the BTWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the BTWC by the States Parties.

- Promotion of the universality of the BTWC;

- Support for implementation of the BTWC by the States Parties. Implementing entity: The Graduate Institute of International Studies, Geneva.

Budget: EUR 867 000

Official Journal: L 65 - 7.3.2006

Estimated duration of the action: 18 months.

Council Joint Action 2005/913/CFSP of 12 December 2005 - OPCW II. The objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties.

- Promotion of universality of the CWC;

- Support for implementation of the CWC by the States Parties;

- International cooperation in the field of chemical activities.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons.

Budget: EUR 1 697 000

Official Journal: L 331 - 17.12.2005

Estimated duration of the action: 12 months.

Council Joint Action 2005/574/CFSP of 18 July 2005 - IAEA II. The objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- Strengthening the Physical Protection of Nuclear Materials and other Radioactive Materials in Use, Storage and Transport and of Nuclear Facilities;

- Strengthening of Security of Radioactive Materials in Non-Nuclear Applications;

- Strengthening of States' Capabilities for Detection and Response to Illicit Trafficking;

- Legislative Assistance for the Implementation of States' Obligations under IAEA Safeguards Agreements and Additional Protocols.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency.

Budget: EUR 3 914 000

Official Journal: L 193 - 23.7.2005

Estimated duration of the action: 15 months.

Council Joint Action 2004/797/CFSP of 22 November 2004 - OPCW I. The objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties.

- Promotion of universality of the CWC;

- Support for implementation of the CWC by the States Parties;

- International cooperation in the field of chemical activities.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons.

Budget: EUR 1 841 000

Official Journal: L 349 - 25.11.2004

Estimated duration of the action: 12 months.

Council Joint Action 2004/796/CFSP of 22 November 2004 - Russian Federation III. The objective is to contribute to reinforcing the physical protection of nuclear sites in Russia, so as to reduce the risk of theft of nuclear fissile material and of sabotage by improving the physical protection for fissile materials at the Bochvar Institute in Moscow (VNIINM) of the Russian Federal Agency for Atomic Energy FAAE (formerly MINATOM).

Implementing entity: The Federal Republic of Germany.

Budget: EUR 7 730 000

Official Journal: L 349 - 25.11.2004

Estimated duration of the action: 36 months.

Council Joint Action 2004/495/CFSP of 17 May 2004 - IAEA I. The objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- Strengthening the Physical Protection of Nuclear Materials and other Radioactive Materials in Use, Storage and Transport and of Nuclear Facilities;

- Strengthening of Security of Radioactive Materials in Non-Nuclear Applications;

- Strengthening of States' Capabilities for Detection and Response to Illicit Trafficking. Implementing entity: The International Atomic Energy Agency.

Budget: EUR 3 329 000

Official Journal: L 182 - 19.5.2004

Estimated duration of the action: 15 months.

Council Joint Action 2003/472/CFSP of 24 June 2003 - Russian Federation II. This Joint Action aims at financing a unit of experts under the cooperation programme for non-proliferation and disarmament in the Russian Federation. Budget: EUR 680 000

Official Journal: L 157 - 26.6.2003

Duration: shall expire on the date of expiry of European Union Common Strategy 1999/414/CFSP on Russia.

Council Joint Action 1999/878/CFSP of 17 December 1999 - Russian Federation I. The project contributed to:

- a chemical weapons pilot destruction plant situated in Gorny, Saratov region, Russia;

- a set studies and experimental studies on plutonium transport, storage and disposition.

Budget: EUR 8 900 000

Official Journal: L 331 - 23.12.1999

Duration: shall expire on the date of expiry of the European Union Common Strategy 1999/414/CFSP on Russia.

ZAŁĄCZNIK  II

 ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of instrument for stability, priority 1 'Risk mitigation and preparedness relating to chemical, biological, radiological and nuclear materials or agents'
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
n.a. Retraining former weapon scientists and engineers through support for International Science and Technology Centre (ISTC, Moscow) and Science and Technology Centre (STCU, Kiev). The main objective of the Centres is to redirect scientists/engineers' talents to civilian and peaceful activities through science and technological cooperation. ISTC/STCU EUR 235 million TACIS

1997-2006

EUR 15 million

EUR 8 million

EUR 7,5 million

EUR 5,0 million

EUR 4,5 million

EUR 4,0 million

IFS

2007

2008

2009

2010

2011

2012

AAP 2007 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
IFS/2008/145-156 Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in FSU countries (Russian Federation, Ukraine, Armenia, Moldova, Georgia, Azerbaijan and Belarus). The purpose of the action is to supply equipment for detection of NRM at border check points as it was identified in the previous phase of the activity financed by TACIS Nuclear Safety programme, contributing thus to reduce nuclear and radiation terrorism threat. JRC EUR 5 million 11.7.2008 - 12.4.2013
IFS/2008/145-130 Assistance in export control of dual-use goods. The specific objective is to support the development of the legal framework and institutional capacities for the establishment and enforcement of effective export controls on dual-use items, including measures for regional cooperation with a view of contributing to the fight against the proliferation of WMD and related materials, equipment and technologies. BAFA (D) ~ EUR 5 million 19.3.2008 - 31.12.2010
IFS/2008/145-132 Knowledge Management System on CBRN Trafficking. The overall objective of the activity is to improve capabilities of participating states, neighbouring countries of the EU in SouthEast Europe and possibly Caucasus, to combat the illicit trafficking and criminal use of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence'). UNICRI EUR 1 million 31.1.2008 - 1.8.2010
AAP 2008 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
IFS/2009/200-523 Knowledge management system on CBRN trafficking in North Africa and selected countries in the Middle East. The aim of the project would be to develop a durable co-operation legacy in the area of trafficking of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence'). UNICRI EUR 1 million 16.3.2009 - 15.7.2011
IFS/2009/217-540 Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in Central Asian countries. The project will address shortcomings in the safety/security practices of key biological facilities in selected countries of Central Asia. The main objectives of the project are to raise the skills of the personnel working at facilities (laboratories) handling dangerous biological agents or supervising those facilities, and to provide additional equipment, as needed, to ensure an adequate level of bio-safety and security. ISTC EUR 6,8 million 21.9.2009 - 21.9.2014
IFS/2009/219-636 Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in selected FSU and Mediterranean Basin countries and preparation of border management activities in the ASEAN region. The overall objective of this project is to reduce the threat of nuclear and radiation terrorism. For this purpose the assistance will be provided to the partner countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of nuclear and radioactive materials (NRM) illicit trafficking. JRC EUR 6,7 million 2.12.2009 - 1.12.2014
IFS/2009/216-327 Awareness raising of exporters export Control of dual-use goods. The overall objective of the project is to enhance the effectiveness of export control of dual use items in the Russian Federation, with a view to contribute to the fight against the proliferation of WMD. The specific objectives will be achieved through information exchange with EU exporters, support industry and researchers for awareness raising, organisation of seminars for exporters in the regions of the Russian Federation. Russian independent nonprofit organisation for professional advancement 'Export Control Training Center'. EUR 1 million 1.9.2009 - 1.3.2011
AAP 2009 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
IFS/2010/239-471 (UNICRI main) - IFS/2010/239-481 (JRC main) - IFS/2010/253-483 and IFS/2010/253-485 (pilot projects JRC and Univ. Milan)/IFS/2010/250-984 (UNICRI establishment of 2 Secretariats). CBRN Centre of Excellence - First Phase. To set up a mechanism contributing to strengthen the long-term national and regional capabilities of responsible authorities and to develop a durable cooperation legacy in the fight against the CBRN threat. UNICRI/JRC main contracts/2 pilot projects in South East Asia/first stup (2 Secretariats in Caucasus and South East Asia). EUR 5 million May 2010 - May 2012
IFS/2010/235-364 Border monitoring activities in the Republic of Georgia, Central Asia and Afghanistan. To enhance the detection of radioactive and nuclear materials at identified borders crossing and/or nodal points in the Republic of Georgia, at Southern borders of selected Central Asian countries with Afghanistan and at the airport of Kabul. JRC EUR 4 million 4.5.2010 - 4.5.2013
IFS/2010/238-194 EpiSouth: a network for the control of health and security threats and other bio-security risks in the Mediterranean Region and South-East Europe. To increase through capacity building the bio security in the Mediterranean region and South-East Europe (10 EU + 17 non EU countries). Istituto Superiore di Sanità, Rome (Italy). EUR 3 million 15.10.2010 - 15.4.2013
IFS/2010/247-264 (service)

IFS/2010/248-064 + IFS/2010/258-635 (supply)

Redirection of former Iraqi WMD scientists through capacity building for decommissioning of nuclear facilities, including site and radioactive waste management. To assist Iraq with redirection of scientists and engineers possessing WMD-related skills and dual-use knowledge through their engagement in a comprehensive decommissioning, dismantling and decontamination of nuclear facilities. UNIVERSITA DEGLI STUDI DELL'INSUBRIA (service) - CANBERRA + NNL (supplies) EUR 2,5 million

(1,5 M for service + 1,5 M for supplies)

August 2010 - August 2013
IFS/2010/253-484 Knowledge Management System on CBRN risk mitigation - Evolving towards CoE 'Mediterranean Basin'. To integrate the existing Knowledge Management Systems, namely for South East Europe and for North Africa, and to prepare the evolution towards a Centre of Excellence in the Mediterranean Basin dealing with CBRN risk mitigation (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence'). UNICRI EUR 0,5 million 25.11.2010 - 30.4.2012
IFS/2010/254-942 Bio-safety and bio-security improvement at the Ukrainian anti-plague station (UAPS) in Simferopol. To contribute to full implementation of the BTWC (Biological and Toxin Weapons Convention) in Ukraine, which includes the prevention of illicit access to pathogens by terrorists and other criminals. STCU EUR 4 million 22.11.2010 - 21.8.2014
IFS/2010/256-885 Assistance in export control of dual-use goods. Continuation of the on-going activities in this field in the already covered countries, with possible extension to other regions/ countries. BAFA (D) EUR 5 million 21.12.2010 - 1.7.2013
AAP 2010 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
IFS/2011/263-555 (set-up)

IFS/2011/273-506

(actions)

CBRN Centres of Excellence - Second phase. Setup of three to four new Centres in the Middle East and, possibly, Gulf region, Mediterranean Basin, Central Asia and Southern Africa and extension of the projects in South East Asia and in Ukraine/South Caucasus and implementation of thematic projects in all project areas of priority 1. UNICRI EUR 4,5 million

EUR 16,3 million

23.8.2011 - 28.2.2013
IFS/2011/273-571 Enhancing the capability of the IAEA Safeguards Analytical Service (ECAS) - EU contribution to the new Nuclear Material Laboratory (NML). To ensure that the IAEA has a strong independent analytical capability for safeguards in the decades to come by means of expansion and modernisation of the IAEA Safeguards Analytical Services. IAEA EUR 5 million 30.11.2011 - 30.11.2015
IFS/2011/272-372 (service)

and IFS/2011/272-424

(supplies)

Establishment of Mobile Laboratories for Pathogens up to Risk Group 4 in combination with CBRN Capacity Building in Sub-Saharan Africa. Implementation of two units of mobile labs to be used to perform diagnosis of up to group 4 infectious agents in sub-Saharan Africa and one 'stand-by' unit based in EU for training purposes and to be deployed in other countries outside EU where these agents are endemic or outbreaks occur. BERNHARD-NOCHT-INSTITUT FUR TROPENMEDIZIN (service) - supply under evaluation. EUR 3,5 million 15.12.2011 - 14.12.2015
IFS/2011/273-572 Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in South Caucasus and in Central Asian Countries. To raise the capabilities of State organisations in target countries responsible for bio-safety and bio-security in a way that will result in a substantial improvement of the countries' bio-safety/security situations. UNICRI EUR 5 million 1.1.2012 - 31.12.2015
AAP 2011 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
IFS/2011/278-349 Multilateral Nuclear Assurances - EU contribution to the Low Enriched Uranium bank under the supervision of the International Atomic Energy Agency (IAEA). The IfS contribution (EUR 20 million) will be dedicated to the purchase of a quantity of Low Enriched Uranium. IAEA EUR 20 million 30.11.2011 - 30.11.2013
- Chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) Centres of Excellence - Third Phase. (1) to extend existing activities (management contracts with JRC and UNICRI) till the end of 2014 with the aim of improving national CBRN policies and defining comprehensive tailored assistance packages, in a coherent and effective combination of national and regional dimensions [EUR 5,5 million], (2) to improve national CBRN policies through the implementation of concrete actions in the areas of export control of dual-use goods, illicit trafficking of CBRN materials, bio-safety and bio-security, scientists' engagement [EUR 9,2 million] including governance. EUR 14,7 million To be signed in 2012.
- Border monitoring activities in the Democratic Republic of the Congo, Russian Federation, Ukraine and South East Asia. To counteract nuclear and radiation terrorism threat. For this purposes the assistance should be provided to the identified countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of Nuclear and Radioactive Materials (NRM) illicit trafficking, including training and establishment of an expert network. EUR 5,8 million To be signed in 2012.
- Co-operation in export control of dual-use goods. To strengthen the export control systems of partner countries, with a strong link with the Regional Centres of Excellence activities, by aligning them to the standard of the international export control regimes and treaties and therefore meeting the requirements of the UNSCR 1540 (2004). EUR 3 million To be signed in 2012.
AAP 2012 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identification Title Objective Contractor Amount Execution period
- Enhancing the Capability of the IAEA Safeguards Analytical Service (ECAS). Support international cooperation on technological infrastructure and networks necessary to verify the non-diversion of declared nuclear material but also the absence of illicit nuclear material and activities. IAEA EUR 5 million To be signed in 2012/13.
- Chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) Centres of Excellence - Fourth Phase. (1) To extend existing activities (management contracts with JRC and UNICRI) until the end of 2014 with the aim of improving national CBRN policies and defining comprehensive tailored assistance packages, in a coherent and effective combination of national and regional dimensions [EUR 5,5 million], (2) to improve national CBRN policies through the implementation of concrete actions in the areas of export control of dual-use goods, illicit trafficking of CBRN materials, bio-safety and bio-security, scientists' engagement [EUR 9,2 million] including governance. JRC

UNICRI

Consortia (EU MS)

To be signed in 2012 and 2013.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.237.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2012/I).
Data aktu: 07/08/2012
Data ogłoszenia: 07/08/2012