Opinia Komitetu Regionów "Ogólne rozporządzenie w sprawie funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych"(2012/C 225/07)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Wzywa do przyjęcia ambitnego budżetu dla przyszłej polityki spójności (2014-2020), by osiągnąć ambitne cele określone w Traktacie i w strategii "Europa 2020"; wzywa ponadto do uwzględnienia kryteriów innych niż PKB przy ocenie poziomów rozwoju i podziale zasobów. |
- Popiera strukturę zaproponowaną przez Komisję, tzn. wytyczenie dwóch wielkich celów ("inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz "współpraca terytorialna"), pozostawienie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach polityki spójności oraz utworzenie nowej kategorii "regionów w okresie przejściowym", która zapewniłaby "siatkę bezpieczeństwa" dla regionów niekwalifikujacych się już do pełnego wsparcia jako regiony konwergencji. |
- Nawołuje do większej elastyczności w rozdziale funduszy strukturalnych i do bardziej realistycznego dostosowania ich do potrzeb regionów dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu władz lokalnych i regionalnych; owa elastyczność powinna stosować się do rozdziału środków między Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i EFS oraz do koncentracji tematycznej funduszy na niektóre cele określone w strategii "Europa 2020". W tym kontekście apeluje o znaczne obniżenie lub uelastycznienie minimalnych progów przewidzianych w rozporządzeniach szczegółowych. |
- Popiera strategiczne podejście w ramach wspólnych ram strategicznych, integrujące wszystkie fundusze przeznaczane na cele regionalne. Oznaczać to będzie lepszą koordynację z Europejskim Funduszem Rolnym na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskim Funduszem Morskim i Rybackim (EFMR). Chciałby ponadto, by uwzględniono w większym stopniu zasadę spójności t terytorialnej poprzez działania miejskie; działania na rzecz rozwoju lokalnego, zintegrowane inwestycje terytorialne i wspólne plany działania. Pragnie niemniej, by zwrócono większą uwagę na obszary podlegające przemianom przemysłowym lub dotknięte niekorzystnymi warunkami demograficznymi. |
- Wzywa do wspierania możliwości opracowywania programów opartych na wielu funduszach (EFRR, EFS, Fundusz Spójności, EFRROW i EFMR) i apeluje do Komisji Europejskiej o podejmowanie wszelkich środków na rzecz przygotowywania i wdrażania tych programów z należytym poszanowaniem zasady proporcjonalności. |
- Odrzuca uwarunkowanie makroekonomiczne, jak również rezerwę na wykonanie, uznając, że są one sprzeczne z głównym celem polityki spójności, popiera natomiast utworzenie rezerwy elastyczności składającej się ze środków pochodzących z automatycznego anulowania w celu finansowania inicjatyw o charakterze eksperymentalnym; opowiada się także za prostszym uwarunkowaniem ex ante o charakterze bardziej prewencyjnym niż represyjnym. |
- Domaga się rzeczywistego uproszczenia przepisów wykonawczych, zwłaszcza dotyczących instytucji zajmujących się kontrolą i audytem, działań przynoszących dochód i kosztów ryczałtowych. |
Sprawozdawca |
Catiuscia MARINI (IT/PSE), przewodnicząca regionu Umbria |
Dokument źródłowy |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 |
COM(2011) 615 final |
Zmniejszenie trudności z absorpcją funduszy
W kierunku bardziej sprawiedliwych i zrównoważonych kryteriów podziału
W kierunku odpowiedniej roli Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce spójności
Na rzecz wzmocnionego partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów
Na rzecz stopy współfinansowania odpowiadającej poziomowi rozwoju regionów
Na rzecz harmonijnej i elastycznej koncentracji tematycznej
Wspólne ramy strategiczne: w kierunku większego zintegrowania funduszy o przeznaczeniu terytorialnym
Umowa partnerska: bardziej umowa niż partnerstwo
Programy operacyjne: na rzecz zregionalizowanego i zintegrowanego zarządzania
Uwarunkowanie makroekonomiczne: podwójna kara dla państw członkowskich
Na rzecz prostszego uwarunkowania ex ante o charakterze bardziej prewencyjnym niż represyjnym
Rezerwa na wykonanie
Ramy wykonania jako instrument sterowania
Sankcje i korekty finansowe: w kierunku podejścia o charakterze bardziej prewencyjnym niż represyjnym
Promowanie działań na rzecz rozwoju obszarów miejskich i rozwoju lokalnego oraz zintegrowanych inwestycji terytorialnych
Na rzecz odpowiednich działań dla regionów charakteryzujących się specyficznymi cechami geograficznymi i demograficznymi
Dalsze wsparcie dla łączenia obszarów w sieć poprzez finansowanie infrastruktury
Na rzecz większego uproszczenia zarządzania i wspólnej odpowiedzialności za kontrolę
Na rzecz większej koordynacji i proporcjonalności kontroli
W kierunku faktycznie uproszczonej inżynierii finansowej ukierunkowanej na przedsiębiorczość
Wspólny plan działania - nowość, którą należy wypróbować
Działania przynoszące dochód: potrzeba większej elastyczności
Zryczałtowanie kosztów: opóźniające się uproszczenie
______(1) Opinia Komitetu Regionów "Pomiar postępu: wyjść poza PKB" (CdR 163/2010 fin).