Opinia Komitetu Regionów "Erasmus dla wszystkich"(2012/C 225/15)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Popiera zdecydowanie proponowane zwiększenie budżetu programu. Podział środków między poszczególne sektory kształcenia i sektor młodzieży powinien być dokonany tak, by na zwiększeniu budżetu skorzystały wszystkie dziedziny. |
- Podkreśla znaczenie uczenia się przez całe życie, w związku z czym program powinien w równym stopniu wspierać wszystkie grupy wiekowe i wszystkie rodzaje uczenia się. |
- Uważa, że największe wsparcie należy kierować tam, gdzie największe są potrzeby i potencjalne efekty. Powinno to oznaczać wyraźne przesunięcie środków na projekty adresowane do grup, które obecnie mają mniej do czynienia z mobilnością, a mianowicie do szkół, młodzieży poza systemem kształcenia formalnego oraz dorosłych uczących się i szkolących. |
- Uważa, że jeżeli na szczeblu lokalnym i regionalnym uda się stawić czoła wielkim wyzwaniom, ludzie będą gotowi na przyszłość, której cechą charakterystyczną będą ciągłe zmiany. Będą przygotowani do uczenia się przez całe życie, coraz więcej osób będzie kończyło rozpoczętą naukę, zdobywało wyższe wykształcenie, wykorzystywało możliwości odbycia części kształcenia w różnych krajach Europy, a także postrzegało całą Europę jako potencjalny rynek pracy. |
- Dostrzega zalety współpracy instytucjonalnej, także jeśli chodzi o projekty związane z mobilnością. Kiedy mobilność może realizować się w ramach instytucjonalnych, może to oznaczać lepsze warunki dla poprawy jakości oraz bardziej perspektywicznego i strategicznego oddziaływania. |
- Wskazuje na swe dobre doświadczenia związane z niektórymi elementami wcześniejszych programów, np. Comenius Regio, które umożliwiają włączenie instytucji innych niż edukacyjne i mają na celu wspieranie współpracy europejskiej na szczeblu lokalnym i regionalnym w dziedzinie kształcenia. |
Sprawozdawca |
Yoomi RENSTRÖM (SE/PSE), członek rady gminy Ovanåker |
Dokument źródłowy |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego "Erasmus dla wszystkich", program UE na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu |
|
COM(2011) 788 final |
Zakres kompetencji władz lokalnych i regionalnych
Uwagi ogólne na temat zaproponowanego programu
Różnorodne cele i szeroka rola kształcenia
Uwagi szczegółowe dotyczące wniosku
Traktaty i zasada pomocniczości
Wnioski
Silniejszy nacisk na wczesne działanie i upowszechnianie
______(1) Najważniejsze w tym kontekście inicjatywy przewodnie w ramach strategii "Europa 2020" to "Młodzież w drodze", "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia", "Unia innowacji" oraz "Europejska agenda cyfrowa".
(2) CdR 290/2011 fin.
(3) CdR 290/2011 fin.
(4) Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).
(5) Opinia Komitetu Regionów w sprawie zielonej księgi "Promowanie mobilności edukacyjnej młodych ludzi", CdR 246/2009 fin.