Krajowy program reform Irlandii z 2012 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Irlandię programu stabilności na lata 2012-2015.

ZALECENIE RADY

z dnia 10 lipca 2012 r.

w sprawie krajowego programu reform Irlandii z 2012 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Irlandię programu stabilności na lata 2012-2015

(2012/C 219/13)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej, która skupia się na najważniejszych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności.

(2) W dniu 13 lipca 2010 r. Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii (na lata 2010-2014), a w dniu 21 października 2010 r. decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(2), które razem stanowią "zintegrowane wytyczne". Państwa członkowskie zostały poproszone o uwzględnienie zintegrowanych wytycznych w swojej krajowej polityce gospodarczej i polityce zatrudnienia.

(3) W dniu 12 lipca 2011 r. Rada przyjęła zalecenie(3) w sprawie krajowego programu reform Irlandii na 2011 r. oraz wydała opinię na temat przedstawionego przez Irlandię zaktualizowanego programu stabilności na lata 2011-2015.

(4) W dniu 23 listopada 2011 r. Komisja przyjęła drugą roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając w ten sposób drugi europejski semestr zintegrowanej i prowadzonej ex ante koordynacji polityki, który ma swoje umocowanie w strategii "Europa 2020".

(5) Parlament Europejski został należycie włączony w europejski semestr zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1466/97 i w dniu 15 lutego 2012 r. przyjął rezolucję w sprawie zatrudnienia i aspektów społecznych w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2012 r. oraz rezolucję w sprawie wkładu do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2012 r.

(6) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety dotyczące zapewnienia stabilności finansowej, konsolidacji fiskalnej i działań wspierających wzrost gospodarczy. Rada Europejska podkreśliła potrzebę kontynuacji zróżnicowanej konsolidacji fiskalnej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu, przywrócenia gospodarce normalnych warunków udzielania pożyczek, wspierania wzrostu i konkurencyjności, rozwiązania problemu bezrobocia i społecznych skutków kryzysu, jak również w celu modernizacji administracji państwowej.

(7) Dnia 2 marca 2012 r. Rada Europejska wezwała także państwa członkowskie uczestniczące w pakcie euro plus, by przedstawiły swoje zobowiązania w ramach tego paktu odpowiednio wcześnie, tak by zobowiązania te mogły zostać włączone do ich programów stabilności lub konwergencji oraz krajowych programów reform.

(8) W dniu 27 kwietnia 2012 r. Irlandia przedłożyła program stabilności obejmujący lata 2012-2015 oraz krajowy program reform z 2012 r.

(9) W dniu 7 grudnia 2010 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą 2011/77/EU(4) przyznającą pomoc finansową Irlandii do końca 2013 r. zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającym europejski mechanizm stabilizacji finansowej(5). W towarzyszącym protokole ustaleń podpisanym w dniu 16 grudnia 2010 r. i w jego kolejnych uzupełnieniach określono warunki dotyczące polityki gospodarczej, na podstawie których wypłacana jest pomoc finansowa.

(10) Zasadniczo Irlandia zrealizowała warunki programu pomocy finansowej określone w protokole ustaleń. Ściślej rzecz biorąc, cel dotyczący deficytu budżetowego na 2011 r. (10,6 %) osiągnięto ze znaczną nadwyżką, natomiast celem budżetowym na 2012 r. jest zmniejszenie deficytu do 8,6 % PKB, zgodnie z pułapem określonym w programie pomocy finansowej. Średniookresowe plany konsolidacji fiskalnej odpowiadają deficytowi w granicach pułapów określonych w programie pomocy finansowej i założeniom, zgodnie z którymi deficyt spadnie poniżej 3 % PKB do 2015 r. Zasadniczo sfinalizowano do 2011 r. proces dokapitalizowania banków krajowych przewidziany w przeglądzie "Prudential Capital Assessment Review" (PCAR, ostrożnościowym przeglądzie wymogów kapitałowych) sporządzonym przez Bank Centralny Irlandii (Central Bank of Ireland), natomiast poziom eliminacji dźwigni finansowej dla banków krajowych przekroczył cele określone w programie pomocy finansowej na 2011 r. Odnotowano znaczne postępy w odniesieniu do reform strukturalnych mających na celu zwiększenie konkurencyjności oraz umożliwienie bardziej skutecznego tworzenia miejsc pracy.

(11) Gospodarka Irlandii ponownie zaczęła osiągać niewielki wzrost w wysokości 0,7 % w 2011 r., co jest zasadniczo zgodne z przewidywaniami określonymi w programie pomocy finansowej. Wzrost opierał się głównie na eksporcie, a było to możliwe dzięki poprawie konkurencyjności i znacznemu popytowi zewnętrznemu. 4,7 punktów procentowych wzrostu PKB wynikało z eksportu netto, natomiast popyt krajowy nadal się kurczył z uwagi na konsolidację fiskalną, spadające zatrudnienie oraz naprawę bilansu budżetowego gospodarstw domowych. Przewiduje się, że z uwagi na niekorzystne warunki zewnętrzne oraz trwające osłabienie popytu krajowego w 2012 r. wzrost wyniesie jedynie około 0,5 %. Naprawa bilansu budżetowego gospodarstw domowych i przedsiębiorstw nadal będzie wpływała na poziom konsumpcji i inwestycji w średnim okresie. Przewiduje się, że wzrost oparty na eksporcie zacznie wzrastać, osiągając 1,9 % w 2013 r. i 2,8 % do 2015 r., dzięki korzystnej sytuacji demograficznej w Irlandii, elastycznemu rynkowi pracy, jak również znacznym niewykorzystanym możliwościom gospodarki.

(12) Na podstawie oceny programu stabilności zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1466/97 Rada jest zdania, że scenariusz makroekonomiczny będący podstawą prognoz budżetowych przedstawionych w programie stabilności jest realistyczny. Prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego określone w programie są podobne do prognozy służb Komisji z wiosny 2012 r. Celem strategii budżetowej określonej w programie stabilności jest ograniczenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do wartości poniżej progu 3 % PKB do końca 2015 r., co jest zgodne z terminem korekty nadmiernego deficytu ustalonym przez Radę. W programie stabilności przewiduje się obecnie, że deficyt wyniesie 8,3 % PKB (poniżej celu założonego w programie stabilności wynoszącego 8,6 %) w 2012 r., 7,5 % PKB w 2013 r., 4,8 % PKB w 2014 r. oraz 2,8 % PKB pod koniec okresu objętego programem w 2015 r. Ścieżka ta obejmuje środki konsolidacji w wysokości 2,7 % PKB wdrożone w budżecie na 2012 r. oraz szeroko zakrojone działania konsolidacyjne na poziomie 3,9 % PKB w latach 2013-2014, a następnie częściowo określoną konsolidację fiskalną na poziomie 1,1 % PKB w 2015 r. W programie stabilności potwierdzono średniookresowy cel budżetowy, jakim jest zmniejszenie deficytu strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych do 0,5 % PKB, co nie zostanie osiągnięte w okresie objętym programem stabilności. Średniookresowy cel budżetowy odpowiednio odzwierciedla wymogi paktu stabilności i wzrostu. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosi ponad 60 % PKB i przewiduje się, że wzrośnie ze 108 % PKB w 2011 r. do 120 % w 2013 r., zanim ponownie zacznie się zmniejszać. W czasie trwania procedury nadmiernego deficytu do 2015 r. oraz w ciągu kolejnych trzech lat Irlandia będzie się znajdowała w okresie przejściowym, a plany budżetowe powinny być sporządzane w taki sposób, aby zapewnić wystarczające postępy w dążeniu do osiągnięcia wartości referencyjnej dotyczącej redukcji długu, określonej w pakcie stabilności i wzrostu.

(13) Irlandia podjęła szereg zobowiązań w ramach paktu euro plus. Zobowiązania te dotyczą promowania konkurencyjności, wspierania zatrudnienia, poprawy stabilności finansów publicznych oraz wzmocnienia stabilności finansowej,

NINIEJSZYM ZALECA Irlandii podjęcie w latach 2012-2013 następujących działań:

Wdrożenie środków określonych w decyzji wykonawczej 2011/77/UE i szczegółowo określonych w protokole ustaleń z dnia 16 grudnia 2010 r. oraz jego kolejnych uzupełnieniach.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2012 r.

W imieniu Rady
V. SHIARLY
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.

(2) Utrzymana na 2012 r. decyzją Rady 2012/238/UE z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (Dz.U. L 119 z 4.5.2012, s. 47).

(3) Dz.U. C 215 z 21.7.2011, s. 1.

(4) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.

(5) Dz.U. L 118 z 12.5.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.219.44

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Krajowy program reform Irlandii z 2012 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Irlandię programu stabilności na lata 2012-2015.
Data aktu: 10/07/2012
Data ogłoszenia: 24/07/2012