ZALECENIE RADYz dnia 10 lipca 2012 r.
w sprawie krajowego programu reform Irlandii z 2012 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Irlandię programu stabilności na lata 2012-2015
(2012/C 219/13)
(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,
uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej, która skupia się na najważniejszych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności.
(2) W dniu 13 lipca 2010 r. Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii (na lata 2010-2014), a w dniu 21 października 2010 r. decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(2), które razem stanowią "zintegrowane wytyczne". Państwa członkowskie zostały poproszone o uwzględnienie zintegrowanych wytycznych w swojej krajowej polityce gospodarczej i polityce zatrudnienia.
(3) W dniu 12 lipca 2011 r. Rada przyjęła zalecenie(3) w sprawie krajowego programu reform Irlandii na 2011 r. oraz wydała opinię na temat przedstawionego przez Irlandię zaktualizowanego programu stabilności na lata 2011-2015.
(4) W dniu 23 listopada 2011 r. Komisja przyjęła drugą roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając w ten sposób drugi europejski semestr zintegrowanej i prowadzonej ex ante koordynacji polityki, który ma swoje umocowanie w strategii "Europa 2020".
(5) Parlament Europejski został należycie włączony w europejski semestr zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1466/97 i w dniu 15 lutego 2012 r. przyjął rezolucję w sprawie zatrudnienia i aspektów społecznych w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2012 r. oraz rezolucję w sprawie wkładu do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2012 r.
(6) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety dotyczące zapewnienia stabilności finansowej, konsolidacji fiskalnej i działań wspierających wzrost gospodarczy. Rada Europejska podkreśliła potrzebę kontynuacji zróżnicowanej konsolidacji fiskalnej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu, przywrócenia gospodarce normalnych warunków udzielania pożyczek, wspierania wzrostu i konkurencyjności, rozwiązania problemu bezrobocia i społecznych skutków kryzysu, jak również w celu modernizacji administracji państwowej.
(7) Dnia 2 marca 2012 r. Rada Europejska wezwała także państwa członkowskie uczestniczące w pakcie euro plus, by przedstawiły swoje zobowiązania w ramach tego paktu odpowiednio wcześnie, tak by zobowiązania te mogły zostać włączone do ich programów stabilności lub konwergencji oraz krajowych programów reform.
(8) W dniu 27 kwietnia 2012 r. Irlandia przedłożyła program stabilności obejmujący lata 2012-2015 oraz krajowy program reform z 2012 r.
(9) W dniu 7 grudnia 2010 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą 2011/77/EU(4) przyznającą pomoc finansową Irlandii do końca 2013 r. zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającym europejski mechanizm stabilizacji finansowej(5). W towarzyszącym protokole ustaleń podpisanym w dniu 16 grudnia 2010 r. i w jego kolejnych uzupełnieniach określono warunki dotyczące polityki gospodarczej, na podstawie których wypłacana jest pomoc finansowa.
(10) Zasadniczo Irlandia zrealizowała warunki programu pomocy finansowej określone w protokole ustaleń. Ściślej rzecz biorąc, cel dotyczący deficytu budżetowego na 2011 r. (10,6 %) osiągnięto ze znaczną nadwyżką, natomiast celem budżetowym na 2012 r. jest zmniejszenie deficytu do 8,6 % PKB, zgodnie z pułapem określonym w programie pomocy finansowej. Średniookresowe plany konsolidacji fiskalnej odpowiadają deficytowi w granicach pułapów określonych w programie pomocy finansowej i założeniom, zgodnie z którymi deficyt spadnie poniżej 3 % PKB do 2015 r. Zasadniczo sfinalizowano do 2011 r. proces dokapitalizowania banków krajowych przewidziany w przeglądzie "Prudential Capital Assessment Review" (PCAR, ostrożnościowym przeglądzie wymogów kapitałowych) sporządzonym przez Bank Centralny Irlandii (Central Bank of Ireland), natomiast poziom eliminacji dźwigni finansowej dla banków krajowych przekroczył cele określone w programie pomocy finansowej na 2011 r. Odnotowano znaczne postępy w odniesieniu do reform strukturalnych mających na celu zwiększenie konkurencyjności oraz umożliwienie bardziej skutecznego tworzenia miejsc pracy.
(11) Gospodarka Irlandii ponownie zaczęła osiągać niewielki wzrost w wysokości 0,7 % w 2011 r., co jest zasadniczo zgodne z przewidywaniami określonymi w programie pomocy finansowej. Wzrost opierał się głównie na eksporcie, a było to możliwe dzięki poprawie konkurencyjności i znacznemu popytowi zewnętrznemu. 4,7 punktów procentowych wzrostu PKB wynikało z eksportu netto, natomiast popyt krajowy nadal się kurczył z uwagi na konsolidację fiskalną, spadające zatrudnienie oraz naprawę bilansu budżetowego gospodarstw domowych. Przewiduje się, że z uwagi na niekorzystne warunki zewnętrzne oraz trwające osłabienie popytu krajowego w 2012 r. wzrost wyniesie jedynie około 0,5 %. Naprawa bilansu budżetowego gospodarstw domowych i przedsiębiorstw nadal będzie wpływała na poziom konsumpcji i inwestycji w średnim okresie. Przewiduje się, że wzrost oparty na eksporcie zacznie wzrastać, osiągając 1,9 % w 2013 r. i 2,8 % do 2015 r., dzięki korzystnej sytuacji demograficznej w Irlandii, elastycznemu rynkowi pracy, jak również znacznym niewykorzystanym możliwościom gospodarki.
(12) Na podstawie oceny programu stabilności zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1466/97 Rada jest zdania, że scenariusz makroekonomiczny będący podstawą prognoz budżetowych przedstawionych w programie stabilności jest realistyczny. Prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego określone w programie są podobne do prognozy służb Komisji z wiosny 2012 r. Celem strategii budżetowej określonej w programie stabilności jest ograniczenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do wartości poniżej progu 3 % PKB do końca 2015 r., co jest zgodne z terminem korekty nadmiernego deficytu ustalonym przez Radę. W programie stabilności przewiduje się obecnie, że deficyt wyniesie 8,3 % PKB (poniżej celu założonego w programie stabilności wynoszącego 8,6 %) w 2012 r., 7,5 % PKB w 2013 r., 4,8 % PKB w 2014 r. oraz 2,8 % PKB pod koniec okresu objętego programem w 2015 r. Ścieżka ta obejmuje środki konsolidacji w wysokości 2,7 % PKB wdrożone w budżecie na 2012 r. oraz szeroko zakrojone działania konsolidacyjne na poziomie 3,9 % PKB w latach 2013-2014, a następnie częściowo określoną konsolidację fiskalną na poziomie 1,1 % PKB w 2015 r. W programie stabilności potwierdzono średniookresowy cel budżetowy, jakim jest zmniejszenie deficytu strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych do 0,5 % PKB, co nie zostanie osiągnięte w okresie objętym programem stabilności. Średniookresowy cel budżetowy odpowiednio odzwierciedla wymogi paktu stabilności i wzrostu. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosi ponad 60 % PKB i przewiduje się, że wzrośnie ze 108 % PKB w 2011 r. do 120 % w 2013 r., zanim ponownie zacznie się zmniejszać. W czasie trwania procedury nadmiernego deficytu do 2015 r. oraz w ciągu kolejnych trzech lat Irlandia będzie się znajdowała w okresie przejściowym, a plany budżetowe powinny być sporządzane w taki sposób, aby zapewnić wystarczające postępy w dążeniu do osiągnięcia wartości referencyjnej dotyczącej redukcji długu, określonej w pakcie stabilności i wzrostu.
(13) Irlandia podjęła szereg zobowiązań w ramach paktu euro plus. Zobowiązania te dotyczą promowania konkurencyjności, wspierania zatrudnienia, poprawy stabilności finansów publicznych oraz wzmocnienia stabilności finansowej,
NINIEJSZYM ZALECA Irlandii podjęcie w latach 2012-2013 następujących działań:
Wdrożenie środków określonych w decyzji wykonawczej 2011/77/UE i szczegółowo określonych w protokole ustaleń z dnia 16 grudnia 2010 r. oraz jego kolejnych uzupełnieniach.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2012 r.
|
W imieniu Rady |
|
V. SHIARLY |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
(2) Utrzymana na 2012 r. decyzją Rady 2012/238/UE z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (Dz.U. L 119 z 4.5.2012, s. 47).
(3) Dz.U. C 215 z 21.7.2011, s. 1.
(4) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.
(5) Dz.U. L 118 z 12.5.2011, s. 1.