z dnia 11 lipca 2012 r.
w sprawie finansowania programu prac na 2012 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin
(2012/C 204/03)
(Dz.U.UE C z dnia 12 lipca 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym")(1), w szczególności jego art. 75,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(3), w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzone decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia, i ustalającą zasadnicze elementy działania obejmującego wydatki.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi") określa stopień szczegółowości uważany za wystarczający, by opisać ramy decyzji w sprawie finansowania.
(3) Zgodnie z art. 53d rozporządzenia finansowego uzyskano dowody na to, że organizacje międzynarodowe, którym Komisja powierzy wdrażanie funduszy UE przy wspólnym zarządzaniu, w swojej rachunkowości, audycie, procedurach kontroli wewnętrznej i procedurach udzielania zamówień, stosują normy zapewniające gwarancje równoważne normom przyjętym w skali międzynarodowej.
(4) Artykuł 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(5) ustanawia jako sieć system wczesnego ostrzegania w odniesieniu do powiadamiania o wystąpieniu bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego związanego z żywnością lub paszą i stanowi, że systemem tym zarządza Komisja.
(5) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności(6) zobowiązuje Komisję do tworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
(6) Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(7) zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.
(7) Artykuł 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(8) stwierdza, że Unia wprowadza wykaz substancji aromatycznych.
(8) Artykuł 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG(9) zobowiązuje Komisję do ustanowienia jednego lub więcej rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do określenia i wykrycia poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.
(9) Artykuły 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności(10) wprowadzają wymóg utworzenia i prowadzenia obejmującej państwa członkowskie i Komisję sieci szybkiej wymiany danych umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.
(10) Artykuł 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(11) przewidują utworzenie sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, zalecenia w celu opracowania wytycznych dla biegłych i inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.
(11) Artykuł 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego(12), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka(13), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie kontroli organizmu Ralstonia solanacearum (Smith), Yabuuchi i wsp.(14) oraz art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwalczania mątwików tworzących cysty na ziemniaku i uchylającej dyrektywę 69/465/EWG(15) określają wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, brunatnej zgnilizny ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. W szczególności przepisy te określają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.
(12) Artykuł 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(16) przewiduje finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.
(13) Artykuł 5e dyrektywy Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli(17) stanowi, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian objętych zakresem tej dyrektywy.
(14) Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE(18) z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców przewiduje, iż można postanowić, że powstanie i będzie wydawany wspólny wykaz odmian.
(15) Artykuł 11 ust. 1 dyrektywy Rady 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym przewiduje, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa lista zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego".
(16) Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych(19) i art. 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(20) przewidują, że Komisja opublikuje odpowiednio "Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych" i "Wspólny katalog odmian gatunków warzyw".
(17) Artykuł 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG(21) przewiduje ustanowienie skonsolidowanej bazy prawodawstwa unijnego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publicznego udostępniania takich informacji.
(18) Artykuł 8 dyrektywy 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającej dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(22) przewiduje bazę danych dotyczącą planów monitorowania.
(19) Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(23) przewiduje bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.
(20) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(24) wymaga prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.
(21) Artykuł 35 ust. 1 decyzji 2009/470/WE zezwala na pomoc finansową Unii przy wprowadzaniu systemów identyfikacji zwierząt i powiadamiania o chorobach. Należy przyznać wkład finansowy Unii na zarządzanie systemem zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) i ulepszanie go, w oparciu o decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(25).
(22) Artykuł 36 decyzji 2009/470/WE przewiduje przyznanie wkładu finansowego Unii na niektóre systemy skomputeryzowane wykorzystywane w handlu i przywozie w granicach Unii.
(23) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotyczącą opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego(26).
(24) Zgodnie z art. 27 decyzji 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów; opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.
(25) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych należy zatwierdzić program prac na 2012 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.
(26) Niniejsza decyzja stanowi także decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków w kontekście pośredniego zarządzania scentralizowanego lub zarządzania wspólnego obciążającego budżet UE.
(27) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.
(28) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(4) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, s. 10.
(5) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.
(7) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(8) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
(9) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
(10) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1.
(11) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(12) Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1.
(13) Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1.
(14) Dz.U. L 235 z 21.8.1998, s. 1.
(15) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 12.
(16) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
(17) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15.
(18) Dz.U. L 267 z 8.10.2008, s. 8.
(19) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.
(20) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33.
(21) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(22) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10.
(23) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
(24) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(25) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.
(26) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.204.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Finansowanie programu prac na 2012 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin. |
| Data aktu: | 11/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2012 |