Finansowanie programu prac na 2012 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 11 lipca 2012 r.

w sprawie finansowania programu prac na 2012 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

(2012/C 204/03)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym")(1), w szczególności jego art. 75,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(3), w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzone decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia, i ustalającą zasadnicze elementy działania obejmującego wydatki.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi") określa stopień szczegółowości uważany za wystarczający, by opisać ramy decyzji w sprawie finansowania.

(3) Zgodnie z art. 53d rozporządzenia finansowego uzyskano dowody na to, że organizacje międzynarodowe, którym Komisja powierzy wdrażanie funduszy UE przy wspólnym zarządzaniu, w swojej rachunkowości, audycie, procedurach kontroli wewnętrznej i procedurach udzielania zamówień, stosują normy zapewniające gwarancje równoważne normom przyjętym w skali międzynarodowej.

(4) Artykuł 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(5) ustanawia jako sieć system wczesnego ostrzegania w odniesieniu do powiadamiania o wystąpieniu bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego związanego z żywnością lub paszą i stanowi, że systemem tym zarządza Komisja.

(5) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności(6) zobowiązuje Komisję do tworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.

(6) Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(7) zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.

(7) Artykuł 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(8) stwierdza, że Unia wprowadza wykaz substancji aromatycznych.

(8) Artykuł 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG(9) zobowiązuje Komisję do ustanowienia jednego lub więcej rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do określenia i wykrycia poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.

(9) Artykuły 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności(10) wprowadzają wymóg utworzenia i prowadzenia obejmującej państwa członkowskie i Komisję sieci szybkiej wymiany danych umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.

(10) Artykuł 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(11) przewidują utworzenie sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, zalecenia w celu opracowania wytycznych dla biegłych i inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.

(11) Artykuł 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego(12), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka(13), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie kontroli organizmu Ralstonia solanacearum (Smith), Yabuuchi i wsp.(14) oraz art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwalczania mątwików tworzących cysty na ziemniaku i uchylającej dyrektywę 69/465/EWG(15) określają wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, brunatnej zgnilizny ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. W szczególności przepisy te określają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.

(12) Artykuł 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(16) przewiduje finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.

(13) Artykuł 5e dyrektywy Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli(17) stanowi, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian objętych zakresem tej dyrektywy.

(14) Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE(18) z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców przewiduje, iż można postanowić, że powstanie i będzie wydawany wspólny wykaz odmian.

(15) Artykuł 11 ust. 1 dyrektywy Rady 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym przewiduje, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa lista zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego".

(16) Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych(19) i art. 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(20) przewidują, że Komisja opublikuje odpowiednio "Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych" i "Wspólny katalog odmian gatunków warzyw".

(17) Artykuł 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG(21) przewiduje ustanowienie skonsolidowanej bazy prawodawstwa unijnego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publicznego udostępniania takich informacji.

(18) Artykuł 8 dyrektywy 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającej dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(22) przewiduje bazę danych dotyczącą planów monitorowania.

(19) Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(23) przewiduje bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.

(20) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(24) wymaga prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.

(21) Artykuł 35 ust. 1 decyzji 2009/470/WE zezwala na pomoc finansową Unii przy wprowadzaniu systemów identyfikacji zwierząt i powiadamiania o chorobach. Należy przyznać wkład finansowy Unii na zarządzanie systemem zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) i ulepszanie go, w oparciu o decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(25).

(22) Artykuł 36 decyzji 2009/470/WE przewiduje przyznanie wkładu finansowego Unii na niektóre systemy skomputeryzowane wykorzystywane w handlu i przywozie w granicach Unii.

(23) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotyczącą opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego(26).

(24) Zgodnie z art. 27 decyzji 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów; opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.

(25) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych należy zatwierdzić program prac na 2012 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.

(26) Niniejsza decyzja stanowi także decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków w kontekście pośredniego zarządzania scentralizowanego lub zarządzania wspólnego obciążającego budżet UE.

(27) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.

(28) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program prac na 2012 r. dotyczący działań związanych z tworzeniem i utrzymywaniem narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin ("program prac"), jak określono w załączniku. Jego przyjęcie stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  2

Maksymalny wkład zatwierdzony niniejszą decyzją na realizację programu prac ustala się na poziomie 6.856.000 EUR; wkład ten zostanie sfinansowany z następujących pozycji w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2012 r.:

a)
pozycja w budżecie nr 17 04 02 01: 4.989.000 EUR;
b)
pozycja w budżecie nr 17 04 04 01: 1.180.000 EUR;
c)
pozycja w budżecie nr 17 04 07 01: 687.000 EUR.

Środki te mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Wykonanie budżetu w zakresie zadań związanych z działaniem określonym w załączniku w pkt 2 może zostać powierzone OIE, która stosuje normy zapewniające gwarancje równoważne uznanym normom międzynarodowym w odniesieniu do procedur księgowości, audytu, kontroli wewnętrznej i udzielania zamówień.

Artykuł  4

Zmian dotyczących środków przydzielonych na konkretne działania w ramach programu prac, które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu zatwierdzonego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na charakter i cel programu prac.

Urzędnik zatwierdzający może przyjąć takie zmiany zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(4) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, s. 10.

(5) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.

(7) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.

(8) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

(9) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.

(10) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1.

(11) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(12) Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1.

(13) Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1.

(14) Dz.U. L 235 z 21.8.1998, s. 1.

(15) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 12.

(16) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.

(17) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15.

(18) Dz.U. L 267 z 8.10.2008, s. 8.

(19) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.

(20) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33.

(21) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(22) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10.

(23) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.

(24) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.

(25) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.

(26) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44.

ZAŁĄCZNIK

Program prac na 2012 r. dotyczący narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmuje środki wykonawcze na 2012 r. Zgodnie z wyznaczonymi celami podział budżetu i główne działania są następujące:

– dla jednej dotacji (455.000 EUR) i zamówień publicznych (przeprowadzanych w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego) 6.401.000 EUR.

2. DZIAŁANIA REALIZOWANE W RAMACH WSPÓLNEGO ZARZĄDZANIA POPRZEZ POROZUMIENIE Z OIE

WKŁAD W OPRACOWANIE I WDROŻENIE SYSTEMU INFORMACJI O CHOROBACH ZWIERZĘCYCH (ADIS)

Podstawa prawna

Artykuł 35 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie 17 04 02 01

Szacunkowa kwota

Między 380 000 a 455.000 EUR

Wkład powinien zostać objęty pisemnym porozumieniem z OIE w sprawie wkładu finansowego.

Podmiot wdrażający

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W celu poprawy zdrowia zwierząt na świecie i tym samym zmniejszenia ryzyka występowania chorób zwierząt w UE ważne jest, aby podejście UE do zdrowia i dobrostanu zwierząt podzielane było przez wszystkie państwa członkowskie OIE, a także by UE aktywnie wspierała konferencje i seminaria szkoleniowe organizowane przez OIE, propagując przy tej okazji politykę UE w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

W dniu 7 czerwca 2010 r. Komisja i OIE podpisały długoterminową umowę ramową regulującą finansowe i administracyjne zasady ich współpracy (w załączniku), podczas gdy "porozumienie z organizacją międzynarodową dotyczące wkładu Unii Europejskiej" ("standardowe porozumienie w sprawie wkładu finansowego") ma zastosowanie do światowych, regionalnych lub krajowych programów i działań zarządzanych przez OIE i finansowanych lub współfinansowanych przez Unię Europejską.

Dogłębną i kompleksową ocenę OIE przeprowadzono już wcześniej przy zastosowaniu "oceny czterech filarów", stwierdzając, że OIE stosuje normy zapewniające gwarancje równoważne uznanym normom międzynarodowym w odniesieniu do procedur księgowości, audytu, kontroli i udzielania zamówień.

Ogólny i szczegółowy cel działania

Po ukończeniu i zatwierdzeniu w 2012 r. obecnej fazy pilotażowej ADIS opracowana zostanie pierwsza wersja ADIS do stosowania w warunkach terenowych.

3. UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ

3.1. Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru dodatków do żywności, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, GMO, nowej żywności, środków aromatyzujących i oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie realizacji i utrzymanie aplikacji informatycznej GRAS (Generic Rapid Alert System - uniwersalny system wczesnego ostrzegania), którą wprowadzono w 2011 r., w celu wykorzystania jej w ostatniej wersji systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), również uruchomionej w 2011 r. Korzystanie z tej samej platformy informatycznej przez różne systemy wczesnego ostrzegania zarządzane przez Komisję ułatwia wymianę informacji między tymi systemami, i poprawia jakość zarządzania z punktu widzenia technologii informatycznej.

W celu zapewnienia odpowiednich informacji na temat substancji niedozwolonych oraz wsparcia RASFF, należy zachować rejestry z dopuszczonymi substancjami (dodatkami, materiałami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, nową żywnością, genetycznie zmodyfikowaną żywnością i paszami, GMO, środkami aromatyzującymi itd.).

Planowane działania:

– wkład w rozwój i utrzymanie systemu RASFF: 200.000 EUR,

– dodatkowe prace rozwojowe w celu ulepszenia funkcjonowania RASFF w poszczególnych sektorach, w tym opracowania specyfikacji dla zewnętrznych połączeń systemu: 308.000 EUR,

– rejestr dopuszczonych materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (substancji stosowanych w aktywnych i inteligentnych materiałach i wyrobach; procesów recyklingu), nowej żywności, genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, GMO, dodatków do żywności, środków aromatyzujących: 200.000 EUR,

– nowa żywność - rozwój nowej wersji rejestru (na podstawie istniejącego oprogramowania): 100.000 EUR,

– utworzenie unijnego rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych: 82.000 EUR,

– wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 390.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002

Artykuł 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003

Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006

Artykuł 25 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008

Artykuł 31 dyrektywy 2001/18/WE

Artykuł y 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota 1.280.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: trzynaście

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Zarządzanie bezpośrednie

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3.2. Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT

EUROPHYT jest aplikacją internetową dla państw członkowskich umożliwiającą zgłaszanie przechwycenia przesyłek, które nie są zgodne z wymogami dotyczącymi zdrowia roślin. Podczas spotkania z przedstawicielami wszystkich państw członkowskich ds. EUROPHYT przyjęto plan odnowienia interfejsu tego programu. System EUROPHYT wykorzystuje zasoby centralne oraz zasoby aplikacji GRAS, które należy udostępniać i utrzymywać. Baza danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin jest obecnie tworzona i będzie gotowa przed końcem roku.

W ramach tego budżetu mają zostać sfinansowane następujące działania:

– opracowanie wspólnotowego wykazu leśnego materiału rozmnożeniowego: 100.000 EUR,

– opracowanie i hosting bazy danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin: 100.000 EUR,

– rejestracja wniosków dotyczących środków ochrony roślin: 100.000 EUR,

– rozwój rejestracji wszystkich przesyłek roślin: 200.000 EUR,

– gromadzenie danych w celu monitorowania zatwierdzonego materiału elitarnego ze wspólnotowego wykazu: 25.000 EUR,

– utrzymanie z uwzględnieniem aktualizacji istniejącej aplikacji EUROPHYT: 100.000 EUR,

– rozwój aplikacji EUROPHYT w celu poprawy interfejsu użytkownika: 150.000 EUR,

– hosting aplikacji EUROPHYT: 50.000 EUR,

– gromadzenie danych w odniesieniu do nadzorowania i powiadomień o przypadkach pojawiania się organizmów szkodliwych, na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE oraz dyrektyw 93/85/EWG, 98/57/WE i 2007/33/WE: 60.000 EUR,

– wkład do centralnego informatycznego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego: 60.000 EUR,

– wsparcie centralnego zespołu obsługującego strony internetowe i bezpieczeństwa: 65.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE

Artykuł 10 dyrektywy 69/464/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 93/85/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 98/57/WE

Artykuł y 1, 4 oraz 8 dyrektywy 2007/33/WE

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 oraz

Artykuł 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota 1.010.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: dziesięć

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub SANCO/2010/A4/001

3.3. Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin uprawnych, warzyw, winorośli i roślin sadowniczych oraz wspólnotowy wykaz zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego

Aplikacja "wspólny katalog" zarządza katalogami odmian gatunków roślin uprawnych (dyrektywa 2002/53/WE) i warzyw (dyrektywa 2002/55/WE), których nasiona nie są przedmiotem jakichkolwiek ograniczeń w odniesieniu do ich wprowadzania do obrotu w Unii Europejskiej, jak również w Norwegii i Islandii.

Przewiduje się również stosowanie tej aplikacji w przypadku katalogu odmian winorośli (dyrektywa 68/193/EWG), wspólnotowego wykazu zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego (dyrektywa 1999/105/WE) oraz wspólnego wykazu odmian roślin sadowniczych (dyrektywa 2008/90/WE).

W ramach bazy danych przewiduje się zarządzanie katalogami przez Komisję, dostęp państw członkowskich oraz elektroniczną wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi, Komisją i Urzędem Publikacji.

W 2012 r. zapewnione będzie utrzymanie systemu, a jego funkcje techniczne zostaną uaktualnione, aby dostosować system do aktualnych rozwiązań w zakresie publikacji elektronicznych.

Podstawa prawna

Artykuł 5 lit. e) dyrektywy 68/193/EWG

Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy 2008/90/WE

Artykuł 11 ust. 1 dyrektywy 1999/105/WE

Artykuł 17 ust. 1 dyrektywy 2002/53/WE oraz

Artykuł 17 ust. 1 dyrektywy 2002/55/WE

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota 50.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: jedna

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

3.4. Baza danych pozostałości pestycydów

Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 przewiduje utworzenie i utrzymywanie skonsolidowanej bazy prawodawstwa wspólnotowego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) pestycydów. Działanie to ma na celu wprowadzenie w życie powyższych przepisów poprzez utrzymanie i usprawnienie bazy danych, która umożliwi wprowadzanie danych z państw członkowskich oraz ich automatyczną elektroniczną publikację poprzez wprowadzenie formatu eksportu dla Urzędu Publikacji.

Podstawa prawna

Artykuł 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota 120.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: jedna

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie SANCO/2010/A4/001

3.5. Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001, rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Działania, które mają zostać sfinansowane w ramach tego budżetu, obejmują utworzenie i utrzymywanie narzędzi i instrumentów informatycznych mających na celu zapewnienie pomyślnego spełnienia szeregu nowych wymogów mających zastosowanie do wykonywania kontroli urzędowych w zakresie prawa paszowego i żywnościowego przez państwa członkowskie oraz przez Komisję lub spełnienia szczególnych potrzeb lub obowiązków w dziedzinie kontroli żywności i pasz zgodnie z podstawą prawną.

Działania odnoszą się do dalszej poprawy i zwiększenia pojemności bazy danych w zakresie gromadzenia danych odnoszących się do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych, tak aby Komisja mogła sprawdzić ich zgodność i monitorować rozwój sytuacji w czasie, a także do rozwoju internetowych systemów pobierania danych w odniesieniu do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych dostarczonych przez państwa członkowskie lub Komisję.

Działania te są następujące:

– utworzenie, prowadzenie i utrzymywanie baz danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła (art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001), jednolita procedura wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności (rozporządzenie (WE) nr 1333/2008), plany monitorowania pozostałości (art. 8 dyrektywy 96/23/WE) oraz wyniki ilościowe, tj. sprawozdawczość dotycząca tego monitorowania: 150.000 EUR,

– dalszy rozwój systemu informatycznego oraz utrzymanie i rozwój specjalnej infrastruktury, które umożliwią dzielenie się danymi zebranymi przez Komisję oraz ich zatwierdzanie i monitorowanie w odniesieniu do egzekwowania prawa paszowego i żywnościowego w państwach członkowskich i państwach trzecich, w tym informacji zebranych przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii. Narzędzie informatyczne powinno umożliwić stworzenie "profili państw", które ułatwiłyby ocenę planów kontroli przedstawionych przez właściwe organy: 122.000 EUR,

– wdrożenie i utrzymanie pełnego i bezpiecznego systemu zarządzania i planowania kontroli unijnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, zarządzania i przechowywania sprawozdań z audytów i dokumentów powiązanych oraz działań następczych podjętych w związku z zaleceniami wynikającymi z inspekcji/audytów: 220.000 EUR,

– wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do wdrożenia wszystkich systemów związanych z wyżej wymienionymi działaniami: 195.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 8 dyrektywy 96/23/WE

Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001

Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004

Pozycja w budżecie

17 04 07 01 - kwota 687.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: siedem

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3.6. System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie wdrożenia i utrzymanie systemu zgłaszania chorób zwierzęcych.

Planowane działania:

– wkład w rozwój utrzymania systemu ADNS: 150.000 EUR,

– dodatkowe prace rozwojowe w celu poprawy funkcjonowania i jakości danych dotyczących map ognisk, w tym map, które można przeglądać lub edytować w przeglądarce internetowej: 100.000 EUR,

– usługi hostingowe zapewniające dostępność aplikacji: 78.000 EUR,

– wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 255.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł y 35 i 36 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota 583.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: cztery

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3.7. System informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu opracowanie interfejsu i wdrożenie systemu informacji o chorobach zwierzęcych.

Planowane działanie:

– wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 75.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł y 35 i 36 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota 75.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: jedna

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowa szczegółowa oparta na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3.8. Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu poprawę, utrzymanie, wsparcie i udostępnienie systemu TRACES.

Planowane działania:

– 2.380.000 EUR z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES, wsparcie logistyczne użytkowników TRACES, wkład w usługi centralne, komunikację, stronę internetową, bezpieczeństwo oraz zakup (utrzymanie i wsparcie) licencji na oprogramowanie komputerowe, podpis elektroniczny, hosting aplikacji,

– 80.000 EUR z przeznaczeniem na wsparcie systemu wymiany informacji o identyfikacji bydła.

Podstawa prawna

Artykuł 36 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 2.460.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: piętnaście

Jeden protokół ustaleń z DIGIT dotyczący hostingu

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3.9. Gromadzenie danych dla programów zwalczania i kontroli Planowane działania:

– 136.000 EUR z przeznaczeniem na gromadzenie i przetwarzanie danych związanych z wnioskami dotyczącymi programów zwalczania/kontroli oraz sprawozdania i wnioski o zwrot kosztów związane z zatwierdzonymi programami zgodnie z art. 27 decyzji 2009/470/WE.

Podstawa prawna

Artykuł 27 decyzji Rady 2009/470/WE.

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 136.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: dwie

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2012 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

4. STRESZCZENIE

Nr Nazwa Pozycja w budżecie Szacowana liczba umów Podstawa prawna Kwota w EUR
1. Wkład w opracowanie i wdrożenie systemu informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS) 17 04 02 01 1 Artykuł 35 ust. 2 decyzji 2009/470/WE 455 000
2. Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru dodatków do żywności, środków aromatyzujących, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, GMO oraz nowej żywności 17 04 02 01 13 Rozporządzenia (WE) nr 178/2002, (WE) nr 1924/2006, (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1334/2008, dyrektywy 2001/18/WE i rozporządzenia (WE) nr 258/97 1 280 000
3. Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT 17 04 04 01 10 Dyrektywy 2000/29/WE, 69/464/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE i 2007/33/WE, rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 1107/2009 1 010 000
4. Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin uprawnych, warzyw, winorośli i wspólny wykaz roślin sadowniczych oraz wspólnotowy wykaz zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego 17 04 04 01 1 Dyrektywy 68/193/EWG, 2008/90/WE, 1999/105/WE, 2002/53/WE oraz 2002/55/WE 50 000
5. Baza danych pozostałości pestycydów 17 04 04 01 1 Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 120 000
6. Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001, rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 17 04 07 01 7 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004,

dyrektywa Rady 96/23/WE,

rozporządzenie (WE) nr 999/2001,

rozporządzenie (WE) nr 1333/2008

687 000
7. System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) 17 04 02 01 4 Artykuł 35 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 583 000
8. ADIS 17 04 02 01 1 Artykuł 35 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 75 000
9. Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES) 17 04 02 01 15 Artykuł 36 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 2 460 000
10. Badania dotyczące zdrowia zwierząt 17 04 02 01 2 Artykuł 27 decyzji Rady 2009/470/WE 136 000
OGÓŁEM 55 6 856 000

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.204.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Finansowanie programu prac na 2012 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin.
Data aktu: 11/07/2012
Data ogłoszenia: 12/07/2012
Data wejścia w życie: 11/07/2012