Streszczenie decyzji Komisjiz dnia 26 stycznia 2011 r.
uznającej koncentrację za niezgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG
(Sprawa COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines)
(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 316 wersja ostateczna)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 195/10)
(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2012 r.)
W dniu 26 stycznia 2011 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw")(1), a w szczególności art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia. Tekst decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, w autentycznej wersji językowej postępowania, znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html
II. KONCENTRACJA I WYMIAR WSPÓLNOTOWY
III. PROCEDURA
IV. WŁAŚCIWE RYNKI
1. Przewóz lotniczy osób
1.1. Tradycyjne podejście oparte na zestawieniu punkt odlotu/ punkt przylotu (OiP)
2. Trasy w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej
3. Obsługa naziemna
4. Pozostałe rynki
V. OCENA WPŁYWU TRANSAKCJI NA KONKURENCJĘ
1. Ramy analityczne
2. Ocena
2.1. Przewóz lotniczy osób
2.1.1. Transakcja prowadzi do powstania bardzo dużych udziałów w rynkach na kilku greckich trasach krajowych
VI. KORZYŚCI ZWIĄZANE Z EFEKTYWNOŚCIĄ
VII. ANALIZA SYTUACJI FINANSOWEJ STRON
VIII. ZOBOWIĄZANIA
IX. WNIOSEK
______(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") wprowadził pewne zmiany, na przykład termin "Wspólnota" zastąpiono terminem "Unia", a termin "wspólny rynek" terminem "rynek wewnętrzny". W niniejszej decyzji stosowana będzie terminologia zawarta w TFUE.
(2) Oczekuje się, że podmiot powstały w wyniku połączenia może być członkiem Star Alliance.
(3) Utworzenie nowego przedsiębiorstwa Olympic zostało zatwierdzone przez Komisję Europejską (zob. sprawy dotyczące pomocy państwa N 321/08, N 322/08 i N 323/08) pod warunkiem wypełnienia w całości zobowiązań przedstawionych przez władze greckie.
(4) Wyjątek stanowią tu intermodalne środki transportu, które nie są ujęte na tym samym rynku, co usługi lotnicze w przypadku wszystkich kategorii pasażerów na trasach Ateny-Rhodes (prom) i Ateny-Thessaloniki (kolej).
(5) Wytyczne w sprawie połączeń horyzontalnych, pkt 78.
(6) Zgodnie z ust. 90 wytycznych w sprawie połączeń horyzontalnych "Komisja uznaje następujące trzy kryteria za najwłaściwsze do zastosowania w »obronie upadającego przedsiębiorstwa«. Po pierwsze, przedsiębiorstwo, które podobno ma upaść, zostałoby w najbliższej przyszłości wyparte z rynku ze względu na trudności finansowe, jeśli nie zostałoby przejęte przez inne przedsiębiorstwo. Po drugie, nie istnieje żadna inna mniej antykonkurencyjna alternatywa zakupu niż owe połączenie. Po trzecie, gdyby nie doszło do połączenia aktywa upadającego przedsiębiorstwa nieuchronnie opuściłyby rynek." W celu uniknięcia wątpliwości należy zauważyć, że strony nie powoływały się na tak zwaną "obronę upadającego przedsiębiorstwa".
(7) Porozumienie międzyliniowe to porozumienie między co najmniej dwoma liniami lotniczymi, na mocy którego umawiające się linie lotnicze akceptują dokumenty podróżne (bilety) drugiej strony.
(8) Lub cztery trasy eksploatowane tylko w sezonie letnim lub tylko w sezonie zimowym, po 4 sezonach letnich/zimowych.