Decyzja w sprawie ustanowienia unijnej grupy organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 stycznia 2012 r.
w sprawie ustanowienia unijnej grupy organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich

(2012/C 18/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 191 TFUE ustanawia cele polegające na zachowaniu, ochronie i poprawie jakości środowiska, a także wprowadza obowiązek, zgodnie z którym wszystkie działania unijne powinny wiązać się z wysokim poziomem ochrony, opartym na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, jak również na ostrożnym i racjonalnym wykorzystaniu zasobów naturalnych.

(2) Polityka unijna ma na celu ograniczenie występowania poważnych wypadków związanych z eksploatacją podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego oraz ograniczenie ich konsekwencji, a tym samym zwiększenie ochrony środowiska morskiego i gospodarki stref przybrzeżnych przed zanieczyszczeniami, jak również ograniczenie ewentualnych zakłóceń w rodzimej produkcji energii w Unii oraz usprawnienie mechanizmów reagowania w razie wypadku.

(3) Wypadki, które miały miejsce w wyniku działalności związanej z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich w 2010 r., zwłaszcza awaria platformy Deepwater Horizon w Zatoce Meksykańskiej, spowodowały przegląd polityki mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa morskiej działalności wydobywczej. Komisja przedstawiła swoje wstępne opinie na temat bezpieczeństwa eksploatacji podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w komunikacie "Problemy bezpieczeństwa w eksploatacji podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego"(1), opublikowanym w dniu 12 października 2010 r.

(4) Ryzyko wystąpienia poważnego wypadku podczas prowadzenia działalności związanej z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich na wodach unijnych jest znaczne. Sektor wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich istnieje w kilku regionach Unii, a poza tym istnieją perspektywy jego rozwoju w kolejnych regionach na wodach Unii. Wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich stanowi istotny element bezpieczeństwa dostaw energii w UE.

(5) Mimo iż w Unii Europejskiej są już przykłady podejmowania modelowych działań w odniesieniu do krajowych praktyk regulacyjnych w dziedzinie wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich, zniwelowanie różnic we wdrażaniu ram regulacyjnych dotyczących eksploatacji ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich może przyczynić się do dalszej poprawy bezpieczeństwa morskiej działalności wydobywczej.

(6) Za kluczowe aspekty sprawnie funkcjonującego systemu regulacyjnego uważa się ciągłą wymianę doświadczeń, identyfikację najlepszych praktyk stosowanych przez organy regulacyjne i przemysł oraz poprawę środków wykonawczych.

(7) Wartość współpracy organów zajmujących się morską działalnością wydobywczą została wyraźnie potwierdzona dzięki działaniom Forum Organów Odpowiedzialnych za Morskie Instalacje Wydobywcze na Morzu Północnym (ang. North Sea Offshore Authorities Forum, NSOAF) oraz Międzynarodowego Forum Regulatorów (ang. International Regulators Forum, IRF). Ważne jest, aby, opierając się na tych doświadczeniach, maksymalnie zwiększyć skuteczność przekazywania doświadczeń i wiedzy w ramach całej Unii przy pomocy formalnej ogólnounijnej struktury.

(8) Opierając się głównie na działaniach krajowych organów regulacyjnych, unijna grupa organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich powinna uwzględnić w swoich działaniach doświadczenia zdobyte przez odpowiednie zainteresowane strony, w tym również państwa trzecie. Grupa organów powinna ułatwiać przekazywanie wiedzy między zainteresowanymi stronami i zapewniać pomoc przy opracowywaniu formalnych wytycznych dotyczących najlepszych praktyk.

(9) Cele współpracy organów ds. morskiej działalności wydobywczej dotyczące kwestii związanych z zapobieganiem poważnym wypadkom podczas prowadzenia morskiej działalności wydobywczej i reagowaniem na nie stanowią również uzupełnienie celów stałej grupy roboczej ds. górnictwa i innych gałęzi przemysłu wydobywczego, ustanowionej na mocy art. 6 decyzji Rady 2003/C 218/01 ustanawiającej Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy, a także stanowią uzupełnienie celów wspomnianego komitetu.

(10) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom, należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy organów i ich przedstawicieli.

(11) Dane osobowe członków grupy organów powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się unijną grupę organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich (zwaną dalej "grupą organów").

Artykuł  2

Zadanie

1.
Grupa organów służy głównie jako forum wymiany doświadczeń i wiedzy między organami krajowymi i Komisją.
2.
Działalność grupy organów może obejmować, w powiązaniu z działalnością innych odpowiednich grup ekspertów, wszelkie kwestie dotyczące zapobiegania poważnym wypadkom związanym z morską działalnością wydobywczą i reagowania na nie, zarówno w obrębie Unii, jak i - w stosownych przypadkach - poza jej granicami.
3.
Grupa organów prowadzi rozmowy, zapewnia pomoc i wydaje opinie dla Komisji, na prośbę Komisji bądź z własnej inicjatywy, w szczególności w odniesieniu do następujących kwestii:
a)
określanie priorytetów, które należy uwzględnić podczas przygotowywania dokumentów zawierających wytyczne, normy i najlepsze praktyki dotyczące sektora ropy naftowej i gazu ziemnego;
b)
przygotowywanie, bądź też inicjowanie i nadzorowanie przygotowywania, wytycznych dotyczących najlepszych praktyk branżowych;
c)
w interesie wymiany doświadczeń, ułatwianie szybkiej wymiany informacji między Komisją a organami krajowymi, dotyczących np. występowania poważnych wypadków, ich przyczyn oraz reagowania na nie, a także dotyczących zdarzeń, które mogłyby doprowadzić do poważnych wypadków, jak również informacji operacyjnych na temat instalacji wiertniczych, które mają być przemieszczane między państwami członkowskimi;
d)
wspieranie i ułatwianie osiągania konsensusu między Komisją a organami krajowymi w odniesieniu do najlepszych praktyk regulacyjnych;
e)
wspieranie wymian i oddelegowywania pracowników między organami krajowymi w celu zwiększenia ich wiedzy i doświadczenia;
f)
wymiana informacji dotyczących stosowania krajowych i unijnych przepisów prawnych i strategii związanych z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich, w tym środków mających zapobiegać celowym bezprawnym aktom podejmowanym wobec tej działalności, oraz wspomaganie Komisji w monitorowaniu wdrażania odpowiedniego dorobku prawnego Unii.
Artykuł  3

Konsultacje

1.
Bez uszczerbku dla art. 2, Komisja może konsultować się z grupą organów w każdej sprawie odnoszącej się do poważnych zagrożeń związanych z poszukiwaniem, badaniem i eksploatacją podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.
2.
Grupa organów konsultuje się z innymi grupami ekspertów Komisji w przypadku zaistnienia zbieżnych interesów, aby zapewnić informowanie innych grup o istotnych kwestiach oraz aby otrzymywać informacje, którymi jest zainteresowana grupa organów.
Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy organów wchodzą organy państw członkowskich odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad działalnością związaną z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich i za powiązane kwestie dotyczące polityki w tej dziedzinie.
2.
Organy państw członkowskich mianują swoich przedstawicieli.
3.
Nazwy organów państw członkowskich publikuje się w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów (zwanym dalej "rejestrem").
4.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Grupie organów przewodniczy przedstawiciel Komisji, który może powołać współprzewodniczącego.
2.
W porozumieniu ze służbami Komisji grupa organów może ustanawiać podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, takich jak np. wymiana dobrych praktyk, w oparciu o odpowiedni zakres uprawnień. Takie podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
Przedstawiciele zainteresowanych sektorów, w tym przemysłu, związków zawodowych, środowisk akademickich, instytutów badawczych, organizacji pozarządowych, odpowiednich agencji unijnych, państw trzecich i innych zainteresowanych stron mogą brać udział w pracach grupy organów na zaproszenie przewodniczącego. Ponadto osobom fizycznym lub organizacjom, których uczestnictwo może wnieść wkład w prace grupy organów, może zostać przyznany status obserwatora.
4.
Posiedzenia grupy organów i jej podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z ustalonymi przez nią procedurami i harmonogramem. O ile nie postanowiono inaczej, Komisja zapewnia obsługę sekretariatu.
5.
Państwo członkowskie może zwrócić się o opinię grupy organów na temat dokumentów i opublikowanych informacji dotyczących poważnych zagrożeń związanych z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich, zgodnie z mającymi zastosowanie unijnymi przepisami prawnymi.
6.
Grupa organów składa regularne sprawozdania ze swojej działalności, zwłaszcza dotyczące identyfikacji i stosowania najlepszych praktyk oraz rezultatów działań podejmowanych przez morski przemysł wydobywczy.
7.
Grupa organów zbiera się co najmniej raz w roku.
8.
Mianowani członkowie grupy organów i przewodniczący spotykają się co najmniej raz w roku ze swoimi odpowiednikami ze stałej grupy roboczej ds. górnictwa i innych gałęzi przemysłu wydobywczego, aby omówić prace obu organizacji zrealizowane w mijającym okresie i plany prac na przyszłość.
9.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy organów lub jej podgrup dotyczą spraw poufnych, wówczas nie są one ujawniane.
10.
Grupa organów przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy organów i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy organów lub jej podgrup są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2012 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji
______

(1) COM(2010) 560 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.18.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie ustanowienia unijnej grupy organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich
Data aktu: 19/01/2012
Data ogłoszenia: 21/01/2012
Data wejścia w życie: 19/01/2012