uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 28 ust. 2,
1. WPROWADZENIE
1.1. Konsultacja z EIOD
1.2. Cele i zakres wniosków
1.3. Cel opinii EIOD
2. ANALIZA WNIOSKÓW
2.1. Stosowanie ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych
2.2. Listy osób mających dostęp do informacji poufnych
2.3. Uprawnienia właściwych organów
2.4. Dostępne systemy służące do wykrywania i zgłaszania podejrzanych transakcji
2.5. Wymiana informacji z państwami trzecimi
2.6. Publikacja sankcji
2.6.1. Obowiązkowa publikacja sankcji
2.7. Zgłaszanie przypadków naruszenia
3. WNIOSKI
______(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) oraz nadużyć na rynku.
(4) Dyrektywa 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku), Dz.U. L 96 z 12.4.2003, s. 16.
(5) Zob. motywy 33, 35, 39 i 40 proponowanego rozporządzenia.
(6) Zob. art. 17 ust. 4, art. 22, art. 23 i art. 29 ust. 1 lit. c) proponowanego rozporządzenia.
(7) Zob. w szczególności ETPC z dnia 23 lutego 1993 r., Funke przeciwko Francji, 10828/84.
(8) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(9) Zob. art. 6 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(10) Zgodnie z art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE ograniczenia takie "stanowią środki niezbędne, właściwe i proporcjonalne w ramach społeczeństwa demokratycznego do zapewnienia bezpieczeństwa narodowego (tj. bezpieczeństwa państwa), obronności, bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania, dochodzenia, wykrywania i karania przestępstw kryminalnych lub niedozwolonego używania systemów łączności elektronicznej, jak określono w art. 13 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE. W tym celu, państwa członkowskie mogą, między innymi, uchwalić środki ustawodawcze przewidujące przechowywanie danych przez określony czas uzasadnione na podstawie zasad ustanowionych w niniejszym ustępie [...]".
(11) Zob. np. wyrok z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawach połączonych C-92/09 i C-93/09, Volker und Markus Schecke GbR (C-92/09), Hartmut Eifert (C-92/09) przeciwko Land Hessen, dotychczas nieopublikowany w Zb.Orz., pkt 74.
(12) Zob. również pkt 12 uzasadnienia proponowanego rozporządzenia.
(13) W tej kwestii zob. opinia EIOD z dnia 31 maja 2011 r. na temat sprawozdania z oceny Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych (dyrektywa 2006/24/WE), np. pkt 24.
(14) EIOD pragnie przypomnieć problemy związane z brakiem europejskiej definicji "poważnego przestępstwa". Inspektor wskazał mianowicie, że, jak pokazuje sprawozdanie Komisji z oceny dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych, w efekcie decyzji o pozostawieniu do decyzji państw członkowskich ścisłej definicji tego, co stanowi "poważne" przestępstwo, pojawiła się duża różnorodność celów wykorzystywania danych. Komisja stwierdza, iż "większość transponujących państw członkowskich pozwala na podstawie swoich przepisów na dostęp do zatrzymanych danych i korzystanie z nich do celów wykraczających poza cele objęte dyrektywą, w tym do zapobiegania i zwalczania przestępczości, a także zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia i życia". Zob. opinia z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie sprawozdania z oceny Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych (dyrektywa 2006/24/WE), pkt 23, 71 i 72.
(15) Zgodnie z art. 71 ust. 2 lit. d) właściwe organy mogą na podstawie proponowanej dyrektywy MIFID żądać wydania rejestrów połączeń telefonicznych i rejestrów przesyłu danych w posiadaniu firm inwestycyjnych, jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia proponowanej dyrektywy MIFID.
(16) Zob. opinia EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (wersja przekształcona) oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającego rozporządzenie [EMIR] w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji.
(17) Zob. opinia EIOD z dnia 14 stycznia 2011 r. w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Całościowe podejście do kwestii ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej" (Dz.U. C 181 z 22.6.2011, s. 1), pkt 108-115.
(18) Wyrok w sprawach połączonych C-92/09 i C-93/09, Schecke, pkt 56-64.
(19) W tej kwestii zob. również opinia EIOD z dnia 15 kwietnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii (Dz.U. C 215 z 21.7.2011, s. 13).
(20) Zob. ocena skutków, s. 166.
(21) To jest zgodnie z art. 27 proponowanego rozporządzenia zawierającym kryteria określania sankcji.
(22) Zob. ocena skutków, s. 167.
(23) Organy krajowe mogłyby rozważyć wprowadzenie np. następujących środków: opóźnienie publikacji do czasu oddalenia odwołania lub, jak zaproponowano w sprawozdaniu z oceny skutków, wyraźne wskazanie, iż od danej decyzji złożono odwołanie i zainteresowana osoba fizyczna winna być uznawana za niewinną do czasu uprawomocnienia się decyzji, publikacja sprostowania w przypadku uchylenia decyzji przez sąd.
(24) Zob. opinia EIOD z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz.U. C 134 z 16.6.2007, s. 1).
(25) W tej kwestii zob. również dokument opublikowany przez włoski organ ds. ochrony danych "Dane osobowe zawarte m.in. w rejestrach i dokumentach organów administracji publicznej: wytyczne dotyczące ich przetwarzania przez organy publiczne w ramach łączności i dystrybucji internetowej" dostępny na stronie internetowej włoskiego organu ds. ochrony danych: http://www.garanteprivacy.it/garante/doc.jsp?ID=1803707
(26) Omawiane problemy wiążą się również z bardziej ogólnym prawem do bycia zapomnianym, którego włączenie do nowych ram ustawodawczych dotyczących ochrony danych osobowych jest obecnie przedmiotem dyskusji.
(27) Tego rodzaju środki i gwarancje mogą polegać np. na wykluczeniu indeksacji danych przy pomocy zewnętrznych wyszukiwarek.
(28) Grupa Robocza Art. 29 opublikowała w 2006 opinię w sprawie takich systemów, koncentrując się na aspektach tego zjawiska związanych z ochroną danych: opinia 1/2006 w sprawie zastosowania unijnych zasad ochrony danych do wewnętrznych systemów informowania o nieprawidłowościach w dziedzinie księgowości, wewnętrznych kontroli księgowych, spraw związanych z audytem, zwalczania przekupstwa oraz przestępstw bankowych i finansowych (opinia Grupy w sprawie systemów informowania o nieprawidłowościach). Opinia dostępna jest na stronie internetowej Grupy Roboczej Art. 29: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/workinggroup/index_en.htm)
(29) Zob. np. opinia w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz opinia w sprawie dochodzeń prowadzonych przez OLAF z dnia 1 czerwca 2011 r., obie dostępne na stronie: http://www.edps.europa.eu
(30) Istotność ochrony poufności tożsamości osoby zgłaszającej przypadki naruszenia EIOD podkreślił już w piśmie do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie 2010-0458, które jest dostępne na stronie EIOD (http://www.edps.europa.eu). Zob. również opinie EIOD w sprawie kontroli wstępnej z dnia 3 lutego 2012 r., z dnia 23 czerwca 2006 r., w sprawie dochodzeń wewnętrznych OLAF (sprawa 2005-0418), oraz z dnia 4 października 2007 r. w sprawie dochodzeń zewnętrznych OLAF (sprawy 2007-47, 2007-48, 2007-49, 2007-50, 2007-72).
(31) Zob. opinia w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii z dnia 15 kwietnia 2011 r., dostępna na stronie: http://www.edps.europa.eu